"Fries x ander ras" is hetzelfde als vloeken in d

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re: "Fries x ander ras" is hetzelfde als vloeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:22

tsja, mensen willen alleen maar zuiver gefokt zien. en nou moet ik zeggen. de meeste mensen die friezen fokken zijn best apart(wil niemand beledigen) maar ze hebben echt een air zo van "friezen zijn de beste"...maar ja ieder z'n ding

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:23

mag je eigenlijk foto's plaatsen?

Afbeelding
25 % arabier * en eerlijk gezegt... k zie der echt geen arabier in *

Winkie

Re: "Fries x ander ras" is hetzelfde als vloeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:33

Woogy schreef:
tsja, mensen willen alleen maar zuiver gefokt zien. en nou moet ik zeggen. de meeste mensen die friezen fokken zijn best apart(wil niemand beledigen) maar ze hebben echt een air zo van "friezen zijn de beste"...maar ja ieder z'n ding

Degene waarvan ik mijn paardje heb is ook een friezen fokker maar zeker niet zo Ze zei dat ik waarschijnlijk meer kan doen met mijn kruising als met een fries. Wat ze daar precies mee bedoelde ( kan me er wel iest bij voorstellen) heb ik niet gevraagd maar dat was wel grappig om te horen van iemand die friezen fokt.

Ik vind friezen hele mooie paarden en opzich zou ik er best wel 1 willen hebben. Ik denk ook dat dat aan het individuele paard ligt. Ik vind heel veel friezen mooi maar ik vind bonte willem bijvoorbeeld weer veel mooier dan een heleboel zuivere friezen. Het leuke aan kruizingen is dat ze uniek zijn. Ik kan vanaf 5 kilometer mijn paardje herkennen uit een groep paarden.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 23:51

Jullie spreken elkaar lekker tegen zeg...
Hierboven de foto met 25 % arabier wat er niet aan te zien is volgens de eigenaar en dan daaronder "het leuke aan kruizingen is dat ze uniek zijn"....

Elk paard is uniek, maar een kruising is geen Fries en daarin is een Fries dus uniek!

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:22

De bovenstaande foto is volgens mij ook van een jong paard en weet je sowieso niet hoe ze uitgroeien. Misschien komt het arabisch bloed nog te voorschijn En die lijkt nu indd wel erg op een 'gewone' fries. Mijn paardje staat op de vorige pagina en is zeker wel uniek Of ken jij er 1 die er op lijkt?

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:51

Ja hoor, ken een merrie Friese merrie x Ed King Hill..... dus ook weer niet zo uniek....

luna1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:59

kijk maar eens in mijn profiel,hij zag er niet ui toen ivm ringworm, maar die s is ook goed gelukt hoor zou hem niet willen missen.
als je zijn bewegingen ziet .

gr gemma

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:04

dus als het dezelfde ouders heeft is het ineen keer niet meer uniek?

horseyfries

Re: "Fries x ander ras" is hetzelfde als vloeken in d

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 22:59

Begrijp je dit zelf? Als "het" dezelfde ouders heeft is "het" ineen keer niet meer uniek??

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:45

Ja hoor, ken een merrie Friese merrie x Ed King Hill..... dus ook weer niet zo uniek....

En die lijkt zo erg dat die precies dezelfde aftekeningen en bouw heeft als de mijne? Gaaf dat wil ik zien Knipoog

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:21

Allereerst...Winkie Wow! Kwijl

Ik heb al eens eerder gepost in dit topic. ik ben absoluut vóór kruisingen met Friezen. ik vind mijn paard he-le-maal geweldig namelijk! Kruising Fries KWPN en wat mij betreft heeft hij het beste van beiden én bont! Zoals Winkie al zei, ik herken de mijne ook van 5 km afstand en nu zal iedereen dat wel hebben met zijn eigen paard maar mensen zeggen altijd dat mijn paard zo'n blikvanger is door zijn bouw en vlekken (ikke is supertrots...). Ik vind Friezen echt machtig mooi maar ieder ras heeft wel wat. Ik ben verliefd geworden op mijn paard, hij is alles wat ik ooit had gewild, maar dat wil niet zeggen dat ik geen Fries zou willen. Ik denk alleen dat ieder ras zijn beperkingen heeft en door te kruisen kun je dat misschien proberen op te heffen. De zwakke kanten vervangen door de sterke kanten van het andere ras. En natuurlijk kan het altijd verkeerd uitpakken maar dat kan met raszuiver fokken ook.

Nog even mijn kruising showen!

