[HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:49

Idra schreef:
Het voetenverhaal is wel interessant.

Veel PRE's staan op hoge voeten, voornamelijk om twee redenen.
* paarden die in droge streken staan (Spanje), krijgen smalle en hoge voeten - paarden die meer en meer in natte streken staan (onze kikkerlanden) krijgen bredere voeten => hoe langer een PRE dus in België/Nederland is, hoe breder die voeten gaan worden
* in Spanje zijn er helaas heel veel slechte hoefsmeden, die de hoeven van de paarden in veel te kleine ijzers murwen. Er is echter geen enkele reden om dit in je eigen land verder te zetten

Ik geloof er dus niet in dat de Spanjaard automatisch een hogere hiel heeft, volgens mij ligt dat vooral aan omgeving of slechte hoefverzorging.

Licor was er echt erg aan toe qua hoeven toen hij hier aankwam, die staat nu al 6 jaar blij ijzerloos en je kan echt het evrschil niet zien met een "warmbloedhoef" hoor. Ook Terroso had gewone brede hoeven die ijzersterk waren. En bij de fokker in Barcelona heb ik geen enkel paard gezien met van die hoge, smalle hoeven... De paarden zijn daar ook niet beslagen, op 2 paarden met brokkelhoeven na.

Klopt, vanwege bovenstaand (had ik ook al eens van iemand anders vernomen met dezelfde ervaring) heb ik mijn mening langzaamaan ook bijgesteld en door uitleg over het hoe en wat van een hoef.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:55

Idra schreef:
Het voetenverhaal is wel interessant.

Veel PRE's staan op hoge voeten, voornamelijk om twee redenen.
* paarden die in droge streken staan (Spanje), krijgen smalle en hoge voeten - paarden die meer en meer in natte streken staan (onze kikkerlanden) krijgen bredere voeten => hoe langer een PRE dus in België/Nederland is, hoe breder die voeten gaan worden
* in Spanje zijn er helaas heel veel slechte hoefsmeden, die de hoeven van de paarden in veel te kleine ijzers murwen. Er is echter geen enkele reden om dit in je eigen land verder te zetten

Ik geloof er dus niet in dat de Spanjaard automatisch een hogere hiel heeft, volgens mij ligt dat vooral aan omgeving of slechte hoefverzorging.

Licor was er echt erg aan toe qua hoeven toen hij hier aankwam, die staat nu al 6 jaar blij ijzerloos en je kan echt het evrschil niet zien met een "warmbloedhoef" hoor. Ook Terroso had gewone brede hoeven die ijzersterk waren. En bij de fokker in Barcelona heb ik geen enkel paard gezien met van die hoge, smalle hoeven... De paarden zijn daar ook niet beslagen, op 2 paarden met brokkelhoeven na.

Haaaa! Verklaart de enorm brede hoeven van mijn Fries! Die heeft eigenlijk zltijd (6 jaar is ie nu) in kuddes buiten gestaan als het even kon. En hij heeft me toch een voeten!
Wel interessant dit trouwens.

Supersnel berichtje tussendoor. Even aan stalhouder gevraagd hoe Jippe is geweest met binnenhalen en buitenzetten. Wnat ja hij heeft wel de hele zomer 24/7 buiten gestaan. Maar ging prima, geen centje pijn. Halster omdoen ging uitstekend (toen hij er net stond kreeg stalhouder dat niet voor elkaar). "Voorbeeldpaardje" noemde hij hem (met een lach want we hebben de eerste weken peentjes gezweet met hem hoor, stalhouder en ik! Hij was zo hyper toen). Zo te zien heeft hij zich tegoed gedaan aan de liksteen in zijn stal en heeft ie lekker gelegen (kale plek). Gaat bij jullie de liksteen ook zweten trouwens? (hij was echt vochtig vandaag)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:05

cloris schreef:
Kelly_Taco schreef:
Mayke een paard wat overstapt hoeft niet per definitie hard te stappen.

Klopt, mijn paard kan geweldig rustig stappen met alle balans en behoorlijk overstappen.

das wel knap :+

ze zetten nl hun achtebeen onder precies het middelpunt om niet om te vallen..

