[HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Prinslover

Re: [HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:38

Kelly: Haha, jaa, moet ook op mn houding letten. Maar sommige dingen zijn ook moment opnamens hihi. Vriendin de camera in de hand gedrukt, maar weet verder niet super veel van paarden ofzo.. goede momenten? Hoe dan? :D Geeft ook niks, zitten een paar leuke tussen! :D Ben iig al reuze trots op hem!

Mies: Jaa thanx!, hij is echt al stukker stabieler geworden! Heb nog meer wel leuke plaatjes om te delen! :j Maar was al zo laat, die komen snel (misschien vanaaf ff :D )

Mayke: Ik vond dat altijd heel moeilijk te geloven.. hoe kunnen mensen zo onrechtvaardig rijden (dan bedoel ik het letterlijke hakken en zagen op t paard)? Ik dacht dat het tegenwoordig in deze tijden met zoveel middelen om te lezen/horen/zien hoe het wel kan, anders zou zijn..
Maar als ik dan ergens anders kom op een stal/wedstrijd, en ik zie hoe sommige mensen tekeer gaan :o . Tsjee... echt erg.. :o Maar voor mij is het heel vanzelfsprekend om met respect om te gaan met het paard.. En Chico heb ik zelf ingereden, en die is super licht in de hand en goed op de zit gereden. Natuurlijk zullen er nog 1000 dingen zijn die beter kunnen.. maar Rome is niet in 1 dag gebouwd, we blijven leren :) . En helaas, wordt er overal nog steeds veel te vaak een paard niet eerlijk behandeld.. maar je kan er ook niet heel veel aan doen, helaas....

Laura: Hinc een drama?! Lekker aan de puber? Doet ie dan ook bokken en alles? Gelukkig mocht ie los, even zn dolheid kwijt :D !
En spannenddddd, je 1e wedstrijd.. pfoee... zenuwen zouden door me lijf gaan hihi! Ik ga duimen :D !

Jellie: Maar een ochtendje, bofkont!! Veel plezier vanmiddag!

Debby: Lekker gelest dus gisteren :D ? Fijn hoor!! Jij en Xantha zijn ook een leuke combi!

Gisteren dus op Chic gereden voor een paar foto's. Hoe erg zn concentratie probleem was maandag, zo lief was die gister! :+: Echt niks in me handen, gewoon zitten, voelen en gaan :D ! Was weer genieten hoor... Hij had het er nog wel even warm van hihi! En als ik afstap dan draait ie altijd zo lief dat koppie naar me toe, kijkt me aan, en dan zie je hem denken "en, was ik lief genoeg vandaag"? Neeeeee, ben niet gek hoor van poown :o :+:
*nog een paar van de foto's probeer ik vanavond erop te zetten*

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:43

Nee Iloon niet vanavond maar nu!!!
En idd.. foto's zijn altijd momentopnames!
Chic loopt er chique bij.. :j

Mayke, de hedendaagse dressuur wordt ik ook niet blij van hoor.. heb me ook altijd wel een buitenbeentje gevoeld, niet omdat ik hogere klasse reed op een fjord maar gewoon in het hele rijerij..
Ik begon altijd lang en laag en werkte van daaruit omhoog.. meestal zie je de paarden meteen strak in de krul.. sporen erin :n
Als ik merkte dat de oefening niet goed uitkwam dan ging ik dat niet forceren, dan maar een lager cijfer.

Ik zeg altijd maar.. vroeger was de dressuur er voor het paard maar tegenwoordig lijkt het wel of het paard er voor de dressuur is.
Dan is de hele essentie weg. Dressuur was er om het paard soepel te maken.. Nu moeten we een paard hebben die de oefeningen kan lopen en het liefst zo snel mogelijk.

Regine, leuke kadootjes gehad?

Laura, kleine boef die Hincapie!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:27

Even ego.

Nou als het zo door gaat mist meneer binnenkort een kilootje tussen zn benen....

Grrrrrrrr was zoooo boos op hem!

Had hem lekker eerst op de wei gezet waar hij heerlijk had staan grazen, snuffelen en flemen etc.
Toen ik hem eraf ging halen kwam ik langs drie merries en begon meneer uit te hangen. nou dat kan nog gewoon snel doorlopen.
In de poetsplaats bleef hij uithangen maar tikken heeft bij hem geen zin doet hem helemaal niks. Dus dan maar negeren.

Daarna met opzadelen was hij gigantisch aan het drammen maar na hem een keer op zn donder te hebben gegeven ging het wel.

Liep ik met hem naar de bak begintie gewoon te dansen aan de hand en maar uithangen en maf doen. Dus ik dacht snel naar de bak en aan het werk jij!

