Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Crines

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 16:28

Dankjewel neile :D

Ik zag het al op de fb-pagina dat jullie genoten hebben van een dagje schriktraining.

Mijn paarden krijgen elke dag wel schriktraining. We rijden constant door de weide met de tractor, bulldozer, ... Het kan hen allemaal niets schelen.
Gisteren zelfs Imperiosa moeten wegjagen die het even een geschikt moment vond om met de kleine hummel in haar kielzog de bulldozer te komen inspecteren toen we de gracht aan het uitgraven waren 8)7

Die PRE's zijn soms zelfs iets té koelbloedig :D Maar 's morgens waren ze wel met zijn allen door de draad gegaan omdat er een stoet antieke tractoren voorbij kwam :+ (gelukkig had niemand een schrammetje)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:21

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:06

Azmay, kleine reactie gepost! :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:13

Nogmaals gefeliciteerd Crines, hij is leuk!

Wat gaaf neile! die van ons zijn wat minder koelbloedig..tenminste, van sommige dingen zijn ze totaal niet onder de indruk, maar ik vind ze beide wel vrij schrikachtig..vooral als het waait. Hebben die van jullie dat ook? of zou dat de leeftijd zijn?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:18

De mijne schrikt ook redelijk snel, met name van geluid. Maar is wel goed te kalmeren.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:20

Ik heb op de route naar mijn graswei (100 meter) een poort die zo nu en dan paarden eet denk ik :')

Verder schrikt Diva absoluut niet snel maar Kim weet het meestal zo net nog niet en zoekt enorm veel steun bij haar dochter.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:29

Gefeliciteerd met je veulen Crines, mooi combo ook zo op de foto's (pap&mams.

Degene die ik rijd is ook ril, schrikt snel en heeft echt iemand nodig die hem rijd en moed geeft. Heb wel het idee als hij me straks vertrouwd hij door het vuur zal gaan, rijd hem nu nog maar vrij kort. We shall see :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:35

Dat is wel herkenbaar dus dat schrikachtige..die van ons zijn ook wel goed te kalmeren maar hebben inderdaad ook mensen nodig die vertrouwen geven. Vooral die van mijn moeder met zijn grote mond en kleine hartje heeft een sterke leider nodig..maar die gaat nu eigenlijk super met zijn bijrijder. Die vertrouwensband is toch heel belangrijk denk ik.

Onze kleuter longeer ik af en toe..maar die is mega slim en ondeugend af en toe.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:03

Hier eigenlijk met geen enkele van de andalusiërs/PRE's (die van mij niet, de fokkerijpaarden ook niet en de andalusiërmerrie die ik vroeger reed) problemen wat betreft schrikachtig of ril zijn. Maar mijn eigen merrietje nu spant wel echt de kroon. Ik heb haar ook wel op dat koelbloedig karakter gekozen, een dametje dat wel veel vertrouwen in zichzelf en de buitenwereld heeft. Ikzelf heb dat ook nodig en ik vind dat fijn in een paard.

Ik denk dat het enerzijds karakter, aard van het beestje is, anderzijds ook wel opvoeding. De veulens hier zijn ook superstoer, gaan overal mee en zijn eigenlijk continue in het bijzijn van paarden die ook alles prima vinden. Dus qua rolmodellen zit dat ook goed.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:24

Hoe snel worden jullie paarden eigenlijk dik? Al eens hoefbevangen PRE's gezien?
Die van mij staan vandaag voor het eerst de hele dag op gras gezien het fructaan zeer laag is.
Kim is wel al super vet dus die heeft een masker op, anders durf ik het niet.
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:51

Hm hier staan ze nu s"middags op het gras..merk wel dat de ene daar wat opgeblazen en gasserig van word maar gelukkig niets wat wijst op hoefbevangenheid. En die loopt regelmatig dus ook niet echt dik..de kleine groeit keihard dus die word ook niet dik.

neile, volgens mij is dat ook belangrijk inderdaad..hoeveel vertrouwen het paard in zichzelf heeft. Die van mijn moeder is gruwelijk onzeker..dat heeft die kleine minder.
Maar ja..beide komen uit Spanje, die van mijn moeder heeft sowieso nogal een omwegen gemaakt. {waarschijnlijk zo uit de kudde getrokken en op transport gezet, zadelmak gemaakt, weer doorverkocht, gecastreerd etc.} ik denk dat dat een paard ook geen goed doet.
En een stuk karakter inderdaad..

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:53

De 'mijne' wordt wel echt snel dik. Nu deed die eerder ook helemaal niks.
Nu ik hem rijd valt ie wel goed af en hopelijk straks weer in nette conditie.
Gras wordt bij ons ook opgebouwd, staan nu een uurtje op een volle weide.

Elisa: herkenbaar, komt ook uit Spanje en is dus extreem onzeker en ook angstig met opzadelen. Verder vind ik hem qua africhting wel goed gereden.. wij weten helaas niks van zijn geschiedenis.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:27

De mijne wordt nu ook wel mooi rond van het gras hoor. Er staat een flinke buik op en haar krachtvoer is al twee keer gehalveerd want er moet eigenlijk niets meer bij. Ik hoop ze binnenkort meer aan het werk te kunnen zetten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:33

Jammer dat je verder niks weet van zijn geschiedenis urosa..jouw vind ik echt super leuk om te zien. Maar misschien zijn die paarden die uit spanje komen toch een beetje ontworteld ofzo..