Kelly_Taco

Re: [HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:07

Nou dan heb jij wel echt paarden zonder evenwicht Mayke als ze meteen omvallen als hun benen verder gaan dan het middelpunt :=

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:48

Ook even inspringend:
Wat het hele hoevenverhaal, Fuur staat nu voor dus wel op ijzers, omdat hij altijd heel gevoelig was tot zo'n 4 weken na het bekappen. Furia heeft hele kleine smalle voetjes, is inmiddels ruim 3 jaar in NL en sinds ie bij mij staat altijd buiten.
Durf het ook eigenlijk niet meer aan zonder ijzers, hij liep zo verrot. En heb er 2, nee zelfs 3, verschillende hoefsmeden bijgehad, die allemaal zeiden: ijzers.

Maar goed, vind het dus wel interessant. Heb er weinig kijk op hoewel ik Furia zijn beenstand nu mooi vind, zag het wel toen het volkomen de mist inging (bij hoefsmid 1, die Furia heel traditioneel bekapte).

En van dat overstappen in stap, dat heeft inderdaad niks met gehaast te maken. Sommige paarden hebben gewoon een mooi ruime stap, anderen wat minder maar dan kan je aan werken.
Zou het eigenlijk op film moeten hebben, maar het verschil tussen Furia zijn stap 3 jaar terug en nu is ook aanzienlijk.

Hoewel hij niet meteen overstapt, maar iig al een stuk vooruit.
Als een paard omvalt is er inderdaad iets mis...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:49

als je paard langzaam stapt of verzameld stapt, stapt ie echt niet over...., doet ie dit wel, dan is zijn balans niet juist op zijn achterhand.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:51

Zit lijkt me ook nog een andere versnelling in de stap, namelijk arbeidstempo?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:51

Tsjaaa goed stappen is heel moeilijk , natuurlijk heeft de PRE ook kwa bouw niet een stap als een warmbloed maar een paard word niet geboren met een slechte stap (heb het nu over een gezond paard natuurlijk)
Hier zie je vaak paarden die hogeschool zijn opgeleid en nieteens normaal kunnen stappen vinden veel mensen niet belangrijk stappen waarom toch veeeeel mooier een pasage of een spaanse stap (niemand kijkt naar me als ik stap )
Paard hoort wel over te stappen vind ik , daarintegen een langer paard met teveel overstap is over het algemeen veel moeilijker te verzamelen.

Saida , de pups komen niet op straat hoor voorheen deed ik veel tentoonstellingen met de honden helaas nu geen tijd meer en af en toe heb ik nog een nestje. Zijn kleine hondjes dus ook wat makkelijker te verkopen en zijn ook goede rattenvangertjes.(weggeven doe ik dus ook niet of het moet echt iemand zijn die ik goed ken en wetend dat het besstje het goed gaat hebben)

Anoek heb wat fotos zitten bekijken van Vera in stap en op 1 foto lijkt het ook net of hij telgangt wat het paard absoluut niet doet , ik heb een foto van mijn schoonvader op een PRE wat helemaal geen fijn paard was kwa gangen en karakter maar precies op het goede moment genomem in passage lijkt net echt haha kan hem nu niet vinden zal hem weleens plaatsen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:52

Kelly_Taco schreef:
Nou dan heb jij wel echt paarden zonder evenwicht Mayke als ze meteen omvallen als hun benen verder gaan dan het middelpunt :=

kben blij dat ze dit niet doen, dat zou inhouden dat ze niet vanachteruit stappen in verzameling...en das nou juist de bedoeling :D
nee, mijn paarden hebben echt geen balans -:)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:53

madelief88 schreef:
Zit lijkt me ook nog een andere versnelling in de stap, namelijk arbeidstempo?

ik had het over heeeeeeeeeeeeeeeeeel langzaam

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:53

Oja en Iloon super van je nieuwe baan! Ik was al zo nieuwsgierig :D
Volgens mij ging het in eerste instantie gewoon over stap, en paarden die overstappen in stap ;)
Niet over verzameling of langzaam stappen :)
Dacht ik, maar correct me if i'm wrong..

