Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:36

Als PRE fokker kan ik zeggen dat ik van de 8 veulens,de merries en 3 hengsten zelf op stal heb(gehad) Dus weet exact de ins en outs vanaf het begin van eitje tot veulentje :-)
Met mijn merrie Calida heb ik 7 veulen gehad, zij is meerder malen kampioen van het ras Nederland dus niet de minste
Mijn 1e veulen was van Finca la Ventilla een hengst die als eerste en enige in NL in die tijd voor mijn fokdoel de ideale dressuurtypische beweging en exterieur had.
De 2e van Sereno die een week bij mij heeft gestaan omdat de eigenaresse nog niet bekend was met de dekkerij dus hem heb ik ook heel goed leren kennen, ik deed de dekkingen ook zelf aan de hand.
De veulens 4 en 5 van Jopo die hengst ken ik persoonlijk ken ik had toen nog een andere merrie, Artista een bruine merrie met goede bloedlijnen en beweging maar mofologisch geen topper.
Hengst Gayo heb ik ongeveer 4 weken op stal gehad doordat hij uit Belgie kwam en hij een paar merries mocht dekken het veulen is Rioja die ik zelf heb opgefokt en is nu te koop. Inmiddels kampioen jonge hengsten met veel potentie dus daar ben ik retetrots op ! Ik had Gayo dolgraag willen hebben maar op dat moment was hij niet te koop.
Veulen 7 was Platina en zijn is helaas overleden na een ongeluk, Kazan de papa is nog steeds van mij
Veulen 8 is Elegante en Kazan is de vaderen is kampioen jonge hengsten
Veulen 8 is Fortuna zij is gefokt voor iemand anders die de hengst in haar bezit had en de drachtkosten niet betaalde vandaar dat ze nu van mij is Talisman ken ik van de keuringen en was vroeger een topper en kampioen van het ras in de ring met enorme goede bewegingen dus daarom wilde ik hem wel gebruiken met mijn mooie merrie.
Met de meisjes ga ik over een paar jaar verder met de fokkerij, nu ben ik ermee gestopt omdat de vraag naar de duurdere kwaliteit er niet is, ik ga niet vermeerden voor de lol.

Ik weet dat ik bevoorrecht ben met genoeg ruimte en middelen om zo te fokken maar degene die bij mij een veulen hebben gekocht zijn hierdoor ook in het voordeel. Ik kan namelijk eerlijk en oprecht een veulen/paard verkopen dat goed overdacht en gezond is ''ontstaan''. Gelukkig heb ik met alle eigenaresse's een heel goed contact en zij kunnen ten allertijden bij me terecht mochten ze vragen hebben.
Ik gun iedereen het allerleukste paard van de wereld want daar gaat het tenslotte toch om?

Crines

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:00

Ik vind Calida helemaal prachtig paintedblack. Een fokmerrie waar velen alleen maar kunnen van dromen denk ik.
Als je dus al met zo iets kan starten, dan is het heel fijn.

Ik ben zelf ook aan het twijfelen over verder fokken. Ik zit nog maar aan mijn eerste jaargang en ik sla al aan het twijfelen.
De veulens van volgend jaar zouden namelijk waarschijnlijk verkocht worden (aangezien ze van mijn eigen hengst afkomstig zullen zijn). Maar fokken om te fokken wil ik niet doen en als het kwalitatief goede veulens zijn, dan wil ik daar ook wel een faire prijs voor krijgen.
Je steekt daar zoveel tijd en energie in en dan hoop je toch echt dat ze goed terecht komen, maar wil je toch ook wel een vergoeding voor alle zorgen en kosten.
Fokken doe ik niet om rijk van te worden, ik weet wel beter, maar om je fokproduct dan voor een appel en een ei de deur uit te moeten laten gaan, daar heb ik ook gene zin in.
Vorig jaar zag ik al dat er veulens te koop werden aangeboden voor prijzen waar je niet echt blij van wordt als fokker.
Daar worden dan ook wel ieder jaar 5-10 veulens gefokt, waarbij ik me toch vragen stel over het fokdoel.
Ik veronderstel dat door de enorme import die prijzen dit jaar misschien nog meer gaan kelderen.
Dit jaar zou ik maximum 1 veulen verkopen, dus daar lig ik nog niet helemaal wakker van, maar volgend jaar zouden dat er 2 zijn.
Ik hou mijn hart al vast. Want het lijkt nu ook een hype te zijn om een PRE te hebben, wat als de hype verdwijnt?
Ik heb het eerder al met de Friezen, Tinkers en Arabische volbloeden zien gebeuren. De prijzen kelderen dan ineens door het grote onevenwicht in vraag en aanbod.
Dusja, nog altijd een beetje twijfel of ik straks mijn merries wel laat dekken. :=

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:00

Die van mij heb ik bij de/een fokker vandaan, werkelijk een prijsje voor betaald waar je ook een haflinger voor had kunnen halen :o

Maar pech kan je overal hebben, dus wat dat betreft ben ik niet te bang. Gewoon zelf goed kijken en meedenken.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:49

Moet zeggen dat ik wel gecharmeerd ben van de barokke paarden, heb ook wel zitten twijfelen toen ik mijn eigen kocht... ze zitten ook heerlijk.

