Mijn droompaard gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 17:51

Wat heb je een super mooi paard! In jouw situatie zou ik sterk adviseren het paard te castreren. Het hebben van weinig ervaring met jonge paarden is echt niet erg. Door vallen en opstaan ga je het leren en ze worden vanzelf ouder. Je hebt er alleen wel hele goede hulp bij nodig. Een jong paard rijden kan je in het begin eigenlijk niet zonder iemand met verstand en ervaring op de grond. Die kan je vanaf de grond helpen voorwaarts te blijven of even aan de longeerlijn te houden etc, want ook dit snappen ze aan het begin nog niet.

Zie het een klein beetje alsof je straks zelf moet leren autorijden. Dan stap je ook niet in de auto en verwacht de instructeur dat je alles in één keer kan. Dan begin je eerst met het leren van de theorie. In dit geval ben jij de instructeur die alles weet van het autorijden en je paard moet leren autorijden. Je begint bij de theorie, waarin de basisprincipes staan van het besturen van de auto en je de regels leert. Je paard mag je bijvoorbeeld niet bijten of voort sleuren aan het touw, maar mag wel goed met je meelopen en rustig stilstaan tijdens het poetsen. Dat leer je ze niet als je erop zit, maar dat leer je ze als je ernaast staat. Ook leer je ze dat klikken met je mond betekent dat ze harden moeten en met het woord 'ho' rustiger moeten gaan. Dat zijn allemaal dingen die je paard moet leren voordat je daadwerkelijk op je paard stapt. Als je paard de regels van het autorijden niet geleerd heeft, dan kan hij helemaal niet veilig autorijden ;)

Als je de theorie onder de knie hebt ga je in de auto zitten. Dan gaat je instructeur je laten wennen aan het gevoel van de auto. Dat is hetzelfde als de eerste paar keren op je paard zitten. Je doet nog niet zoveel, maar je laat ze wennen aan het gevoel dat jij erop zit. Dat het helemaal niet eng of spannend is, maar de normaalste zaak van de wereld. Op het moment dat je een beetje gewend bent in de auto mag je steeds meer gaan doen van je instructeur. Dan ga je zelf eerst gas geven, remmen en wat sturen. Daarna zal je pas leren schakelen. Dat is hetzelfde wat jij je paard moet leren. Dat als je been geeft betekent dat hij wat harder moet lopen en dat een ophouding betekent dat hij rustiger moet. Als ze dat kunnen dan kan je ze gaan leren wat het sturen betekend. Dat doe je allemaal op een makkelijke en rustige manier in een vertrouwde omgeving. Je rijinstructeur zal je ook niet op de snelweg leren gas geven en remmen, dan begin je op een rustige weg of parkeerplaats.

Als jij niet weet hoe je moet autorijden dan kan je ook niemand leren autorijden. Dan ben je niet dom of kan je het niet, maar heb je het nog nooit geleerd. Uiteindelijk leert praktisch iedereen autorijden, dus jij kan het zeker ook. Dat is hetzelfde als dat je nog niet weet hoe je een jong paard rijdt, dan kan je het je paard ook niet leren. Dan leer je het van iemand die je les geeft en jij leert het dan aan je paard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 17:55

Zet hem dan in pension op een hengstenhouderij. En neem daar ook les en begeleiding. Castreren is onomkeerbaar,dat zou ik persoonlijk alleen doen als hij gevaarlijk gedrag zou gaan vertonen. Het is zo'n mooi paard,jammer anders.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 18:02

anjali schreef:
Zet hem dan in pension op een hengstenhouderij. En neem daar ook les en begeleiding. Castreren is onomkeerbaar,dat zou ik persoonlijk alleen doen als hij gevaarlijk gedrag zou gaan vertonen. Het is zo'n mooi paard,jammer anders.