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:55

Klopt Madelief het ging ook over gewoon stappen.
Bij verzameling verkort de gang inderdaad wat.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:55

Mayke: Ga je nu echt áltijd maar in een laaaaaaaaaaaaaag tempo dan met je paarden? Lijkt mij ook dat je moet afwisselen tussen de gangen, en niet alleen maar verzamelen. Beetje voorwaarts en tempowisselingen? Lijkt nu alleen maar of je paarden altijd heel langzaam moeten stappen/draven.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:07

Prinslover schreef:
Mayke: Ga je nu echt áltijd maar in een laaaaaaaaaaaaaag tempo dan met je paarden? Lijkt mij ook dat je moet afwisselen tussen de gangen, en niet alleen maar verzamelen. Beetje voorwaarts en tempowisselingen? Lijkt nu alleen maar of je paarden altijd heel langzaam moeten stappen/draven.

veelal wel jah...omdat ik mijn paarden vanachteruit train...
dus heel veel laag tempo en vandaaruit werk ik naar voren.
eerst moeten ze leren dragen, daarna mogen ze pas naar voren vanachteruit

hier wel een leuk plaatje van de draf , in verschillende tempi
let vooral op het sporen van het achtebeen in voorbeenafdruk? welke gang gebeurd dit?
Afbeelding

ff zoeken naar een plaatje van de stap

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:09

Maar als je een jong paard hebt, laat je die dan ook alleen maar verzamelen? Lijkt mij dat het eerst voorwaarts aan het been moet zijn, en leren op eigen benen te lopen, alvoor je aan dingen begint om te verzamelen?
Wat is jou visie/tegen argument hierop?

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:11

Maar van zo'n plaatje kan je niet alles aflezen.
Taco spoorde gewoon in zijn normale draf.
Daar zat niet eens een uitgestrekte draf op _O-

Afbeelding
Afbeelding

Overigens zal en naar jouw visie genoeg mis zijn met de plaatjes maar het ging mij even om de beenzetting

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:13

Vind die laatste leuk Kell, allebei in opperste concentratie :D !

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:14

Ja was richting het afgroeten :D
Wist hij altijd als ik de AC lijn op kwam rijden dan deed hij nog even extra zijn best voor me :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:16

leuk voorbeeld...
als je goed kijkt naar het onderste plaatje, zie je dat hij vanuit zijn boeg trekt, 1 voorbeen is nog op de grond, terwijl de achterste vrijwel van de grond zijn..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:19

Prinslover schreef:
Maar als je een jong paard hebt, laat je die dan ook alleen maar verzamelen? Lijkt mij dat het eerst voorwaarts aan het been moet zijn, en leren op eigen benen te lopen, alvoor je aan dingen begint om te verzamelen?
Wat is jou visie/tegen argument hierop?

ik werk juist andersom...
niks voorwaarts aan het been...waarom hard tempo?
Laat ze eerst hun balans maar eens vinden met een ruiter erop en zichzelf vanachter sterker maken.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:20

Mayke, op de diagonaal maakt hij met beide benen net aanstalte om van de grond te gaan (kijk maar goed al naar de kromming in het voorbeen en als je nog dieper kijkt zie je dat je al de achterkant van de hoef van de grond ziet komen, Taco heeft namelijk amper verzenen).
Zijn beenzetting is dus prima in orde voor een arbeidsdraf.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:24

Dat je andersom werkt Mayke, dat idee had ik al, vandaar mijn vraag. Waarom beginnen we dan niet al met de piaffe/passage? Als verzamelen zo vroeg al moet beginnen? En voor mij betekend voorwaarts niet hard..

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:25

Kelly mag ik die laatste foto copieren , heb op het spaanse forum een leuke discussie over andere rassen in dressuur en vind dit een mooi plaatje om te kunnen tonen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:26

Dat mag hoor Jus, maar dan heb ik nog wel beter voor je, stuur je wel ff een pb

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:27

Citaat:
niks voorwaarts aan het been...waarom hard tempo

Volgens mij heeft voorwaarts gaan niks te maken met een te hard tempo.