Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

neile

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:06

Ja ik wil op termijn de keuze hebben om een veulentje te fokken, daarom zelfs niet meteen voor verkoop. En ik heb een goede merrie, dus wil zeker zijn dat er papieren bij zitten dan. Dus ja.. dan maar de hele rimram in orde gebracht. Het zou niet voor meteen zijn, maar dan is alles toch al maar gedaan en achter de rug.

We staan op de weide bij een hengst (niet BIJ de hengst, maar wel naast) dus mooeeeest er ooit een ongelukje gebeuren, dan heb ik alsnog de keuze om het te houden en dan ook een papierveulen te hebben. (Hengst is ook een mooie PRE met papieren) Maar dat is écht niet de bedoeling en ik zou graag al mijn opties open houden als ik ooit een veulen wil fokken.

T zou zonde zijn als ik mijn merrie niet liet keuren, dus ja... Dan doen we die kosten maar hé! :) Het is een hobby, ik heb het er wel voor over.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:27

Hoi allemaal,

Ik lees al enige tijd mee, en ik wil me nu ook graag even bij jullie voorstellen met mijn fijne maatje.
En om wat meer zicht te krijgen op wat er allemaal nog meer kan, en moet/kan worden gedaan als je een P.R.E merrie op stal krijgt hi hi hi
Ik ben sinds Jan. dit jaar een blij baasje van een P.R.E merrie.
Echt heel blij met haar ...

Maar toen bleek dat ze drachtig was moest ik dingen gaan regelen waar ik niet goed van wist
wat en waar.
Dus in korte tijd veel gelezen, gehoord en geleerd...
Ik heb haar inmiddels op naam laten zetten om straks makkelijk een paspoort voor het veulentje te kunnen aanvragen. En de moeder daar ook in geregistreerd te krijgen.
En inderdaad wat een kosten ..... dus ik heb gekozen omdat via het NRPS stamboek te doen.. heel prettig.... ik geloof niet dat ik keuringen af ga dus ik denk dat het een goede keus is.. De vader is onbekend van het veulen dus daarvoor hoef ik ook niet perse naar het P.R.E stamboek.

Erg leuk om al die dingen te lezen en foto's te zien van mensen die helemaal blij en trots
aan de gang zijn met hun prachtige barokke paarden.

Mochten jullie nieuwsgierig zijn naar mijn merrie, ik heb een foto topic voor haar aangemaakt. Want we zijn 3 april naar een foto shoot in Havelte geweest.
Niet alleen omdat het kan.. maar omdat ik zo ontzettend blij met haar ben.. en ook trots dat ze zo haar best doet. Ik hoop maar dat als ze het veulentje heeft, net zo lief blijft <3

[ITP] Een onverwacht kado van het leven.... :)

Afbeelding

Afbeelding

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:32

Wat een mooi hoofd heeft ze!
Nee je hebt gelijk hoor. Als het niet de bedoeling is om verder nog PRE'tjes te fokken en de vader is toch onbekend, dan hoef je die hele papierhandel via het PREstamboek niet in orde te brengen. Je zou wel een crusado papier kunnen aanvragen zo.. maar ja.. NSPS is ook wel oké denk ik dan. ;)
Ga je t kleintje houden? Hoe ver is ze?
Proficiat! En welkom in het topic natuurlijk. ;)

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:46

neile schreef:
Wat een mooi hoofd heeft ze!
Nee je hebt gelijk hoor. Als het niet de bedoeling is om verder nog PRE'tjes te fokken en de vader is toch onbekend, dan hoef je die hele papierhandel via het PREstamboek niet in orde te brengen. Je zou wel een crusado papier kunnen aanvragen zo.. maar ja.. NSPS is ook wel oké denk ik dan. ;)
Ga je t kleintje houden? Hoe ver is ze?
Proficiat! En welkom in het topic natuurlijk. ;)

