Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 06:19

Hier hangt het een beetje van mijn werkrooster af hoe vaak ik rij. Ik probeer wel 4-5 x per week te rijden of te longeren, maar vooral in de winterperiode als ik 3 dagen achter elkaar moet werken dan rij ik niet omdat het dan al donker is. Soms staat ze 4 dagen stil, soms maar 1, heel wisselend dus.
Verder krijgt ze nu 2 kilo granenmix, wordt ze lekker actief van ;-)

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 07:02

Oepke rijd ik 5 dagen per week
1x per week longeren of los spelen en een dag vrij
Verder wissel ik ook af met in de binnenbak en in de buitenbak rijden
Dagje intensiever oefeningen rijden en een dagje alleen loswerken en basis oefeningen
Meestal voel je zelf het beste aan wat het beste trainingsschema is voor jou en je paard ;)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 07:17

Splinterz schreef:
Nee ze komt niet ziek over maar wou haar niet teveel pushen omdat we nog veel te gaan hebben.
Ik zal es gaan uitzoeken wat het beste bij haar past, bedankt voor de schema's en uitleg!

Laat je haat wel eens masseren of heb je er wel eens een osteo bij gehad?
Osteo doe ik 1 x per jaar voor onderhoud en massage wat vaker. Vind ik zelf ook lekker. We verwachten soms veel van een paard en dan is het heerlijk als ze eens verwend worden

Splinterz

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 07:49

Ja hoor, ze word ong 4x per jaar verwend met shiatsu. Vind ze heeeerlijk! We zullen es zien hoe ze zich de rest vd week voelt.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:01

Splinterz schreef:
Ja hoor, ze word ong 4x per jaar verwend met shiatsu. Vind ze heeeerlijk! We zullen es zien hoe ze zich de rest vd week voelt.

Mooi is dat hè
Ach misschien had ze gewoon haar dag niet ;-)

Ik zeg ook altijd beter een half uur goed rijden dan een uur kloten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:05

Hier zijn allemaal friesepaarden mensen.
Wellicht dat jullie mij een beetje kunnen steunen.

Ik kan mijn merrie wel door de gehakt molen halen, bij wijze van spreken.
Hoe los ik dit nu op:

Wij hebben een super bak. Net geen 20 x 40.
Maar achter de bak hebben we een vijver en bossen.
Elke keer als ze iets maar denkt te zien daar in dei richting, gooit ze die kop omhoog, en racet ze de andere kant op. Grondwerk geprobeerd. Maar ze blijft het doen.
Gisteren met longeren heb ik lopen Skiën. Er waren jongens op de straat er achter aan het spelen.
Continu er vandoor gaan, en geen rem er op zitten.

Onder het zadel is mij al het een en ander aangeraden voor een noodrem.
Dit werkt echter wel, maar is in mijn ogen maar een tijdelijke oplossing.

Met buiten rijden is het opzich een braaf paard. En voor de wagen kun je bommen laten vallen.

Heb haar nog geen jaar. En over haar verleden zijn ze licht wazig.

Graag hulp op pb, dat het overzichterlijk blijft voor mij.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:12

Wat zegt je instructie, maralyn?

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:16

@ Maralyn: Misschien dat je dit gedrag zelf ook helpt te blijven bestaan. Jij weet dat ze kijkerig is op die vijver en mogelijk reageer je onbewust al voordat je aan die kant van de bak bent waardoor je paard alweer gealarmeerd is (als je begrijpt wat ik bedoel). Ik heb het zelf ook gehad met mijn merrie (en merries blijven je uittesten) toen ze een keer vreselijk geschrokken is van iets wat achter de bak gebeurde. Vervolgens had ze elke keer op die korte zijde de kop in de lucht en wilde steeds wegspringen, want er zaten volgens haar ineens overal paardetende monsters. Ik reageerde daar op door maar niet meer aan die kant van de bak te komen, of zelf gespannen door die korte zijde te gaan. Gevolg: gedrag wordt in stand gehouden.
Wat je moet doen (tenminste wat bij mij werkte): paard aan het werk zetten, vooral aan die kant van de bak, niet de kans geven om te gaan kijken. Oefeningen vragen, voltes rijden of andere oefeningen waarbij ze de aandacht bij jou moet houden. En zelf doen alsof er niets aan de hand is, er bestaan geen paardetende monsters en dat zul jij je paard duidelijk moeten maken door zelf met vertrouwen door dat deel van de bak te rijden.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:17

