Groninger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yootha

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:52

Sonja een SW merrie.
Afbeelding

Caralie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:09

Wat een beauty, mooie kleur!

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:21

akerna schreef:
hey marieke, jij ook op bokt gezellig

hoe gaat t met hesta verder?
ik rijd nu sinds kort op alderic (leonie is ermee gestopt) en niet meer op roos.

Hallo Renate?????

Daar ga ik maar even vanuit? Is Leonie er helemaal mee gestopt? Met Hesta gaat het verder heel goed. Ze wordt morgen weer hengstig hoop ik, dus dan gaan we eens even kijken of ze misschien wel drachtig wil gaan worden.... Spannend! Knipoog

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:56

expiriment schreef:
Gisteren is OnnOs vierde dochter geboren bij de tandarts in Zuidhorn.Tot nu toe alleen nog maar merrieveulens.

Leuk! Welke merrie van Zwarteveen ('de tandarts' Haha! ) was dat?

Met Oliv(i)er (dat is hem toch hè) gaat het trouwens prima op Verhildersum. Hij is erg aanhankelijk!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 18:11

Ons lief Hercebeest heeft trouwens een nieuwe thuis (maar komt in het najaar weer gewoon bij ons thuis hoor!), samen met een aantal Groningers van Expiriment en Wim de Vries:

Afbeelding
Kusje van Herc, omdat ik hem een beetje mis nu hij een aantal kilometers verderop staat... Lovers

Afbeelding
Sukje van de borgtuin (trouwlocatie bij uitstek)

Afbeelding
Uitzicht vanuit zijn weiland, met in de verte de bongerd

Afbeelding
Museumboerderij Welgelegen, waar ik Herc altijd opzadel voor het rijden (met zadel, dan wel wagen)

Afbeelding
Het Arbeidershuisje waar Herc ook op uitkijkt

Afbeelding
De hooischudder waar opa Experiment al vaak voorliep en waar nu Herc volgens planning eveneens voor komt

Afbeelding
Vriendjes

Afbeelding
Herc & lief entertje van Wim de Vries

Het is echt ontzettend mooi daar... Dromen

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 20:14

marieke, ja ik ben t renate.
leonie is alleen met alderic gestopt. ze is nu bezig met een bijna 3 jarige dochter van alderic, laura.

spannend, door wie laat je haar dekken?

uums, wat een mooie omgeving zeg.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:06

Idd Uums een prachtige omgeving. Hercules boft maar...

Renate, ik laat Hesta dekken door Bartus (v. bascal). Ik wil graag het oude groninger bloed weer terugfokken. Ik krijg dan een veulen dan 75% orgineel bloed heeft en 25% verwant. Ik ben ook bij dhr Oosting geweest te kijken naar een Bartus x Eendracht, dus dezelfde combinatie. Dit vond ik wel een mooi hengstveulen met een hele beste beweging! Zijn hoofd was misschien iets minder mooi, maar de rest maakte alles goed....

Afwachten dus... Knipoog

expiriment

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 00:59

Voor ingewijden.Liesbeth van Bascal heeft een merrieveulen van Onno .Volgens Zwarteveen een zwaar en zeer levendig veulen met een prachtig hoofd en een goede maat.

expiriment

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 01:07

Bij de familie van der veen in Leek(bijna buren van Zwarteveen) is een merrieveulen van Bartus geboren.Aangezien zij met zwarte tweespannen rijden willen ze dit merrieveulen graag verkopen(bruin)

