[HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lisenka

Re: [HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 15:48

Anouk: ik begrijp je stelling volkomen hoor bij ITP. Ik zou dat zelf ook niet doen. Ik heb een hele fijne instructrice, waarmee ik op 1 lijn zit. Ben daar echt heel blij mee. Daarnaast sta ik best open voor kritiek en volg daarom af en toe ook clinics, maar wel van mensen waar ik zelf ook vertrouwen in heb. Daar probeer ik dan weer dingetjes van mee te pikken.

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 15:49

Cyrina: Joekeltje weg, och. Wel mooi dat hij nu een eigen shetdinnetje heeft. Doe jij ook nog mee van het weekend?

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 15:54

Anouk: ik hoop niet dat je je plezier laat bederven door feedback van anderen. Ik heb makkelijk praten, heb dat zelf ook ;) Maar het zou zoveel makkelijker zijn als je uit die feedback kunt halen waar je iets mee wilt, en de rest aan je voorbij kunt laten gaan. Bedankt, maar ik denk er anders over. Het gaat toch om de lol met je paard, en als je ernaast staat kan het zomaar heel anders zijn dan wanneer je erop zit...

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 15:56

Idefix Ik zit momenteel in de bijleesfunctie, ik kan het naturlijk niet laten, :o ik ben de was aan het doen en ik moet medereizigers vinden voor een trektocht eind oktober samen met 2 franzosen, vanavond verloving van de oudste zus (mag ik natuurlijk niets over zeggen maar schrijven kan altijd, 38 and still a virgin,...) en discoooohooo all night long, maar efkes een quick response: waar: Amsterdam, en een boktmeeting met Martine int vliegtuig, maandag as komen we Nederland onveilig maken! Ik neem een lange wensenlijst mee, maar moet denk ik een tijdelijk bijbaantje vinden om alles aan te kunnen aanschaffen.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:08

Joh, dan kunnen jullie wel bij mij langskomen, ik woon op een halfuurtje vanaf Adam ;) Bovendien studeer ik daar nu natuurlijk.. :D

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:10

Wat leuk Bedouin dat je even naar Nederland komt!

Anouk, goed recht hoor als je niks op ITP wilt plaatsen.

Weten jullie trouwens een goed adres voor een fijn spaans zadel?
Ik wil nog geen Vaquera zadel omdat ik dit niet gewend ben en ik wel zeker wil zitten..
Dacht zelf aan een Española of Alta Escuela.
Heb Hipica al gezien en Animo.
Hoeft ook niet persee nieuw te zijn, als het maar goed ligt :D

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:16

Anouk: tsja het lijkt wel te werken nu, voorlopig gewoon geen geknuffel en geen lekkernijen meer, alleen wat na het rijden. Consequenter belonen en als hij onder het zadel wat meer geduld aanleren, dus elke keer als hij onder me vandaan probeert te lopen gewoon een poosje stilzetten. Met poetsen heel voorzichtig.. Voor het rijden is hij nog wel eens chagrijnig, gelijk oren in zijn nek als blijkt dat er niets lekkers valt te halen.. Na het rijden is hij altijd heel lief en aanhankelijk, ook zonder lekkers. Hmm ik zou ook niet zo snel itp gaan ohz, zoals je zegt blijft een momentopname,is die wel representatief, die mensen kennen je paard niet, en hebben misschien een hele andere manier van werken.. ik ben wel weer benieuwd op zich, maar hoor er hier nog niets van dus tsja.

Wenda: jaaa ik begin er zowaar zin in te krijgen! We moeten anders ook maar even samen gaan winkelen voor de paarden.. Oh oh en 38, dat is wel een erg oude maagd... Hoogste tijd om te trouwen dus :)

Madelief: hee dat zou wel leuk zijn :) Furia in het echt bewonderen! En mocht het niet lukken naar jou te komen, kunnen we altijd even koffie gaan drinken na jouw colleges ofzo :)

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:16

Madelief, woonde jij in Schoorl, had ik dat goed onthouden, Weet niet hoe ik eraan kom, maar voila! Maar je studeert nu aan de UvA! Woon je nu wel in Amsterdam of zoek je nog?
Lijkt me leuk afspreken, ik hoop alleen dat iknog op enigszins goede voet met mijn onderhuurder sta. Ik heb nog geen bevestiging dat hij blij is met mijn terugkomst, heb ik weer,...

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:17

Ja, dat moet sowieso wel lukken, ben in ieder geval drie keer in de week in Amsterdam! En jullie zijn ook in Heiloo welkom :D
Hoe lang blijven jullie? Tis hier koud hoor, bereid je maar alvast voor (ik heb vandaag voor t eerst weer een trui aan).