Zijn volledige naam is Trueno 26 en dit is zijn stamboom:
Afbeelding

Paintedblack: is Fortuna verkocht en wordt ze dit jaar drie?

Dit is haar 2de, allebei aangeschaft via particulieren, de andere is helaas te vroeg overleden. Beiden normale prijsklasse.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:04

http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... P4FHZ3sxI=

Dit is zijn volledige afstamming.

Niet verkeerd hoor. Hij heeft een calificado vader die Yeguada Militar is, waar een hele mooie bloedlijn achter zit.

Via Lenguaje en Agente (die je vaak ziet voorbij komen aangezien het heel geliefde hengsten waren) is hij zelfs verwant aan mijn merrie:
http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... 0qUfvIgBc= Als iemand daar trouwens wat kan over vertellen? Vooral langs moeders kant herken ik niet zo veel namen eerlijk gezegd. :o
Maar ook mijn hengst heeft die in zijn afstamming :) En de vader van het veulen van Imperiosa ook :')

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:11

@crines zo denk ik er ook over, hoor! En fokken is erg mooi,kost heel veel tijd en geld als je een ander er heel blij mee kunt maken dan is dat goed. Maar als je veulens moet gaan weggeven stop er dan maar mee...Bedankt voor het compliment voor Calida, ze is mijn oogappeltje :-)

@urosa nee Fortuna is in juni pas 1 jaar en ik ga ervan uit dat ze bij ons blijft ;-)nu staat ze met haar zusje heerlijk in de opfok.

Fortuna
Afbeelding

Elegante

Afbeelding

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:53

@crines: zou je de papieren van die van mij ook eens willen bekijken? Zijn naam is Derrote II

Om nog even terug te komen op jullie antwoorden op mijn bericht.
Ik was idd op zoek naar een leuk paard. Heb veel mooie paarden gezien en ik wist wat ik zocht. Ik heb denk ik gewoon geluk gehad. En ik hoop dat iedereen net zo schat als paard heeft als die van mij. PRE stelen je hart, echt een heerlijk ras. Het paard kiest jou uit en Gijs deed dat echt.

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:03

Alenthe05 : Jij hebt ook echt zo'n leuke PRE! echt een knappe schimmel :D

De mijne komt ook bij een handelaar vandaan en ik heb het ook echt heel erg getroffen,
echt een schat van een beest!
Hij was nog wel onbeleerd en helemaal groen dus verder nog niks gewend.
Op het begin heel bang maar zo op mij gericht, hij vertrouwd mij echt :j

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:09

Alenthe: Jouw paard heeft ook een calificado vader.

http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... 3vBw4TqRk=

Veel Yeguada Militar en Terry bloed zo te zien. Met ook weer Agente in de afstamming.
Gorron II (vader van Pericon) kom ik ook vaker tegen. Zit ook bij één van mijn eigen paarden dacht ik.

Voor diegenen die geïnteresseerd zijn in PRE-bloedlijnen. Ik had een tijdje geleden een topic geopend, waar helaas maar weinig respons is op gekomen. Als iedereen die wat van bloedlijnen kent daar eventjes wil kijken en mensen die naar wat info zoeken hun eigen vraag daar stellen, dan komt er misschien wat nieuw leven in en kunnen we van elkaar leren.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=156&t=1870857

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:59

Even een vraagje/opmerking; ik zie zo vaak paarden die nog steeds op naam staan van de vorige eigenaar
weten jullie dat je verplicht bent om hem over te schrijven op je eigen naam?
Als je een dekking doet met een paard wat niet op naam staat van de huidige eigenaar, krijg je geen dekpapier voor je merrie..... zo zijn er nog legio redenen om je paard op naam te zetten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 18:06

paintedblack schreef:
Even een vraagje/opmerking; ik zie zo vaak paarden die nog steeds op naam staan van de vorige eigenaar
weten jullie dat je verplicht bent om hem over te schrijven op je eigen naam?
Als je een dekking doet met een paard wat niet op naam staat van de huidige eigenaar, krijg je geen dekpapier voor je merrie..... zo zijn er nog legio redenen om je paard op naam te zetten

Tja het is idioot veel geld vind ik. Vond mijn zadel eventjes belangrijker :o
Staat nog wel op de planning hoor maar wil een foknummer en heb er toch 2 inmiddels..

