Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:23

Oh dat wist ik niet, geen idee of er ooit iemand van Rambo gevallen is haha!
Ik ben heel blij dat ik hem toen in training heb gezet, was anders niet goed gekomen hoor!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:35

Ik weet ook niet of er ooit iemand van Navaro is gevallen. In ieder geval gaan we niet onbezonnen te werk :j ook voor na mijn vakantie ben ik begeleiding aan het zoeken.

Century

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 16:22

Nou, Navaro is in ieder geval gezond verklaard door de dierenarts dus dat is fijn!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 16:44

Fijn Century!

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 17:56

Fijn Century! Wel balen van je val!!

Hier dus met Peet naar de kliniek geweest vandaag! Hij was afgelopen anderhalf maand telkens wel goed, dan weer niet, dan weer wel, dan weer niet. Vond dat het nu echt te lang duurde dus afspraak gemaakt. Eerst heeft de DA hem afgevoeld, gekeken waar hij soepeler was en waar hij strakker was. Daar bleek zijn SI behoorlijk strak te zijn, ondanks dat we die al een hele poos aan het masseren zijn. Rechtuit draven op het harde was niet veel te zien, buigproeven sprong ook niet direct iets uit, volte op het harde sprong echter direct linksvoor eruit. Liep gewoon echt kreupel. DA gaf aan dat het probleem of linksvoor zat, of in SI. Gezien hij anderhalf maand geleden nogal veel deed uitglijden ivm versleten ijzers, hebben we SI verder bekeken. Daar kwam dierenarts iets tegen dus hij is ingespoten. Nu een weekje revalideren en dan rustig opbouwen. Als dit niet het probleem was moeten we terug komen en gaan we linksvoor verder onderzoeken. Dus nu even hard duimen dat dit inderdaad de oorzaak was en we hierna weer lekker kunnen genieten samen!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 18:00

Oef si is altijd lastig. ik hoop voor je dat inspuiten iets gaat doen

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 18:08

Dierenarts verwachtte gewoon volledig herstel! Dus ik heb hoop!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 18:15

Oei wat heftig FB, ik hoop dat hij snel weer goed loopt!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 18:17

Fijn nieuws Century!

Fijn dat je weet wat het is FB. Hopelijk helpt dit voldoende.

Ik heb mijn paard na het transport een weekje gegeven om bij te komen en ben daarna lekker gaan rijden. Het is een paard dat graag lekker bezig is en ze leek gewoon zichzelf op haar nieuwe plek. Gelukkig is dat ook gewoon goed gegaan.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 18:20

Geen echo gemaakt verder fb?

Mijn ervaringen met 'iets in het si' zijn ook beduidend minder positief.
Ik zal duimen voor volledig herstel.

Ah fijn century.

Trailer net opgeslagen hooi uitgehaald. Bijrijdster vandaag nog een ritje gemaakt met de bruine. Ik gisteren dus heerlijk dik een uur gestapt.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 18:28

Century schreef:
Nou, Navaro is in ieder geval gezond verklaard door de dierenarts dus dat is fijn!

Even overheen gelezen sorry, fijn nieuws!
Spannend morgen Audesta!

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:48

Audesta schreef:
Geen echo gemaakt verder fb?

Mijn ervaringen met 'iets in het si' zijn ook beduidend minder positief.
Ik zal duimen voor volledig herstel.

Ah fijn century.

Trailer net opgeslagen hooi uitgehaald. Bijrijdster vandaag nog een ritje gemaakt met de bruine. Ik gisteren dus heerlijk dik een uur gestapt.

Er is wel een echo gemaakt, maar heb dom genoeg niet doorgevraagd wat hij precies zag. Ik vertrouw deze dierenarts wel blind, maar had eigenlijk wel willen weten wat precies... Weet wel dat deze dierenarts niet zomaar zou inspuiten als er niks zat en dat hij mij zou zeggen als er wat ergs gevonden is.

Iets in SI heb ik juist positieve ervaringen mee gelukkig, hopelijk blijft dat ook zo!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:50

Oh maar dat kun je vast op mail krijgen als je daarom vraagt joh. .