Edit: Schoorl, bijna :D Heb wel heel veel gereden daar! Woon zelf in Alkmaar, Furia staat in Heiloo (10 min vanaf centrum Alkmaar).
En ja zit aan de oudemanshuispoort :j Wél op zoek naar een huisje, echter niet in Amsterdam, gewoon in Alkmaar.
Dus jij hebt nog een woning in Amsterdam begrijp ik?

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:25

Hebben jullie tips? Ik heb Nadina nu zover dat ze op commando (sorry, verzoek) haar voorbeen optilt. Ze zet hem alleen nog niet naar voren. Hoe ga ik dit voor elkaar krijgen? :o

En was er nog iemand hier die een mening heeft over mijn bitloos-hoofdstelvraag?

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:33

cloris schreef:
laulau85 schreef:
Ja was ook echt kwaad op hem. nadeel is dat hij niet bang is voor de zweep ofzo...
Als hij uithangt en ik geef een tik reageert hij daar ook helemaal niet op. Niet als ik onder zijn buik tik maar niet eens als ik er tegenaan tik... En ja kan hem moeilijk er echt een lel tegenaan geven...

Bedoel je nou dat je hem een tik geeft omdat hij uitschacht? en dan ook nog tegen zijn hebben en houwen?

ik geef mijn man ook altijd een knietje _O-

sorry,kon het niet laten :')

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:39

:= :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:00

cloris schreef:
. En wie kan er nog een keertwending om de voorhand of renvers rijden? ;)

persoonlijk ben ik meer een wending om de achterhand figuur :D
omdat juist daarmee het paard sterker op de achterhand gezet wordt.
renvers of travers, is voor mij alleen belangrijk bij een paard wat juist vanuit het achterhandje beweegt ;) en de kracht en rechtheid in zijn lijf al heeft.
dit ga ik niet doen met jonge paarden, of verprutste paarden, die nog niet eens weten waar de achterbenen zich bevinden, of laat staan ,wat ze er mee moeten doen :P

basis is recht paard...ruiter recht, paard recht..., gewone volte die recht is :+

dan lanzamerhand eens wijken..., maar kleine stukjes.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:15

hmmm... cyrina, niet zulke mooie plaatjes

Afbeelding

het heeft vooral met de kanteling van het bekken te maken..
het dragen in sprong of kogelgewricht is niet echt de bedoeling.
dat ze buigen is logisch, maar de kracht komt vanuit de billetjes :+
en als die nog niet goed genoeg ontwikkeld zijn, gaat het idd teveel in de sprong of kogel en daar zijn die gewrichten niet echt op gebouwd.

verder snap ik jou langer wordt verhaal niet.
hoe kan een paard nou langer worden?
het enige wat veranderd in tempowisseling, is de stand van het bekken..
en de daarbij behorende kracht vanuit de spieren daarom heen liggend.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:17

Cyrina schreef:
Bekken en spronggewrichten moeten het samen doen. Het een kan niet zonder het ander. De hoeken in de gewrichten passen zich namelijk op elkaar aan. Als de bekken gaat, gaan de sprongewrichten ook en vice versa.

Afbeelding
Afbeelding

Ja, in theorie zou het zo moeten zijn, praktijk leert anders...

Salinero wel eens goed bekeken als hij piaffeerd :\ en met hem vele dressuurpaarden die de buiging in de (hogere) verzameling grotendeels uit het spronggebied halen ipv door de hoek in het bekken te verkleinen.

Zou hij de hoek in het bekken verkleinen, dan zou de knik bij de lendenpartij (wat Mayke ook al beschreef) niet mogen ontstaan. Die knik ontstaat alleen doordat de hoek in het bekken vergroot in plaats van verkleind... Als die hoek zou verkleinen zou je inderdaad het bovenstaande plaatje moeten zien. Alhoewel ik het bovenstaande skeletje overigens niet een heel goed voorbeeld geeft, aangezien dit een stuwend paard laat zien imo. De fotoserie van het spaanse paard, doe mij daar nog maar wat van. Zo zou ik het graag altijd zien (en zelf willen kunnen ;) ) ik denk dat je het dan wel aardig begrepen hebt als je zo een paard weet te verzamelen...

Maar neem mij niet kwalijk, maar in de hedendaagse dressuur zie ik helaas maar weinig paarden die als zodanig piafferen.

