Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:41

DaraBariton schreef:
Jenny, ik heb een merrie die als ze er geen zin in heeft je best kan laten zitten en we hadden erge moeite met de rem. De basis was goed voor elkaar en ik denk dat we het daarom goed konden doen tm de M1. Wel was controle houden het grootste aandachtspunt en ik moet toegeven dat ik nu pas kan zeggen dat de controle er echt is. Maar ze gaat steeds meer werken voor me en als ik haar dan beloon als de traver bijvoorbeeld best goed ging op haar moeilijke kant voel ik echt een soort opleving bij haar van : "jaaa ik heb het goed gedaan"

Ja een merrie vertel mij wat :D
Maar ik denk dat het ook scheelt dat ze nu 13 jaar is (profiel bekeken).
Wanneer je met een groen en jong paard begint gaat de 'gewone huis tuin en keuken ruiter' het niet in 2 jaar lukken

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:48

Maaaikea schreef:
Topic gaat hard!

Ik ben eind maart begonnen in de klasse B en begin augustus had ik mijn eerste L1 wedstrijd
heb totaal in de B 6 wedstrijden gereden en totaal 11 winstpunten
Ben nu L1+6 in 3 wedstrijden.

Het verschil met een bus- en D-trens ligt in de ringen. Een D-trens geeft iets meer druk op de wangen (mbv de teugels) dan een normale bustrens bij het sturen.Hij ligt ook nog iets stiller in de mond dan een bustrens. D trens wordt veel gebruikt bij jonge paarden.
Rij er er momenteel mee of overweeg je het?

Ik overweeg het inderdaad. Ik heb nu een watertrens en ik vind dat idee van velletje er tussen niet zo prettig.

Splinterz

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:51

Daarom rij ik ook met bustrens Berdien. En anders kun je dr bitringen om doen.. (mooi is anders mja..)

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:53

Met wat voor een bit rijden jullie? Ik een ''normale'' dubbel gebroken. Maar mijn leukelieve fries wil nog weleens haar hoofd andere kant op zetten en met mij aan de haal gaan.(A) Ook een merrie.....

Word trouwens vet jaloers als ik jullie allemaal hoor praten over wedstrijden!! :O Ik wil ook ontzettend graag, alleen mijn fries heeft dus laatst mijn instructrice eraf gebokt in galop...... Nu durf ik en zij ook niet te galopperen( Perongeluk wel een keer gedaan was niets aan de hand,maar mijn hoofd zegt dat ik het niet kan)

Dus moet wachten tot mijn instructeur binnenkort komt. en die gaat galopperen.
En zsm wil ik ook eens gewoon rijden op KNHS om even een andere omgeving te hebben om te rijden en daarna ook eens een BB proef! (A)

Maar mijn merrie is zo sensibel, dan gaat het ontzettend goed en de volgende keer kan het weer zo slecht gaan. Ze kan travers, wijken etc etc, alleen omdat ze zo heet is kan ik dit nog niet helemaal in het positieve zetten

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:54

Ja dat vind ik geen gezicht :+ plus dat het bit dan smaller wordt en dat moet niet!

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:04

Ik heb inmiddels meerdere bitten geprobeerd en heb op dit moment een dubbel gebroken sweet iron onderleg watertrens. Daar kauwt ze goed op, maar zet toch nog wel af en toe de kaak rechts vast. Heb een paar weken geleden weer even op mijn gewone dubbelgebroken gereden maar vond de sweet iron toch prettiger.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:24

Lvie, idd gewoon b starten voor de ervaring en ondertussen bezig met de galop. Kan mooi voor de ervaring toch?

Ik rij met dubbelgebroken bustrens. Vind bitringen ook geen gezicht hoor, daarom met bustrens. :+
Laatst een myler geprobeerd maar na 5x rijden er toch achter dat ze dr meer op vast hield en nu lekker terug op oude bit.

Wat is sweet iron Caro?

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:36

Splinterz ook een super debuut geweldig. En Berdien weer
een winstpunt erbij! super zeg.

Ook ik had veel spanning tijdens mijn 1e wedstrijd. Ga vaak mee,
maar het is toch heel anders dan wanneer je zelf moet. Sinds ik
bach rescue gebruik is het wel stukken beter gegaan, maar ook die
van mij wil de impuls nog wel eens verliezen in de proef. Ach heb ik
liever dan dat ze niet te houden is.

Ik wil eigenlijk een jaar per klasse uitrekenen. Wil nu toch
echt wel tot volgend zomer in de B blijven omdat ik die galop
goed onder controle wil hebben. Dan kunnen we misschien die L1 wat
sneller door, maar ik neem overal tijd voor. Wel ben ik al wel bezig
met wijken etc. Momenteel gaat ze heel fijn dus ik hoop dat ik straks
in het indoor seizoen weer lekker wat puntjes mee kan pakken.

