Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 14:56

Century schreef:
Heb je nog paarden gekeken Audesta?
Ik wil Navaro vandaag gaan rijden, voor het eerst sinds ik hem heb, en ik ben echt zenuwachtig :=

Mediteren helpt (mij) ook tegen zenwuen. En valeriaan.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 17:08

Mooie foto's Autumn! Ik vind die waar je op de camera af komt het mooist.

FB Succes morgen bij de kliniek!

Ik heb wat minder goed nieuws. Ik ben helaas gevallen. Dus het ging niet zoals gehoopt. Misschien was het nog een stap te ver voor hem, ik weet het niet zo goed. Ik heb niet van te voren gelongeerd - wel over getwijfeld - en was van plan gewoon wat rondjes te stappen in ontspanning. Ik was wel zenuwachtig maar had dat best netjes onder controle, was niet meer dan toen ik hem proefreed.

Hij wilde niet bij het krukje dus heb zonder krukje opgestegen. Eerste poging schrok hij van me, ik zat nog niet maar kon gewoon weer op de grond staan. Heb hem wel vast kunnen houden en hij kalmeerde weer. Daarna nogmaals geprobeerd, bleef hij keurig staan. Toen we gingen stappen ging hij eerst wat draven, maar daarna terug naar stap. Losse/losachtige teugel, rustig stappen, hij leek te ontspannen. Na twee rondjes schrok hij ergens van en ging in galop. Dat was niet erg, maar hij wilde niet terug, en hij leek eigenlijk te willen bokken maar zich in te houden omdat ik op z'n rug zat. Ik probeerde hem op de volte te krijgen om hem naar draf te krijgen, maar hij kon de bocht niet zo goed maken en ging toen rechts en ik links toen we het hek tegenkwamen.
Ik viel op mijn rug.

Hij ging daarna ergens in een hoek staan. Ik heb met hem wat gelopen, dat was prima. Iemand is komen helpen hem vast te houden, maar ik mocht niet bij zijn linkerflank in de buurt komen. Na wat pogingen wel, toen rustig aan beugels gerommeld. Toen een keer wat getrokken. Toen voet in de beugel. Toen wat hangen (x2). Elke keer belonen als hij tot rust kwam of rustig was.
Ik ben er niet meer opgegaan. Heb longeerlijn gepakt en nog even gelongeerd (met zadel enzo) en dat ging zonder problemen.

En nu? Ik weet niet wat wijsheid is.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 17:38

Century schreef:
Mooie foto's Autumn! Ik vind die waar je op de camera af komt het mooist.

FB Succes morgen bij de kliniek!

Ik heb wat minder goed nieuws. Ik ben helaas gevallen. Dus het ging niet zoals gehoopt. Misschien was het nog een stap te ver voor hem, ik weet het niet zo goed. Ik heb niet van te voren gelongeerd - wel over getwijfeld - en was van plan gewoon wat rondjes te stappen in ontspanning. Ik was wel zenuwachtig maar had dat best netjes onder controle, was niet meer dan toen ik hem proefreed.

Hij wilde niet bij het krukje dus heb zonder krukje opgestegen. Eerste poging schrok hij van me, ik zat nog niet maar kon gewoon weer op de grond staan. Heb hem wel vast kunnen houden en hij kalmeerde weer. Daarna nogmaals geprobeerd, bleef hij keurig staan. Toen we gingen stappen ging hij eerst wat draven, maar daarna terug naar stap. Losse/losachtige teugel, rustig stappen, hij leek te ontspannen. Na twee rondjes schrok hij ergens van en ging in galop. Dat was niet erg, maar hij wilde niet terug, en hij leek eigenlijk te willen bokken maar zich in te houden omdat ik op z'n rug zat. Ik probeerde hem op de volte te krijgen om hem naar draf te krijgen, maar hij kon de bocht niet zo goed maken en ging toen rechts en ik links toen we het hek tegenkwamen.
Ik viel op mijn rug.