Dank je wel Neile, ja ze is echt een schatje.. ze is bijna 10 jaar. En zo een ontzettend cool en meegaand paarden meisje.. een hele enkele x raakt ze wel eens wat oververhit.. maar wat een verschil met de volbloeds en de KWPN paarden.. ze is mijn eerste P.R.E.
en ik denk gewoon niet dat ik echt stamboek activiteiten zou ondernemen.. en het NRPS is een heel vriendelijk stamboek.. En ik heb inderdaad overwogen om een Cruzado papier aan te vragen.. maar dan moet de merrie ook op naam bij het P.R.E stamboek.. en kwamen er nog flink wat kosten bij... en toen vroeg ik me af waarom zou ik dat doen ?
Ik hoop dat ik het kleintje kan houden, we gaan eerst maar eens afwachten wat er uit komt.. want ik heb geen flauw idee wat voor hengst Breca heeft uitgezocht :P

En ik weet ook niet wanneer ze gedekt is, toen ik doorkreeg dat ze ondanks alles zo buikig werd, en boven op haar rug het zelfde bleef maar eens een scan laten doen... en toen bleek er al een fors veulen aanwezig te zijn dat continu zijn grote oogkas liet zien... te groot om het veilig in te kunnen schatten.. dus toe dacht ik .. ik maak een foto topic aan.. want ja stiekem zit ik er helemaal vol van...

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:57

Spannend, dat wordt dus écht een verrassingsveulentje. Ik ben superbenieuwd naar jouw volgende halfPREtje! :D Hou ons hier ook maar op de hoogte.
Nee, die kosten zou ik dan ook niet doen. Is zinloos als je haar bij een ander stamboek ook in kan schrijven.

Ellen112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:11

Beste leden,

Zelf ben ik in overweging om een Pre ruin aan te schaffen van 4,5 jaar. Zit al 12 jaar in de paardenwereld.
Mijn vraag aan jullie is: Waar moet ik op letten als ik er 1 aan wil schaffen?
Hebben jullie tips voor mij?

Groet,
Ellen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:08

Gezondheid! laten keuren klinisch en rontgenologisch..en let op afwijkende beenstanden/ maaien in beweging etc. Komt het dier uit Spanje?

Nobje, wat een mooie merrie! ik ben heel benieuwd wat voor een veulen er uit gaat komen.

Neile, leuk dat je ooit wilt gaan fokken met haar, snap wel dat je het dan maar gelijk goed geregeld hebt met het oog op de toekomst ja.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:09

Hoi allemaal,
Een tijdje terug had ik jullie om advies gevraagd ivm mijn lengte en een Andalusiër die ik eventueel wou kopen. Ook had ik beloofd om jullie op de hoogte te houden. De Andalusiër waar ik toen over twijfelde is het toch niet geworden ivm andere redenen.
Wel heb ik in de tussentijd een hele leuke PRE gevonden en gekocht onder voorbehoud van de keuring :D. Volgende week maandag wordt hij gekeurd en als hij goed is gaat hij meteen mee naar huis! Spannende periode dus :D

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:33

Ellen112 : ben het eens met Elisa2 , goed laten keuren door het liefst een zelfgekozen dierenarts,
ik weet niet of je er 1 op een handelstal koopt? Want anders hebben die altijd hun 'eigen' DA, daar ben ik nooit zo fan van.

nobje : dat is wel een verassing dat ze drachtig is! Wel spannend opeens een veulentje :)

willemlover : Wat leuk! Wat voor 1 is het er geworden, en hoe groot is hij :D ?

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:54

Isabel: het is een 9 jarige ruin geworden van 1.61 groot. Dus niet heel groot maar wel wat groter dan de andere. Hij is 1,5 jaar terug al eens röntgenologisch goed gekeurd. Dus ik laat alleen een klinische keuring doen.
Afbeelding
Dit is hem :D

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:22

Knapperd zeg Willemlover! Hopelijk wordt hij snel helemaal goedgekeurd en gaan jullie samen veel kilometertjes kunnen maken. Superleuk om er een PRE-liefhebber bij te hebben binnenkort, haha! :D

