Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

neile

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 19:22

11 juni is de keuring. Oh da's balen zeg! Volgend jaar dan laten goedkeuren? Hoe oud is je merrie?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 19:36

Ja, volgend jaar zal ze dan gekeurd worden :j Ze is net 6 geworden :)
Ahh, 11 juni kan ik helaas niet ;(

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:03

Van keuringen heb ik verder geen verstand, kan je daar alleen met een merrie of een hengst mee doen?

Hier nog een foto van afgelopen weekend.
Was 3e met 199 punten. En een 8 voor z'n galop :D

Afbeelding

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:30

Mijn PRE heeft vorige week een mega tanden behandeling gehad... Van alles was schreef ed, dus nu helemaal alles weer recht en netjes.
Alleen heeft die kluns zich vorige week aangetikt met t ijzer tegen zn voorbeen. Een wondje en een dik been. Hij is niet kreupel maar heeft vocht rondom zn pees... Nu maar stappen en koelen. We waren zo fijn op dreef met wedstrijden ed.... balen.. Morgen nog even aankijken anders maar ff scannen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:40

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 23:16

Isabell, ja. Het is eigenlijk voor de fokkerij. Dus merrie of hengst.

Modesta. Hoedje af! (heb je topic doorgenomen)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:22

Mee eens..respect voor je en alsnog sterkte!

Alenthe: dat is balen..maar wel fijn dat zijn gebit weer in orde is.

Isabell, mooi cijfer..lijkt ook een mooie bergopwaartse galop!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:12

Kennen/weten jullie dekhengsten in de kleur Cremello, Perlino, Valk, Palomino? Minimale stokmaat 1.60 en goede beweging. Is voor een bruine apta merrie 1,62 die zelf zeer ruig beweegt en mooi barok is, eigenaar zou graag met iets willen fokken wat kans geeft op een aparte kleur.
Ik kwam wel op aantal sites terecht maar nog niks leuks/aparte gezien. Dus als je een hengst kent, brand los..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:14

_Zsazsa_ schreef:
Kennen/weten jullie dekhengsten in de kleur Cremello, Perlino, Valk, Palomino? Minimale stokmaat 1.60 en goede beweging. Is voor een bruine apta merrie 1,62 die zelf zeer ruig beweegt en mooi barok is, eigenaar zou graag met iets willen fokken wat kans geeft op een aparte kleur.
Ik kwam wel op aantal sites terecht maar nog niks leuks/aparte gezien. Dus als je een hengst kent, brand los..

Ik zoek precies hetzelfde voor mijn iets kleinere merries :P
Ik ken Seductor, Deseado en twee Curro's maar de eerste is te weinig barok naar mijn smaak en de andere zijn eigenlijk te kort voor mijn merrie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:38

Hm volgens mij zijn die er niet heel erg veel bij de PRE"s..wellicht interessant om bij de lusitano's te kijken?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:33

nee ze wil geen kruising fokken. Ze vind Seductor te duur. 5 jaar oud en zo te lezen nog niks gepresteerd. Buiten een aparte kleur vind ik hem niet bijzonder. Deseado vind ze niet barok genoeg geloof ik, Curro zegt mij niks, kan er zo niks over vinden.
Ik dacht dat er in de valk kleur wel wat te vinden was. Zwart/vos mag ook denk ik. Maar vind bij veel hengsten de rug, lendenen en achterhand echt niet goed. Qua bouw zijn er genoeg schimmel hengsten die wel aan de eisen voldoen maar ze wil geen schimmel fokken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:01

_Zsazsa_ schreef:
nee ze wil geen kruising fokken. Ze vind Seductor te duur. 5 jaar oud en zo te lezen nog niks gepresteerd. Buiten een aparte kleur vind ik hem niet bijzonder. Deseado vind ze niet barok genoeg geloof ik, Curro zegt mij niks, kan er zo niks over vinden.
Ik dacht dat er in de valk kleur wel wat te vinden was. Zwart/vos mag ook denk ik. Maar vind bij veel hengsten de rug, lendenen en achterhand echt niet goed. Qua bouw zijn er genoeg schimmel hengsten die wel aan de eisen voldoen maar ze wil geen schimmel fokken.

Ik vind inderdaad niet veel hengsten met een echt goede rug als je niet naar schimmels kijkt. Voor mij wel heel belangrijk. In Belgie heb je twee valk hengsten die Curro heten. Efusivo heb je ook nog daar dat is een palomino.

Gewone bruine of zwarte heb ik ook nog geen gevonden met het wauw gevoel eigenlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:29

Ik zag zondag bij de dag van het Iberische paard echt een Wauw hengst...weet alleen niet of hij ook dekt. Was de bruine hengst van Gaetan Blocklandt, echt geweldig bewegen dat dier en zat in mijn ogen echt perfect in elkaar.