LVie mijn galop is ook nog lang niet goed genoeg hoor, ze mist nog heel
veel kracht. desondanks kan ik toch wel een puntje rijden in de B.
En had laatst zelf een 6 op mijn galop, dus daar toch echt wel blij mee.
Zodra ik door ga zitten begint het al, afgelopen 2 weken alleen vanuit lichtrijden
gegaloppeerd en dat vond mw ook wel moeilijk want dan moet ze wel
over de rug gaan omdat ik haar in draf lichtrijden veel beter onder controle
heb dan als ik ga doorzitten (dan drukt mw zich weg en kan ze op haar eigen
manier aanspringen). Nu merk ik wel dat ze direct nageeflijk in galop gaat
hetzij wel gecombineerd gaat met een bok, maar goed.

Ik heb zo´n appelbitje in momenteel, ze rijd er eigenlijk heel fijn op.
Of het met wedstrijden mag weet ik niet.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:41

Goh Marjolein, je beschrijft precies Mike mbt galop! We moeten aan de bak en zowel paard als zelf ontspannen krijgen.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:47

Vandaag dacht ik alleen maar galop en hup daar ging ze al. Haha beetje jammer

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:49

Leuk hè, paardrijden ;)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:40

Ik heb een dubbel gebroken trens trust bitje.
Volgens mij een d trens maar weet ik niet zeker hier loopt hij heel fijn op omdat het lekker smaak.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:54

Ik rij met een Myler level 2 met D ringen
Deze kan niet inklappen maw je kan de ringen niet naar elkaar toe brengen.

Galop bij ons geen probleem. We oefenen ook vaak stap galop en daar worden ze heel sterk van
Wel wisselt ze nog wel eens wanneer we een gebroken lijn galopperen maar dat is mijn schuld ik ga onbewust verzitten en daar reageert ze op

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:56

Ik rij met een dubbel gebroken D trens. Een soort myler idee, hij doet het er prima op. Reed hier voor op een enkel gebroken bustrens en dit deed hij toch minder goed.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:01

Ik heb er een enkel gebroken watertrens in, best n dikke ga nu voor een wat dunnere kijken. Het werk word zwaarder en de luistervaardigheid minder :')
Nadeel bij mij is dat ik extreem slap ben, voel na 2 minuten rijden mn armen al niet meer dus ben helaas wat meer afhankelijk van bitten en sporen enzo. Overigens werken we er iedere dag aan de hulpen te verfijnen en wil ik wel weer terug naar een dubbel gebroken.

Les ging goed, op de galop na, ik was helemaal in de war na wat ik moest doen en was er met mn hoofd niet helemaal bij. Ging nergens over, mijn instructrice heeft me echt kei hard uit staan lachen haha
Maar verder wel echt een heerlijke les gereden, helaas niet aan het proefgerichte toegekomen.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:02

Laura1982 schreef:
Ik heb een dubbel gebroken trens trust bitje.
Volgens mij een d trens maar weet ik niet zeker hier loopt hij heel fijn op omdat het lekker smaak.

Dat zijn super fijne bitten of niet?
Vriendin van mij had ze nu, die zweert er bij!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:12

Ja heel fijn. Hij was eerst enorm tegen de hand en nu super geen gevecht meer

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:28

Ik rij met een bustrens, ik heb het idee dat bij een Fries een bustrensje toch wat fijner is zodat ze zich iets minder snel losspoelen en te kort worden. Met een bustrens willen ze toch liever wat duwen op het bit en dat heb ik liever dan dat ze te los worden, want ik kan het nu zelf iets beter bepalen. Dus voor nu is dat eigenlijk wel prima en ben ik er heel tevreden mee.

LVie, gewoon starten! Ik ben ook begonnen toen de galop nog niet helemaal bevestigd was (of hij sprong gewoon niet aan :D ) ervaring is ook belangrijk! Ik had ook niet verwacht dat ik de eerste wedstrijden punten ging pakken, maar vond het belangrijk dat hij meer ervaring en vertrouwen ging krijgen. Achteraf ben ik nog heel snel de B doorgegaan met hem en ging de galop 50% van de keren wel goed. Ik ben voor mijn eigen doelen ook wat snel de L1 ingegaan (schakelen in de galop is nog een hekelpuntje en wijken is ook nog niet 100% bevestigd) maar L1 vind ik fijner rijden dan B. Wel is de planning hier wat langer in de blijven totdat de galop beter is geworden en ik hem iets beter voor elkaar heb.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:37

Eigenlijk rijd ik altijd wel lekker, de laatste 2 weken elke keer zelfs super lekker! Soms is ze een dagje iets minder fijn, maar dan rij ik gewoon wat korter en ga ik geen 'moeilijke' dingen doen. Zodat ik het ook niet ga uit lokken, want meestal is zoiets maar een zeer korte periode.