Nou eenmaal in de bak gekomen begon hij gewoon allemaal te stijgeren terwijl hij uithing kon gewoon amper bij mijn zadel komen... Iedere keer als ik naar achter liep deed hij dat ook en ging omhoog. Ik had echt zo iets van waar heeft hij last van??
Maar zag er wel aan dat het geen zin had om op te stappen en zo te gaan rijden. Dus teugels achter de beugels geknoopt en even flink uit laten waaien in de longeerbak. Na hem daar een kwartier flink te hebben laten lopen terug naar de bak en weer een poging gedaan. Kon nou wel gewoon opstappen maar daarna ging hij gewoon verder. Hij was zelfs voor het eerst aan het bokken onder het zadel. Mijn geduld was echter aardig op dus zat me alleen maar meer te frustreren. Dus heb ik geruild met mn ma. Ik op het paard wat zij aan het rijden was en zij op Hinc. Mn moeder vond hem ook niet normaal te rijden. Hij heeft niet een tel zn zaakkie ingetrokken en trok zijn tong helemaal op boven het bit en zette daarmee de boel goed vast waardoor ook zij weinig te zeggen had. Uiteindelijk ging hij wel iets beter maar nog niet echt.
Met afstappen bij haar begon hij weer gewoon. Dus weer naar de longeercirkel (die ligt naast de buitenbak) waar ze hem afgezadeld heeft met moeite doordat meneer weer iedere keer in haar nek begon te springen. Er was geen land mee te bezeilen...
zelfs mn ma werd er moedeloos van en die heeft normaal echt een engelengeduld en krijgt echt alles opgelost...

Daarna op stal was hij weer gewoon helemaal normaal. Snapte echt niet waar het zo ineens vandaan kwam... Maar ondertussen ben ik er denk ik wel achter. Hij had op de wei gestaan waarvan ik hoorde (achteraf natuurlijk) dat er gister een zwaar hengstige merrie op heeft gestaan die heel de tijd heeft staan piesen... Vrees dat daardoor zn hoofd helemaal op hol was. dus voorlopig maar even niet op de wei en kijken hoe meneer zich dan kan gedragen...

Vanavond ga ik maar nog eens rijden met goede nieuwe moed want werken zaltie met al die maffe energie van hem.

Zo dat moest ik even kwijt. nu ga ik een kinderfeestje begeleiden op de manege.

*edit sorry voor het veel te lange bericht..

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:32

Balen Lau dat hij zo deed.
Maar vanaf nu dan ook klaar met de hengstenpraatjes he .. niet meer hinniken ook e.d. waar jij bij staat .. (voor zover hij dat al mocht).
En een hengstige merrie op de wei is geen goedkeuring voor pubertje zijn gedrag. De hengsten hier rijden we zelfs na een dekking of terwijl de ander aan het dekken is.
Prima wat hij in zijn vrije tijd doet maar als jij erbij staat heeft ie op te letten :(:)
Hopelijk gat het rijden vanavond weer lekker...

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:33

Elise: Haha, dat kan ook alleen jou maar overkomen. ;-) En dan: euhm…meisje….je zit achterstevoren. Haha.

Nadina: Dat zeg jij, dat een merrie geen bloed verliest met de hengstigheid. Bij mij op stal stond een vrouw die was echt blond!! Ik kwam op stal en zag dat bij dat paard de stal vol met bloed zat gesmeerd. Ik de eigenaar van het paard opgebeld, begint ze te lachen. En zegt ze: ik kan wel zien dat jij een mannetje hebt, merrie’s zijn ongesteld, net zoals wij. Ik stond echt met m’n bek vol tanden.

Saida: Of juist wel. ;-) Haha.

Jus: Nog gefeliciteerd met je puppies.
Echt flinke manen. Gelukkig dat er nog iemand die klittemassa uit elkaar heeft gekregen.

Ilona: Wat goed dat Chico niet echt op het vuurwerk reageerde. Ze zijn wel erg laat ermee of juist heel erg vroeg.
Gefeliciteerd met je nieuwe baan. Echt leuk. Fijn vooruitzicht.

Cynthia: Heel veel sterkte meid. X.

Laura: Succes zaterdag.

Tm 62

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:34

Sanne, wat vervelend van Igneo.. Dit blijft hij dus houden? Hopelijk krijgt hij er niet al te veel last van..

Ilona: jij zit wel lekker op die roze wolk he ;) lekker ding blijft het hoor die Chico van je!

Danielle: hehe die Jauke.. Leuk verslag heb je geschreven :)

Kelly: he ja dat idee had ik ook altijd.. Vandaar dat het me nooit erg heeft aangetrokken, wedstrijden rijden, mensen zijn vaak zo fanatiek dat het voor het paard echt vervelend wordt..