Klopt. Maar TS lijkt niet de geschikte persoon om nu, op dit tijdstip, een hengst te houden. Hij gaat vanzelf een keer proberen en als dat gewerkt heeft mag je er van uit gaan dat het een straatje zonder einde wordt terwijl dat helemaal niet nodig is. Hij is aangeschaft als leuk paard om wat mee te rijden voor een tiener. Waarom heeft die z’n kroonjuwelen nodig? Hij wordt niet goedgekeurd en zal zeer waarschijnlijk nooit dekken. Het is een cruzado en de kwpn hengsten zijde moet je nog minder willen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 18:08

anjali schreef:

Wordt hij minder mooi zonder zijn edele delen dan? :+ het is en blijft een mooi paard hoor.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 18:12

De meeste hengsten hebben op een pensionstal ook een geïsoleerd leven, dat is voor mij een belangrijke reden geweest om te casteren.
Daarnaast is een ruin toch net wat praktischer om overal mee naar toe te nemen, buitenritten, vakanties, wedstrijden...
Ben je niet ervaren met hengsten zou ik de keuze snel gemaakt hebben, zeker als hij in pension staat.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 18:16

Heel mooi paard! Mijn tip, ga lekker veel grondwerk met hem doen. Dat vinden ze nog leuk ook! Mijn pony is met drie jaar wel gecastreerd. Sindsdien is hij veel rustiger geworden. Dat vond ik een goede keus. Hij is nu 3,5 en nog steeds alleen grondwerk en aan alles laten wennen. Buigen, wijken, schouder binnenwaarts, longeren zonder lijn en alles op lichaamstaal enz. Hij doet het met plezier. Ik ga zelf er op als hij 4 is.

Succes TS

sarablack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 18:23

anjali schreef:

Joh,als hem hengst laten geen meerwaarde heeft,en dat heeft hij als hij echt een kruising is niet. Dan is het toch sneu dat het dier een geïsoleerd leven moet leiden omdat hij toevallig met ballen geboren is. En met of zonder ballen hij blijft mooi.

Toevallig lijkt hij erg op mijn eigen pre x.Enkel heb ik de merrie vorm. Wij hebben haar onbeleerd gekocht en ze is 6.We zijn ze nu aan het opleren en ze doet het heel goed ik zit er 2x per week op. Ik heb wel heel veel grondwerk gedaan. Ik heb wel het geluk een ervaren Mama te hebben die beter rijd als ik.

Oakland1990

Re: Mijn droompaard gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 18:34

Je bent ook gewoon geruster met een ruin. Niet bij elke pas ogen op je rug hebben. Een grens wordt minder snel overschreden en hij zal er zelf ook een fijner leven door krijgen als die buiten kan. Elk voorjaar kan er weer een kanteling in karakter komen. Wacht tot die de eerste hengstig merrie of veulen tegen komt in 2021...

Zelf een pony hengst gehad met heel veel kwaliteit, eentje die absoluut geschikt was voor de keuring. Jammer dat die naar andere paarden van de ene op de andere dag teveel macho en hengst was geworden want die ballen gingen er toch echt af. Het is hobby, het moet leuk blijven en ontspannend. Met een eerste eigen paard is dat met een hengst niet vanzelfsprekend en haal je je risico’s op je nek die overbodig zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 18:37

Ik zie tegenwoordig zelden een groot paard wat ik echt mooi vind. En deze dus wel. Vroeger stond er een meisje bij mij op stal die een goedgekeurde Kwpn-dekhengst had gekocht.Die heeft ze na een tijdje laten castreren omdat ze hem niet aankon. Ik dacht toen,het kost zo veel werk en moeite om een hengst goedgekeurd te krijgen,dat ga je dan toch niet teniet doen. Verkoop hem dan aan iemand die hem wel aankan en weet te waarderen. En dat paard was lang niet zo mooi als deze van ts. Naar mijn persoonlijke smaak dan.En natuurlijk is hij ook nog mooi als hij "geholpen"zou zijn,maar dan kan hij zijn genen niet meer doorgeven.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 18:41

Dit is een schitterend paard Anjali.
Maar hij word niet minder mooi als ruin, wel gemakkelijker voor een meisje dat pas 2,5 jaar paard rijd.
Daar zou ik al nooit een 3,5 jarige bij aanraden, maar al helemaal geen hengst.
Dat is een keer vragen om ongelukken en wie krijgt dan de schuld? Dat hele mooie paard want die was niet braaf.
Die genen geeft een ander paard maar door, zijn vader bijvoorbeeld.
Of deze hengst net zo mooi vererfd weet je ook niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 18:55

anjali schreef:
Ik zie tegenwoordig zelden een groot paard wat ik echt mooi vind. En deze dus wel. Vroeger stond er een meisje bij mij op stal die een goedgekeurde Kwpn-dekhengst had gekocht.Die heeft ze na een tijdje laten castreren omdat ze hem niet aankon. Ik dacht toen,het kost zo veel werk en moeite om een hengst goedgekeurd te krijgen,dat ga je dan toch niet teniet doen. Verkoop hem dan aan iemand die hem wel aankan en weet te waarderen. En dat paard was lang niet zo mooi als deze van ts. Naar mijn persoonlijke smaak dan.En natuurlijk is hij ook nog mooi als hij "geholpen"zou zijn,maar dan kan hij zijn genen niet meer doorgeven.