maralyn schreef:
Hier zijn allemaal friesepaarden mensen.
Wellicht dat jullie mij een beetje kunnen steunen.

Ik kan mijn merrie wel door de gehakt molen halen, bij wijze van spreken.
Hoe los ik dit nu op:

Wij hebben een super bak. Net geen 20 x 40.
Maar achter de bak hebben we een vijver en bossen.
Elke keer als ze iets maar denkt te zien daar in dei richting, gooit ze die kop omhoog, en racet ze de andere kant op. Grondwerk geprobeerd. Maar ze blijft het doen.
Gisteren met longeren heb ik lopen Skiën. Er waren jongens op de straat er achter aan het spelen.
Continu er vandoor gaan, en geen rem er op zitten.

Onder het zadel is mij al het een en ander aangeraden voor een noodrem.
Dit werkt echter wel, maar is in mijn ogen maar een tijdelijke oplossing.

Met buiten rijden is het opzich een braaf paard. En voor de wagen kun je bommen laten vallen.

Heb haar nog geen jaar. En over haar verleden zijn ze licht wazig.

Graag hulp op pb, dat het overzichterlijk blijft voor mij.

Ik weet niet hoe oud ze is, maar ze heeft duidelijk geen respect voor je.
Wat ik zou doen is: bodyprotector aan en op het moment dat ze gaat rennen en ze komt terug haar dwingen dat ze door moet galopperen zodat jij bepaald wat er gebeurd.
Er aan gaan trekken etc en omgooien werkte bij dit soort truken bij mij in iedergeval averechts.

wanneer je grond werk gaat doen altijd een hoofdstel in zodat je meer te vertellen heeft en ook daar moet je heel streng zijn en consequent, vliegt ze weg en ze komt terug haar weer in galop krijgen. dan denkt ze echt huh :+
omdat mensen bang worden of onzeker stoppen ze en dan heeft ze/hij haar/zijn zin.

ze vind misschien de bak geen reet aan en haalt mogelijk alle truken uit de kast zodat jij opgeeft, dus dat zeker niet doen :D

er komen vast meer tips die misschien wel beter zijn

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:19

Mijn instructie schrok in eerste instantie, want zo heet als zij plots kan zijn, is niets voor een fries in het algemeen.

Voor het rijden zei hij: Pak een slof maar als noodrem.
Heb je deze niet nodig, dan laat je hem letterlijk los. Je gebruikt hem alleen, als ze er kats vandoor gaat.

Bij hem in de binnenbak doet ze echter niets. En in de buitenbak bij hen, is er ook geen probleem, want ze ziet ruimte, ziet alles.
Maar bij mij in de bak, hoort ze veel en ziet ze niets.

Maar als we er langs lopen, aan de hand, doet ze haar hoofd wel omhoog, maar doet ze verder niets.
Na enkele keren, naast haar, in die hoek, kan ik haar zelfs achterstevoren er naar toe zetten.

