barock pinto eigenaren

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rocamor

Berichten: 11023
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:33

Mijn BP weigert momenteel ook de trailer op te gaan. Is als jong ding tig keer verhuist en afgelopen 3.5 jaar bij mij 3 keer meegeweest voor bezoek aan een kliniek en 3 keer voor een verhuizing (waarvan 1 dus toen ik haarr gekocht had). Nou is mijn BP ook neurologisch niet helemaal lekker, waardoor ze op de trailer gaat staan shaken, die trailer gaat nog harder staan shaken, waardoor zij weer nog meer uit balans gaat.

Wat moet je nou met/voor zo'n dier? DIe onrust heeft ze ook op nauwe plaatsen, als poetsplaats en wasplaats. Daar wordt ze alleen maar onwijs gestresst van, dat doe ik haar maar niet meer aan.

Maar dan?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:43

In welke zin 'wat dan'? Je kunt natuurlijk kuezen tussen wel of geen nauwe ruimtes meer. Maar als je haar wel graag mee wil nemen, dan is het oefenen. Mss eers vastbinden aan de trailer en daar poetsen. Verder niks met die trailer. Eens kijken hoe dat gaat. Het zijn wel langzame processen.

Als je dat je paard niet meer aan wil doen, dan laat je het zitten. Als er dan eens iets ernstigs is, waardoor ze die trailer wel in moet, dan is dat maar met shaken. Is allebei iets voor te zeggen. Bij echte nood krijg je ze er echt wel in.

Rocamor

Berichten: 11023
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:47

Bij echte nood kostte het me afgelopen weekend een half uur met 4 man.... ;) En de terugreis met 2 man een uur

Maar inderdaad. Wat dan? Ja, mijn doel was ooit eens naar het strand te gaan. Of misschien ooit eens een wedstrijdje meepakken. Of naar het bos. of of of. En is me die stress voor dit paard het me wel waard om zulke voor ons (dat dan weer wel) leuke dingen te doen.

Edit: of zijn er opties die ik zo niet zie. Een uur op die poetsplaats, maakt haar niet minder onconfortabel. Ken je Frummel van Lorette? Daar lijkt het wat op.

Esaqar

Berichten: 3179
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 12:04

Rocamor, ik ken iemand die jou hier wel bij kan helpen... niet zelf mee gaan aanpoten, dan heb je een kans dat je het juist erger maakt. Mocht je interesse hebben, stuur me even een prive bericht haha. :)

Verder, meisje2000, ik snap wel waarom je paard dan niet meer op de trailer wilt. Je rijd naar je oude stal, waar hij zo lang heeft gestaan, een vertrouwde plek met vriendjes. Dan is het opzich begrijpelijk dat hij dan niet meer terug wil. :P Gewoon rustig opbouwen!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 12:39

Ik denk ook, dat het wel opgelost kan worden. Alleen kosten die dingen veel tijd en veel energie. Dat moet je wel willen doen.

Aan de andere kant; als je dit paard verkoopt, is er voor het paard niks opgelost. Heb je het probleem alleen aan een ander gegeven. Die het paard mss ook weer verkoopt.

Of je moet er iemand voor weten, die het paard nooit in nauwe ruimtes gaat zetten.

Rocamor

Berichten: 11023
Geregistreerd: 21-11-02

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 12:44

Verkopen? Dit paard? Die gaat echt alleen maar met vier pootjes naar boven van het erf af! Dit dier is neurologisch niet in orde (denk aan vorm van atactie, vanuit het hoofd), die ga ik echt niet verkopen. Dat doe ik haar niet aan.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 12:48

Niet dat het mijn zaak is, natuurlijk, maar stiekem ben ik daar altijd heel blij mee. Maar ik denk toch dat er wel een oplossing is. Ik zie al allemaal oefeningen voor me. Maar mss moet je er inderdaad een proffessional bij halen. Ik ken verschillende mensen (instructeurs)die zich met moeilijke gevallen bezig houden. En dan is dat zowel lichamelijk als geestelijk. En bij jouw paard is dat natuurlijk beide het geval.

Maar nogmaals: het kost gewoon veel tijd en energie.

Rocamor

Berichten: 11023
Geregistreerd: 21-11-02

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:23

Oh maar geld en tijd en energie zitten al "genoeg" in dit paard. En dat bedoel ik niet negatief. Dit dier is 3 jaar terug afgeschreven door een goed bekend staande kliniek met de woorden: "Je kunt haar beter laten inslapen. Die is en blijft al dan niet recidiverend kreupel". Sta je dan met je 3 jarige, nog niet zadelmakke en een half jaar eerder gekochte en (Rx met bemerking maar) goedgekeurde paard.

En het is het me allemaal waard, want ze is gewoon zooooo onwijs leuk. Afgelopen weekend op de kliniek heeft ze ook weer harten gestolen. <3 . Een paard dat lichamelijk zo onwijs lastig is, maar zooooo ontzettend cooperatief. Als die gewoon goed was geweest, was ze nu (moet nog 6 worden) al hardstikke stuk gereden.