Laura: oh oh die Hincapie.. Aan het puberen ;) gelukkig dat je nu wel de oorzaak ervan weet.. Hopelijk gedraagt hij zich vandaag beter! Flavio heeft vorige week een klein koliekje gehad, kon niet plassen, gelukkig was net een van de merries hengstig, dus hem even in haar box gezet (eeh ja de merrie er wel uit natuurlijk ;) ) en het stroomde er gelijk uit hehe. Het blijft toch een vent he ;)

Interessante discussie :)
Heb niet echt goede foto's, deze zijn ook gemaakt door een vriendin die nog nooit op een paard heeft gezeten.. maar je ziet het wel geloof ik, Flavio valt ook erg op zijn voorhand bij tempo verhoging
http://farm3.static.flickr.com/2666/392 ... 30bde8.jpg
hier gaat hij iets rustiger
http://farm4.static.flickr.com/3492/392 ... ffe33d.jpg
nouja we werken eraan.. Commentaar is welkom..
We rijden nu veel overgangen en wendingen, dit is lastig voor hem aangezien hij voor hij bij mij was enkel voor races en shows is gebruikt, waar het gewoon zo hard mogelijk rechtuit galopperen is en de ruiter op het paard gaat staan of eronder hangen oid. Dat is nog weer even wat anders ;)

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:36

Nee hij mag van mij helemaal niks haha... Ja kijken mag maar daar houdt het toch echt bij op. Normaal gesproken weettie dat ook heel goed maar nu...
En tis inderdaad ook geen goede reden want hij moet er gewoon mee om kunnen gaan maar ik zou niet weten waar het anders ineens vandaan kwam. Zo is hij namelijk totaal niet.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:39

Het zal daar idd heel goed vandaan kunnen komen hoor maar echt gewoon heel hard de kop indrukken :j
Gevaarlijke fratsen zijn dat.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:41

Ja was ook echt kwaad op hem. nadeel is dat hij niet bang is voor de zweep ofzo...
Als hij uithangt en ik geef een tik reageert hij daar ook helemaal niet op. Niet als ik onder zijn buik tik maar niet eens als ik er tegenaan tik... En ja kan hem moeilijk er echt een lel tegenaan geven...

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:44

Kelly_Taco schreef:
Ik zeg altijd maar.. vroeger was de dressuur er voor het paard maar tegenwoordig lijkt het wel of het paard er voor de dressuur is.
Dan is de hele essentie weg. Dressuur was er om het paard soepel te maken.. Nu moeten we een paard hebben die de oefeningen kan lopen en het liefst zo snel mogelijk.

Klopt, de oefening is een middel om het doel te bereiken en niet HET doen, ik ken er genoeg hoor die na de L het wijken laten voor wat het is omdat het vanaf de M niet meer voorkomt, idem met overgangen Galop-draf. En wie kan er nog een keertwending om de voorhand of renvers rijden? ;)

Weetje het gaat zoals het gaat en zolang ik zelf mijn eigen weg kies die past bij zowel mijn paard als bij mij ben ik tevreden, ik hoef niet met sporen te prikken en met een bit te flossen, maar ik hoef ook weer niet lang en laag te beginnen om hem dan vervolgens op te pakken, dat past hem weer niet, eigenlijk heb ik ook geen vaste routine in mijn training, de ene keer is het zo de andere keer zus. Ik zie zoveel mensen een vast patroon afwerken; stap-draf-galop-oppakken-oefeningen doen-uitstappen-klaar.
Dat heeft mij eigenlijk nooit gepast.

Ik stap op, ga een rondje stappen en begin tijdens dat stappen direct met de controle of hij 'van mij' is, ik wil gewoon zijn aandacht en niet maar 60% dus ik leg af en toe even mijn been spontaan aan en dan wil ik reactie en waar dat hoofd dan is vind ik niet intressant, dan ga ik vaak even met de lange teugel daar mee verder, doet hij dat goed? ff lekker stappen lange teugel, pak ik hem daarna op en gaan we wat zijwaardse gangen meepakken, SV afgewisseld met Travers op de volte, wat halbe tritte enz, maar elke keer wanneer hij iets goed doet, of goed probeert is het stappen lange teugel, dat is namelijk zijn beloning.
Het kan ook zomaar zijn dat ik een training alleen maar stapwerk heb gedaan, of voornamelijk galop heb meegepakt, mijn paard laat zich heerlijk werken in galop maar een vast schema of een vaste tijdsduur (soms rijd ik 20 minuten, soms 45 maar als mijn gevoel klaar zegt is het ook klaar) van training heb ik echt niet. Hoe doen jullie dat? Zijn jullie routine mensen?