Maar zodra ze iets moet doen. Longeren, los werken, of rijden. Zoekt ze continu die hoek op. Met als reactie, dat ze echt hard gaat.
Voor in de bak, is er niets aan de hand.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:20

Caro_MarjaH schreef:
@ Maralyn: Misschien dat je dit gedrag zelf ook helpt te blijven bestaan. Jij weet dat ze kijkerig is op die vijver en mogelijk reageer je onbewust al voordat je aan die kant van de bak bent waardoor je paard alweer gealarmeerd is (als je begrijpt wat ik bedoel). Ik heb het zelf ook gehad met mijn merrie (en merries blijven je uittesten) toen ze een keer vreselijk geschrokken is van iets wat achter de bak gebeurde. Vervolgens had ze elke keer op die korte zijde de kop in de lucht en wilde steeds wegspringen, want er zaten volgens haar ineens overal paardetende monsters. Ik reageerde daar op door maar niet meer aan die kant van de bak te komen, of zelf gespannen door die korte zijde te gaan. Gevolg: gedrag wordt in stand gehouden.
Wat je moet doen (tenminste wat bij mij werkte): paard aan het werk zetten, vooral aan die kant van de bak, niet de kans geven om te gaan kijken. Oefeningen vragen, voltes rijden of andere oefeningen waarbij ze de aandacht bij jou moet houden. En zelf doen alsof er niets aan de hand is, er bestaan geen paardetende monsters en dat zul jij je paard duidelijk moeten maken door zelf met vertrouwen door dat deel van de bak te rijden.

Voltes zijn onmogelijk om te rijden met haar.
Gewoon het daarlangs rijden en stelling naar binnen vragen.
Zelfs met dubbele longe, waar we veel mee bezig zijn.

Het is kop er op en gaan.
Als ik echt wil sturen, haar op volte moet zeggen, ik schrijf dit met een brok in mijn strot, zo klaar ben ik hiermee. Dan heb ik 2 handen nodig, aan 1 teugel, omdat ze stuurloos wordt. Ze word een radicaal gevaarte. Zelfs met andere paarden in de bak, waar ze zelfs mee in het land staat. Geven haar geen extra rust.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:22

Idd dat wat Caro_MarjaH zegt is een hele goede!
En probeer eens als ze het op een rennen zet de teugels los te gooien, dan hebben ze ineens niet meer zo veel praatjes en durven ze niet meer weg te rennen.
Op die plek goed aan het werk zetten en als de kop omhoog gaat en ze gaat rennen teugels los, dan staat ze er ineens alleen voor.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:26

_R_G_ schreef:
Idd dat wat Caro_MarjaH zegt is een hele goede!
En probeer eens als ze het op een rennen zet de teugels los te gooien, dan hebben ze ineens niet meer zo veel praatjes en durven ze niet meer weg te rennen.
Op die plek goed aan het werk zetten en als de kop omhoog gaat en ze gaat rennen teugels los, dan staat ze er ineens alleen voor.

Nu de worst care scenario

Wat als ze blijft rennen?
Moet ik gewoon blijven mee liften?

dit heb ik vorig jaar gedaan, wat resulteerde op een paard, die lollig naar de bakdeur rende.
En vervolgens met oppakken, boos werd en mij er af probeerde te gooien met bokken.
Waardoor ze nog extra mijn hakken in haar pokkel gedrukt kreeg, en MOEST galopperen.

Mij krijgt ze er niet vanaf!!! Echt niet!!
Maar ik heb wel ideeën nodig, om haar op de rails te krijgen.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:28

Hoi, ik start ook met m'n fries, Ulbe van Abe 346
rijd in belgie lrv, en 35 wp uit 6 wedstrijden(de 1e plek krijgt 10 wp, 2e 7 wp, 3e 5 wp, de 4e 4, en de 5e 3, 6e 2 wp. Ben 1 keer 6e en 5 keer 2e geworden.)

Ben 4e geplaatst voor de provinciale. Merk dat er meer en meer friesjes starten in belgie en dat het meer geaccepteerd word.

Ik vind het niet per se makkelijker, want die vooroordelen werken ooit in je nadeel. Moet wel zeggend at ze me al herkennen als ik ergens ben, jij hebt toch die fries haha!

