Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 12:06

Amable schreef:
In de Amazone van deze maand (juni/juli) staat een heel mooi en uitgebreid artikel (7 pagina's) waar uitgebreid uitgelegd wordt dat de fries een warmbloed is.

Oh, ga eens even kijken. Ook is schijnt of beter gezegd, is de conclusie dat het (zware) warmbloeden zijn?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-07-06 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 12:16

Trouwens hier 'De nieuwe encyclopedie van het paard' erbij gepakt, uiteraard doorgebladerd naar de Fries.

Stukjes letterlijk overgetypt:
'De zwarte Fries, een koudbloed die afstamt van het primitieve woudpaard ... '
'De Oldernburger is grotendeels gebaseerd op Fries bloed ... '
'Het ras werd echter verfijnd door kruising met Oosters bloed via contact met de
woestijnpaarden tijdens de Kruistochten, en later door kruising met de befaamde Andalusier .. '

Wat is het nou Rolleyes ?

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 12:33

foutje van mij Idje, inderdaad... ik las onlangs dat de kruisingen van de Poitevin en de Poitu-ezel heden ten dage nog gefokt worden voor consumptie maar Italië moest inderdaad Frankrijk zijn.
Over die publicaties van Slob, die ga ik opzoeken, mijn vader moet ze nog wel hebben, het zijn artikelen die in de jaren 70 in het Fries Landbouwblad hebben gestaan. Dus daar kom ik nog wel een keer op terug.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:39

Ik heb zo'n jaar of veertig geleden nog op zo'n Poitoumuildier door de Pyreneeen gereden.
Destijds waren dat kostbare dieren, die onmisbaar waren in de bergen als rij-, trek- en lastdier en waarbij de consumptie nou
bepaald niet voorop stond. Maar tijden kunnen veranderd zijn.

Maar min of meer on-topic.
Slob zet in het Prisma Paardenboek (3e druk, 1964)
de Fries zonder enige restrictie in het rijtje Warmbloeds.
Zoals hij ook het bovelandse paard in het boek 'Het Landelijk Rijpaard' (uit ongeveer de zelfde tijd) tot de warmbloeds rekent.
Dhr. Lijssen verklaart in Thiemes Paardenboek (1961) dat de Fries afstamt van het oerkoudbloed, maar noemt ook het Spaanse paard en de Arabier (c.q. Berber) als voorouder waarmee ook hij de Fries tot de warmbloeds rekent en volgens de toen bestaande Paardenwet (die de fokkerij in Nederland regelde) was de Fries ook wettelijk (zoals in deze wet opgenomen) een Warmbloed. Aldus Lijssen.
Als je echter het idee aanhangt er zit koudbloed in, dus is het een koudbloed, kun je bvb. een groot deel van de selle francais ook zo noemen. Veel ervan zijn in feite Anglo-Normands (en die hebben ook hun steentje bijgedragen bij het KWPN bvb. l'Invasion en via Condor).
Laat nu de Anglo Normand een kruising zijn van de Percheron en het Engels Volbloed!
Het is dus maar wat je onder koudbloed verstaat.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 23:16

Het is toch geen kwestie van een idee aanhangen?
Een warmbloed is een warmbloed zodra er volbloed in zit, dat zit niet in koudbloeds. Dus is een Fries een warmbloed. Punt.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 07:44

horseyfries schreef:
Het is toch geen kwestie van een idee aanhangen?
Een warmbloed is een warmbloed zodra er volbloed in zit, dat zit niet in koudbloeds. Dus is een Fries een warmbloed. Punt.

Ben het in principe met je eens, zeker wat de Fries betreft.
Maar wat doe je dan met de Percheron. Boulonnais en Breton.
Stuk voor stuk zware koudbloeds, maar ze voeren wel allemaal Arabisch bloed. Technisch gezien zouden dat dus ook warmbloeds zijn.
Maar qua bouw en uiterlijk en andere eigenschappen niet.
Het blijft lastig hoor.
Maar om op de stelling terug te komen.
Ja, er mag dan wel wat koudbloed in zitten (en dat zit ook wel ergens in veel KWPNers ;D ), maar in mijn ogen is en blijft een Fries een warmbloed!

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:48

Alle argumenten ten spijt, voor het gemak zijn voor mij brede paarden uit het noorden koudbloed en alle anderen warmbloed. Al die twijfelgevallen kom ik toch niet tegen Schijnheilig (hoezo kortzichtig Clown ). Of misschien moeten we extra namen verzinnen en de namen koudbloed en warmbloed even laten voor wat ze zijn. En dan dus zelf logisch indelen en nieuwe Boktbegrippen ontwikkelen. Scheelt een hoop discussies in toekomstige HAW topics Nagelbijten / Gniffelen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:47

Dan mag je de fries iig altijd nog onder de barokken paarden scharen... En aangezien barok ook warmbloed is is de fries dus ook warmbloed.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:03

Maar is de Fries uit de barokke tijd? Ik weet het niet, dus je zegt het maar! (is dus niet als aanval maar als vraag bedoelt Knipoog )

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:46

Er vallen 6 rassen onder de barokken paarden, namelijk de Andalusier, Lusitano, Lippizaner, Fries, Kladruber en de Knappstruber. Dit heeft voor zover ik weet niet met het tijdperk te maken, hoewel dat best zou kunnen, maar vooral ook met de bouw, temperament en historie.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:02

Het heeft ergens wel met dat tijdperk te maken (hoe precies weet ik niet), maar wat jij zegt van die zes rassen heb ik idd precies hetzelfde gelezen!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:33

De tijdsperiode Barok heeft met kunst te maken. Met de leefstijl van de mensen, maar ik weet niet of je daaraan vast kan knopen dat Fries toen ontstaan is...

