CPL topic

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:30

Zijn er hier toevallig mensen die een foto hebben van een paard met CPL, voornamelijk van de benen uiteraard, die ik mag gebruiken voor mijn blog?

Ik ben mijn oude blog sinds kort nieuw leven aan t inblazen, helemaal gericht op koudbloeden en nu heb ik een stukje over CPL geschreven wat ik graag iets interessanter wil maken met foto's.. maar Bartje heeft zijn sokken weer terug, dus ik kan zelf nog geen foto's maken -O-
Dit is de post trouwens: http://www.abcreatief.com/blog/cpl-chro ... ymfoedeem/
Nog niet helemaal af.. Als jullie nog aanvullingen hebben, graag :D

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:15

Foto's genoeg. Ik zal je er een paar sturen als ik thuis ben.

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:21

Ik zal morgen even kijken of ik een paar goede foto's kan maken.
Vind het wel heel erg confronterend.
Zal ook even voor en na foto's maken van het scheren dan.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:15

Ineens bedenk ik me: zou lympfendrainage niet helpen? Dat doen ze in het ziekenhuis ook bij mensen met vochtophopingen. Toevallig heb ik een osteo/cranio die ook lymfendrainage doet. Voor cpl nooit geprobeerd bij mij Belg, maar wel voor zijn dikke knie en zijn olifantspoot. Dat hielp wel goed.

Beau heeft dus wel van die plooien in zijn kootholten. Paar x last gehad van gedoe aan zijn benen (mok waarbij de maden uit zijn benen kropen, olifantspoot). Maar het probleem zat bij hem in zijn darmen. Toen ik dat onder controle had, heeft hij nooit meer last gehad.

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:19

Het wordt wel gedaan bij CPL en heb er goede verhalen over gehoord.

Edit: volgens mij heeft Jaan zo'n massage toegepast op haar Tych.. op regelmatige basis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:21

Dat is zeker iets om over na te denken. :j

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:42

Schijnt idd goed te werken volgens de facebook groep.

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:46

Alvast bedankt voor de foto's, dat zou super zijn!

Ik weet dat de Blauwe Hengst lymfedrainage doet en ook cursussen geeft. Maar ik heb me er zelf nog nooit zo in verdiept. Het zal zeker werken, maar het lijkt me wel behoorlijk zwaar. En ook lastig bij paarden die zich niet laten aanraken aan de benen. Maar bij de rest wel het proberen waard!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:52

Maar zij raakte mijn paard niet aan bij de benen. Maar blijkbaar kun je op bepaalde plaatsen van het lichaam de pompfunctie handmatig doen als het lichaam dat zelf niet goed doet. En dat is niet (per definitie) op de plaats waar de vochtophoping zit.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:29

De paarden schijnen het na de eerste paar aanhalingen ook fijn te vinden. Dus dat scheelt dan ook weer.

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:35

Oke, dat scheelt inderdaad!
Super als dat goed werkt, en al helemaal mooi als je het dan ook nog eens zelf kan doen. Zou het lastig te leren zijn?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:44

Volgens mijn osteo niet. Heeft het mij ook uitgelegd, maar volgens mij bakte ik er niet veel van. Liet het toch liever aan haar over.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:47

De blauwe hengst gaf ook opleidingen geloof ik. Kost wel ergens rond de 500,- geloof ik.

Berdien

Berichten: 64646
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:34

Mag ik mij hier ook wel melden? Ik heb een bijna 9-jarige Tinkerruin, Flynn. Flynn is 1.65m en een kleine 800 kilo zwaar. Hij heeft al een tijdje (dikke) ribbels in zijn kootholtes achter. Deze zijn droog, zonder pus, irritaties of wat. Maar, ze zitten er wel... Afgelopen winter heb ik hem ook met dikkere kogels (achter) uit zijn stal gehaald. Ze stonden toen vanwege de zeiknatte wei en het slechte wei meer binnen. Nu hij weer 24/7 buiten staat zijn zijn kogels weer mooi slank. Of nou ja... voor zover een Tinker slanke koten kan hebben :+

Hij krijgt zo'n 4x per week beweging, daarnaast staat hij nu dus weer 24/7 buiten. Na het rijden/longeren/whatever krijgt hij muesli met twee scheppen gedroogd kleefkruid van de paardendrogist. Hij is verder kerngezond, enorm energiek en absoluut niet kreupel. Toch zitten die ribbels mij niet lekker, en zijn dikke koten 's ochtends bij het op stal staan ook niet. Op stal staan is in principe geen verplichting, ik kan er ook weer voor kiezen om hem buiten te laten staan deze winter. Maar, dan wordt 's avonds beweging geven nogal lastig.

Kan ik in dit stadium meer doen? Er is nog nooit een DA bij geweest, en de ribbels worden ook niet erger/dikker/meer. Maar het zijn dus absoluut geen gladde kootholtes. Zijn moeder (26, ook in mijn bezit) heeft ook wel iets verdikking erin, maar niet zoals hij ze heeft.