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:29

En als je nu begint met alleen rijden aan de 'goede' kant van de bak. Zorgen voor ontspanning etc.
Daarna langzaam meter voor meter richting de slechte kant gaan. Hier kan je best dagen over doen. Maar telkens zorgen dat die ontspanning erin blijft. Zeker niet de moeilijke plek opzoeken, maar langzaam daarna toewerken. Voel je haar iets spannen, zorg je gelijk dat je de bak weer een meter kleiner maakt. En stelling van het enge gedeelte af houden. Zorg dat ze zich niet recht (en strak) kan maken en helemaal niet direct naar de enge plek kan kijken.

Als ze toch gaat rennen en je bent verder niet bang aangelegd... Laat haar maar eens 10 minuten doorrennen. Maar als zij wilt stoppen, dán zorg je dat ze nog even door moet gaan. Net zolang tot zij er zat van is.

maralyn

_Pleasure_ schreef:
rijd in belgie lrv, en 35 wp uit 6 wedstrijden(de 1e plek krijgt 10 wp, 2e 7 wp, 3e 5 wp, de 4e 4, en de 5e 3, 6e 2 wp. Ben 1 keer 6e en 5 keer 2e geworden.)

Ben 4e geplaatst voor de provinciale. Merk dat er meer en meer friesjes starten in belgie en dat het meer geaccepteerd word.

Ik vind het niet per se makkelijker, want die vooroordelen werken ooit in je nadeel. Moet wel zeggend at ze me al herkennen als ik ergens ben, jij hebt toch die fries haha!

Wat leuk!! België!! :D

Splinterz

Dat leek me idd ook een goeie, aan het werk zetten. En het liefst nog voordat ze er überhaupt over nadenkt om het op een rennen te zetten oid. Je moet het een stap voor zijn. Een paard wat druk en hard aan het werk is, gaat niet. Zelf moet je dan ook ontspannen zijn en je koppie bij de oefeningen hebben, anders breng je toch teveel spanning over. Succes iig!

_R_G_

Hmm.. dat klinkt eerlijk gezegd dan gewoon als een draak van een paard die een keer duidelijke grenzen moet krijgen.
In dit geval lijkt me dan dat je het respect echt moet afdwingen.

Zelf heb ik een merrie gehad met ook zo'n soort streken, die bleek een blessure te hebben en ben ik mee gestopt. Ik hoop voor jou dat dit gewoon een soort van testen is en niet uitkomt vanuit pijn.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:30

_Pleasure_ schreef:

Wat leuk! Welkom!

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:32

Wat Fredt zegt klinkt als een beter plan idd!
Moeilijk hoor! Succes ermee iig

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:33

Fredt schreef:
En als je nu begint met alleen rijden aan de 'goede' kant van de bak. Zorgen voor ontspanning etc.
Daarna langzaam meter voor meter richting de slechte kant gaan. Hier kan je best dagen over doen. Maar telkens zorgen dat die ontspanning erin blijft. Zeker niet de moeilijke plek opzoeken, maar langzaam daarna toewerken. Voel je haar iets spannen, zorg je gelijk dat je de bak weer een meter kleiner maakt. En stelling van het enge gedeelte af houden. Zorg dat ze zich niet recht (en strak) kan maken en helemaal niet direct naar de enge plek kan kijken.

Als ze toch gaat rennen en je bent verder niet bang aangelegd... Laat haar maar eens 10 minuten doorrennen. Maar als zij wilt stoppen, dán zorg je dat ze nog even door moet gaan. Net zolang tot zij er zat van is.

Haha, nou dat bang aangelegd ben ik niet meer. Vroeger wel hoor! Maar nu is het klaar = klaar.
In het begin dacht ik: Dat is puur door het wennen, dat ze zo doet. En dat is mijn fout geweest.
Hierdoor heeft ze haar kans natuurlijk schoon gezien.

De bak wat kleiner maken, vind ik ook een goede. Want op de binnenhoefslag doet ze het minder :') echt waar.
Aangezien ze nog niet stevig in balans is, en op meeste plekken op de binnenhoefslag rijdt, is ze toch een stuk "makkelijker".
Als ze niet gaat. Moet ik er ook bij vermelden. Dan aai ik haar. Goedzo... Braaf!! Zo moeilijk is het toch niet? Als ze wel gaat... daar heb ik meer moeite mee. Want moet ik haar remmen? Moet ik de remmen loslaten en laten galopperen?