Om maar even wat voorbeelden te geven:

Paard loopt niet eens in evenwicht, tilt het voorbeen vele malen hoger als het achterbeen... Fancy om naar te kijken, technisch niet correct...
Afbeelding

Hier nog zo'n wereldwonder :+
(ook een te grote hoek in het bekken, leunt eerder op het achterbeen dan dat het draagt en komt ook wederom tekort in beweging)
Afbeelding

Om de kat nog maar even op het spek te binden }>
Afbeelding

De goedgekeurde hengst Jazz Dancer (uiteraard een Ferro telg natuurlijk) begrijpt er meer van :D
Afbeelding

Heeft ie uiteraard van zijn vader meegekregen:

(Niet de beste foto, want Ferro kan absoluut beter buigen in zijn bekken om te gaan zitten, maar ja, kon zo snel niets anders vinden)
Afbeelding

Zoals jullie merken hou ik dus absoluut niet van ordinair voorbeengezwaai...

Zie dit dan veel liever:

Beheerst, kalm en ontspannen
Afbeelding

Oftewel, de hedendaagse dressuur is voor mij een behoorlijke ver weg van mijn bedshow ;)

Maar daarom zit ik ook bij jullie in het topic ;)

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:34

We gaan morgen kittens kijken :D Zo suf, zag een briefje hangen in de welkoop, bel ik op, blijkt het bij kennissen van ons te zijn := grappig joh!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:36

Leuk!!!! Wel foto's maken he!!!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:38

Suelza schreef:
Afbeelding

;)

Afbeelding

Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:40

Suelza schreef:
[
Beheerst, kalm en ontspannen
Afbeelding

;)

hmmmm....als je naar het bekken van zijn paard kijkt, klopt dit ook niet helemaal....
ligt ook merendeel aan zijn eigen houding....

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:42

Nee, dat klopt... Maar het is een plaatje wat ik wel liever zie ;)

Overigens heeft dit paard behoorlijke fysieke beperkingen, dus in dat opzicht vind ik het niet geheel storend en ondenkbaar...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:44

Suelza schreef:

Overigens heeft dit paard behoorlijke fysieke beperkingen, dus in dat opzicht vind ik het niet geheel storend en ondenkbaar...

ja...als je blind ben, zal je ook blindelings moeten vertrouwen op je ruiter 8-)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:49

dees vind ik ook zo mooi...
kijk naar zijn houding, in vrijheid....de ruglijn helemaal recht....en zijn neus op die lijn.
Afbeelding

zadel, ruiter en tuig erop fotoshoppen en klaar is clara ;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:50

nombrado schreef:
Suelza schreef:

ja...als je blind ben, zal je ook blindelings moeten vertrouwen op je ruiter 8-)

Niet alleen blind meen ik...

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:55

Prinslover lekker dat Chic gisteren wel zo lief was :)

Laulau, oeps.. hij was dus echt vervelend :(
Hopelijk vanaaf beter..

Anouk niet gek dat Michelle dan misselijk was :D Die wilde natuurlijk graag naar HE.
Is snap je punt ook qua rijtechnisch commentaar.. we kunnen allemaal geen topruiter zijn..
En sommige mensen kunnen je gewoon een complex aanpraten, hoe goed je je best ook doet.

Verder zie ik nog veel discussie dat ga ik op mijn gemak lezen vanaaf..

Ons middagje was toch iets minder leuk dan gehoopt. Hadden nl afgelopen week een schitterend paardje op proef en die wilden we graag kopen.
Is helaas niet goedgekeurd dus na t weekend gaat hij weer terug :\

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:01

Hihi zie dat het ik het niet echt duidelijk heb getypt hier.. Zat het terug te lezen en er staat iets heel anders dan ik bedoelde haha...
Krijg je als je te veel wil zeggen in een paar zinnen.

Dat hij uithangt vind ik niet erg maar dat hij gewoon zichzelf totaal op zit te geilen door er flink mee te klapperen etc. waardoor hij in MIJN nek wil springen waardeer ik niet. Ik geef hem dan een tik voorwaarts als hij naast mij loopt waardoor hij meer op mij let en minder op zijn gedoe....
Ben ik het echt beu dan geef ik hem een tik onder zn buik daar in de buurt maar niet er tegenaan. De zin in het vorige bericht moest zijn volgens mij zou hij hem nog niet intrekken als ik er tegenaan zou slaan maar dat is er dus niet komen te staan... Moet toch maar eens als ik in zinnen zit te knippen enzo om mn verhaal in te korten het eens goed opnieuw lezen want dr klopt zo weinig van maar was dan ook zo aan het balen dat ik niet helemaal wakker was...

Reageer vanaaf bij want mn eten staat weer te verpieteren...