Hij ging daarna ergens in een hoek staan. Ik heb met hem wat gelopen, dat was prima. Iemand is komen helpen hem vast te houden, maar ik mocht niet bij zijn linkerflank in de buurt komen. Na wat pogingen wel, toen rustig aan beugels gerommeld. Toen een keer wat getrokken. Toen voet in de beugel. Toen wat hangen (x2). Elke keer belonen als hij tot rust kwam of rustig was.
Ik ben er niet meer opgegaan. Heb longeerlijn gepakt en nog even gelongeerd (met zadel enzo) en dat ging zonder problemen.

En nu? Ik weet niet wat wijsheid is.

Dat meen je niet -O- dat is balen! Heb je je bezeerd?

Je hebt hem toch ook nog niet zo lang? Ik dacht vanaf 9 augustus. Ieder zijn ding hoor maar ik heb de eerste maand niet gereden. Eerst lekker laten wennen. Een verhuizing is best wel intensief:j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 17:49

Ja, ik heb mijn rug gekneusd denk ik.
Ik heb hem nu een ruime week en tot nu toe rustig laten wennen. Even kort erop was het idee vandaag. Mogelijk inderdaad te vroeg, ik vind het lastig inschatten. Hij leek er wel aan toe, maar dat heb ik misschien verkeerd.
Het had niet perse gehoeven ofzo, ik vind het prima langer te wachten.

Audesta

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 17:55

Ik zou een dappere instructie met veel gevoel voor wat onzekere paarden een paar keer laten rijden.

En daarna zelf in hele kleine stapjes weer oppakken als er angst bij komt kijken.

Mooie platen autumn.

Ik ben druk deze week met werken en de keuring van mijn cruzado dus hou het voor nu even bij die 2 pre's en de kwpn merrie.

Krijg soms via pb of fb nog wat aanbod maar echt veel met bemerkingen of andere dingetjes.

Ik hoop zo voor de storm nog een rondje te kunnen maken met de bruine. Laatste keer :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 18:24

Ah Century wat balen! Hopelijk niet te erg bezeerd?

Wat ik zou doen in jouw geval is zorgen dat je goede ervaren hulp krijgt voordat er een negatieve circel ontstaat. Een goede instructeur die er ook op kan stappen en die jullie goed op weg kunnen helpen. Nu heb je onzeker plus onzeker denk ik.

FB, succes morgen! Hopelijk niks ernstigs.

En leuke foto,s Autumn.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 18:44

Prachtige foto's Autumnn <3 Jullie zijn zo leuk :D

Century, wat balen zeg! Wat Elisa zegt, zoek hulp erbij van iemand die ervaren is!
Hoe oud is je nieuwe paardje eigenlijk?

Ik ben toen ik Rambo kocht ook pas een tijd later opgestapt en meteen er keihard vanaf gevlogen, mijn idee was ook gewoon een rustig ritje :+
Ik heb hem uiteindelijk 2 maanden bij iemand in training gezet omdat hij toch groener leek dan hij was. Ikzelf niet meer durfde en m'n vriend het ook niet zag zitten dat ik er weer op ging stappen. In die 2 maanden heeft hij alle snufjes geleerd onder het zadel en hadden we een gas, stuur en rem erop. We zijn inmiddels 1.5 jaar verder en ik kan nu pas eindelijk zeggen dat ik mij safe voel op hem en het ook echt goed begint te gaan! Dus geef de moed niet op, zoek hulp! Dan kom je vast een heel eind!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 20:01

Ah nee Century.. had je al een nieuwe instructrice gevonden? Denk dat degene die ik je doorstuurde je hier wel echt goed mee kan helpen!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 20:22