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 20:27

Iets in SI zie ik nog wel goed gaan, ik ben alleen geen fan van inspuiten :o vaak doen ze dat “gewoon even” maar dat werkt met een si-gewricht eigenlijk niet. Dan moet je echt inwendig kijken waar je prikt.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 20:42

Ja inspuiten ben ik ook geen fan van en wil niet hebben dat dat lukraak gedaan wordt.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 20:59

Ik denk dat er een groot verschil is tussen een paard wat je al een tijdje hebt en kent meenemen op wedstrijd of vakantie en een net aangeschaft paard verhuizen naar een nieuwe eigenaar en nieuwe omgeving. Het laatste is voor de meeste (jonge) paarden gewoonweg veel om te verwerken. Een eerste keer net effe te snel erop kan dan heel gemakkelijk teveel worden en zo’n reactie geven. Nee, je hoeft niet niks te doen met een nieuw paard, maar ik zou kiezen voor wat rustiger opbouwen. Uiteraard is het paardafhankelijk.
Beterschap Century en succes met je zoektocht naar nieuwe instructie.

Inspuiten ben ik ook niet zo van >;)
Maar ik hoop voor je dat het helpt FB.

Audesta, succes morgen!

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 22:19

Ik ben ook echt wel voorzichtig geworden na mijn vorige merrie. Die was nog maar kort in Nederland, licht aangereden. Met proefrijden gewoon braaf. Maar de eerste keer dat ik erop stapte kwam ze met haar achterbeen tegen het krukje aan. En toen raakte ze in paniek. We hadden haar aan de longe maar er viel niets aan te houden. Ze ging in plaats van rennen omhoog. Bokken om me eraf te krijgen, volledig in paniek. Ik heb haar daarna behandeld als een groen paard, helemaal opnieuw begonnen.

Daarna ben ik er nog een keer afgevallen toen ze uit balans raakte en in paniek raakte. Het was verder geen erg sensibel paard, je kon er gewoon aankomen zonder dat ze schrok. Ik heb toen een bijrijder gezocht die haar een tijdje gereden heeft. Later ben ik er weer stap voor stap opgegaan.

Nu weet ik niet of er toen al meer aan de hand is geweest. Ik heb haar laten inslapen omdat ze ziek was, ik vermoed PSSM2. Ze kon regelmatig niet meer normaal lopen. Op internet zijn ook filmpje te vinden van paarden met die aandoening die ineens ontploffen bij het aangalloperen. En ook die uitbarstingen van paniek.

De laatste keer dat er mijn bijrijder erop gereden heeft zat ik langs de kant te kijken. Ik herkende de signalen al een beetje. Een bepaald soort spanning in haar spieren en gedrag. Ze schrok ergens van, gewoon een kleine versnelling van tempo. Dit was voor haar al heel wat want ze was normaal niet schrikachtig. Na de passen versnellen kwam ze terug, schoot weer weg en ging toen helemaal los. Rennen en bokken alsof er een roofdier op haar rug zat. Ook toen de amazone eraf gevallen was kalmeerde ze niet. Ze was echt buiten zichzelf van angst. Dit gedrag kon ze dus ook laten zien aan de lijn met aangalloperen. Dan viel er echt niets aan te houden, dan was ze weg. Daarna hebben we haar niet meer gereden. Alleen nog op de grond gewerkt tot het echt niet meer ging en ze teveel pijn kreeg.

Hierdoor ben ik met mijn nieuwe merrie wel echt voorzichtig geworden. Ze komt uit Spanje en is ook nog niet lang onder het zadel. Echt braaf, maar nog wel groen. En dus begin ik weer met op mijn eigen tempo te kijken wat ze aan kan. Eerst wederzijds vertrouwen opbouwen en dan met een andere ruiter eerst kijken hoe dat gaat. Nu lekker op de grond aan het werk, dat vind ik minstens zo leuk.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 23:13

Oef, dat is ook niet niets Dartel. Het is ook lastig paard in te schatten. Achteraf is het nu voor me duidelijk dat het te snel was. En daar handelen we nu ook naar :j maar dat was me voor gisteren niet duidelijk. Het is natuurlijk ook nog maar mijn eerste paard, ik mis daar ook wel ervaring in.