Als ze ergens staat dat ze eng vindt, dan raakt ze uit balans. Normaal haar hoofd omdraaien om te kijken, dat lukt niet. Ze moet dan als een plank omdraaien en kan dan pas zien wat er gebeurt. Afgelopen weekend op de kliniek weer gezien. Maar zich wel gewoon onverdoofd meermaals laten opvoelen, gewoon zo. Want ze wenste op geen enkele manier in de opvoelbox te komen.

Inmiddels wat rondgeneusd op Bokt en weer een lading goede oefeningen gevonden. Dus we gaan er zeker aan werken.

Tijd, energie, geld. Ze is het me gewoon waard. Die maffe pony (van 1.70+m)

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 13:25

Ja dat zou het ook kunnen Ijn ja. Dat hij niet weg qel van zijn oude stal. Maar goed ik ga gewoon veel oefenen en we Ien wel waaar we komen

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:26

Haha! Je bent net zo gek als ik! :))

ivy_power89

Berichten: 5869
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:58

Poeh, dan moet ik wel zeggen dat ik zo blij ben dat mijn paarden beide alleen te laden en te lossen zijn :)

Misschien heeft het ook met een stukje dominantie te maken. Ik zie vaak dat paarden die moeilijk laden ook eigenlijk niet zo goed in de hand staan....

Esaqar

Berichten: 3179
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 16:59

Hier nog zo'n gek die alles over heeft voor het paard.
En wat is het dan lastig om wat voor jezelf te kopen. :')

Ivy_power89, dat weet ik wel zeker, en karakter speelt ook zeker mee... Sterre is best dominant (en arrogant), maar verder ook een knuffelmerrie, maar ik weet zeker dat het dominante en arrogante een rol speelt bij mij. Daar heeft John toch maar mooi een oplossing voor gevonden. :)

ivy_power89

Berichten: 5869
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 17:03

Ja, je moet ze namelijk kunnen overtuigen dat het oke is. Als jij zelf al niet stabiel bent (dus een leider bent) zal een paard sneller moeite hebben met bepaalde zaken.
Maar een proffesional een keer erbij halen, zal vast zn vruchten afwerpen :)

Afbeelding
Inmiddels is Lykke hard bezig om haar barock pinto af te bakken, we moeten nog even 2,5 maand geduld hebben haha.
Afbeelding

Oh en haar oren zijn ook inmiddels vast gegroeid in standje chagrijnig haha
Afbeelding

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 11:20

Vanochtend even geoefend met trailer laden. Ik weet dat hij alles doet voor een snoepje dus anoepjes mee en hoppa meneer liep tot drie keer de trailer op. Niet in een keer maar hij deed het wel. In de trailer uitbundig beloont. Niet vast gezet of O maar gewoon er in belonen en er weer uit. Drie keer gedaan en toen geatopt. Morgen weer proberen en dan met iets minder snoepjes. Als het zo lukt hou ik de snoepjes eerst even aan en ga dan langzaam afbouwen. Morgen en vrijdag nog oefenen en dan zullen we maandag zien of het ook lukt als we weer terug moeten van les. Zo ja ben ik blij zo niet dan zoeken we een andere manier. Maar ben voor vandaag al heel blij dat hij mee liep met mij. Probeer hem te leren dat de trailer leuk is en er wat leuks (snoepje in dit grval) tegenover staat. Wil als dit gaat lukken het afbouwen tot 1 snoepje in de trailer als beloning. Nu deed ik elke 1 a 2 passen de trailer op om hem te paaien. Misschien niet de beste manier maar voor nu werkt het en zonder dwang met een los touwtje. En dat vind ik het nelangrijkste. Dat het zonder dwang en op vertrouwen gaat. Dus we zien wel hoe ver we gaan komen

Leo

Berichten: 50220
Geregistreerd: 06-12-02

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:31

Pff trailerladen. Hou maar op :( onlangs weer opgepakt en hij deed het super. Liep er zelf in, zelfs als het niet moest :)) bleef ook rustig staan (dit eerst geoefend tussen twee hindernissen in).
Ineens bleek dat we hem op hele korte termijn moesten verplaatsen. Hiervoor hadden we een veewagen tot onze beschikking. Daar liep hij keurig in maar hij snapte de draai niet. Heel rustig en positief gebleven (uiteraard) en hij deed het zooo braaf... maar raakte zo onzeker van het draaien dat hij er iedere keer weer uit vloog.
Trailer geregeld en 's avonds nog een poging. Liep hij idd braaf in, schrok van de stang, vloog achteruit en viel hierbij bijna van de klep. Ja toen was het klaar :( hij wilde begrijpelijkerwijs niet meer. Uiteindelijk met lijnen er in gekregen maar ik zat ook al met mijn stresslevel torenhoog. Gelukkig is hij op bestemming gekomen en was hij daar heel snel weer lekker ontspannen. Tegen de tijd dat hij er weer op moet gaan we maar weer rustig en zonder druk oefenen...