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:50

Mijn twee merries worden ook redelijk snel dik heb ik de indruk.

Nuja dik. Ze zijn sowieso wel redelijk barok natuurlijk. Echt veel vet hebben ze niet, het zijn volgens mij vooral spieren. Alleen die grasbuik hé :=

Sierra is eind maart bevallen en die leek ineens terug een dikkere buik te krijgen... gras :D
Imperiosa is nu redelijk slank (voor een fokmerrie die al 9 veulens heeft gehad). Maar haar zal ik zeker in de gaten moeten houden voor eventuele HB. Dat gaf mijn veearts ook al aan toen ze nog drachtig was, dat van zodra het veulen wat ouder zou zijn, ik haar misschien wel in een kleiner stuk weide moet steken.

De merries en veulens staan wel 24/7 buiten. En ik zie hen maar zelden stoppen met eten }:0

Mijn hengst is dan weer te mager... echt te mager. Die krijgt nu 2 baaltjes hooi, een emmer bietenpulp en drie porties zemelen, luzernebrok en vitalbix per dag.
Hij krijgt daarenboven ook een scheut olie door zijn voeder.

En toch krijg ik hem niet dik. Hij glanst inmiddels als een spiegeltje, maar toch zie je lichtjes zijn ribben...

Hij moet zo snel als mogelijk de weide in, (nu graast hij ongeveer een uurtje per dag in het kleine weitje naast zijn paddock, maar daar staat al bijna geen gras meer). Ik hoop dat ik hem dan wel op gewicht kan krijgen. Maar de omheining is helaas nog altijd niet hengstproof en ik betrouw het anders niet met die merries en veulens aan de andere kant van de draad. Dus nog eventjes geduld. Hopelijk kan hij volgend weekend verhuizen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:53

Die van mij krijgen eigenlijk niets dan vitaminekorrel en hooi/gras. En wortels van de buren :+
Diva is nog altijd schraal maar niet meer zo mager, Kim groeit uit haar voegen..
Afbeelding

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:18

Ik merk ook wel dat jack aanleg heeft voor een grasbuik! Vandaag lekker naar het water geweest. En hij stapte er vandaag zonder moeite in! Het wordt nog wel eens wat:) Zijn jullie paarden wel gek op water?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:19

Die van mij maakt er niet superveel van. Echt tuk is ze er niet op, maar ze gaat er wel door. Aan de hand althans, ik zit er nog niet op.

Jack doet het goed zeg! :D

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:29

Mijn veulen van 6 weken is er zo danig gek op dat hij gisteren pardoes in de beek is gedonderd _O-
Nee, dat was niet zijn bedoeling denk ik ;)

De merries heb ik nog nooit kennis laten maken met water, maar ze plonsen toch 'vrolijk' door de plassen in de weide.

En mijn hengst die is dan wel weer gek op water, die drinkt zelfs van de tuinslang als ik hem afspuit na het rijden :D Plassen op de weg, dat is een ander paar mouwen, want die kunnen net zo goed 10 meter diep zijn natuurlijk :Y)

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:31

Ooh haha nee aan de hand lukt mij weer niet. Nouja zou wel lukken maar worden mijn laarzen niet zo blij van denk ik:p

Whoa haha gekke baby! Ja herkenbaar, die plassen op de weg zijn echt gevaarlijk ^^

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:47

Haha wat grappig met het water..ik heb dat nog nooit uitgeprobeerd.

Leuke foto's Pauline!

Azmay: gefeliciteerd! Kim is inderdaad wel erg rond..hoe gaat het nu met haar buik?

Hopelijk kan hij snel verhuizen Crines, gras doet vaak wel wonderen voor het gewicht.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:08

hallo allemaal,

ik heb een vraag, wat voeren jullie je PRE? ik begreep dat een PRE nogal gevoelig is voor overgewicht, dus ik voerde weinig. klein beetje bietenpulp met een klein beetje fibra er door en vitamine poeder... hij valt nu echter af en verliest spieren. hij krijgt ook onbeperkt ruwvoer.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:26

Hoeveel ruwvoer eet hij? Onbeperkt zegt nog niks over de hoeveelheid die hij daadwerkelijk eet. Mijn merrie kon ook onbeperkt eten, maar at met moeite een plak hooi per dag (zo'n kleine!) Nu ze weer op het gras staat begint ze eindelijk weer wat aan te komen. Ook zij was schraal geworden.
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt tot gras, maar anders zou ik dat toevoegen aan het rantsoen :D

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:36

hij is de leider van de kudde en staat vaak bij de ruif.

onze wei is nu nog te rijk voor de paarden. in juni wordt het gemaaid en dan kan hij op de wei.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:46

Met Kim haar buik gaat het goed, vandaag zelfs weer gereden dus weer wat in het topic gezet.
Het blijft een heel bijzonder paard, terwijl haar dochter zo enorm makkelijk is :')