Zelfs toen ik balonnen aan de bak maakte, met een paraplu en slingers maakte het haar niet uit.
Het is PUUR wat achter de bak gebeurt, wat zij niet kan zien.

Zelfs zijn het fietsers, of een wandelend persoon met een hond. Er hoeft maar geluid vandaan te komen en dan gaat ze al.
Ik zou bijna een radio in de bossen gaan zetten..... GROMMMM... bijna dan ehh...

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:36

Als ze inderdaad echt zo heftig is dan zoals Fredt zegt, eerst in de goede kant van de bak ontspanning gaan zoeken. Wat misschien ook helpt is om dan te beginnen met het volgende: leg daar waar ze nog normaal de bak doorgaat bv de EBlijn of misschien zelfs al dichterbij het vijvergedeelte maar echt daar waar ze nog geen problemen heeft, maak daar een hoek met behulp van 2 balken aan iedere kant. Daar moet je dan achterlangs rijden en de hoeken dus goed rijden. Als dat goed gaat, kun je na een tijdje de balken verder verplaatsen richting vijver. Iedere dag of iedere week een stukje opschuiven. Doordat je achter die balken de hoek door moet is je paard hopelijk ook afgeleid en bezig met de balken en lukt het zo om weer normaal rond te komen na verloop van tijd.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:37

Als het verkleinen van je bak of volte wel helpt zou ik dat voorlopig zeker doen om ook geen problemen uit te lokken maar echt naar ontspanning te werken. Als het dan goed voelt kan je haar langzaam weer wat naar buiten drukken. En dan met name als je bij het enge gedeelte bent, kan je haar met stelling er vanaf (naar binnen dus) wat naartoe laten wijken. Maar dichtbij je gevoel blijven en zodra je iets spanning voelt weer terug gaan naar de kleinere bak. Zo spelenderwijs de bak weer proberen te vergroten.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:39

Splinterz.

Mijn instructeur rijdt lichte tour, maar die vind haar zelf pittig.

Het aan het werk zetten werkt deels. Maar ik hoef die kant maar op te rijden, en ze zet die kracht op de kaken neer, en kijkt naar buiten. Ik heb binnen stelling aan moeten trekken voordat ze doorhad, dat het echt niet mocht.

Ik ben helemaal niet van het strenge, het harde... maar nu is het eind toch wel aardig nabij gekomen. Eigenlijk vast al te laat.

En inderdaad R_G

Bij mijn vriend heeft ze wel echt respect.
Daar probeert ze het niet eens bij.

Ik moet maar even een stappenplan gaan maken?

Want opties zijn:

Losgooien van de teugels.
Remmen en op stil laten staan.
Aan het werk zetten.
Plek vermijden tot ze er vertrouwen in heeft.

Ik denk, dat het een combi moet gaan worden van alles in een.
Want het ene moment is het andere niet, en dat maakt het mij zo moeilijk.

Het ene moment, kijkt ze al.
Het andere moment, kijkt ze niet, maar schiet ze er ineens vandoor.

Dan gaan we eerst met grondwerk aan de bak. Want dan kan ik er ook niet afvallen.

PS: Ik longeer haar ook voor het rijden aan. Ook ene goede om te weten.
Als ik er meteen opstap, kan ik er al helemaal niets mee.

Edit:
Carjo! Top idee, die pak ik samen met die van Fredt mee.
Daar gaan we meteen aan werken deze week!
Ze doet het enkel tussen de EB en de FK lijn. Als je achter die lijn komt, dan gaat ze naar doen.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:43

Ik zou juist kiezen voor een werkwijze, denk dat dat voor je paard duidelijker is.
Zolang het jouw keuzes zijn, links, rechts, tempo zit het goed en anders jouw keuze er van maken.