Denk je dan vooral aan jezelf of aan het welzijn van het paard?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 19:15

_Penotti schreef:
Maar hij word niet minder mooi als ruin, wel gemakkelijker voor een meisje dat pas 2,5 jaar paard rijd.
Dat is een keer vragen om ongelukken en wie krijgt dan de schuld? Dat hele mooie paard want die was niet braaf.

Natuurlijk mag dit meisje zeer zeker geen ongelukken krijgen!Maar ze kende het paard al voor ze hem kocht meen ik? Ze verzorgde hem eerst toch? En ze heeft tot nu toe nergens gezegd dat hij niet betrouwbaar zou zijn. Het schijnt ook dat hengsten van andere rassen (dan kwpn) wel verhoudingsgewijs braver zouden zijn.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 19:17

anjali schreef:
_Penotti schreef:

Natuurlijk mag dit meisje zeer zeker geen ongelukken krijgen!Maar ze kende het paard al voor ze hem kocht meen ik? Ze verzorgde hem eerst toch? En ze heeft tot nu toe nergens gezegd dat hij niet betrouwbaar zou zijn. Het schijnt ook dat hengsten van andere rassen (dan kwpn) wel verhoudingsgewijs braver zouden zijn.

Dat is gewoon niet waar... hengsten volgen gewoon ook de raseigenschappen ja, dus een rustiger ras zal ook een rustigere hengst geven, maar hengsten zijn in de regel (please begin niet over uitzonderingen) altijd moeilijker dan ruinen, dat is gewoon zo. Je kan dat blijven ontkennen, maar dit is gewoon een ongeluk in wording. Dit gaat fout.

En iberiërs zijn in de regel niet veel kalmer dan KWPN'ers, ze zijn net gevoeliger. Dat kan een groot voordeel zijn in training, maar enkel als je dat naar je hand kan zetten.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 19:24

Anjali, naar mijn idee reageer je niet in het belang van het paard of de ruiter.
Maar puur uit eigen overtuiging dat je het paard mooi vind en héel moet blijven omdat hij zo geboren is.
Ruinen zijn gemakkelijker, als dat niet was liepen er niet zoveel van rond :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 19:29

Met hengsten moet je gewoon áltijd alert zijn. Zelfs met de allerbraafste hengst. En heb je zelf voor het paard alles op orde, heb je nog te maken met mensen om je heen die niét nadenken over het feit dat het een hengst is. Het maakt alles zo veel ingewikkelder en het is nooit volledig ontspannen.
En dan hebben we het nog niet over paardwaardig houden. Er zijn mensen die het geweldig voor elkaar hebben voor hun hengst(en) maar helaas leeft het merendeel geïsoleerd. En of het paard er dan gelukkiger van wordt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 19:33

@Penotti,ja natuurlijk zijn ruinen gemakkelijker dan hengsten,dat weet ik best. Maar soms zie ik een heel mooi paard zoals deze,en er moet toch voortgeplant worden anders heb je over 30 jaar geen paarden meer. Helaas ben ik niet in het bezit van een jonge merrie,anders zou ik ts haar paard een "date"voorstellen! Wel heb ik een beetje het gevoel dat ik het topic van ts aan het kapen ben met mijn ideeen,dat is beslist niet de bedoeling.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 19:36

Naar mijn idee zullen er over 30 jaar nog paarden zijn. Er zijn nog hengsten genoeg

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 19:41

Voortgeplant word er wel, daar hoef je deze niet voor te houden.
Daarnaast weet je niet hoe hij door erft, misschien lang niet zo'n knappe paarden als wat hij zelf is.
En voor die paar paarden die hij mag dekken voor een paar honderd euro, ga je een hele goede ruiter moeten zijn om daar mee om te kunnen gaan, want meestal als ze al eens gedekt hebben worden ze er niet gemakkelijker op.
Ts is 18, 2,5 jaar rij ervaring, echt zo niet verstandig dat aan te praten.
Eigenlijk zou ze een leuke ruin van 10 moeten hebben die alles al gezien heeft, dat zou veel leuker voor haar zijn en voor haar ontwikkeling.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 19:44

