lusitano praat en foto,s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:49

@ Nouvel: Heeft het jullie nog een potentiële koper opgeleverd, die keuring?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:55

geen idee, ik heb nog niks gehoord in ieder geval...
we wachten het af... 8-)

Ik heb zaterdag super leuk gelangeteugeld bij Piet Bakker met allebei, Duquesa pakte het ook zo goed op, echt weer genoten!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:48

Wat een prachtpaarden zeg! Ik vind ze heel erg mooi! Ik wist trouwens niet dat Lusitano's zoveel verschillende kleuren hadden!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:48

Mijn paardje is een kruising Lusitano Volbloed.. Zijn vader was wit en zijn moeder vos..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:52

en hoe ziet jouw paard eruit, heb je een foto?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:40

Gizeppie schreef:
Wat een prachtpaarden zeg! Ik vind ze heel erg mooi! Ik wist trouwens niet dat Lusitano's zoveel verschillende kleuren hadden!

Alle kleuren, inclusief bont komen voor.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 23:53

Lusitana schreef:
Gizeppie schreef:

Alle kleuren, inclusief bont komen voor.

Maar bont wordt niet opgenomen in het stamboek toch? En het grootste percentage is schimmel.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 08:53

Bont heb ik toch ook nog nooit gezien of over gehoord.bedoel je niet sabino inplaats van tobiano. Zijn alle bij wit patronen.tobiano is platen bont daar moet minimaal dus een ouder bont voor zijn.bij sabino moet ook een ouder het dragen,maar daar heb je bv minimaal sabino bv enkel een witte kin vlek of 4 witte benen kan ook sabino zijn.maar bij sabino kan ook een grote witte buikvlek voor komen maar dat makt ze niet platen bont.

ik ga misschien keer mijn nrps die hoogst waarschijnlijk homozygoot is dus altijd bont door geeft,laten dekken door een lusitano.dan heb ik een bonte half bloed met 25% arabische bloed.en krijgt veulen nrps register a papieren

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 08:54

Gizeppie schreef:
Mijn paardje is een kruising Lusitano Volbloed.. Zijn vader was wit en zijn moeder vos..

dit lijkt me een zeer geslaagde kruising komt ook vaker voor in portugal. Ik zou zelf zo een idiaal vinden

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:35

keona schreef:
Bont heb ik toch ook nog nooit gezien of over gehoord.bedoel je niet sabino inplaats van tobiano. Zijn alle bij wit patronen.tobiano is platen bont daar moet minimaal dus een ouder bont voor zijn.bij sabino moet ook een ouder het dragen,maar daar heb je bv minimaal sabino bv enkel een witte kin vlek of 4 witte benen kan ook sabino zijn.maar bij sabino kan ook een grote witte buikvlek voor komen maar dat makt ze niet platen bont.

Ik bedoel echt bont. ALLE kleuren komen voor en er zijn nooit restricties geweest (anders dan in Spanje) wat betreft kleuren en stamboekopname. Appaloosa is er zelfs ooit geweest.
Waar denk je dat de Amerikaanse paarden hun kleuren vandaan halen?

Het is geen voorkeurskleur, dus ze komen heel weinig voor. Ik denk wel dat ze langzaam nog meer gaan verdwijnen, misschien wel helemaal, zeker nu vooral de verdunde kleuren zo populair zijn en bruin erg gewaardeerd wordt.
Het is zo zeldzaam dat ze in de paardenbladen en op sites als nieuwswaardig gezien worden.
http://www.equitacao.com/noticia.php?n=8006&

In het boek van Arsénio Raposo Cordeiro over de Lusitano en vooral zijn oorsprong, kun je een mooie plaat van een schilderij zien van een Iberische bonte hengst met heel veel wit uit de 18e eeuw bv.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:57

wauw, een bonte Lusitano, dan zou een kinderdroom uitkomen. Later als ik groot ben moet er zoeen komen :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:00

Voor zover ik weet wordt bont wel degelijk geweigerd bij stamboekopname, al was het wel een oorsponkelijke kleur van de Iberiër, inderdaad terug te zien op diverse oude schilderijen van Iberische paarden. Zelfs de voskleur is lang ongewenst geweest en zie je tegenwoordig zelden en schimmels hebben lang de voorkeur gehad, behalve dan bij de AR. Het is nog maar kort dat "kleur" op prijs gesteld wordt en ook nog extra geld oplevert.
Schimmels zijn, nog, in de meerderheid al begint dat langzaam te verdwijnen. Maar inderdaad, alle kleuren die je bij de Amerikaanse paarden ziet ( Paints en Quarters) komen bij het Iberische paard vandaan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:07

