Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 20:06

hoera schreef:
Gebasseerd op ervaring ......

Vertel eens meer, hoe lang heb je op het Iberisch schiereiland gewoond, waar, hoeveel paarden heb je thuis bezocht en hoeveel op grotere stallen en hoeveel stoeterijen heb je bezocht? Om het plaatje wat completer te maken?

Ik kan nl wel roepen dat iedereen in Nederland hun paarden mishandeld omdat Nederlanders LDR rijden... ofzo.

Laten we het even op niveau houden.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:10

Ik heb ook een jonge hengst, hij is nu 2. En heeft sinds 3 maanden eindelijk allebei zijn ballen eronder hangen. De eerste reactie van de da: zullen we dan maar meteen een afspraak maken voor de castratie?
Grr echt niet! Ik heb veel met hengsten gewerkt, geen iberische hengsten, maar irish cob hengsten, ander ras, maar even koel in de kop. Als je er normaal mee omgaat is er niets aan de hand, maar je moet ze natuurlijk WEL opvoeden, en daar gaat het vaak fout. Ook hebben mensen zo een fobie van hengsten, dat toen de mijne 1 week op mijn pensionstal stond iedereen enorm moest wennen, ze veranderden van panisch in: goh hij is echt behoorlijk handelbaar he? Natuurlijk blijft het oppassen, maar mogelijk is het zeker wel!

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:13

Lusitana schreef:
hoera schreef:
Gebasseerd op ervaring ......

Vertel eens meer, hoe lang heb je op het Iberisch schiereiland gewoond, waar, hoeveel paarden heb je thuis bezocht en hoeveel op grotere stallen en hoeveel stoeterijen heb je bezocht? Om het plaatje wat completer te maken?

Ik kan nl wel roepen dat iedereen in Nederland hun paarden mishandeld omdat Nederlanders LDR rijden... ofzo.

Laten we het even op niveau houden.

Ja prima laten we gezellig op nivo houden ...... geen probleen jij vraagt ik antwoord dame.... thats all...Als je daar niet tegen kunt moet je geen topic starten .....

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:05

Wij hebben 2 hengsten en dat blijven ze ook(als ze zo braaf blijven zoals nu)
Die 2 jarige is zo koel in zijn koppie en is zelfs lief voor kinderen.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:32

Lusitana schreef:
Je verkoopt dus toch...

Ik quote mezelf ook maar even want je had een essentieel deel gewist

Topcob schreef:
Ik dus wel, ik fok omdat ik gek ben van "mijn" ras.
Ik wil dat ras behouden en het liefst ook nog verbeteren. Ik probeer goede rasvertegenwoordigers te fokken en die wil ik dus houden. Dat dat in de praktijk niet werkt, je kunt in Nederland nu eenmaal niet alles aanhouden op onze kleine postzegeltjes land, betekend niet dat ik commercieel bezig ben.

Ik fok, selekteer en verkoop de dieren waar ik zelf niet mee verder wil fokken.

Je had het blijkbaar wel gelezen maar dat kwam je zeker niet zo goed uit

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:06

Ik zit hier met mijn mond open van verbazing.....

Er zijn hier een heleboel goede argumenten genoemd waarom een hengst geruind moet worden, maar ik vind dat TS zich hier en daar en ook in andere topics nogal eens tegenspreekt, maar dat terzijde......

De kern van het onderwerp: waarom een hengst, en met name de Iberier, casteren als er niet mee gefokt word? Kijk nog eens op het lusitanoforum dat je bij tijd en wijle bezoekt en lees dan nog eens de eventuele redenen waar al die hengsteneigenaren en eigenaressen mee worstelen: het gemis aan sociaal kontakt, that's all. Het valt me tegen dat je hier een vraag stelt terwijl je in een ander forum het antwoord weet: lusitano's worden ook in Nederland nauwelijks gecastreerd......

Wat mij een betreft een topic die nergens toe leid, behalve om ons domme hollanders duidelijk te maken dat wij er niets van snappen en dat het in Portugal zo goed geregeld is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 22:14

Lisette schreef:
En daarbij gaan veel Spanjaarden niet te zachtzinnig met hun hengsten om en omdat de PRE zo goedaardig is zullen ze zich hieronder schikken. Bij een ander ras bv hedendaagse KWPN-er zullen ze dit niet voor elkaar krijgen.