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:39

nielsd schreef:
Volgens mij is het gewoon een koudbloed, maar men willen dat het warmbloed wordt omdat koudbloeden bekent staan als lomp.

En @_marjolein_ wat versta jij dan onder vroeger want een tinker is een jong ras en is wel een koudbloed.

ik vind dit dus ook, het zijn gewoon koudbloeden net als de haflinger,fjord,shet,belgisch trekpaard,merens,tinkers,shire,noriker enz....

dan kunnen ze dr bloed in fokken wat ze willen, maar het blijft toch een sober ras.. en ik vind dat ie gwoon onder de koudbloeden moet vallen Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:00

Jij vind van alles blijkbaar....
KWPNers zijn ook van oorsprong koudbloeden waar ander bloed (volbloed) in gefokt is waardoor de hedendaagse kwpner is ontstaan. Als je je eigen redenering doortrekt dan bestaan er voortaan dus alleen nog maar koudbloeden en volbloeden en zijn de warmbloeden van nu af aan uitgestorven....

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:22

nee, je moet leren lezen heb ik iets gezegd over warmbloeden nee, kwpn'ers vroeger waren misschien koudbloeden omdat je toen nog maar 1 soort had, nu heb je die warmbloeden wnat die zijn een heel andere richting op gefokt, je kan dit niet vergelijken met het friese paard....

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 20:02

Gelukkig is dat slechts jouw mening, de feiten geven namelijk duidelijk anders aan...

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 20:07

oke, en jij hebt die feiten verzonnen zeker, ik gloof namelijk niet iets wat ik niet gezien heb... dus dna mag je die feiten weleens hier plaatsen en dingen zeggen zoals ze zijn gekruisd met dus daarom zijn ze dit of dat, vind ik niet echt bepalend, maar ieder zijn mening

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 20:16

Wanneer wordt in jouw ogen een ras dan een warmbloed? Waar wordt dat op gebasseerd? En wanneer een koudbloed? Een arabier bijv leeft ook heel sober. Die kan je prima het hele jaar door buiten houden op laag rantsoen. Die zijn namelijk gewend onder enorme hitte met weinig voedsel en water nog grote prestaties te leveren. Ik neem aan dat we het er beide over eens zijn dat de arabier geen koudbloed is? Sterker nog, de arabier is de volbloed die andere rassen kan veredelen... Hij kan geen volbloed van andere rassen maken, maar wel een warmbloed. En dat heeft de arabier oa bij de fries gedaan.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:13

nou een arabier is echt geen sober ras, en je kan idd friezen doorfokken met arabisch bloed en zo misschien een soort van warmbloed fries creeren maar de oorspronkelijke friezen zijn gewone koudbloden net als haflingers e.d. mrja het is een vrij zinloze discussie iedereen zegt toch wat hij zelf vind dus ik ga er verder niet op in.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:39

Prima, dan laat ik het er ook bij. Mensen die alleen aan hun eigen mening vast blijven houden zonder de genoemde argumenten te kunnen beargumenteren met tegenargumenten ga ik geen energie aan verspillen.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:39

dat is prima, * eff off topic ** heb trouwens effies je profiel gespot, vind trouwens je paardje wel heeel leuk , ook geweldig wat ie allemaal kan joh !

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:56

Dank je wel Lachen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 07:51

Als je gaat stage lopen bij Leen en Gerda of bij Ted Kop Jansen zou het niet onverstandig zijn om eerst even na te denken voor je ook weer dit soort antwoorden geeft....
Als je niet weet wat bepaald wat een warmbloed en wat een koudbloed is, kun je je daar misschien beter eerst in verdiepen en niet zo star aan je mening vasthouden die op niets gebaseerd is....

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:03

ja, waarom denk je dat ik zo'n stage kies, om iets te leren natuurlijk. !

maar ik ga er verder niet meer op in, als jullie vinden dat het een warmbloed moet zijn dan zal dat wel. waar je je al niet druk om kan maken met dit weer zeg.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:23

OrissE_GipsY schreef:
nou een arabier is echt geen sober ras, en je kan idd friezen doorfokken met arabisch bloed en zo misschien een soort van warmbloed fries creeren maar de oorspronkelijke friezen zijn gewone koudbloden net als haflingers e.d. mrja het is een vrij zinloze discussie iedereen zegt toch wat hij zelf vind dus ik ga er verder niet op in.

De Haflinger is ontstaan door lokale bergpaarden te veredelen met een paar arabische hengsten. De daaruit voortgekomen paarden bleken over de op dat moment gevraagde eigenschappen te bezitten, waardoor er specifiek met die stammen verder is gefokt en de Haflinger is ontstaan.

Je zou dus hoogstens kunnen zeggen dat de Fries met zijn draver, spaanse en arabische invloeden net als de Haflinger een warmbloed is Haha!