Alik schreef:
wauw, een bonte Lusitano, dan zou een kinderdroom uitkomen. Later als ik groot ben moet er zoeen komen :D

+ 1 !!! :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:25

ElCid schreef:
Voor zover ik weet wordt bont wel degelijk geweigerd bij stamboekopname, al was het wel een oorsponkelijke kleur van de Iberiër, inderdaad terug te zien op diverse oude schilderijen van Iberische paarden. Zelfs de voskleur is lang ongewenst geweest en zie je tegenwoordig zelden en schimmels hebben lang de voorkeur gehad, behalve dan bij de AR. Het is nog maar kort dat "kleur" op prijs gesteld wordt en ook nog extra geld oplevert.
Schimmels zijn, nog, in de meerderheid al begint dat langzaam te verdwijnen. Maar inderdaad, alle kleuren die je bij de Amerikaanse paarden ziet ( Paints en Quarters) komen bij het Iberische paard vandaan.

Ten eerste kan een niet in het stamboek opgenomen paard nog steeds 100% Lusitano zijn, ten tweede wordt bij opname echt niet naar kleur gekeken. Het is geen criterium.
Als je daar op afgewezen wordt, kun je in beroep, want er is geen enkel arikel in de reglementen te vinden die over kleur gaat, behalve de melding dat bruin en schimmel het meest voorkomen.
(Anexo III)

Het ras heeft geen kleur, dus gaan ze ook geen kleuren uitsluiten, zoals bij rassen waar de kleur wél een raskenmerk is.

Ten derde, als iets niet op prijs gesteld wordt, wil dat nog niet zeggen dat het niet voorkomt.

Voor de liefhebbers, bonte cruzados zijn makkelijker te vinden en betaalbaarder.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:42

Misschien dat er niet meteen kleuren worden uitgesloten maar een Lusitano die niet het stamboek ( Adultos) wordt opgenomen is geen fokdier en op die manier kan dus een minder gewenste kleur ( of type) uitgesloten worden en zal die dus bijna kunnen verdwijnen. Op het opnameformulier staat kleur weliswaar niet als criterium, maar ik vraag me af of je met een bonte Lusitano een kans maakt. Kans is groot dat er nog wel een andere reden voor afkeuring wordt gevonden bij beroep; waar zijn al die bonte Lusitano's anders gebleven ;) ! Als een van de ouders van het bonte veulen niet in het Adultos staat mag er dus niet mee gefokt worden en is het dier een cruzado, ook als het 100% Lusitano is.
Bij de Quarters komen nog steeds de zgn. "crop-outs" d.w.z. een bont veulen uit schijnbaar effen ouders en voorouders. Zo'n veulen zal dan opgenomen kunnen worden in Paint stamboek maar niet in het Quarter stamboek, ondanks dat het 100% Quarter is.
Ik weet niet of er bij Lusitano's crop-outs voorkomen? Is het veulen van 2 effen ( Adultos) ouders? Dan zal het een veulenboek papier krijgen en zou het leuk zijn als zo'n dier ooit op een keuring komt.

Edit: ik spreek/ lees geen Portugees dus die regelementen zijn leuk maar ik kan er niks mee :o Op de site van http://lusitanovrienden.info/category/nieuws/ onder stamboek zaken staat het regelement in het Engels, daar staat inderdaad niks over kleur in, voor zover ik snel kan zien, maar wel:

Citaat:
One - Animals which have not been entered in the Lusitano Studbook may not be referred to as Lusitano Breed animals and the Supervisory Body does not, therefore, issue certificates of origin for such animals prior to their respective owners’ delivery of proof of registration

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:06

Al even opgezocht, beide ouders zijn goedgekeurd, dus dan lag het bont gen ergens verstopt; ik ben heel benieuwd of dit dier ooit ggk gaat worden? Dan zou de kans op bonte Lusitano's wel eens kunnen toenemen ;) maar zien is geloven en ik moet het eerst nog zien ;)

Kans is dat de vader, nu een schimmel, bont was! Als die nu helemaal verschimmeld is dan is die bonte kleur niet meer te zien maar vererft hij het dus wel. Maar goed, dat is dus maar een idee, dan heeft de fokker dat of niet gezien, of zijn mond gehouden ;) De kans bij dit veulen bestaat ook, dat het verschimmeld en de bonte kleur dus niet meer zichtbaar wordt, dan komt er gewoon "ruca" in het papier!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:14

Is het Portugese "Sabina" wat wij Sabino noemen?
RUÇA SABINA
En wat betekent dit CASTANHA ( bruin) MADURA LIGEIRAMENTE INTERPOLADA?