Dit is Flynn:
Afbeelding

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:42

Ik herken veel in wat je verteld. :j
De dikke ribbels en dikke koten.
Toen ik bij deze symptomen de dierenarts liet komen, zei hij al dat het in een ver stadium was.
Mijn paard krijgt nu om de maand een injectie met Doramectine en ik behandel haar benen regelmatig met Neocidol.
Dit verzacht de jeuk.

Berdien

Berichten: 64646
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:44

Flynn heeft er geen jeuk aan, reageert ook niet als ik er aan pruts of in poer := Hij krabt wel eens aan z'n sokken, maar ja, dat doet elk paard wel eens. Hij krabt bijvoorbeeld achter niet vaker dan voor, en voor is er niks aan de hand. Dikke koten zijn overigens nu weer weg :)

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:48

Ik denk dat je er dan nog niks aan kunt doen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. :o

Berdien

Berichten: 64646
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:51

Nee dat idee had ik ook.. Maar ik ben er zeker geen expert in, en wie weet zijn er wel dingen die je al in een eerder stadium kunt doen. Ik hoop in ieder geval dat het heel lang zo blijft! Hij heeft nu nog niet echt ergens last van. Ik blijf hem wel gewoon het gedroogde kleefkruid voeren, dat is ook weer zuiverend.

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:51

Ik wacht ook even antwoord van anderen af op je vraag, voor het geval dit in de toekomst van pas kan komen. :j

yvje86

Berichten: 2706
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:31

@berdien hoe lang voer je de muesli al? En welke voer je en hoeveel/hoevaak?

Er zit momenteel al heel veel voeding in het gras dus misschien zou je eens je voergift onder de loep kunnen nemen?

Berdien

Berichten: 64646
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:53

Al jaren. Hij krijgt het alleen na het rijden. Hij krijgt Subli structuurmuesli of subli dieetmuesli, maar net wat ze hebben. Kwart/halve schep nu.

zorro

Berichten: 8770
Geregistreerd: 19-02-05

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:01

Ik heb een trekpaard, wel eens gehoord van CPL, maar simpelweg nooit bedacht dat mijn paard daar gevoelig voor zou kunnen zijn. Ik controleer haar sokken/ huid er onder regelmatig omdat je gewoon niet kan zien of ze mok heeft door de grote hoeveelheid haar. Dat doe ik ook bij mijn andere paard, gewoon voor de zekerheid. Beide paarden hebben geen mok of mokachtige klachten of iets wat op CPL duidt.

Toch lees ik graag even mee, om mijn kennis wat te vergroten. Ik hoop maar dat ik er verder nooit mee in aanraking kom.

Marloes is 9 jaar, maar ik begrijp dat het op elke leeftijd plotseling kan beginnen?

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:17

Berdien: in dit stadium kun je niet heel veel meer doen dan symptoombestrijding.
Cpl staat los van jeuk (jeuk = mijten).
Een cpl'er heeft niet altijd last van mijten, maar vaak staat het wel een beetje in relatie met elkaar. Door de cpl is de elasticine nl minder, waardoor de huid brozer is, sokkenpaarden hebben een warme omgeving, die ideaal is voor de mijten, in de broze huid vinden ze heel veel voeding. Door de mijten krijgen ze jeuk, ze gaan krabben (en maken dus hun huid kapot). Door te weinig elasticine gaan de wondjes moeilijk dicht, infecteren = goede bodem voor de mijten = vicieuze cirkel).

Belangrijk is dus zeker dat, zodra je ziet dat hij jeuk heeft, te gaan behandelen. Dit kan met sarnacuran of bye mite. Dit spul los je op in water en als het kan laat je zijn benen in een emmer erin weken. Indien dit niet helpt of weken moeilijk is is de cydectin pour on ideaal, dat spul spuit je tussen de sokken en verdeelt hem onderhuids.
De spuiten dectomax dat KBK aangeeft zijn dus ook voor de mijten.

De ribbels en plooien komen specifiek van de CPL uit, dat is progressief dus omkeerbaar. Door te letten op de voeding (suikers!) en veel beweging (voorkeur dag en nacht buiten dus) kun je het wel vertragen. Daarnaast zorgen voor een goede wondbehandeling zodat de huid zo snel mogelijk weer sluit in het geval van wonden of kloven helpen ook.
als je merkt dat zijn koten niet opzwellen als hij niet op stal komt zou ik opteren voor dag en nacht buiten.
Veel meer kan je niet doen. De lymfedrainage kan helpen, maar dat is het interessanter zelf een cursus te volgen (+- 500 €)

yvje86

Berichten: 2706
Geregistreerd: 18-09-12

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:26

Kunnen we niet met zijn allen een cursus volgen, krijgen we misschien groepskorting. :Y)

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:27

yvje86 schreef:
Kunnen we niet met zijn allen een cursus volgen, krijgen we misschien groepskorting. :Y)

dat zou inderdaad fijn zijn
losse behandelingen kosten 50 - 100 €, dus met 5-10 behandelingen heb je het eraan uit, maar 500 euro voor een basiscursus vind ik wel veel geld (de behandelingen ook hoor, zeker met de frequentie dat je het moet doen is dat niet betaalbaar)