Idra schreef:Het voetenverhaal is wel interessant.
Veel PRE's staan op hoge voeten, voornamelijk om twee redenen.
* paarden die in droge streken staan (Spanje), krijgen smalle en hoge voeten - paarden die meer en meer in natte streken staan (onze kikkerlanden) krijgen bredere voeten => hoe langer een PRE dus in België/Nederland is, hoe breder die voeten gaan worden
* in Spanje zijn er helaas heel veel slechte hoefsmeden, die de hoeven van de paarden in veel te kleine ijzers murwen. Er is echter geen enkele reden om dit in je eigen land verder te zetten
Ik geloof er dus niet in dat de Spanjaard automatisch een hogere hiel heeft, volgens mij ligt dat vooral aan omgeving of slechte hoefverzorging.
Licor was er echt erg aan toe qua hoeven toen hij hier aankwam, die staat nu al 6 jaar blij ijzerloos en je kan echt het evrschil niet zien met een "warmbloedhoef" hoor. Ook Terroso had gewone brede hoeven die ijzersterk waren. En bij de fokker in Barcelona heb ik geen enkel paard gezien met van die hoge, smalle hoeven... De paarden zijn daar ook niet beslagen, op 2 paarden met brokkelhoeven na.
Klopt, vanwege bovenstaand (had ik ook al eens van iemand anders vernomen met dezelfde ervaring) heb ik mijn mening langzaamaan ook bijgesteld en door uitleg over het hoe en wat van een hoef.