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:47

laulau85 schreef:
Ja was ook echt kwaad op hem. nadeel is dat hij niet bang is voor de zweep ofzo...
Als hij uithangt en ik geef een tik reageert hij daar ook helemaal niet op. Niet als ik onder zijn buik tik maar niet eens als ik er tegenaan tik... En ja kan hem moeilijk er echt een lel tegenaan geven...

Bedoel je nou dat je hem een tik geeft omdat hij uitschacht? en dan ook nog tegen zijn hebben en houwen?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:48

Acht Cynthia, wat erg!!! Sterkte!

Eergister Joekeltje aan zijn nieuwe mensen meegegeven ;( Had toch wel een flinke knoop in mijn buik! Het is wel gek, na 10 jaar ben je gewoon gewend dat hij er is.
Maar ik kreeg bericht dat het shetmerrietje en Joekel helemaal dol op elkaar zijn, dus ik denk dat hij al lang niet meer aan ons denkt :+
En dat was wat ik precies voor hem in gedachten had een eigen shetdinnetje. Hier is Cantaor eigenlijk de enige die aangeeft dat er toch iets niet klopt, die kijkt om zich heen en hinnikt af en toe. Bob niet eens, want die heeft dikke vrienden gemaakt met Jerezana.

Over het balans, verzamelde of uitgestrekte stap verhaal. Een paard moet altijd in balans lopen, of hij nu verzameld of minder verzameld is. Als een paard dus uitgestrekte stap doet moet een paard overstappen juist om in balans te zijn! In een uitgestrekte stap wordt een paard langer en om dan toch in balans te blijven moet hij zijn achterbeen verder onder zetten om hem toch onder het midden van zijn massa te zetten, daarom moet een paard ook over kunnen stappen. Bij het verzamelen wordt een paard korter en zal een paard dus kleinere passen moeten maken om midden onder zijn massa te komen. Een paard wat te kleine stappen maakt in de uitgestrekte gangen is niet in balans, net als een paard wat te groot stapt en dus te grote passen maakt bij het verzamelen. Beide is onbalans, daarom moet het "ideale" paard niet te ruim en niet te kort stappen, om alles aan te kunnen.

Je kunt je voorstellen dat paarden met een kortere stap makkelijker hun evenwicht vinden in een wat lager tempo, dan in een hoger tempo waar ze hun achterbeen verder naar voren moeten doen om hun evenwicht te bewaren. Een paard wat heel groot stapt (en ik denk dat daarom veel KWPNérs zo hard gaan) vinden makkelijker hun balans in het meer voorwaartse.

Arbeidstempo, dat is een tempo waar veel mensen een bepaalde snelheid aan vast knopen, terwijl bij mij een arbeidsdraf de draf is waarin het paard het makkelijkste loopt, omdat ze daar hun beste evenwicht hebben van nature.

Wanneer je een paard vanuit zijn arbeidstempo terug rijdt, draagt een paard langer op 1 been en maak je hem krachtiger, als je dit te zwaar doet, heb je een overbeasting. Wanneer je een paard laat veruimen laat je hem strekken en wordt hij in princiepe leniger, heb je dan de balans niet goed voor elkaar, of is hij er niet aan toe, heb je zo een blessure te pakken.

nombrado schreef:
Suelza schreef:
[

verkeerd verzamelen oftewel, het paard laten verzamelen in de spronggewrichten ipv in het bekken (oftewel, rempedaal ingetrapt en het gas naar 6000 toeren, dan krijg je vanzelf een tapdansend paard... Eigenlijk net zoals de cowboys vroeger... als je lang genoeg met je revolver op de knieen van je tegenstander richt en gaat schieten, dan gaat ie vanzelf dansen :D ). Het spronggewricht is het zwakste gewricht in het paardenlijf en is dus niet in staat om gem. 600 kilo te tillen. Dan gaat het gewoon stuk...

:D

owowowow...wat kan jij dat super omschrijven, geweldig..

precies....het bekken, het bekken het bekken,
en als je dan nagaat, dat je bij teveel getrek aan de teugels (bewust of onbewust) het paard blokkeerd in de lendenen, en dus bekken..., waar moet ie dan heen met zn beweging?
en als de ruiter al niet soepel in het bekken is, hoe kunnen ze dit dan van het paard verwachten?

Bekken en spronggewrichten moeten het samen doen. Het een kan niet zonder het ander. De hoeken in de gewrichten passen zich namelijk op elkaar aan. Als de bekken gaat, gaan de sprongewrichten ook en vice versa.

Afbeelding
Afbeelding

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:51

cloris schreef:
laulau85 schreef:

Bedoel je nou dat je hem een tik geeft omdat hij uitschacht? en dan ook nog tegen zijn hebben en houwen?