tunes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 20:52

Wat leuk dat er zo veel onno's zijn op dit forum erg gezellig. Ik heb de indruk dat julie vooral veel in het noorden en oosten wonen. Zijn er ook mensen die een onno hebben en in noordholland wonen? Mijn Opaardje is al weer een stuk rustiger geworden we doen nu veel grondwerk tussen balkjes en pilonnen doorlopen en zo. dat gaat heel goed hij loopt zonder halster slaloms en achterwaards. Binnenkort komt er even iemand helpen als ik er op ga. De mensen van stal zijn een beetje wantrouwig naar hem sinds het voorval in het land. Ze willen wel helpen maar als hij raar gaat doen springen de meeste aan de kant. Er komt nu dus iemand van buiten af voor als ik er op ga. hopelijk komt het dan allemaal goed. Het begint ook steeds meer een paard te worden de spieren komen er mooi op dat veulenachtige gaat er helemaal af. Mooie nek ook, hij is vroeg geruind dus dan is het altijd afwachten wat er op komt. begind zijn hoofd al te dragen. o ik wil er zo graag op volgens mij is het een super paard om te rijden.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:27

Mijn eerste groninger Lodewijk (v. Loek) loopt nu in NoordHolland. Bovenkarspel woont ie nu

Afbeelding

Littink's Indra (Orbaldo II x Hanno)Afbeelding
haar paps aan het springen

zaterdag met Orbaldo II naar de selectie's

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:34

Heb je Lodewijk verkocht? Leuk veulentje trouwens. Ga je haar houden of verkopen? Dit is toch het veulentje van Hinke?

Kom je trouwens ook nog naar de keuring van het IHW in Beilen? Ik had daar net vergadering over en kwam daar ook mensen van het IHW tegen...

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:44

Dat waren Greetje en ik

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 06:20

Yootha zei het al door de telefoon toen dacht ik al dat jij het was.
Ik neem idd een zooi mee naar de keuring.

Ik doe meestal rond half 11 nog een rondje stal.Gister was ik vrij laat thuis dus heb ik de merrie's ook vrij laat van het gras gehaald ("s nachts staan ze op zand)Toen was er niets aan de hand. Net dat ik naar binnen wilde hoorde ik echt een heel zielig kreetje. Leek eigenlijk op een schaap ofzo wat vast zat.
Maar ik kon niets ontdekken tot plotseling Hinke languit neer viel.
Schrok me echt rot de wei in gevlogen en dat ik d'r aanraakte bewoog ze wel. Snel naar binnen gebeld dat ze meteen de veearts moesten bellen dat het mis was en ik heb 't halster van Libel snel bij Hinke omgeknupt en toen ging ze gelukkig weer staan.

Ze meste wel maar van tijd tot tijd piepte ze weer zo en ging er een schok door haar heen .Ook wilde het ademen beroerd.
Zo af en toe liet ze zich weer vallen dus maar mee genomen naar de binnenbak.Daar begon ze wat te kuchen en de klodders kwijl vlogen je om de oren. Slokdarmverstopping dus.Ik ben maar meteen gaan masseren in afwachting van de veearts en toen die kwam had ik al een deel weggekregen, ze kreeg iig weer meer luchten ze stond niet meer zo te kwijlen.
Veearts heeft een sonde door de neus aangebracht.zonder praam en verdoving en Hinke liet alles toe arme paard.
ze kreeg de prop in het strottehoofd niet weg en dus is Hinke platgespoten en daarna kon ze na een paar pogingen de prop door steken.

Pinkje weer een tegenmiddel gegeven en na een tijdje konden we d'r langzaam richting stal duwen.Indra bij Libel weggehaald en bij haar mamma gezet.

Vanmorgen was Hinke weer helemaal de oude .Ze heeft net slobber gehad en het gaat gelukkig weer goed.
Maar tjee wat ben ik me rot geschrokken.
zeker omdat ik in het begin ff geen idee had wat het was. Had dit nog nooit gezien (wel 'gewone" slokdarmverstopping)

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 10:52

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 19:48

hananya schreef:
Renate, ik laat Hesta dekken door Bartus (v. bascal). Ik wil graag het oude groninger bloed weer terugfokken. Ik krijg dan een veulen dan 75% orgineel bloed heeft en 25% verwant. Ik ben ook bij dhr Oosting geweest te kijken naar een Bartus x Eendracht, dus dezelfde combinatie. Dit vond ik wel een mooi hengstveulen met een hele beste beweging! Zijn hoofd was misschien iets minder mooi, maar de rest maakte alles goed....