Afbeelding

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:57

Aaah Seni Krypton! :D ik weet niet of hij ter dekking staat. Hij komt van dezelfde fokker als mijn meisie.

Een vos in België die 160 is en fijn beweegt (wel geen prestaties, wordt niet uitgebracht in de wedstrijdsport) is Gayo V? Hij heeft waarschijnlijk (maar daar is geen genetische test voor gedaan dus geen zekerheid) wel een verdunnend gen, want al zijn veulens worden geboren met een aalstreepje. Ook hij zelf heeft een streep op zijn rug die donkerder vos is dan de rest van zijn lijf en ook zijn manen hebben een iets andere kleur. Nogmaals, geen uitsluiting dat er die verdunning ook effectief op zit, maar die mogelijkheid is er wel. :)

Rioja hier , van PaintedBlack hier op bokt, is een zoon van hem.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:34

Vind dat er op de websites ook zo weinig goede standfotos en rijfotos zijn. Vaak alleen een hoofd foto en een van in de wei. Niet echt promotend.
Zag net wel een mooie zwarte in België staan. Die curro's kan ik zo niks over vinden qua dekking.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:36

_Zsazsa_ schreef:
Vind dat er op de websites ook zo weinig goede standfotos en rijfotos zijn. Vaak alleen een hoofd foto en een van in de wei. Niet echt promotend.
Zag net wel een mooie zwarte in België staan. Die curro's kan ik zo niks over vinden qua dekking.

http://www.kapaza.be/nl/li?w=3&q=curro
Hier staan ze samen op 1 pagina :Y)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:06

_Zsazsa_ schreef:

Dat vind ik dus ook. Een deftige standfoto en een deftige hoofdfoto, vanaf de zijkant. Liefst met nog een duidelijk filmpje van de bewegingen in alle gangen... Dat is hetgeen ik verlang als merrie-eigenaar als ik naar een hengst op zoek ben. Dan kan je zoveel meer zien.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:10

Ja Indd Neile,
Die Curro XLI lijkt wel leuk. Die andere vind ik niks. Zal de site doorsturen. Ik weet dat ze voorkeur heeft voor Cremello, Perlino of Valk. Maar voor wat ik nu heb gezien zou ik kwaliteit boven kleur zetten maargoed dat is aan haar.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:22

Ik volg jouw idee van kwaliteit boven kleur Zsazsa, maar niet iedereen denkt zo. Nu, 't is wat je zelf belangrijk vindt aan een paard, dus ze gaat vast een goede keuze maken voor haarzelf.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 23:19

_Zsazsa_ schreef:
Ja Indd Neile,
Die Curro XLI lijkt wel leuk. Die andere vind ik niks. Zal de site doorsturen. Ik weet dat ze voorkeur heeft voor Cremello, Perlino of Valk. Maar voor wat ik nu heb gezien zou ik kwaliteit boven kleur zetten maargoed dat is aan haar.

Hoi.. ik lees nog mee hoor maar ik ben in heel veel dingen nieuw ...
dus ik moet er nog een beetje in komen..

Maar dit paard uit de advertentie ( http://www.kapaza.be/nl/paarden/pre-and ... 536067.htm )
die je wel leuk vind is volgens mij nog een betrekkelijk jonge hengst.
En die gaf een super leuke demo voor paard in nood dit weekend met zijn berijdster, en nog een andere leuke combinatie
En er staan op hun facebook geweldige foto's van hem...
Even kijken op FB bij, : "Scuderia Eleganza " en even voor je gezocht op het net... http://www.scuderia-eleganza.com/curro-xli/

Van Spaanse dekhengsten verder even geen verstand hoor..
Maar toevallig lees ik iets... waar ik van denk.. jaaa daar heb ik ergens iets van gezien hi hi hi hi

Ps vorige week donderdag rond 16:00 is onze merrie bevallen
van een mooi merrieveulentje.. en we zijn er erg blij mee...
Breca lijkt een goede moeder te zijn.. en het veulentje heeft een prachtige diepe kleur

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:37

Ah zo heet ie dus neile..bedankt..vond dit dier echt buiten gewoon goed qua beweging en bouw.

http://www.andalusiershow.nl/page.php?4
Hier staat ook nog een valk dekhengst..Cohiba

Gefeliciteerd met je merrieveulen nobje..heb je ook een foto?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:49

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:51

Elisa2, die vind ik qua bouw ook niet je van het. Heb hem wel doorgestuurd.
Bedankt nobje, zal de site eens bekijken.
Je ziet weinig hengsten een mooi opwaarts model hebben, met goede rug en lendenen. Plus al die slechte foto's maakt het niet makkelijk. Indd een filmpje zou ook handig zijn.
Ik heb mijn eigen pre echt ook op model gekocht. Vind dat toch wel heel belangrijk.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:55

Ja die had ik gezien Elisa, maar van die foto's en info word je ook niks wijzer. Zal ze eens mailen voor meer filmpjes etc

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:56