Afbeelding
Afbeelding

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:24

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:25

hmm.. ik weet niet wat ik ervan moet denken.. maa rik vind een friesxanda wel erg mooi..

trouwens barb wat een plaatje is dat zeg..

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:23

Oww wat een plaatjes! Kwijl
Ik kan gewoon niet bergijpen waarom mensen er een probleem van maken al worden rassen gekruisd. Hoe vinden jullie deze? Dit is een kruising friesXkwpn van 2 jaartjes oud. Hij is te koop dus mocht er intresse zijn.. en owja het is de half broer van de mijne Knipoog

Afbeelding

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:37

vind al deze paarden wel mooi, hoewel ik niet echt friezenfan ben! en ook niet echt bont of iets anders wat nogal euhm.. breed is Tong uitsteken hoewel ik dan wel andalusiers mooi vind.. vond deze kruisingen wel ergg mooi, ook die haf x fries was erg appart, ben benieuwd wat er zou komen van een fjord x fries.. Verward

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:17

horseyfries schreef:
Begrijp je dit zelf? Als "het" dezelfde ouders heeft is "het" ineen keer niet meer uniek??

als het paard dezelfde ouders heeft is het paard ineneek niet meer uniek??

wat is hier niet aan te egrijpen? Nagelbijten / Gniffelen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:46

Nog zo'n slimmerik....
Het heeft altijd dezelfde ouders want het is er maar één....

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 00:11

Nog even 2 foto's van mijn nieuwe Topper

Afbeelding

Afbeelding

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:17

Plaatje hoor Barb! Je ziet duidelijk de fries en de lippizaner. Hij wordt behoorlijk groot of niet?

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 12:45

Hij toont vrij groot maar hij is 1.54/1.55 m ik verwacht dat er nog een paar cm bij komt, althans dat hoop ik hihi Haha!

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:03

Ik heb er niks tegen om Friezen te kruisen met andere rassen, omdat de nakomelingen toch niet in het FPS worden opgenomen. Het is geen verprutsen van het Friese ras omdat het toch strikt gescheiden blijft. Overigens stamt de Fries af van het oude inlandse paard, en enkele eeuwen geleden is de Fries veredeld met... juist ja, andalusisch bloed maar daar hoor je niemand meer over. Verder is de kleur zwart van de laatste eeuw, in de 20ste eeuw waren er nog bruine merries die gewoon in het stamboek werden ingeschreven. (nu praat ik niet over een zwart paard wat in de zomer bruin kleurt door de invloed van zonlicht en zweet maar een echte bruine) Het ging om een stuk of drie merries, rond de jaren 30. Daarvoor was het heel gewoon om een bruine, vos of anderskleurige Fries te bezitten.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:11

Er komen soms prachtige combinatie's uit die ik stiekem ook wel eens onder het zadel zou willen hebben....maar ik moet eigenlijk bekennen dat ik het grof gezegd bloedlijnen vergallen vind... Hamer

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:02

@Oestinga: ben het grotendeels met je eens Lachen Alleen denk ik dat je het gevoel bij de fokkers even overslaat. Dat wat jij noemt is puur ratio.

Als iemand aan mij zou vragen: zou jij een Friese hengst voor je merrie gebruiken? Dan roep ik heel hard NEE! Waarom? Dat vind ik zonde van mijn merrie en van haar bloedlijnen Knipoog Ik heb overigens een Gelderse merrie die dus bij het KWPN is ingeschreven.

Aan de andere kant snap ik best dat er mensen zijn die een Fries willen veredelen. Zelf hebben wij een Arabo Fries en ik vind dat een heel interessant fokproject zeg maar. Als mijn eigen merrie wat veredelt moest worden, dan zou ik ook een hengst pakken met bijv wat Engels Volbloed erin. Maar dat is echt de sportpaardenfokkerij en geen raspaardenfokkerij. Die dingen moet je niet door elkaar halen. Ook het FPS moet dat niet vergeten, vind ik.

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:23

Pletje, de Friezenfokkers zijn bang dat de kruisingen het voor hen verpesten maar dat is niet mogelijk omdat de kruisingsprodukten niet in het stamboek kunnen worden opgenomen...
Ook ga ik er in mee dat het doodzonde zou zijn om een Fries op een authentieke Gelderse merrie te zetten! En inderdaad, sportfokkerij en raspaardenfokkerij dat zijn 2 verschillende "takken van sport".

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:28

Nee idd, de kruisingen zullen nooit rasechte Friezen zijn. Voor de markt kan het wel een nadelig effect hebben.... Maar de echte Friezenliefhebbers zullen altijd voor een rasechte Fries gaan en niet voor een kruising. Zeker als ze moeten kiezen.