Ik heb de laatste 2 jaar veel problemen gehad met mijn eigen merrie (kwpn) en nu ik deze Fries rij kan ik echt onwijs genieten van het rijden. Dat maakt ook dat ik best ongedwongen rij, soms eigenlijk te lief en te makkelijk krijg ik wel eens te horen. Maar zolang ik gewoon op wedstrijd ook mijn puntjes rij, vind ik het prima zo!

Ik rij nu gewoon echt voor mijn ontspanning, ook op wedstrijd. En er is echt niks fijner dan zo te kunnen rijden! Lukt het vandaag niet, dan komt het misschien morgen wel.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 08:45

_R_G_ schreef:
Fredt, wat gaaf dat je naar de WEG geweest bent! Hoe was het daar?

Onze Ties is gisteren opgehaald door de nieuwe eigenaren, heb het gelukkig droog kunnen houden tot ze weg waren :')

WEG was echt super gaaf! Super om het van zo dichtbij mee te maken. Geweldige sfeer :D !

Oh sterkte! Maar hopelijk heeft hij een fijn plekje gekregen!!

Ik rijd met een dubbelgebroken watertrens. Nu een aantal keer met S&T gereden, maar daar doet hij het ook fijn op. Hij is niet zo moeilijk geloof ik :') .

Ik had voor dit paard ook alleen KWPN'ers gereden. "Voor mij nooit een Fries" zei ik altijd :+
Ben ontzettende gecharmeerd van dit paard. Hij is echt m'n maatje geworden en ik geniet in alles van en met hem. Ik hoef nergens over na te denken, want we kunnen het samen. Heerlijk!
Maar toch weet ik niet of ik na hem nog een Fries zou willen.. Ik mis het springen en crossen (op wedstrijdniveau) toch best wel (sta ook op een springstal, dus wordt me niet makkelijker gemaakt :Y) ). Maar voorlopig lekker met hem genieten <3 .

Ik ben trouwens ook gaan starten in de B toen de galop ook niet altijd vlekkeloos ging. Toch altijd in of tegen de 200 punten gereden. Dikke 4 voor het aanspringen in de rechter.. euuh linker... euh rechtergalop, maar de rest kon compenseren.
Ik geloof alleen dat L_Vie nog helemaal niet galoppeerd? Dan zou ik in ieder geval nog niet gaan starten.
Dan is het allemaal wel heel spannend bij elkaar. Ik zou eerst thuis zorgen dat je lekker rond (durft te) galloperen.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 11:25

Oh ga me even aanmelden bij dit groepje :)
Ik rij ook met mijn fries tussen de warmbloeden. Momenteel L. wegens een operatie heb ik deze zomer niet kunnen rijden en heeft mijn vriend ze gereden en was zelfs L2 startgerechtigd :)

Sinds deze winter zijn de jury's wel proLaaike geworden heb ik gemerkt. (ik ben haar ook wel op een heel andere manier beginnen rijden een jaar geleden)

Afbeelding

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:59

Fredt schreef:
_R_G_ schreef:

Ik ben trouwens ook gaan starten in de B toen de galop ook niet altijd vlekkeloos ging. Toch altijd in of tegen de 200 punten gereden. Dikke 4 voor het aanspringen in de rechter.. euuh linker... euh rechtergalop, maar de rest kon compenseren.
Ik geloof alleen dat L_Vie nog helemaal niet galoppeerd? Dan zou ik in ieder geval nog niet gaan starten.
Dan is het allemaal wel heel spannend bij elkaar. Ik zou eerst thuis zorgen dat je lekker rond (durft te) galloperen.

Ik deed het eerder wel... alleen sinds ze mijn instructrice eraf heeft gewerkt durf ik het niet meer, aangezien mijn instructrice er ook niet meer op durft te galopperen. Maar binnenkort komt mijn instructeur weer en die kan alles met haar :D Dus dan wil ik het weer oppakken

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:00

steflyn schreef:
Oh ga me even aanmelden bij dit groepje :)
Ik rij ook met mijn fries tussen de warmbloeden. Momenteel L. wegens een operatie heb ik deze zomer niet kunnen rijden en heeft mijn vriend ze gereden en was zelfs L2 startgerechtigd :)

Sinds deze winter zijn de jury's wel proLaaike geworden heb ik gemerkt. (ik ben haar ook wel op een heel andere manier beginnen rijden een jaar geleden)

[ Afbeelding ]

Hooi!
Welkom, gezellig dat je mee komt praten:D
Mooie fries hoor!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:00

Welkom steflyn!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:33

Welkom Steflyn!