Ik denk wel dat er teveel mensen met een paard in NL zijn en te weinig paardenmensen. Maar daarbij als elke janboerenlul hier op een hengst gaat rijden krijg je gewoon ongelukken, [b]ook als het brave PRE's zijn.[7b]

Hiet zeg jij dus ook dat PRE´s makker zijn dan andere rassen, maar dan zeg je dat Nederlanders zelfs niet op ze kunnen rijden.
Dat puzzelt me juist zo. Hier kan iedereen er op rijden, daar niet.
Hier wordt er ruw mee omgegaan, daar niet. Klinkt alsof ze makker zijn omdat er ruw mee omgegan wordt. Maar dat is ook weer niet zo. Want als de zelfde omgang op een KWPN wordt losgelaten, worden die er niet makker van. Dus zit het toch in de aard en klopt mijn bewering dus dat ze liever zijn van aard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 22:16

hoera schreef:
Ja prima laten we gezellig op nivo houden ...... geen probleen jij vraagt ik antwoord dame.... thats all...Als je daar niet tegen kunt moet je geen topic starten .....

ik bedoel, als je met iest komt, onderbouw het wat meer, met bv te noemen waar je bent geweest, wat je hebt gezien etc. Daarmee houd je het op niveau. Want dan kan iedereen vergelijken en conclusies trekken.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:20

Lusitana schreef:
lk ben niet pricipieel tegen castreren(waar haal je dat uit?), ik vind het alleen niet zo logsich meer en ik onderzoek waarom ander mensen het wel logisch vinden. Waarom ze denken een Iberische hengst te moeten castreren. Maar het is inmiddels duidelijk.

Je hebt gelijk, je hebt nergens het woord principieel gebruikt.

Overnieuw dan maar:

Het is schijnbaar niet logisch om een hengst te ruinen omdat;
-hij dan een gematigder karakter zou kunnen krijgen.
-hij dan gemakkelijker in een kudde past.
-je minder problemen hebt op pensionstallen.
-verdere redenen die in dit topic zijn genoemd.

Het is wel logisch om het te doen omdat;
-er een grotere markt is voor ruinen i.p.v. hengsten in hengstfobische landen, en je daardoor meer inkomsten krijgt.

Zo beter?

EDIT: code die niet meewerkt.
Laatst bijgewerkt door Ann op 05-06-06 22:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 22:21

labe schreef:
Ik zit hier met mijn mond open van verbazing.....

Er zijn hier een heleboel goede argumenten genoemd waarom een hengst geruind moet worden, maar ik vind dat TS zich hier en daar en ook in andere topics nogal eens tegenspreekt, maar dat terzijde......

De kern van het onderwerp: waarom een hengst, en met name de Iberier, casteren als er niet mee gefokt word? Kijk nog eens op het lusitanoforum dat je bij tijd en wijle bezoekt en lees dan nog eens de eventuele redenen waar al die hengsteneigenaren en eigenaressen mee worstelen: het gemis aan sociaal kontakt, that's all. Het valt me tegen dat je hier een vraag stelt terwijl je in een ander forum het antwoord weet: lusitano's worden ook in Nederland nauwelijks gecastreerd......

Wat mij een betreft een topic die nergens toe leid, behalve om ons domme hollanders duidelijk te maken dat wij er niets van snappen en dat het in Portugal zo goed geregeld is.

Ik weet niet wat andere topics of mijn persoon er mee te maken hebben.
Ik stel de vraag op dit forum omdat het lusitano forum niet automatisch de PRE groep erbij heeft en ook niet alle bokkers, of wel?

De discussie hoeft nergens toe te leiden, ik heb geen punt om duidelijk te maken, nl. Ik ben aan het onderzoeken.
Niet elke discussie hoeft een gevecht om het gelijk te zijn!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 22:28

Ann schreef:
Het is
schijnbaar
niet logisch om een hengst te ruinen omdat;
-hij dan een gematigder karakter zou kunnen krijgen.
-hij dan gemakkelijker in een kudde past.
-je minder problemen hebt op pensionstallen.
-verdere redenen die in dit topic zijn genoemd.

-Iberische hengsten hebben al een gelijkmatig karakter
-Ze kunnen in een kudde
-Pensionstallen die paardenmensen aan het hoofd hebebn zullen er geen probleem mee hebben
-weinig andere redenen gehoord, behalve dezelfde als hier, als ze gevaarlijk zijn. en het bekende "ik ga er toch niet mee fokker, wat hier niet resulteerd in catreren, maar gewoon niet laten keuren.