Nee toch!?

Een man kan daar niets aan doen, tikken helpt niet.
Je straft hem dan voor zijn natuurlijke prikkel en ik snap dat hij bang is als je dan naar achter wilt lopen om op te steigen straks krijgt hij weer een tik op zijn...

Van mij mogen ze gewoon schachten, maar laat ze dan focussen om hun koppie bij mij te houden, aandacht blijven vragen en dan is geval ook zo weer weg.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:57

Cyrina, goed verhaal!! Duidelijk uitgelegd :j
Kan me voorstellen dat je Joekeltje gaat missen :(:)

Ik zat er vandaag op stal nog even over te denken en toen kwam ik eigenlijk op hetzelfde neer als wat Beda nu net neer zet :D
Ik doe geen dag hetzelfde. Ik voel aan hoe Furia op die dag is en bepaal daardoor inderdaad wat ik ga doen. Vandaag heb ik meer aan de galop gewerkt, en zijgangen pak ik altijd mee en veel overgangen, maar ik heb nooit een vaste routine soms rij ik inderdaad maar 20 minuten, vandaag zat ik denk alweer zowat aan een uur (gebeurt eigenlijk niet zo vaak). En inderdaad, soms ben ik alleen maar met stap bezig en soms met de overgangen stap-draf-stap en dan komt er ook niet echt galop aan te pas.
Elke dag is anders, voor de mens dus ook voor het paard.

Overigens was ik vandaag redelijk vroeg bij Furia, ik liep zo rond negenen naar de wei en hoorde de vogeltjes kwetteren en het zonnetje scheen zoo prachtig, het was allemaal betoverend en toen bedacht ik me, wat een geluk heeft Furia dat hij dit nu allemaal elke ochtend kan zien en ervan kan genieten...

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:08

cloris schreef:
Weetje het gaat zoals het gaat en zolang ik zelf mijn eigen weg kies die past bij zowel mijn paard als bij mij ben ik tevreden, ik hoef niet met sporen te prikken en met een bit te flossen, maar ik hoef ook weer niet lang en laag te beginnen om hem dan vervolgens op te pakken, dat past hem weer niet, eigenlijk heb ik ook geen vaste routine in mijn training, de ene keer is het zo de andere keer zus. Ik zie zoveel mensen een vast patroon afwerken; stap-draf-galop-oppakken-oefeningen doen-uitstappen-klaar.
Dat heeft mij eigenlijk nooit gepast.

Het kan ook zomaar zijn dat ik een training alleen maar stapwerk heb gedaan, of voornamelijk galop heb meegepakt, mijn paard laat zich heerlijk werken in galop maar een vast schema of een vaste tijdsduur (soms rijd ik 20 minuten, soms 45 maar als mijn gevoel klaar zegt is het ook klaar) van training heb ik echt niet. Hoe doen jullie dat? Zijn jullie routine mensen?

Nou, dat vind ik nou fijn, je kijkt dus echt wat bij je paard en het moment past :j
Ik probeer dat ook te doen, maar moet nog zoveel leren :j Vooral voelen,voelen,voelen. Mijn lessen zijn ook nooit hetzelfde. De ene keer ben ik meer met oefeningen bezig, de andere keer alleen maar met basis. De ene keer moet ik hem lager en ronder instellen, de andere keer juist wat hoger. In het begin vond ik het heel frustrerend omdat ik gewoon niet wist waar ik aan toe was: wat ik de ene keer goed deed, deed ik de volgende keer fout. Maar dat ligt er maar net aan hoe Nadina die dag is! Voelen, voelen en nog eens voelen. En dat vind ik zo lastig! Ik ben er nog lang niet :D
Als ik Nadina op routine rij, is het helemaal niet meer van mezelf, dat is zo'n meedenkend paard! :=
Nu ben ik bijvoorbeeld regelmatig bezig de wissels te oefenen, voordat ik mijn hulp geef heeft zij ze al gesprongen. En als ze wel van mij zijn, zijn ze niet goed :=
Dus mijn valkuil is wel alles op routine te doen, maar dat probeer ik echt te voorkomen.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:29

Cyrina, aaahh joekel weg.. :(:) Jammer hoor, maar ach, hij heeft het al reuze naar de zin met een girl van eigen formaat :+ ! Das mooi!
Wel byzonder dat Cantaor hem dan toch wel mist... Vaak zie ik dat nooit zo aan paarden, tenzij ze echt heel hun leven al onafscheidelijk bij elkaar staan ofzo..
Jij hebt ook een heldere uitleg gegeven, dank je wel :D ! Leuk om te lezen hoe of wat.. En voor de logica erachter vind ik zo leuk. Eigenlijk is het allemaal heel logisch, al ga je gauw te moeilijk denken..