Wat leuk! Prelude is ook gedekt door Bartus, we zitten helemaal in spanning nu of het vruchtje blijft, want gister is ze gescand en... ER ZIT EEN VRUCHT!!!!!! Party!! Na een veulenloos jaar waarin madam helemaal heeft kunnen bijkomen van het gepuf weer erg leuk & spannend allemaal.

Bartus is trouwens inderdaad mooi. Eerst dacht ik nog dat vaderlief misschien deels gezwicht was doordat hij goed overweg kan met dhr. Zwarteveen, maar die hengst is echt heel speciaal, mooi, goed van karakter en qua type op en top Groninger.

Vanochtend is er een 'stalgenootje' van Bartus bij ons gebracht. De tweejarige hengst uit Duitsland is een mooi, vol paard. Een ware gangenkampioen. Hij loopt nu gezellig met onze enter Gruno (v. Gerlinus) in de weide. Gruno is echt een schriel entertje naast hem! Haha!

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:58

wat leuk zeg! Nu maar hopen dat het erin blijft. Anders moet je eens naar Regumate vragen. Dat werkte bij de fries heel goed. Die wou maar van één hengst drachtig blijven. Van elke andere hengst werd ze wel drachtig, maar verwierp het veulen dan weer. Met Regumate heeft ze al twee veulens uitgedragen...

Jullie hadden het trouwens vorig jaar toch ook al geprobeerd met Bartus? Ik ben op de hengstenkeuring geweest en vond Bartus heel mooi uitgezwaard. Verder wil ik een échte groninger fokken met zoveel mogelijk gronings bloed. Dan kom ik automatisch bij Bartus uit. Daar komt nog bij dat het Baldewijn/ Lancelot-bloed niet in mijn merrie zit. Het is dus wel lucratief (ivm inteelt) om de combinatie met de B-lijn te proberen...

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 08:22

Als je zo veel mogelijk gronings wil fokken wil je toch zo min mogelijk lancelot bloed erin Tong uitsteken Orbaldo II had ik opgegeven voor de hengstenkeuring maar toen kreeg ik een telefoontje van de inspecteur dat hij toch wel een negatief advies kreeg omdat er baldewijn achter zat dat was te ouderwets en hadden ze al teveel van in de vereniging.Wel jammer want over het algemeen hebben de paarden die ik mooi vind bij het GRP allemaal baldewijnbloed

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 10:03

Ik heb ook wel eens op een groninger gereden (met dameszadel).
Vind het erg leuke beesten.
Afbeelding

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 12:34

Nimber schreef:
Als je zo veel mogelijk gronings wil fokken wil je toch zo min mogelijk lancelot bloed erin Tong uitsteken Orbaldo II had ik opgegeven voor de hengstenkeuring maar toen kreeg ik een telefoontje van de inspecteur dat hij toch wel een negatief advies kreeg omdat er baldewijn achter zat dat was te ouderwets en hadden ze al teveel van in de vereniging.Wel jammer want over het algemeen hebben de paarden die ik mooi vind bij het GRP allemaal baldewijnbloed

Ik persoonlijk vind het Lancelot bloed wel interessant. Dat vind ik ook niet zoveel terug in de hengsten die nu dekken binnen het groninger paard. Daar komt bij dat het doel van de vereniging is om zoveel mogelijk de orginele groninger bloedlijnen te behouden en terug te fokken. Dan is de enige échte groninger hengst toch echt Bartus. Binnen onze vereniging wel tenminste.