Die kleuren vind ik terug bij voorouders van het veulen.

Niekje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:26

Jeetje zeg, wat een gave Lusitano's allemaal! <3
Sinds kort rijd ik een lusitano merrie van de hengst Soajo. Totaal niet bekend met het ras, maar begin het steeds leuker en leuker te vinden! Leuk om dit topic te gaan volgen!

Hieronder de 4-jarige merrie Guessa:

Afbeelding

Afbeelding

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:01

Mooie merrie Niekje1991!

El cid, mijn stelling blijft gewoon overeind, hoe je het of wendt of keert. Lusitanos komen in alle kleuren, inclusief bont voor.

Een Lusitano waarvan een van de ouders niet ter keuring is aangeboden maar wel in het veulenboek staat is gewoon een Lusitano waarvan de stamboom helemaal na te gaan is, alleen is het geen stamboek Lusitano en zal inderdaad als cruzado door het leven moeten, maar is feitelijk "een Lusitano zonder papieren" .

Maar totaal los daarvan kan een bonte gewoon opgenomen als het twee ouders heeft die bij het volwassenen stamboek zijn ingeschrevn. Ze kunnen gewoonweg niet geweigerd. En dat gebeurt ook niet.

Waar ze gebleven zijn? Er waren er al niet veel en er zijn niet veel bonten bijgefokt, punt.
In Nederland werden bonten voor 1980 ook als lelijk gezien en waren ze heel schaars. Toen er een hype kwam en goedgekeurde bonte hengsten is er een opleving gekomen. Ik weet niet hoe het nu statistisch is bij KWPN, maar ik denk niet dat ze een grote voorkeursstatus genieten binnen dat stamboek.

Kleuren zijn gewoon aan mode onderhevig. Er wordt met gewenste kleuren meer gefokt (vandaar de opkomst van de verdunde kleurtjes bv) en met niet zulk gewenste kleuren minder of niet.
Je wilt uiteindelijk je product wél verkopen. Fokkers springen dus in op de markt. (Staatsstoeterijen hebben bredere belangen.)
Daardoor is het aantal bonten teruggelopen. Maar ze zijn er her en der, en via atavisme komt het soms plots terug in een veulen, zoals bij de getoonde Gaivota.

De kleurennamen zijn helaas een beetje vaag. Zo wordt hier zowel perlino als cremello als palomino "isabel" genoemd.
Ruça is schimmel. Ruça sabina wordt ook "alva" genoemd. Ik weet niet of het met sabino te maken heeft, ik zal er eens in duiken. Ze zijn op het oog wit.
Madura is rijp, ligeiramente interpolada is licht geinterpoleerd.

Ik heb niet zo´n interesse in onderverdeling van kleuren, maar ik zal er eens induiken voor je, of misschien weet een ander het zo uit het hoofd.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:47

Ik zeg ook nergens dat Lusitano's niet in alle kleuren voorkomen, ik zeg alleen dat er een in ieder geval een poging is gedaan om sommige kleuren weg te fokken, hoeveel vossen lopen er bijv. rond, dat is ook een kleur die een tijd niet geliefd was. Ik vraag me af of, als er ooit een bonte Lusitano zal worden aangeboden of die wordt ggk als deze goed in het type staat en of de keurmeesters dat kunnen beoordelen. Een echt bonte beoordelen op bouw is moeilijk, dat is o.a. de reden dat halterpaarden bij de Paints bijna allemaal Minimal White zijn, dan is bijv. de ruglijn beter te zien.