Ellen, keuren keuren keuren. En gezond verstand en een beetje achterdocht kunnen je zeker ook wel wat voorthelpen. Neem ook nooit een te overhaaste beslissing, laat je niet onder druk zetten. Als de druk op de ketel gezet wordt, zou ik zelfs sowieso néé zeggen ipv ja. Dan laat maar schieten, jouw droompaard komt nog wel dan. Succes!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 14:28

Wat leuk, alvast voorzichtig gefeliciteerd Willemlover! laat je de rontgenfoto's nog wel even beoordelen door je eigen DA? het is wel een leukerd zeg.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:31

Leuk Willemlover. Hopelijk komt hij vlot door de keuring en kan hij snel met je mee naar huis!

Ik heb hier even een stamboekvraagje waarvan ik hoop dat iemand met hier wat duidelijkheid kan over verschaffen. Ik merk dat de verschillende stamboeken hierover verschillende aanpakken hebben. Bij sommige stamboeken wordt er op het paspoort van het veulen als fokker vermeld diegene die de merrie heeft laten dekken (dus eigenaar van de merrie tijdens het dekken = fokker), andere stamboeken hanteren dan weer de datum van de geboorte (eigenaar van de merrie op datum geboorte = fokker) en bij sommige stamboeken is het diegene die de aangifte van geboorte doet van het veulen = fokker (ongeacht of de merrie op de datum van de geboorte volgens het stamboek al op naam van diegene stond die de aangifte van de geboorte doet).
Hoe zit dat bij het ANCCE? Heeft iemand daar een idee van?

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:23

datum van geboorte, kocht ooit een merrie die dragend was, kwam als fokker op papier

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:18

Bedankt allemaal :o. Goeie Elisa, ik ga ze morgen even laten zien aan m'n eigen DA!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:24

Vandaag even buiten gespeeld met Rioja wat een heerlijke hengst!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:50

Wat een knapperd paintedblack!

Mijn kerels lekker aan het spelen Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 10:20

Hij is gaaf hoor Paintedblack! Echt een knapperd. Die zal wel zo verkocht zijn. Is hij gereden?

En Paulineh, wat een sokken op die tinker haha, vliegende pruik lijkt wel. Leuk dat ze zo samen willen spelen.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:19

Ja dat zijn echt dikke maatjes! Zo lief:) idd Malibu heeft echt wel genoeg haar. Ik heb het voorheen ook altijd moeten scheren omdat hij op stal stond te zweten. Nu staan ze 24/7 buiten dus is dat niet meer nodig :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:29

Fijn dat het nu niet meer nodig is..wel twee heel verschillende paarden of niet? gave actiefoto's.

PB, gaaf dier zeg!

Succses Willemlover! sommige artsen interpreteren de rontgenfoto's anders dus dat is goed om te laten checken voordat je voor verassingen komt te staan.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:02

@Zsazsa ja hoor hij is gereden , sinds december 2015 officieel zadelmak
PaulineH wat eerlijk die 2 zo samen!
Eliza2 bedankt ik ben ook erg trots op hem

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:53

Oef PB, daar is de knapperd! Heb m al een paar keer voorbij zien komen!

Wat een knap dier willemlover!

Heerlijk die 2 spelende mannen Pauline! Wat zijn ze allebei knap zeg <3

Ik heb een topicje gemaakt van Enzo! Hij wordt volgende week al weer 2 jaar!
[ITP] Andalusiër hengst van baby tot stoere 2 jarige!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:52

@Edkingenzo Ahhh een zoon van Danz, wat leuk zeg en ook een knapperd !!!

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 15:04

Leuke foto's PaulineH! Je tinker is minstens even bloedfanatiek op de foto als je andalusiër! :D

Paintedblack: Aaaah Rioja! Die zal wel snel verkocht zijn hé. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 15:36

Rioja is knap!
Mijn paarden spelen helaas niet -O-
Ik heb op je topic gereageerd van Enzo hoor :)

Die van mij zitten goed in hun vel, ze wennen lekker snel aan het aan huis staan en zien me heel graag komen :Y)
Afbeelding
Afbeelding