Hij staat nu in training voor verder beleren. Spannend!!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:37

Oef, dat zijn wel stresserige situaties! -O-

Rocamor

Berichten: 11023
Geregistreerd: 21-11-02

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:07

Herkenbaar, helaas, Leo.

Snap ik het goed dat Rock-it nu op een beleerstal staat? Spannend zeg!

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 21:00

Zo erg is het hier niet. Chameur bleef gewoon staan en bewoog niet meer. Als hij er op staat is er niets aan de hand. Heb gister weer even geoefend en het gaat goed. Welliswaar lokkend met snoepjes maar hij gaat er dan wel op. Woensdag gaf ik hem bij elk stapje een snoepje en gister on de stap. Dus 2 stappen en dan pas snoepje. Zodra hij zijn voorbenen in de trailer had liep hij zelf verder. Goed beloont met stem en snoepjes en er weer uit. Dit weekend nog een keer oefenen en dan steeds meer passen voordat hij een snoepje krijgt.

sblom

Berichten: 160
Geregistreerd: 15-08-16

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:52

Morgen ga ik ook eens de trailer erbij pakken. Sinds eind nov dat we haar hebben opgehaald niet meer op de trailer geweest.
We zijn vooral bezig geweest met vertrouwen , poetsen, grondwerk en ik heb er vertrouwen in om het te gaan proberen morgen. Ik ben heel benieuwd hoe t gaat en laat het nog wel even weten morgen.
Vandaag ook voor t eerst de tandenfee gehad. Ze pakte er zo een losse voortand boven en onderkies uit. Noor maakte er niets van haha, ik vond t spannender denk... :P

Leo

Berichten: 50220
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 21:20

Rocamor schreef:
Herkenbaar, helaas, Leo.

Snap ik het goed dat Rock-it nu op een beleerstal staat? Spannend zeg!


Klopt, hij gaat daar in training om verder in en doorgereden te worden. Super fijn :j ik hoop dat hij goed z'n best gaat doen op school :D

Ze gaan daar ook het stuk veewagen / trailer laden oppakken tussendoor, gezien deze ervaring voor hem niet zo fijn was... Wie weet heeft hij er niks van maar alleen maar fijn als ze het oefenen :j


sblom schreef:
Morgen ga ik ook eens de trailer erbij pakken. Sinds eind nov dat we haar hebben opgehaald niet meer op de trailer geweest.
We zijn vooral bezig geweest met vertrouwen , poetsen, grondwerk en ik heb er vertrouwen in om het te gaan proberen morgen. Ik ben heel benieuwd hoe t gaat en laat het nog wel even weten morgen.
Vandaag ook voor t eerst de tandenfee gehad. Ze pakte er zo een losse voortand boven en onderkies uit. Noor maakte er niets van haha, ik vond t spannender denk... :P


Succes! Rock heeft het gelukkig nooit eng gevonden, hij neemt wel zijn tijd. Even stil staan op de klep, meestal even schrapen en bijten in de klep :+ daarna hobbelt hij zo door. In de trailer moet hij even rustig staan, al dan niet met wat lekkers, voor de stang erachter kan, anders wil hij er weer uit. Dat ging dus mis, stang kwam iets te vlot met de beste bedoelingen.

ivy_power89

Berichten: 5869
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 21:48

Hier nog even 2 foto's van mn kanjers :)
Afbeelding
Lykke, nog ruim 2 maanden te gaan voor we een bellman veulen aan de voet hebben :)


Afbeelding
En alejandro in training voor zn tweede m1 wedstrijd volgende week

Rocamor

Berichten: 11023
Geregistreerd: 21-11-02

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 21:53

Hoe oud is de merrie ip? Ik vind haar nog zo jeugdig aandoen.

Alejandro begint mooi uit te zwaren.

Wij hebben vandaag de trailer training saampjes opgepakt. De dame heeft eigenlijk alleen in de trailer gestaan met nare ervaringen. Ze wil eigenlijk echt niet meer. Is zo bang. Uurtje geoefend. Stond er voor 90% in. Maar stond stabiel en niet te shaken (zoals zij door haar trillen de trailer laat wiebelen heb ik nooit eerder gezien.) Dus wij waren meer dan tevreden

Lindor92
Berichten: 7008
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 21:55

Mijn bonte ruin staat te koop. Hij heeft een hele poos stil gestaan wegens tijdgebrek en geen rijdvoorzieningen meer.
Vanaf maandag wordt hij weer getraind door een professional. Dus als iemand op zoek is naar een knappe bonte ruin :)

ivy_power89

Berichten: 5869
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 22:39

Zonde lindy!!!
Heb je doressa nog wel?

Rocamor, ik zal haar het compliment doorgeven :) maar ze wordt in mei 7 jaar dus het echte jeugdige is er wel af :)

Lindor92
Berichten: 7008
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 00:10

Doressa heb ik ook nog. Die wordt nu zadelmak gemaakt. Haar wil ik denk ik nog aanhouden en op pensionstalling zetten. Maar is even kijken of het financieel haalbaar is aangezien ik dan wel afhankelijk ben.

Thuis heb ik door een nieuwbouw geen bak en stallen meer.