Navaro is bijna 6, dus hij is ook nog best jong. En hij heeft ook nog niet heel veel gedaan. Wel is hij gewoon beleerd, ik heb hem immers proef gereden. Er werd gewoon met hem in de bak en ook buiten (alleen) gereden. Ik heb hem ook buiten uitgestapt toen ik hem proef ging rijden. Dus het rijden zelf is het probleem niet. Sterker nog, hij was wat sloom en lui-achtig :+ ik was een beetje de go-knop aan het zoeken nog. Nou, met rijden is dat even niet nodig := Het gaat hem mogelijk gewoon nog wat te snel, hij is niet zeker genoeg.
Hij wilde me ook niet eraf ofzo, het ging gewoon even mis met dat ik hem niet terug kreeg en hij rechts wilde en ik links. Ik had het idee dat hij zelfs wat wilde bokken van de spanning maar zich inhield omdat ik op zijn rug zat.
Het is een lief paard en dit komt wel goed :j maar ik heb inderdaad wel even hulp nodig.
Mijn oude instructrice - waar ik zaterdag voor de laatste keer gereden heb - komt me uit de brand helpen morgen. Ik heb acht jaar bij haar privéles gereden, maar nu ik een eigen paard heb had ik dat afgesloten, omdat zij in principe niet naar andere stallen komt ivm tijdgebrek. Dus dat ze nu een keer komt vind ik al heel lief.
We gaan gewoon wat met hem oefenen met opstijgen en afstijgen, en aan de longe als dat goed gaat. Zodat voor ons beiden we even weer voelen dat het normaal is en kan.
Ik ga daarna een paar dagen op vakantie dus kan Navaro ook even bijkomen maar dan wel met een laatste goede ervaring.

Na mijn vakantie ga ik even zien hoe ik dan verder ga (mogelijk contact zoeken met mensen die al geopperd waren). Op stal is hij al wel heel ontspannen :j en hij heeft ook echt wel even ontspannen met hoofd laag gestapt met mij op zijn rug. Dus er is hoop.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 21:55

Nog iets waar ik nieuwsgierig naar ben. Wat ik tot nu toe een paar keer gezien heb bij Navaro, is dat hij de eerste keer van iets nieuws/spannends enorm drama kan maken, en daarna helemaal niet meer. De eerste keer springen onder de man: veel te groot, door galopperen en alles. Daarna stappend eroverheen. Nu ook bij opstijgen, paniek, achteruit, zelfs wat omhoog. Daarna volledig stil staan.
Is dat een teken van snel leren? Of sluit hij zich af? Of hoe moet ik dit interpreteren? Herkent iemand dit?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 22:43

Het klinkt mij meer als onzekerheid en op zich is het niet raar als hij bij nieuwe dingen wat spanning heeft in het begin. Ik denk alleen wel dat het belangrijk is om te kijken hoe dit zsm weer afvloeit. Daar kan een ervaren persoon wel mee helpen.

Dat hij het een tweede keer dan al niet meer of minder heeft is dan denk ik omdat hij het al kent en ook weer wat er van hem verwacht wordt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 22:51

Ik denk dat hij inderdaad best onzeker is nog :j gaan we aan werken, hem wat meer op eigen benen laten durven staan.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 22:53

Wat een toffe foto’s Autumn, jullie zijn lekker bezig!

Succes bij de kliniek FB, dat is nooit leuk.

He wat jammer van deze ervaring Century. Misschien eerst wat grondwerk met hem gaan doen zodat jullie elkaar goed leren kennen? Fijn dat je instructrice je even komt helpen. Hopelijk is jullie volgende ritje beter.

Spannend allemaal Audesta, hopelijk is de keuring in orde!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 07:20

Century, Rambo was ook gewoon gereden, in de bak, buiten, zonder zadel, alles. En toch zijn we helemaal opnieuw begonnen met hem. Ik kreeg zelfs de vraag van degene die hem in training had of hij überhaupt gereden was, hij leek wel een 3 jarige waar nog nooit iemand opgezeten had, zoveel spanning had hij de eerste keren dat zij hem reed, Rambo was overigens ook 6 jaar.
Dus het kan toch dat ze het even helemaal kwijt lijken te zijn door verandering en onzekerheid. Doordat zij hem toen zo fijn heeft bevestigd en alle knopjes erop heeft gezet, heb ik nu een heel fijn paard die heel fijn en licht aan alle hulpen staat. Dus zeker even hulp zoeken, dan kom je vast een heel eind met je nieuwe knappe paardje <3

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:01

We gaan kijken hoe het gaat vanavond :j. Vanmiddag komt toevallig ook de dierenarts nog, voor de soort van keuring. Hopelijk kunnen we vanavond wat rust vinden met hem. Dan krijgt hij een paar dagen rust, en dan ga ik denk ik eerst weer verder op de grond, en ga ik begeleiding zoeken daarbij.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:00

Ik snap het nooit zo goed dat mensen zeggen dat ze tot een maand niks doen met hun paard. Een paard dat deftig geleerd heeft kan je bij wijze van spreke de eerste dag al rijden. Hoe gaan mensen anders op wedstrijd of vakantie met hun paard?