De vraag over de kleuren stel ik omdat bij de voorouders van het bonte veulen bij de kleuren nog andere aanduidingen staan die misschien kunnen duiden op een verkleuring van de vacht die niet als bont werd opgemerkt. Ik weet dat ruça schimmel is en dat veel kleuren op papier niet helemaal kloppen met de werkelijke kleur van een paard. Onze, homozygoot en zeer zwarte, hengst staat op papier als Castanha i.p.v. preta en ik ken ook gevallen dat een buckskin castanha werd genoemd of een zwarte zelfs ruça omdat men er blijkbaar van uit ging dat het toch wel een schimmel zou worden.

Ik vind bont prachtig, ondanks dat ik een minimal white Paint heb, maar binnen sommige rassen wordt de kleur nou eenmaal niet op prijs gesteld. Een voorbeeld is bijv. de Azteca, kruising tussen Iberier en Quarter. Kruisingen tussen Paint en Iberier worden niet toegestaan omdat er dan kans is op bont, dus ik neem aan de kruising tussen Quarter en een bonte Lusitano ook niet mogen, wat raar is als die laatste een ggk paard zou zijn. Bont is en blijft in veel gevallen een niet alom geaccepteerde kleur en veel stamboeken zullen kost wat kost die kleur blijven onderdrukken, behalve als opeens de halve wereld om bonte Lusitano's gaat roepen, en dan nog..............Ook binnen het KWPN zijn de bonten nog steeds in de minderheid, deels omdat veel mensen geen bont paard willen hebben.

Ik had de vertaling van Madura en ligeiramente interpolada ook opgezocht en vond dezelfde vertaling als jij hebt, ik vraag me alleen af wat die betekenen i.c.m. ruça.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:15

ElCid schreef:
Ik zeg ook nergens dat Lusitano's niet in alle kleuren voorkomen, ik zeg alleen dat er een in ieder geval een poging is gedaan om sommige kleuren weg te fokken, hoeveel vossen lopen er bijv. rond, dat is ook een kleur die een tijd niet geliefd was. Ik vraag me af of, als er ooit een bonte Lusitano zal worden aangeboden of die wordt ggk als deze goed in het type staat en of de keurmeesters dat kunnen beoordelen. Een echt bonte beoordelen op bouw is moeilijk, dat is o.a. de reden dat halterpaarden bij de Paints bijna allemaal Minimal White zijn, dan is bijv. de ruglijn beter te zien.

Er is geen poging gedaan om kleuren te elemineren, zoals bv bij de Fries en kleurrassen, omdat kleuren nooit een rol gespeeld hebben voor opname, er is alleen sprake van meer voorkeur voor de een of andere kleur door de tijden heen bij kopers en daar past men zich bij aan.
Er is geen enkele reden om een bonte Lusitano die aan wordt geboden niet goed te keuren. Bruikbaarheid staat nummer 1. Schoonheid en dus ook kleur, speelt geen enkele rol. Dat vlekken inderdaad op bepaalde plekken voor optisch bedrog kunnen zorgen wil niet zeggen dat een keurmeester er niet aan gaat beginnen. Zou een slechte keurmeester zijn. Een paard met een scheve bles waardoor het een asymetrisch hoofd lijkt te hebben komt er ook gewoon door... een witte aftekening aan het benen of lateral twee kan ook zorgen dat een paard onregelmatig lijkt gaan, maar die komen er ook gewoon door.

Citaat:
De vraag over de kleuren stel ik omdat bij de voorouders van het bonte veulen bij de kleuren nog andere aanduidingen staan die misschien kunnen duiden op een verkleuring van de vacht die niet als bont werd opgemerkt. Ik weet dat ruça schimmel is en dat veel kleuren op papier niet helemaal kloppen met de werkelijke kleur van een paard. Onze, homozygoot en zeer zwarte, hengst staat op papier als Castanha i.p.v. preta en ik ken ook gevallen dat een buckskin castanha werd genoemd of een zwarte zelfs ruça omdat men er blijkbaar van uit ging dat het toch wel een schimmel zou worden.

Ja wat ik zei, ze zijn niet erg nauwekeurig met kleuren duiden, met name omdat ze geen rol spelen voor het ras.

Citaat:
Ik vind bont prachtig, ondanks dat ik een minimal white Paint heb, maar binnen sommige rassen wordt de kleur nou eenmaal niet op prijs gesteld. Een voorbeeld is bijv. de Azteca, kruising tussen Iberier en Quarter. Kruisingen tussen Paint en Iberier worden niet toegestaan omdat er dan kans is op bont, dus ik neem aan de kruising tussen Quarter en een bonte Lusitano ook niet mogen, wat raar is als die laatste een ggk paard zou zijn.

