Prinslover schreef:Dat je andersom werkt Mayke, dat idee had ik al, vandaar mijn vraag. Waarom beginnen we dan niet al met de piaffe/passage? Als verzamelen zo vroeg al moet beginnen? En voor mij betekend voorwaarts niet hard..
Hmmm.... verzamelen is voor het fysieke gestel van het paard vele malen minder belastend als uitstrekken (lees hier de literatuur maar op na), daarnaast is het zo dat je het paard zo snel mogelijk richting de achterbenen wilt hebben en van de voorbenen af, aangezien het paard niet gemaakt is om naast zijn eigen scheefheid, te worden belast met het menselijk gewicht wat hem ook nog eens uit balans haalt en hem dwingt nog meer gewicht op de voorbenen te plaatsen. Daar waar de gewrichten dit dus niet aan kunnen.
Daar komt bij dat verzameling een voorwaartse gang is, dus niet voorwaarts verwarren met verruimen danwel met een voorwaartsere (snellere) draf.
Des te meer het paard verzameld, des te voorwaartser het moet zijn.
Een paard wat verzameld, maar niet voorwaarts gaat, verzameld niet maar sleept, stuwt, duwt en moet eigenlijk een hengeltje met een worteltje voor zijn neus gehouden worden

Overigens ontstaan de meeste blessures ook in de verruimingen (overstrekkingen etc) en niet in verzamelingen omdat het paard dan leert dragen. Bekende (hogere) dressuurkwalen/falen zijn overigens weer niet degene die ontstaan door de verruimingen, zoals bijv. spat, piephak etc, maar degene die ontstaan door het verkeerd verzamelen oftewel, het paard laten verzamelen in de spronggewrichten ipv in het bekken (oftewel, rempedaal ingetrapt en het gas naar 6000 toeren, dan krijg je vanzelf een tapdansend paard... Eigenlijk net zoals de cowboys vroeger... als je lang genoeg met je revolver op de knieen van je tegenstander richt en gaat schieten, dan gaat ie vanzelf dansen

Nog een leuk weetje:
Gemiddelde leeftijd van het huidige dressuurpaard is 8 jaar oud, meest geconstateerde gebreken zijn:
Spat, kissing spines, artrose in de halswervels (met name de bovenste, jawel.. de valse knik

Leuke sport... Je zou bijna liever gaan springen

Zo en nu ben ik klaar met jullie voor vandaag