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 18:13

65 EUR Azmay.

Ik vind alles redelijk duur, zeker als je zoveel paarden hebt.
Heb namelijk al 3x 65 EUR moeten betalen. + 3x circa 45 EUR voor registratie in de Belgische databank van paardachtigen. Mijn veulen zal nog meer kosten :')

Nu weer 140 EUR of wat is het voor inschrijving van mijn veulen.

Deelnemen aan de morfologiewedstrijd zal alles bij elkaar ook wel weer 200 EUR gaan kosten en dan spreek ik nog niet van de verplichte inentingen (rhino, waartegen ik normaal niet ent).

Het is inderdaad kostelijk.

Als je dan een ruin hebt als hobbypaard bijvoorbeeld, zou ik het misschien ook laten voor wat het is.

In België is het ook niet verplicht, zolang de registratie in de databank maar correct is. Stamboek speelt geen rol.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 19:45

@Crines, thx. Maar wat houd dat terry en dat andere bloed in? Ik heb er al eens naar gezocht maar kon er niet zoveel over vinden. Verder wel goed bloed?

@Isabel: thx. Ben ook erg blij met hem. Hij hoort echt bij het gezin.

Al is hij nu echt aan het puberen. Herkennen jullie dit ook? Hij word nu 7 en is nu alle paarden aan het bijten, uitproberen zeg maar. Wil mij elke x bij de mouw pakken. Met rijden ondeugd uithalen, niet gemeen maar gewoon boeverig.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 19:49

Verplicht tegen rhino enten? Is dat met de apto keuring ook, nee toch?

Het stamboek is vrij duur, maar op naam zetten en een nummer aanvragen heb ik direct na aanschaf gedaan. Mijn paard, van mij!!! :P

Afstamming etc heb ik me niet echt in verdiept dus ik heb helaas geen waardevolle toevoegingen aan het topic. Ik krijg helaas ook geen antwoord van de fokker van mijn paard, dus helaas gaat het hier bij blijven vrees ik.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:52

Dais, in NL niet, in BE wel. Dat zijn de regels die de dochterstamboeken uitvaardigen. In België moeten we bij Paardenpunt het paard op onze naam laten zetten, dat is wettelijk verplicht. Verder is er niets verplicht hier.

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 09:19

Crines schreef:
Alenthe: Jouw paard heeft ook een calificado vader.

http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... 3vBw4TqRk=

Veel Yeguada Militar en Terry bloed zo te zien. Met ook weer Agente in de afstamming.
Gorron II (vader van Pericon) kom ik ook vaker tegen. Zit ook bij één van mijn eigen paarden dacht ik.

Voor diegenen die geïnteresseerd zijn in PRE-bloedlijnen. Ik had een tijdje geleden een topic geopend, waar helaas maar weinig respons is op gekomen. Als iedereen die wat van bloedlijnen kent daar eventjes wil kijken en mensen die naar wat info zoeken hun eigen vraag daar stellen, dan komt er misschien wat nieuw leven in en kunnen we van elkaar leren.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=156&t=1870857

Ik heb een berichtje in het topic gezet, hopelijk kan je ook mij helpen met de bloedlijn van mijn paard :)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:14

Terry is een oude bloedlijn, gelinkt aan Bocado en Cartujano.

Ik vind het ook wel érg duur om het paard op je naam te krijgen. Ik snap dat alle diensten wel geld kosten, maar pfoe... Ik heb nu mijn merrie op mijn naam laten zetten, een fokkerscode aangevraagd, binnenkort APTO keuring en dan nog een capa de genetica. Ik ben een hoop geld kwijt op het einde van de rit. Ik denk dat de kostprijs bij andere stamboeken toch wel weer wat lager ligt. Maar kom, ik ben niet verplicht om dit allemaal te doen. Het is mijn eigen keuze om voor dit ras, dit stamboek en die aanvraag te kiezen dus ik hoef niet te morren.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:19

Neem je haar ook mee naar de morfologiekeuring neile? Of weet je dat nog niet?

