Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
keona schreef:Bont heb ik toch ook nog nooit gezien of over gehoord.bedoel je niet sabino inplaats van tobiano. Zijn alle bij wit patronen.tobiano is platen bont daar moet minimaal dus een ouder bont voor zijn.bij sabino moet ook een ouder het dragen,maar daar heb je bv minimaal sabino bv enkel een witte kin vlek of 4 witte benen kan ook sabino zijn.maar bij sabino kan ook een grote witte buikvlek voor komen maar dat makt ze niet platen bont.
ElCid schreef:Voor zover ik weet wordt bont wel degelijk geweigerd bij stamboekopname, al was het wel een oorsponkelijke kleur van de Iberiër, inderdaad terug te zien op diverse oude schilderijen van Iberische paarden. Zelfs de voskleur is lang ongewenst geweest en zie je tegenwoordig zelden en schimmels hebben lang de voorkeur gehad, behalve dan bij de AR. Het is nog maar kort dat "kleur" op prijs gesteld wordt en ook nog extra geld oplevert.
Schimmels zijn, nog, in de meerderheid al begint dat langzaam te verdwijnen. Maar inderdaad, alle kleuren die je bij de Amerikaanse paarden ziet ( Paints en Quarters) komen bij het Iberische paard vandaan.
Citaat:One - Animals which have not been entered in the Lusitano Studbook may not be referred to as Lusitano Breed animals and the Supervisory Body does not, therefore, issue certificates of origin for such animals prior to their respective owners’ delivery of proof of registration
ElCid schreef:Ik zeg ook nergens dat Lusitano's niet in alle kleuren voorkomen, ik zeg alleen dat er een in ieder geval een poging is gedaan om sommige kleuren weg te fokken, hoeveel vossen lopen er bijv. rond, dat is ook een kleur die een tijd niet geliefd was. Ik vraag me af of, als er ooit een bonte Lusitano zal worden aangeboden of die wordt ggk als deze goed in het type staat en of de keurmeesters dat kunnen beoordelen. Een echt bonte beoordelen op bouw is moeilijk, dat is o.a. de reden dat halterpaarden bij de Paints bijna allemaal Minimal White zijn, dan is bijv. de ruglijn beter te zien.
Citaat:De vraag over de kleuren stel ik omdat bij de voorouders van het bonte veulen bij de kleuren nog andere aanduidingen staan die misschien kunnen duiden op een verkleuring van de vacht die niet als bont werd opgemerkt. Ik weet dat ruça schimmel is en dat veel kleuren op papier niet helemaal kloppen met de werkelijke kleur van een paard. Onze, homozygoot en zeer zwarte, hengst staat op papier als Castanha i.p.v. preta en ik ken ook gevallen dat een buckskin castanha werd genoemd of een zwarte zelfs ruça omdat men er blijkbaar van uit ging dat het toch wel een schimmel zou worden.
Citaat:Ik vind bont prachtig, ondanks dat ik een minimal white Paint heb, maar binnen sommige rassen wordt de kleur nou eenmaal niet op prijs gesteld. Een voorbeeld is bijv. de Azteca, kruising tussen Iberier en Quarter. Kruisingen tussen Paint en Iberier worden niet toegestaan omdat er dan kans is op bont, dus ik neem aan de kruising tussen Quarter en een bonte Lusitano ook niet mogen, wat raar is als die laatste een ggk paard zou zijn.
Citaat:Bont is en blijft in veel gevallen een niet alom geaccepteerde kleur en veel stamboeken zullen kost wat kost die kleur blijven onderdrukken, behalve als opeens de halve wereld om bonte Lusitano's gaat roepen, en dan nog..............Ook binnen het KWPN zijn de bonten nog steeds in de minderheid, deels omdat veel mensen geen bont paard willen hebben.
Citaat:Ik had de vertaling van Madura en ligeiramente interpolada ook opgezocht en vond dezelfde vertaling als jij hebt, ik vraag me alleen af wat die betekenen i.c.m. ruça.