Ik hoop FB dat het helpt! En dat de dierenarts gelijk heeft met volledig herstel!

Vanavond heb ik dus met mijn instructrice geoefend. Toen zij haar voet in de beugel zette stond hij ook strak van spanning (en kwam ook wat omhoog). Dus we zijn blijven oefenen en hem steeds tussendoor laten ontspannen, totdat we konden hangen met minieme spanning. Ik ben er toen opgegaan (aan de longe). Gestapt tot hij goed ontspannen was. Toen andere kant op, en ook geprobeerd zelf wat hulpen te geven (want hij plakte heel erg aan mijn instructrice). Er was soms wel weer spanning (zeker toen we even van hand waren veranderd), maar het was niet heel gek. Ik was zelf natuurlijk ook wel gespannen.
Uiteindelijk zelfs een stukje gedraafd, en dat ging heel goed. Zijn wat meer luie-zelf kwam zelfs boven! Dus als hij zich zeker en veilig voelt, dan wordt hij langzaam. En bij gespannen is het juist rennen.

Hij mag nu een paar dagen rust met deze goede ervaring (en ik ook), en als ik terug ben van vakantie komt er een andere instructrice me helpen die is aangeraden door Maartje :). (mijn oude instructrice kan niet regelmatig komen).

Dus weer een positieve draai aan het verhaal!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 23:14

Fijn zo voor je vakantie :j

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 08:49

Wat sneu voor je vorige paard Dartel, als ze iets hebben kunnen we het ze ook niet echt kwalijk nemen... konden ze maar vertellen wat er mis is he.

Fijn dat je toch je goede gevoel voor de vakantie al weer terug hebt Century! Ik ben benieuwd wat je van je nieuwe juf vindt :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 09:19

Fijn dat het goed is gegaan Century, alleen dat omhoog komen met opstappen..hoelang is hij onder het zadel? En deed hij dat bij de vorige eigenaresse ook? Ik weet wel dat veel jonge paarden die nog niet zo bevestigd zijn onzeker kunnen zijn bij het opstappen.

Ah Dartel dat is sneu, bij PSSM zit er natuurlijk meer niet goed..dat klinkt echt als een enorme paniekreactie. Kan me voorstellen dat je voorzichtig wordt na zulke ervaringen.

FB, ik hoop dat dit het is en het verder onschuldig is en met inspuiten verholpen is.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 10:19

Elevada is ook altijd moeilijk geweest met opstappen. Moet wel eerlijk zeggen dat ik er niet echt in investeer om het te verbeteren hoor, ze loopt altijd aan als ik goed en wel zit. Maar goed, voor ze hier thuis stond konden we uberhaupt niet opstappen zonder hulp dus ik vind het wel best zo

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 12:05

Maartje_M schreef:
Wat sneu voor je vorige paard Dartel, als ze iets hebben kunnen we het ze ook niet echt kwalijk nemen... konden ze maar vertellen wat er mis is he.

Fijn dat je toch je goede gevoel voor de vakantie al weer terug hebt Century! Ik ben benieuwd wat je van je nieuwe juf vindt :D

Ik ook, contact is goed tot nu toe!

Elisa, hij is zeker een jaar onder het zadel, en deed dit niet bij de vorige eigenaresse zover ik weet. Ik heb het ook niet gezien/gemerkt bij proefrijden.
Ik denk dat het onzekerheid is en ik ga het zadel even laten opvullen, de kussens zijn ongelijk. Verder ga ik veel oefenen met opstijgen of half opstijgen (hangen of alleen voet in de beugel) tot hij dit allemaal ontspannen kan.
Hij is stiekem toch nog wel wat groenig, maar dat komt vooral door de onzekerheid nu denk ik. Toen hij zich zeker voelde had hij juist wat meer aansporing nodig. Dus ik moet daar nu eerst meer aan werken voor ik uit zijn gezichtsveld kan verdwijnen door op hem te gaan zitten ;)
Het is echt een lief dier, heel eerlijk ook. Hij is absoluut niet gemeen.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 12:18

Ik ben met een lege trailer teruggekomen dus ik heb er 3 ipv 4 even.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 12:27

Dat zal vast even heel erg wennen zijn!