Madelief: Lekker met Fuur bezig geweest dus :D ! Fijn dat je weer kon rijden.. En fuur boft idd maar zo lekker buiten te staan met zulke mooie luchten. Heerlijk wakker worden zo haha :D !

Cloris: Leuk om te lezen.. het zet me wel aan het denken.. Ben ik iemand van de routine? Ja, ik denk het toch wel een beetje.. Al herken ik mezelf ook wel in het niet-routine. Ik hang er een beetje tussenin. Denk dat ik snel geneigd ben naar routine.. Dingen die ik wil oefenen ofzo.. Maar toch ook houd ik wel rekening met Chico, de ene dag is hij er gewoon meer bij dan de andere dag.. Wat ik doe is daar ook vaak afhankelijk van. Al loopt ie ook echt lekker probeer ik wel eens een stukje opzij voor het been ofzo.. Maar voor nu is het sowieso veel basis. De ene keer doe ik dan veel in stap/draf, en andere keer veel galop. Ik hang er echt tussenin denk ik :D !

Laura: Tsjee.. Hinc een beetje door het dolle heen := Das niet zo fijn. Consequent blijven, hopelijk zijn het pieken en dalen... dus wordt ie ook weer rustig.
Nadeel is dat je op een vrij grote manege staat natuurlijk.. Meer prikkels.. Maar toch, hij moet wel op jou blijven letten, dit klinkt gevaarlijk. Hopen dat hij zich weer gedeisd houd..

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:29

Cyrina schreef:
Een man kan daar niets aan doen, tikken helpt niet.
Je straft hem dan voor zijn natuurlijke prikkel en ik snap dat hij bang is als je dan naar achter wilt lopen om op te steigen straks krijgt hij weer een tik op zijn...

Van mij mogen ze gewoon schachten, maar laat ze dan focussen om hun koppie bij mij te houden, aandacht blijven vragen en dan is geval ook zo weer weg.

Ik werd ook al een beetje nerveus toen ik het las, dat is echt zo oneerlijk om dat bij een hengst te doen idd..
Respect moet je verdienen en niet afdwingen, zorg dat je een natuurlijk overwicht toont en wees duidelijk, focus en aandacht bij jou, boos worden enz zorgt er niet voor dat hij voor je door het vuur wil gaan.

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:36

Baron schacht ook wel eens als ie een lekkere damen ziet
maar ik straf hem hiervoor niet.
wel als ie mij omver wil duwen om ernaar toe tegaan dan krijgt ie een tikje op zijn borst samen met mijn stem erbij van UH NEE.
en het heeft altijd geholpen.
ook met hard brullen zeg ik zachtjes Baron en Nee.
zolang hij naast me blijft lopen zonder wat gek tedoen krijgt ie geen klapje.

ik doe veel met stem en tot nu heeft het altijd geholpen.
oke ik praat over een echte heertje :D

van de 90 paarden die erstaan bij ons is meer en deel damens en hij word er maar gek van stuk of 5 damens die erlopen :D
en de rest ach daar kijkt ie niet van op :P :+
vooral niet van die koeien die er lopen :+ (tinkers) 8-)

hij loopt gewoon in de molen samen met damens hoor al is hij de enige volle man in de molen :D
alleen net niet met die andere waar die echt gek van word en daar hou ik dus rekening mee :D

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 15:22

Uitschachten doet Halley heel erg vaak, vooral als ik hem uit de wei haal, dan loopt hij echt op 5 benen. Ook na het rijden, gebeurt het heel vaak dat ik met de naverzorging een tik tegen mijn hoofd voel. Van mij mag hij uitschachten zoveel hij wil, als hij idd maar op mij blijft letten.

Het kan idd best zijn dat Hincapie zo heftig reageerde of omdat hij bang was voor een tik op zijn zakie, of omdat hij zich in zijn trots gekrenkt voelt en op dat moment boos was.

Ik hoop dat je erachter kunt komen wat er aan de hand was en dat hij zich weer gaat gedragen.

Ik heb hiervoor altijd fjorden gehad en die zijn niet zo snel onder indruk als je een keer boos bent of zelf niet lekker in je vel zit. Merk met die andalusiërs dat ze veel fijngevoeliger zijn. Als ik niet lekker in mijn vel zit, slaat dat direct over op Halley. Helaas ook met zenuwen. Keljan trok me daar juist altijd doorheen.

Met rijden heb ik ook geen vast patroon, is elke keer weer anders. Het is maar net hoe het aanvoelt.

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 15:25

ja dat doet baron ook altijd na het rijden.
waarom doen ze dat
ook als er geen damens rond lopen in de bak.
of als ik met hem aan het spelen ben zoals VD :o

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 15:26

Zeg, uhm? Werkt hier ook wel eens iemand???