Ik vind het zelf ook fijn om het rustig aan te doen bij een nieuw paard, maar een maand of zelfs twee niks doen snap ik niet.

Ik heb zelf ook een redelijk nieuw paard staan waar ik na een week lekker mee bezig was. Helaas gooide een zaadstrengonsteking, operatie en daarna een spier verrekking roet in het eten. Sinds 13 mei niks gedaan en van de week zat ik er weer even op. Dan hoor je, ook een paard van 5 jaar, niet opnieuw te beleren toch?

Dan is er volgens mij iets verkeerd gegaan in het beleer proces.

Goed dat je hulp krijgt hiermee, ik zou wel de koe bij de horens pakken en hier niet te lang in willen blijven hangen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:05

Ik ben het daar wel mee eens hoor Balou. Ze mogen best even een dagje bijkomen van de reis en even wennen, maar een maand niets doen begrijp ik ook niet zo goed. En dat wil niet zeggen dat ik met een nieuw paard meteen dagelijks ga rijden, maar ze mogen best wel in training zijn al.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:19

Ik neem aan dat jullie mij bedoelen?
Geen idee wat Balou_k bedoelt met 'deftig geleerd', Mijn beweegreden was dat Nero in 1,5 maand 2 keer verhuisd is en hij voor het eerst in een kudde stond. Ik vond het zelf prettig om hem eerst zijn plekje te laten vinden thuis en in de kudde voor ik erop ging. Eerst lekker wandelen, poetsen en een beetje longeren. Ieder zijn ding ;)
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 21-08-24 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:22

Ik bedoelde niemand specifiek Autumn, gewoon algemeen. Een paard dat voor koop niet veel gereden was, staat ergens anders in de training dan een goed gereden paard. Daarmee zou ik dus wel al snel aan de hand gaan werken bijvoorbeeld. Ook om elkaar te leren kennen en een band op te bouwen.
Door omstandigheden kon ik dit bij Elevada niet toen ik haar net had en dat vonden we beide niet zo leuk. Het zal ook echt wel aan het paard liggen hoor, maar ik ben nooit zo van het lang wachten. Ieder zijn ding idd.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:24

Autumnn schreef:
Ik neem aan dat jullie mij bedoelen?
Geen idee wat Balou_k bedoelt met 'deftig geleerd', maar dat was Nero niet. Die werd daar ook niet zo veel gereden. Daarnaast is hij in 1,5 maand 2 keer verhuisd en stond hij voor het eerst in een kudde en werd hij al onrustig op de poetsplaats dus ik vond het zelf prettig om hem eerst zijn plekje te laten vinden thuis en in de kudde voor ik erop ging. Maar ieder zijn ding toch?

Deftig geleerd, alsin, paard is netjes beleerd waarbij alles een plaatstje heeft gekregen. Kent de basis regels, is beleefd en heeft geleerd om signalen af te geven.
In principe kan je op mijn paarden stappen na ze een jaar niet gereden te hebben. Daar kijken ze niet gek van op.
(Uiteraard zit je dan wel met conditie of spier gerelateerde zaken waardoor je ze niet direct terug vol in training neemt).

Mijn antwoord was meer algemeen, omdat ik wat reacties zag van mensen die een maand niks doen. Dat zie ik vaker op Bokt.

Rustig aan doen is fijn voor het paard. Maar ze maar laten aanmodderen kan er ook voor zorgen dat ze sturing en duidelijkheid missen. Ik neem ze graag mee in een bepaalde routine, daar gaan paarden goed op merk ik.

