Verder krijgt ze nu 2 kilo granenmix, wordt ze lekker actief van

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Splinterz schreef:Nee ze komt niet ziek over maar wou haar niet teveel pushen omdat we nog veel te gaan hebben.
Ik zal es gaan uitzoeken wat het beste bij haar past, bedankt voor de schema's en uitleg!
maralyn schreef:Hier zijn allemaal friesepaarden mensen.
Wellicht dat jullie mij een beetje kunnen steunen.
Ik kan mijn merrie wel door de gehakt molen halen, bij wijze van spreken.
Hoe los ik dit nu op:
Wij hebben een super bak. Net geen 20 x 40.
Maar achter de bak hebben we een vijver en bossen.
Elke keer als ze iets maar denkt te zien daar in dei richting, gooit ze die kop omhoog, en racet ze de andere kant op. Grondwerk geprobeerd. Maar ze blijft het doen.
Gisteren met longeren heb ik lopen Skiën. Er waren jongens op de straat er achter aan het spelen.
Continu er vandoor gaan, en geen rem er op zitten.
Onder het zadel is mij al het een en ander aangeraden voor een noodrem.
Dit werkt echter wel, maar is in mijn ogen maar een tijdelijke oplossing.
Met buiten rijden is het opzich een braaf paard. En voor de wagen kun je bommen laten vallen.
Heb haar nog geen jaar. En over haar verleden zijn ze licht wazig.
Graag hulp op pb, dat het overzichterlijk blijft voor mij.
Caro_MarjaH schreef:@ Maralyn: Misschien dat je dit gedrag zelf ook helpt te blijven bestaan. Jij weet dat ze kijkerig is op die vijver en mogelijk reageer je onbewust al voordat je aan die kant van de bak bent waardoor je paard alweer gealarmeerd is (als je begrijpt wat ik bedoel). Ik heb het zelf ook gehad met mijn merrie (en merries blijven je uittesten) toen ze een keer vreselijk geschrokken is van iets wat achter de bak gebeurde. Vervolgens had ze elke keer op die korte zijde de kop in de lucht en wilde steeds wegspringen, want er zaten volgens haar ineens overal paardetende monsters. Ik reageerde daar op door maar niet meer aan die kant van de bak te komen, of zelf gespannen door die korte zijde te gaan. Gevolg: gedrag wordt in stand gehouden.
Wat je moet doen (tenminste wat bij mij werkte): paard aan het werk zetten, vooral aan die kant van de bak, niet de kans geven om te gaan kijken. Oefeningen vragen, voltes rijden of andere oefeningen waarbij ze de aandacht bij jou moet houden. En zelf doen alsof er niets aan de hand is, er bestaan geen paardetende monsters en dat zul jij je paard duidelijk moeten maken door zelf met vertrouwen door dat deel van de bak te rijden.
_R_G_ schreef:Idd dat wat Caro_MarjaH zegt is een hele goede!
En probeer eens als ze het op een rennen zet de teugels los te gooien, dan hebben ze ineens niet meer zo veel praatjes en durven ze niet meer weg te rennen.
Op die plek goed aan het werk zetten en als de kop omhoog gaat en ze gaat rennen teugels los, dan staat ze er ineens alleen voor.
_Pleasure_ schreef:Hoi, ik start ook met m'n fries, Ulbe van Abe 346
rijd in belgie lrv, en 35 wp uit 6 wedstrijden(de 1e plek krijgt 10 wp, 2e 7 wp, 3e 5 wp, de 4e 4, en de 5e 3, 6e 2 wp. Ben 1 keer 6e en 5 keer 2e geworden.)
Ben 4e geplaatst voor de provinciale. Merk dat er meer en meer friesjes starten in belgie en dat het meer geaccepteerd word.
Ik vind het niet per se makkelijker, want die vooroordelen werken ooit in je nadeel. Moet wel zeggend at ze me al herkennen als ik ergens ben, jij hebt toch die fries haha!
_Pleasure_ schreef:Hoi, ik start ook met m'n fries, Ulbe van Abe 346
rijd in belgie lrv, en 35 wp uit 6 wedstrijden(de 1e plek krijgt 10 wp, 2e 7 wp, 3e 5 wp, de 4e 4, en de 5e 3, 6e 2 wp. Ben 1 keer 6e en 5 keer 2e geworden.)
Ben 4e geplaatst voor de provinciale. Merk dat er meer en meer friesjes starten in belgie en dat het meer geaccepteerd word.
Ik vind het niet per se makkelijker, want die vooroordelen werken ooit in je nadeel. Moet wel zeggend at ze me al herkennen als ik ergens ben, jij hebt toch die fries haha!
Fredt schreef:En als je nu begint met alleen rijden aan de 'goede' kant van de bak. Zorgen voor ontspanning etc.
Daarna langzaam meter voor meter richting de slechte kant gaan. Hier kan je best dagen over doen. Maar telkens zorgen dat die ontspanning erin blijft. Zeker niet de moeilijke plek opzoeken, maar langzaam daarna toewerken. Voel je haar iets spannen, zorg je gelijk dat je de bak weer een meter kleiner maakt. En stelling van het enge gedeelte af houden. Zorg dat ze zich niet recht (en strak) kan maken en helemaal niet direct naar de enge plek kan kijken.
Als ze toch gaat rennen en je bent verder niet bang aangelegd... Laat haar maar eens 10 minuten doorrennen. Maar als zij wilt stoppen, dán zorg je dat ze nog even door moet gaan. Net zolang tot zij er zat van is.