Ann schreef:

Het is
wel
logisch om het te doen omdat;
-er een grotere markt is voor ruinen i.p.v. hengsten in hengstfobische landen, en je daardoor meer inkomsten krijgt.

Ik weet niet of er een groter markt is, ik weet alleen dat er wel vraag is en ik ben bereid om te laten castreren, maar ik vind het nog steeds niet logisch, omdat er niks in het paard veranderd, behalve dat hij onvruchtbaar wordt.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:35

Ik hoop dat je genoeg hebt om je onderzoek af te ronden want ik wordt hier namelijk nogal moe van....

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:36

Lusitana schreef:
Lisette schreef:
En daarbij gaan veel Spanjaarden niet te zachtzinnig met hun hengsten om en
omdat de PRE zo goedaardig is zullen ze zich hieronder schikken. Bij een ander ras bv hedendaagse KWPN-er zullen ze dit niet voor elkaar krijgen.

Ik denk wel dat er teveel mensen met een paard in NL zijn en te weinig paardenmensen. Maar daarbij als elke janboerenlul hier op een hengst gaat rijden krijg je gewoon ongelukken, [b]ook als het brave PRE's zijn.[7b]

Hiet zeg jij dus ook dat PRE´s makker zijn dan andere rassen, maar dan zeg je dat Nederlanders zelfs niet op ze kunnen rijden.
Dat puzzelt me juist zo. Hier kan iedereen er op rijden, daar niet.
Hier wordt er ruw mee omgegaan, daar niet. Klinkt alsof ze makker zijn omdat er ruw mee omgegan wordt. Maar dat is ook weer niet zo. Want als de zelfde omgang op een KWPNwordt losgelaten, worden die er niet makker van. Dus zit het toch in de aard en klopt mijn bewering dus dat ze liever zijn van aard.

Het was me al duidelijk dat jij niet leest wat er staat.

Ik heb het hier over hengsten en iedere janboerenlul. Daarmee bedoel ik de standaard recreatieruiter die na 6 maanden manegeles een paard koopt. PRE's zijn goedaardiger en meer vergevingsgezind als een KWPN-er. 'Daar' hangen ze er ook geen normale trens in 'daar' wordt er alleen op hengsten gereden en ja daar worden ze iets minder subtiel op hun plaats gewezen. Dit is niet overal zo maar wel op heel veel plekken. Ga maar op de Sicab kijken, 80% van die ruiters kan dus niet rijden (volgens NL begrippen dan) en als die zo rijden op een hete KWPN-er zullen ze vaak zandhappen.

Daarbij ik zei toch ook dat ze liever zijn van aard. Maar zelfs onder de PRE's heb je er mindere tussen zitten.....

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:37

Nogmaals de vraag of er inhoudelijk gediscussieerd kan worden zonder steken onder water. Probeer het vriendelijk te houden.

Lisette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:44

Bedoel je mij???

Nathalie02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:44

Lisette schreef:
Bedoel je mij???

Nee hoor. Het was meer algemeen bedoeld.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 23:05

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het hengsthouden niet zo zeer als een probleem ervaar, het houden van hengsten door onervaren ruiters vind ik niet echt een aanrader maar ik heb zowiezo problemen met het houden van paarden door onervaren "ruiters"

Heb eigenlijk zelf nooit problemen gehad met het stallen van mijn hengst, hij staat in het land (alleen, maar al de paarden bij ons op stal staan op hun eigen stukje land) hij heeft contact met andere paarden, is zeker niet eenzaam, wordt tussen de andere paarden gereden, staat "tussen" de andere paarden op stal, loopt met andere paarden in de stapmolen..
Op het moment dat een hengst een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving wordt komt het woord castreren in mij op en zeker niet eerder omdat ik gewoon niet graag in gezonde dieren laat snijden.. dat stabile karakter heeft hij nu ook en ik heb er een super paard aan eigenlijk, ja natuurlijk is hij wel eens een keer wat meer hengst maar eigenlijk nooit onhandelaar, dat beperkt zich door een aantal brullen en wat meedribbelen aan het halstertouw, ik loop wel eens met een ruin waar ik meer moeite mee heb

