frankiej schreef:Volgens een mail heeft hij geen papieren vandaar ook mijn vraag of en hoe je het kunt nagaan dat het een andalusier is en geen een of andere nrps/arabier kruising. Ik heb al gelezen dat dat nog weleens voorkomt. Tja om nou evt. te beginnen met minder dan de helft te bieden (3 bijv.) is ook weer wat. Overigens ben ik totaal niet vies van flink afpingelen hoor.
Op youtube staan ook een paar filmpjes. zoeken op mykingdom666
Hallo, daar kom je waarschijnlijk niet meer achter. Sommige paarden hebben papieren van Crusado. Dan kun je in ieder geval de achtergrond van één ouder natrekken. Zijn er helemaal geen papieren bij dan kun je eigenlijk alleen maar af gaan op wat de mensen tegen je zeggen. Als je een paard koopt zonder papieren let er dan vooral gewoon op of je hem leuk vindt. Er kan natuurlijk een prachtig verhaal achter zitten, maar wat heb je eraan? Tenzij het een paard is met uitzonderlijke gangen en bijzondere capaciteiten voegt het bovendien helemaal geen waarde toe. Je blijft waarschijnlijk vooral met een heleboel nieuwe vragen en misschien zelfs twijfels zitten. What you see is what you get.
Prijs is verder een heel rekbaar begrip. Je kunt niet van een foto beoordelen of een paard 3.000 dan wel 7.000 EUR waard is. Stel dat je alleen maar recreatief wilt rijden. Misschien is dan 3.000 EUR al te duur voor dit paard. Iemand anders is specifiek op zoek naar een paard dat zonder problemen kan meefunctioneren in een kostuum-show. Voor die persoon is dit paard allicht voor 7.000 EUR een koopje. Je gaat er vanuit dat een verkoper een eerlijke prijs rekent, gebaseerd op de vergelijkingen die hij/zij heeft gemaakt (als ik het gevoel zou hebben dat de prijsstelling heel scheef is zou ik er niet eens op in gaan). Vervolgens beoordeel jij zelf of deze prijs én het paard bij jou passen.