PS: mijn drie jarige wordt nog niet gereden, die kan ik een paar maanden eens hallo zeggen. Maar zal als ik die pak netjes haar rondje lopen tijdens het grondwerk. Als je ze dat goed aanleert weten ze wat ze ‘moeten’ doen. Maar dan moet je wel een proces aangaan waarbij ze kunnen leren wat er van ze verwacht wordt.
De locatie waar ik dat doe is dan niet belangrijk. Zo kan ik ze twee maanden alleen maar knuffelen en eens borstelen en in de derde maand op de wagen zetten naar het bos en daar een heerlijke wandeling aan de hand maken.
Het wandelen kent ze, grondwerk kent ze en Verkeersmak is ze ook. De locatie doet haar dan niks meer, ze weet wat ze kan verwachten van mij en dat is genoeg.

Zoiets heb je niet direct met een nieuw paard, hartstikke logisch. Maar door ze mee te nemen in een proces en ze duidelijk te maken dat jij hun rots in de branding bent geef je ze duidelijkheid en veiligheid en dat hebben paarden graag.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:51

Dat klinkt ook heel logisch Balou :j en ik denk dat Navaro ook echt die zekerheid wil, die leiding nodig heeft op het moment. Ik ben de eerste week alleen op de grond bezig geweest en hij loopt echt achter me aan zonder touw/druk, maar wel ontspannen. En omdat hij vóór de koop gewoon meerdere keren per week gereden werd, zowel binnen als buiten, en hij bij het proefrijden eerder sloom was en supervoorzichtig, dacht ik dat na een ruime week een keer een rondje stappen moest kunnen. Om hem ook niet teveel uit het ritme te laten gaan. Maar nu achteraf weet ik dat het iets te snel was. Kan ik helaas niets meer aan veranderen :)
Het gaat wel goed komen, maar het gaat even wat tijd nodig hebben. Hij wat meer zeker van zichzelf en wij elkaar wat beter leren kennen.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:57

Ik pak ze ook zo snel mogelijk op, juist omdat ze daar vaak ook houvast aan hebben. Regelmaat en terugpakken op dingen die ze kennen.

Of ik dat erop al doe schat ik ter plekke in maar minimaal longeren en grondwerken. Mochten ze al behoorlijk in training gestaan hebben ga ik er ook niet op na een week alleen grondwerk, dan bouwen we dat weer op met longeren en dan even op stappen, keer erop een rondje stappen etc etc.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:01

"Niks" doen is een groot woord, ik heb zowel Fuego als Rambo de eerste maand niet gereden maar ben wel degelijk met ze bezig geweest. Met Fuego werkte ik veel aan de longe en aan de hand en na een maand wennen erop gestapt, die was 17 dus was voor hem niet gek, was ook voor mijzelf even wennen en voor hem fijn dat hij in alle rust aan mij kon wennen op de grond.

Bij Rambo was het een gebrek aan een bak en weide te nat, ik wilde wel longeren maar dat bleek hij nooit gedaan te hebben want daar snapte hij dus helemaal niks van :') M'n vriend heeft zich toen met het longeren bezig gehouden en ik alleen getut. De eerste poging was toen ook in de te natte weide en toen vloog ik er dus keihard vanaf en heeft hij nog even stilgestaan daardoor :+

Maar Rambo was dus zelfs bij de trainster mega onzeker, als je het filmpje ziet waar ze er de eerste keer op zit is het alsof het de eerste keer is dat iemand er überhaupt op zat, dus ik denk dat je het ook per paard moet bekijken. Fuego had ik best meteen kunnen rijden, Rambo niet, dat was ook na een dag of een week wel mis gegaan :')

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:05

Vergis jullie niet dat een onzeker dier, hoe bevestigd ook, ook weer onzeker kan worden van een eerste keer vallen he.

Ik heb dat ook meegemaakt, fijn gereden dier, alleen nog nooit iemand afgevallen. Toen dat wel gebeurde was het alsof je opnieuw kon beginnen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:21

Audesta schreef:
Vergis jullie niet dat een onzeker dier, hoe bevestigd ook, ook weer onzeker kan worden van een eerste keer vallen he.

Ik heb dat ook meegemaakt, fijn gereden dier, alleen nog nooit iemand afgevallen. Toen dat wel gebeurde was het alsof je opnieuw kon beginnen.

Dat zeker, maar daarom is het ook juist goed dat er iemand komt helpen met ervaring!