Elise: Dat zou ik ook denken in jouw schoenen. Sam zal ook altijd eerst zijn hooi opeten en daarna pas zijn brokjes. Andersom komt zelden voor... Voor kuil pleegt ie nog net geen moord overigens. Paarden lijken dat het lekkerste te vinden wat er is.

En blijven eten hè?

Sandra: Wat leuk!!! Gefeliciteerd! Ik kende iemand met een draver, ook verkeersmak echt super. Ze heeft hem uiteindelijk verkocht, omdat ze er niet mee kon rijden in een bakkie. Uiteindelijk is hij bij een mevrouw terechtgekomen die er alleen de bossen enzo mee in gaat. Hopelijk wordt je jouwe ook fijn in de bak. Geen idee of dat rastypisch is. En zo zie je maar: Niet zoeken, ze vinden jou wel!

Martine: Hopelijk werkt die strenge hand van je dan. Ik hoop echt dat je geduld beloond wordt!

Lobke: Een jury moet kijken naar het kunnen van het paard en de ruiter. Niet naar of ze nou op Salinero, Totalitas of een ander GP paard lijken. Daarom ben ik zo tegen de naam van de vader van je paard op het protocol. Het vertekent het beeld. Het blijft jammer dat dressuur zo'n subjectieve sport is hè?
Wat doet Anja Beran? Ik heb heel veel namen gehoord maar deze volgens mij niet..

Wenda: Ga je naar NEderland? Wanneer? Waar ergens?

Elise: Ik mis maar één ding op die foto's: Met zo'n paard zou ik niet kunnen ophouden met glimmen en glimlachen... :P

Wat betreft de quarters: Ik geloof daar niks van. Ze stammen af van de PRE en die zijn ook niet vroegrijp. Dan maak je mij niet wijs dat een Quarter dat wel is. Het filmpje heb ik niet gezien. Volgens mij is het verwijderd, omdat er meer commentaar was? Kan dat?

Karina: Volgend jaar moet je de zonnebloem er maar neerzetten :D ! Ik vond de Lusitano-show ook bedroevend. Had veel mooier gekund. De paarden waren echt prachtig, maar ik vond de inzet magertjes op zondag. Rijden met alleen een mooie jurk is daar echt niet genoeg. Zeker niet als je daarvoor een spetterende show met een boel dartmoortjes hebt gezien.

Jellie: Nee, de kids zijn nooit wagenziek. Waarschijnlijk de griep en Michelle had echt bovenmatig snel haar bord die ochtend leeg. Echt superrsnel... 8-)

Judith: Wouw, dat zijn pas lange manen!!! En leuk joh, mooi nestje. Wat is gewilder bij dit ras? Ben je blij met zo veel reutjes of had je liever meer teefjes gehad?

Regine: Tof joh, dat ringsteken en idd een echt Lippizaneroor haha!

Heidi: Ik hoop dat je idd snel kan verhuizen. Wat een weelde om de paarden aan huis te hebben dan.
En haha, hier gingen ze altijd huilen als ze hoger bleken dan de tafel enzo. REkenden ze er op dat ze onder vensterbank en de tafel door konden lopen, was dat niet meer zo... Alle drie hebben ze het geprobeerd!

Beda: Waarom is Piep van de ijzers af? Heb je daar een reden voor? Die heb ik gemist?

Ilona: Waarom niet? Zo'n kans krijg je niet snel hoor. Gewoon boeken die Efteling! Wij zijn er pas ook nog geweest, maar wij gaan zeker nog een keertje! Ik zit vrijdagochtend om 9 uur klaar om kaarten te reserveren. :+ Efteling is veeeeeel leuker dan Walibi...

Ilona: GEFELICITEERD met je nieuwe baan!!!!! Ja, jij past wel als secretaresse.
Wil je voor mij ook een brief schrijven? Kan ik die gebruiken bij mijn pogingen. Mij wil het maar niet lukken.

Suelza schreef:
WIE O WIE IS HIER GOED IN (het nakijken van) SOLLICITATIE BRIEVEN?!?!

Zit de hele ochtend al te zwoegen op een brief... :( Is nu 'klaar'...

Heb even een second opinion nodig...

Goedemorgen trouwens :D

Daar moet je Frank voor hebben. (Hij is immers ook een werkgever...) En Ilona heeft ook erg goeie brieven blijkt... ;)

Kelly: Ik moet mijn spaans nog opvijzelen.