Er wordt hier nu wel heel hard doorgedramd over dat hengstzijn. Mss kan ie wel met ruinen op de wei? En zolang ie nog niet gedekt heeft, en er weinig (hengstige) merries in de buurt zijn, kan het mss wel goed gaan. Idd, hengsten hebben vaak minder goede leefomstandigheden dan merries/ruinen, maar anderzijds vind ik hengsten wel iets speciaals hebben naar mensen toe. Ik had vroeger een klophengst en een "volledige" hengst, nu enkel nog de hengst, heb altijd gezegd dat geen hengst praktischer zou zijn, maar toch zou het me niet verwonderen mocht hier na hem weer een hengst belanden. Dus ik deel vooral Anjali's mening.

Maar ik ben het wel met de meerderheid eens dat ik betwijfel of TS de hengst nog onder controle kan houden eens hij gedekt heeft, dat geeft vaak de grootste karakterverandering.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:01

Chanelle007 schreef:
Babootje schreef:
Dat maakt voor het uitgroeien niet zo uit hoor. Vaak groeien ruinen ook nog wat meer uit omdat ze niet zoveel energie meer hoeven stoppen in het hengst zijn.
Voor het paard zelf is het fijner: ze kunnen dan lekker in de wei met een maatje of in een groep. Voor jezelf is het ook nog een stuk veiliger, zeker als je nog nooit een hengst hebt gehad zit een ongeluk in een klein hoekje. Als je hem niet als dekhengst hebt, is er weinig meerwaarde aan het hengst houden.

Ik wil hem ooit als dekhengst gebruiken maar nu nog niet

Chanelle007 schreef:
Ik heb deze knappe zwarte 3 jarige kwpn andalusier hengst gekregen

Maar hier kun je toch niet mee fokken dan? Of het is een Andalusier of een KWPN, maar niet beide en ook niet tegelijk. Welk stamboek is hij ingeschreven?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:07

Natuurlijk kun je er wel mee fokken. Er zijn genoeg mensen die kijken naar het plaatje en niet naar het stamboek wat je er bij krijgt.

Maar dit topic neemt wel een heel vreemde wending. Volgens mij wilde TS gewoon haar mooie paard laten zien.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:08

Ik begrijp werkelijk waar niet waarom sommige hier een 18 jarig meisje met haar eerste eigen paard en 2,5 jaar rij ervaring, bijna proberen te overtuigen om haar paard, die ook nog maar 3 is, hengst te laten.

En dus het paard een eenzaam leven toewensen omdat die toevallig mooi is en een paar ballen heeft?

Klinkt alsof er geen moment aan het welzijn van het dier of zijn eigenaresse wordt nagedacht. Ik wind mij niet zo snel op hier op bokt, maar hier wordt ik gewoon een beetje boos om!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:12

Even tussendoor. Als ik naar haar postgeschiedenis kijk, heeft ze al zeker een jaar of 3 een eigen paard, maar dan een oudere merrie. Dus het lijkt me dat ze toch al wat meer ervaring heeft? :-)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:13

Jessix schreef:
Natuurlijk kun je er wel mee fokken. Er zijn genoeg mensen die kijken naar het plaatje en niet naar het stamboek wat je er bij krijgt.

Maar dit topic neemt wel een heel vreemde wending. Volgens mij wilde TS gewoon haar mooie paard laten zien.

Hey, niet mijn paard, niet mijn beslissing :')

Persoonlijk zou ik niet fokken met een paard waarvan niet bekend is in welk stamboek die staat. Het is een leuk paard verder, ik zou m castreren en mee gaan rijden.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:15

beert schreef:
Even tussendoor. Als ik naar haar postgeschiedenis kijk, heeft ze al zeker een jaar of 3 een eigen paard, maar dan een oudere merrie. Dus het lijkt me dat ze toch al wat meer ervaring heeft? :-)

Ja, heb je daar ook gelezen dat ze daar per se mee wilde fokken met het paard van de buren (terwijl het dier nog kreupel was, natuurlijke dekking)? Dat ze bleef rijden op een kreupel paard? Dat ze een paard in haar achtertuin wilde zetten? :o sorry maar het hebben van een paard zegt werkelijk niets over het hebben van ervaring.

En het hebben van ervaring zegt helaas ook niets over het hebben van wijsheid.