En waarom een capa de genetica als ik vragen mag? Ze is zwart, dus wijst zo'n test dan niet alleen uit of ze al dan niet het vosgen draagt? Zo'n test vind ik te prijzig. Voor een paard met een speciaal kleur of waar je een bepaald kleur uit wil fokken, begrijp ik dat je die kost toch doet, maar anders niet :)

Mijn zwarte merrie en de hengst waar ze drachtig van is hebben gelukkig al allebei bewezen dat ze het vosgen dragen, dus dat is al duidelijk :) Nu nog vol spanning wachten of het effectief een vosje wordt deze keer. Maar een zwartje is eigenlijk even leuk :D Vos zou alleen nog een extra kleurtje aan de kudde toevoegen :D

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:57

Goh, dan heb ik de exacte kleurencode. Ze heeft nog geen veulens gehad, dus ik weet niet welke kleuren zij verder nog draagt onder haar zwarte jasje. Hij was ooit al door de fokker aangevraagd, en heb daar nu een kopie van aangevraagd.

Ik denk niet dat ze dit jaar al mee op de morfologiewedstrijd gaat gaan. Maar APTO wil ik wel al graag in orde hebben.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:08

Dat begrijp ik neile dat je de APTA keuring zo snel mogelijk in orde wil hebben.

Ah een kopie is misschien minder kostelijk ook.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:11

Nee, ik moet het papiertje opnieuw betalen. Beetje onnozel, maar kom... Als ze er maar weer geld uit kunnen slaan zeker? ;) Het kostte me zo'n 60 euro. De sticker heeft ze echter wel al in haar boekje omdat het origineel ooit al eens aangevraagd is. Jammer dat je dat niet gewoon online kan raadplegen hé.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:51

Vos PRE's vind ik altijd erg stoer..maar jemig wat komt er een hoop bij komt er een hoop bij kijken bij de PRE fokkerij zeg.

Ik heb alleen verstand van het kwpn qua fokkerij...{leer ook graag meer over andalusiers en bloedlijnen} maar daar valt het allemaal wel mee vergeleken hier mee.

Ik vraag me wel af..of er nu ook gezondheid eisen gesteld worden bij het PRE stamboek?

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:02

neile schreef:
Nee, ik moet het papiertje opnieuw betalen. Beetje onnozel, maar kom... Als ze er maar weer geld uit kunnen slaan zeker? ;) Het kostte me zo'n 60 euro. De sticker heeft ze echter wel al in haar boekje omdat het origineel ooit al eens aangevraagd is. Jammer dat je dat niet gewoon online kan raadplegen hé.

:') Typisch.

Ik moet dringend eens dekcertificaten aanvragen voor mijn hengst. Ik ben eens benieuwd of dat vlot verloopt en hoeveel me dat gaat kosten. (nooit eerder gedaan en gene flauw idee van hoe dat loopt)

En er moet nog een gecertificeerde veearts langskomen (die op de lijst staat van goedgekeurde VA's door het ANCCE) om een bloedkaart aan te maken van Furioso en een schets te maken. Die moet dan naar Spanje waar ze het controleren op DNA. Hij moet ook nog een chip natuurlijk.

Kleurcode hoeft niet van die kleine opdonder, want hij wordt sowieso schimmel. Als hij later kampioen van het ras wordt ofzo ga ik er nog eens over nadenken om het toch te laten doen }:) O:) Tot dan gebruik ik mijn ogen en verstand: papa zwartgeboren appelschimmel (waarvan Furioso eerste afstammeling is), moeder bruingeboren vliegenschimmel (die al een bruin veulen heeft gegeven). En Furioso is zwart, maar begint al overal witte haartjes te krijgen. Ik gok dat hij papa's weg op gaat en appelschimmel wordt 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 20:40

De kosten bij het stamboek zijn duur inderdaad, maar vind het wel belangrijk om ze op naam te hebben.
Dekformulieren kosten een tientje Crines hier in Nederland.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 23:45

Ik heb mijne ook op naam gezet. Vond het wel heel duur. Eerst eigenaars en vervolgens overschrijven. Vond het toen wel leuk. Zou het nu niet weer er voor over hebben. Voor dat geld kan ik een stuk nuttigere dingen doen.

Mijn Nap komt trouwens ook bij de Ypenburghoeve vandaan. Ook bij DAP goedgekeurd. Paard met een topkarakter dat naar mijn gevoel ook mij uitgekozen heeft.

Was toen nog een iel frutje. Begint uit te groeien tot een prachtzwaan. Heb hem wel bijna een jaar op de wei gehad om hem uit te laten groeien (was toch zwanger dus kwam van 2 kanten goed uit). Sinds februari nu op aan het pakken (al is het met baby best lastig aoms). Heb vooral geen haast en hij wordt met de dag mooier (dit jaar wordt hij 5 trouwens)!