Lotte: Ik zal nooit rijtechnisch commentaar leveren op foto's. Zowiezo houd ik die meestal voor me. Ik kan vragen, waarom doe je zus of zo, maar niet van je doet dit en dat fout. Fout is zo'n moeilijk begrip. Gek trouwens dat niemand commentaar heeft op Frank zijn polsen. Kijk dát heb ik dan weer wel opgemerkt en hij schrok er zelf ook van. :+ Ik sta best open voor kritiek, maar ik word al zo vaak in een hoek gezet door anderen, dat ik het minder goed nog kan hebben. Zo lang als ik rijd, krijg ik al de opmerking dat ik er niks van bak. Ook mensen overigens, die mij nog nooit hebben zien rijden. Ik ben echt al tig keer veroordeeld. Mensen vergeleken me altijd met mijn talentvolle zus, die er tegenwoordig helemaal niets meer van bakt. Het is niet leuk om altijd maar commentaar te krijgen. Ik zal nooit olympisch worden, maar ik ben best goed voor mijn paard en ik vind het een leuk tijdsverdrijf. Waarom moeten anderen me dan altijd neerhalen? Ik begin bij een ander altijd met iets positiefs. Dat maakt de klap minder heftig bij de kritiek. In een ITP krijg je vaak ongevraagd ook al een hoop kritiek van pennymeisjes en andere mensen die idd niet snappen waar je mee bezig bent. Ik zou na alle commentaar op een ITP waarschijnlijk mijn rijbroek aan de wilgen hangen. Dat is niet waar ik het voor wil doen. Daarom voor mij geen ITP. ;)

Mayke: Een paard wat goed overstapt kun je ook verzamelen en langzamer laten lopen. Dat ie zo ruim ondertreedt is gewoon een fijn gevoel voor de ruiter. Ik zie het verband niet. In mijn hyve staan foto's van Sam die met de neus bijna over de grond gaat. Hij overstapte toen ruim 2 hoeven en volledig in balans en absoluut in een laag tempo. En tja, jullie wijten het niet aan de teugel willen lopen aan mij, dus aan Sam ligt het dan niet hè? Hij kan ook prima verzamelen en springen. Ow ja, en hard kan ie ook, zelfs in een bakkie van 25 bij 15... Goh, ik heb het niet snel benauwd, maar gisteren zat het dicht in de buurt... haha...

Kelly: Mooie foto's!!! En idd treedt ie super onder.

Judith: waar gaat die discussie precies over?

Nou, blz 62 staat op de planning van vanavond...

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 15:31

werken werken eventjes een woorden boek erbij pakken. :roll:
uhh sorrie die blz is net eruit gescheurt :P

zal wel een vies werk woord zijn waar je heel moe van word als je dit hoort :o

Ja jesse wil nu alles tegelijk :D
wil ie staan aan de bank maar ook gelijk een speeltje pakken van de grond en dan Boem en whaaaaaaaaahhhhh
of hij denk dat ie al kan lopen en laat zich los en whopa daar valt ie dan en weer Whaaaaaaaaaahhhhh.

ach met vallen en opstaan kom ie er wel :P

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 15:32

Machonito schreef:
waarom doen ze dat

Denk dat het ook een uiting van ontspanning is of van trots.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 15:35

Machonito schreef:
waarom doen ze dat

Piropo schacht ook wel een uit door pure ontspanning...

Lisenka schreef:
Het kan idd best zijn dat Hincapie zo heftig reageerde of omdat hij bang was voor een tik op zijn zakie, of omdat hij zich in zijn trots gekrenkt voelt en op dat moment boos was.

.

Ik denk dat dit idd zomaar eens zou kunnen ;)

idefix4 schreef:
Beda: Waarom is Piep van de ijzers af? Heb je daar een reden voor? Die heb ik gemist?

Ik heb zijn ijzers af laten halen omdat ik al een tijdje bezig was met het hoe en wat van de hoef, een ijzer draagt niets bij aan een goede werking het benadeelt een goede werking en groei eerder. Ik heb het ooit eerder geprobeerd maar durfde toen niet door te zetten, nu staat hij lekker altijd buiten en loopt dus veel meer, hij zal dus, in mijn ogen, eerder wennen aan het lopen op blote voeten. Nu vond ik het de tijd om eindelijk van die ijzers af te komen.

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 15:40

Anouk: Ja, het is inderdaad jammer dat de dressuur echt een jurysport is. Ik ben daar eigenlijk niet (meer) zo mee bezig. Ik ga de proef in en als ik voor mijn gevoel lekker gereden heb, ben ik blij, punten zie ik daarna wel weer. Sinds ik op die manier mijn proef inga, komen de winstpunten veel makkelijker. Alleen met "belangrijke wedstrijden" zoals kampioenschappen etc. krijg ik weer heel veel spanning. Daarom doe ik daar niet meer aan mee, heeft dan totaal geen zin.