Daar komt bij dat wanneer ik naar de andere hengsten kijk de meesten inteelt zijn op mijn merrie. Dit omdat er achter mijn merrie floryan (flipper/farn), Otto en Orlando M zit. Eén van deze hengsten vindt in bijna elke stamboom in de eerste 3 generaties wel weer terug.

Dan blijft er al weinig keus over... Daar komt bij dat ik Bartus een hele mooie hengst vind. Ik denk dat hij ook heel goed bij mijn merrie zal passen. *LOL*

Orbaldo is een Onno x ????(orlando)
Hoeveel percentage orgineel bloed heeft Baldo nog dan?

expiriment

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 12:50

Door een bloedpercentage wijziging(expiriment van 100%origeel bloed naar 100% aanverwant) is ONNOS van 87.5% naar 43.5% origineel bloed gegaan.Dit geld voor zijn nakomelingen.de wijzigingen zijn destijds doorgevoerd omdat EENDRACHT als 100% aanverwand binnen het stamboek werd opgenomen.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 14:37

Orbaldo II is een Onno x Orbaldo x Positief x Hugo en voert nog 90,625% origineel echt bloed.

Ik zal mijn mening over Floryan en de rest van de holsteiners maar voor me houden.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:56

Yootha schreef:
Orbaldo II is een Onno x Orbaldo x Positief x Hugo en voert nog 90,625% origineel echt bloed.

Ik zal mijn mening over Floryan en de rest van de holsteiners maar voor me houden.

ehm, volgens mij hebben jullie bij het IHW een iets andere berekening van het orginele bloed? Volgens mij kan hij via Onno alleen al geen 90,625% meer halen? Dan kijk ik tot de 4e generatie...

En er zin idd al genoeg verwant bloed in mijn merrie. Alleen al 50% van Eendracht. Daarnaast staan Farn, Rigoletto, Orlando M (2x) in de vierde generatie. Die worden als orgineel meegerekend, maar eigenlijk komen die gewoon uit een ander stamboek... Knipoog

Dit is dus ook één van de redenen dat ik voor Bartus ga... Tong uitsteken

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:34

hananya schreef:
Jullie hadden het trouwens vorig jaar toch ook al geprobeerd met Bartus?

Dat klopt. Prelude heeft op haar vierde een veulen gehad van Hanno, op haar vijfde één van Onno, op haar zesde één van Biret. Op haar zevende zou ze weer één van Biret kunnen hebben, ware het niet dat die arme ziel tijdelijk steriel geworden was. Op haar achtste kreeg ze toen een dochter van Bascal en op haar negende een zoon van Gerlinus Ziek . Daarna is ze bij Post geweest voor een rietje van Bartus, maar dat sloeg niet aan. De veearts vermoedde dat haar hormonen ff een break nodig hadden (kan ik me iets bij voorstellen na zo`n rits drachten Tong uitsteken ) en ik was stilletjes een beetje bang dat de hengst/merrie-combi wellicht niet zou aanslaan (dat hoor je toch ook nog vrij vaak). Dat was dus gelukkig niet het geval, aangezien er nu wel is genesteld. Prelude lijkt sowieso weer erg lekker in haar vel te zitten. Tijdens het rijden is ze weer extreem fanatiek en 'Experimenterig' braaf. Daarbij kun je met deze felle zon amper naar haar kijken zonder zonnebril (een wereld van verschil ten opzichte van onze enter Gruno, die nu de hoogte in schiet en er wat slungelig & dofjes bijstaat Haha! ).

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 21:26

Ik heb vandaag op een groningspaard gereden en heb hem gement, volgens mij een IHW.
Zijn naam is Gambo en is 10 jaar oud (als ik het allemaal goed heb) en hij is van kennissen van ons.

Ik ben nu echt helemaal gek van groningers, want dit beest is echt te gek.. echt een mooi beest en super vriendelijk en rustig..

hier wat foto's van hem (hij staat er niet op zijn best op en ik ook niet)

Afbeelding

Afbeelding