Op stalling nooit problemen gehad met andere eigenaren, eigenlijk gewoon een kwestie van wederzijds respect naar elkaar toe en rekening houden met elkaar, is er een dekking wordt dat gemeld zodat ik mijn paard op stal laat, lopen merries en veulens in het aangrenzende landje? dan gaat mijn hengst gewoon het andere dagdeel naar buiten, maar staat mijn hengst al buiten? dan is het even omgedraaid geen scheve gezichten, gewoon rekening met elkaar houden en het kost niet eens moeite

Ik ben geen voorstander dus van zomaar snijden, maar ook geen voorstander van iedereen aan de hengst

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 23:17

Ik heb 3 hengsten staan. 2 van de 3 kunnen makkelijk bij ruinen of bij elkaar in de wei geen probleem. Bij merrie's word gewoon wat lastiger aangezien Ik niet aldoor alles gedekt/drachtig kan en wil hebben.

Blijft er 1 hengst over.... we hebben het geprobeerd met 1 van de 2 andere hengsten maar die brak hij af. we hebben het geprobeerd met een ruin die slootpe hij ook.En dus staat ie alleen. waarom? Omdat hij ggk is als dekhengst en dat is ook ecvht de enige reden dat hij zijn ballen mag houden.

Dat hengsten gelukkig kunnen zijn ooh absoluut maar er gaat niets boven een weidemaatje en die worden helaas gesloopt omdat hij gefrustreerd raakt van anderen paarden (overgens heeft hij in zijn jeugd wel bij andere gelopen)

Hoe braaf en makkelijk hij ook onder het zadel is, om te houden is het hier in nederland gewoon velemale makkelijker om een ruin te hebben.
Ook met wedstrijden en als ik naar buitenritten of wat dan ook ga ik moet er toch altijd wel een beetje om denken dat ik een hensgt bij me heb.Hoe zoet hij ook is

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 23:21

Pas op Kim, je hebt het over een IHW-er en dat mag niet in dit topic
Maar dat is precies mijn punt. Wij hebben 2 hengsten op stal, de ene is heel braaf van karakter, die zou misschien zo bij ruinen kunnen, de ander hoef je dat echt niet te proberen, die sloopt ze allemaal en gaat door roeien en ruiten om bij de merries te komen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 10:27

Topcob schreef:
Je had het blijkbaar wel gelezen maar dat kwam je zeker niet zo goed uit

Elke fokker fokt voor het instant houden van het ras en de Iberiërs doen dat dus ook al eeuwen lang, de beste voor zichzelf selecteren. Dat alle rijpaarden hengst zijn, wil nog niet zeggen dat er met alle hengsten wordt gefokt.
Er wordt in Portugal een stierenvechterspaard gefokt en nu ook richting sportpaard. Er zijn STAATSSTOETERIJEN. Die fokken echt alleen ter verbetering van het ras.
Maar elke fokker verkoopt de producten waar hij zelf niet mee verder gaat. JIJ OOK. Daar gaat het om. En waar die dan heen gaan, maakt toch niet uit?
De fokkers die in Brazilië zitten, zitten daar voor vermeerdering en verkoop naar Amerika. Desalniettemin wordt er gebruik gemaakt van geselecteerde hengsten en merries.

Ik begrijp je punt niet, misschien is het verloren gegaan door af te dwalen naar de fokkerij, waar het hier ijn dit topic juist niet om gaat.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:28

Ik ben de draad een beetje kwijt... gaat het nu om paarden hier in NL, of in Portugal?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 10:28

Billy schreef:
blabla

Jij was weg, weet je nog?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 10:29

Cer schreef:
Ik ben de draad een beetje kwijt... gaat het nu om paarden hier in NL, of in Portugal?

Ja, dat krijg je dus met zulke vreemde posten.
Ik zou zeggen, lees de openingspost. Kunnen we de draad weer oppakken

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:31

Heb ik gedaan, en die snap ik al niet..

Jij bekijkt de situatie vanuit Portugal gezien.. Bij ieder argument om te castreren zeg jij 'ja maar hier doen we zus, en hier doen we zo'.

Dus vandaar.. gaat het nu over NL of Portugal.. ?

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:36

Lusitana schreef:
Billy schreef:
blabla

Jij was weg, weet je nog?

Ik heb nooit blabla geschreven. Wil je mijn woorden niet verdraaien?
Jammer he, ik lees og wel mee, en soms wil ik nog wel reageren ook.
Mijn goed recht, openbaar forum, een Nederlands forum zelfs
Dus stoor je niet aan mij, klets lekker verder.
Nu weer ontopic