Dan heb je het over een ras waarbij kleur-eisen zijn opgenomen in de stamboekstandaard. Het Palomino stamboek wil ook geen zwarten, het Fjordenstamboek wil ook geen schimmels, etc.

Citaat:
Bont is en blijft in veel gevallen een niet alom geaccepteerde kleur en veel stamboeken zullen kost wat kost die kleur blijven onderdrukken, behalve als opeens de halve wereld om bonte Lusitano's gaat roepen, en dan nog..............Ook binnen het KWPN zijn de bonten nog steeds in de minderheid, deels omdat veel mensen geen bont paard willen hebben.

Er is een verschil in stamboeken die het niet accepteren en al of niet populair zijn, en in beide gevallen komen ze evengoed voor. Zo accepteert het IJslands stamboek ook geen bonten, maar ze bestaan wel, bonte IJslanders. Je zegt het zelf, mensen willen ze niet graag, dus daarom gaat men ze niet massaal fokken. De klant bepaalt.

Het Lusitano stamboek, nogmaals, kent, anders dan sommige andere stamboeken, geen kleurdiscriminatie en geen kleur eis. Kleur speelt geen rol in de rasstandaard.
In hoe grote getalen er Lusitanos voorkomen die bont zijn ligt dus niet aan de stamboekstandaard, maar aan mode/smaak.

Citaat:
Ik had de vertaling van Madura en ligeiramente interpolada ook opgezocht en vond dezelfde vertaling als jij hebt, ik vraag me alleen af wat die betekenen i.c.m. ruça.

Was het één term dan alles bij elkaar?

Het is hier trouwens ook niet bij iedereen even duidelijk wat sabina is, maar wat ik tot nu toe gehoord hebt zou ik toch gokken dat het sabino is.
Maar nogmaals kleurbeschrijvingen zeggen, zoals je zelf ook hebt gemerkt, vaak weinig over de werkeljke kleur van het paard.

Dat wat jij buckskin noemt hier soms bruin genoemd wordt, komt door de nuance die soms amper waarneembaar is en dan moet je dus echt naar de achtergrond van de ouders gaan kijken en da doen veel niet, nogmaals omdat er geen standaard is.
Ik heb zelf een paard in de verkoop gehad waar een hele discussie over ontstond met de klant die echt dacht dat hij lichtbruin was, terwijl het om een donkere valk ging met schouder en aalstrepen. :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:22

http://www.cavalo-lusitano.com/en/stud- ... -stud-book
Pelagem: CASTANHA MADURA LIGEIRAMENTE INTERPOLADA

Pelagem: RUÇA SABINA

Pelagem: RUÇA CLARA BATARDA.

Ik kan voor Batarda überhaupt geen vertaling vinden.

Ik ben altijd bezig met kleuren en kleur genetica, dus vind het erg interessant om te weten wat de keurmeesters met deze beschrijvingen bedoeld hebben. Gelukkig gaan ze tegenwoordig wel iets beter kleuren omschrijven, maar dat zal ook door de druk vanuit het buitenland komen. Mensen willen toch graag in hun boekje de echte kleur van hun paard hebben staan, o.a. voor identificatie!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:51

O toch niet 1 term.
Ik denk dat de eerste een warmbruin met metalic/koper glans is.

Batarda is een vliegenschimmel. "wit met rode stipjes". Afgeleide van abetarda, een gestipte vogel (Otis tarda)

Ik vond trouwens iets over schimmels waar ze een sabino of avinhado omschrijven als roodachtige haren tussen witte en zwarte, waarmee ze zich onderscheiden van de gewone schimmel die twee kleuren haar door elkaar heeft.

De linken zijn leeg als je niet op de pagina en eigenschappen daarvan hebt geklikt. ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:58

Overigens kennen ze in Brazilië soms weer andere kleuromschrijvingen, om het leuker te maken...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:15

Lusitana schreef:
De linken zijn leeg als je niet op de pagina en eigenschappen daarvan hebt geklikt. ;)

Dat schiet dan ook niet op. Hoe dan ook, ging om de ouders en voorouders van het bonte veulen.