Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:52

Ik volg je topic al een tijdje TS en ik ben benieuwd waarmee je thuis gaat komen. Fijn dat lusitana je zo goed kan helpen. Het is toch last om zulke dingen te doen als je de taal niet zo goed spreekt.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 11:01

ElCid, bedankt voor de hulp, maar ik ben bang dat ik het niet ga redden als ik donderdag en vrijdag paarden ga kijken en zondag terug moet zijn. In twee dagen terug rijden met de trailer lijkt me erg heftig voor het paardje.

Eilleen, dat is zeker fijn, want bij mijn vorige bezoek heb ik wel gemerkt hoe lastig het is als je de taal niet genoeg machtig bent om de tehcnische details te bespreken zeg maar.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:03

Wauw Lusitana, knap dat je dat gedaan hebt, voor een nobele onbekende. Zo zie je toch maar weer dat het moeilijk is als buitenlander een paard te kopen in het zuiden.
Ik hoorde al meermaals dat je echt wel een inlandse connectie nodig hebt, om enerzijds goede paarden te vinden en anderzijds zaken te kunnen doen zonder risico op afgezet/bedrogen te worden.
Ik ben benieuwd of er deze keer wat bijzit dat je goedkeuring kan wegdragen. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:02

rea schreef:
Ik hoorde al meermaals dat je echt wel een inlandse connectie nodig hebt, om enerzijds goede paarden te vinden en anderzijds zaken te kunnen doen zonder risico op afgezet/bedrogen te worden.

Prijzen gaan sowieso accuut omhoog als je uit het buitenland komt.
En dat kan wel gewoon het dubbele zijn, of driedubbele...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:33

rider schreef:
ElCid, bedankt voor de hulp, maar ik ben bang dat ik het niet ga redden als ik donderdag en vrijdag paarden ga kijken en zondag terug moet zijn. In twee dagen terug rijden met de trailer lijkt me erg heftig voor het paardje.

.

het is wel mogelijk, als je een goede trailer hebt en verantwoord rijdt. Wij hebben er in maart 5 dagen over gedaan, dat was dan weer extreem lang, maar het was deel van onze vakantie. De paarden hebben toen ook wel eens 10 uur op de trailer gestaan ( overigens niet de gewone 2 paards maar een grote Amerikaanse trailer, dat scheelt). Maar ik ken mensen zat die het in 2 dagen doen en dat vergt dan meer van de chauffeur dan van het paard.
Maar als je kan kiezen zou ik er ook meer tijd voor uit trekken; eerst maar zien of je daadwerkelijk slaagt in het vinden van het juiste paard, succes!

Seven

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 17:41

Ik ben weer vreselijk benieuwd ;)
Goed dat jé naar je gevoel luistert

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:18

Lusitana schreef:
rea schreef:

O jee...of jij koopt en ze komt hem bij jouw :o afhalen!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:40

Lusitana schreef:
rea schreef:

Oh nou gelukkig ken ik eigenlijk alleen maar hele eerlijke Portugese zakenmensen die gewoon hun paard naar waarde te koop aanbieden. :j Ook binnen de Lusitano vereniging zijn er eigenlijk alleen maar positieve aankoop verhalen en adressenbestand vol met fijne fokkers en/of handelsstallen.

TS, leuk weer even naar Portugal! Heel veel plezier en hopelijk vindt je hem nu wel!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:21

Jessix schreef:
Oh nou gelukkig ken ik eigenlijk alleen maar hele eerlijke Portugese zakenmensen die gewoon hun paard naar waarde te koop aanbieden. :j Ook binnen de Lusitano vereniging zijn er eigenlijk alleen maar positieve aankoop verhalen en adressenbestand vol met fijne fokkers en/of handelsstallen.

Ik ken ook meer fokkers en handelaren die hun paard gewoon naar hun waarde aanbieden.
Het gaat om een risico dat wel degelijk aanwezig is als je afwijkt van normale paden en op de bonnefooi naar Portugal komt.
Ik heb nu weer van twee van mijn vrienden gehoord dat ze de paarden eerst wel zouden opkopen omdat de verkopers bij het zien van buitenlanders de prijs zouden verdubbelen...
En sterker, een verkoper gaf zijn prijs aan mij en toen hij doorkreeg dat het paard naar het buitenland zou gaan vroeg hij of ik de prijs al doorgegeven had... Anders had hij hem verhoogd, dat gaf hij ook toe. Maar hij maakte er verder geen punt van dat hij nu voor deze prijs weg kan gaan.
Maar ik maak dat dus aan de lijve mee aan deze kant, die prijsverhogingen.

Er zijn trouwens ook nog eens genoeg kopers die de waarde niet eens kennen en altijd teveel betalen, maar wat niet weet dat niet deert. :D

Maar iedereen moet voor zichzelf weten hoe ze dingen doen. Er zijn immers ook genoeg afzetters tussen contactpersonen, dus dat is ook niet altijd een garantie dat je niet teveel betaalt.
Als je de taal beheerst of je treft een fokker die Engels spreekt bv, en je hebt verstand van zaken, kun je het best zelf doen. :j
Een goed contact persoon vinden is ook niet makkelijk. Maar als je er een kunt vinden, kun je daar wel profijt van hebben.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:39

Ik kruip even uit mijn meeleeshoek.

Ik heb het in Spanje gehad. Een paard waar ik interesse in had, via via gevonden. Ik zou dan zelf het contact afhandelen over de prijs. Maar die had ik al wel doorgekregen. Toen ik hem sprak was de prijs ineens de helft hoger. Daarmee kwam het paard ook direct in een te hoge prijsklasse dus sneed ie zich mee in zijn vingers.
Ik geef ze op zich geen ongelijk, maar niet altijd slim, hihi

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:31

Ik snap ze daar ook best daar maar een tussen persoon lijkt me dan lastig wie te vertrouwen

Ik vind het top dat je zo helpt Lusitana echt top

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:56

Dat risico heb je in NL ook. Bokt staat er vol mee. :o En wat je al schrijft Lusitana, ook niet alle tussenpersonen zijn betrouwbaar. Kwestie van goed voor bereiden en uiteraard deels geluk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:20

Ja precies, het is best ingewikkeld hoor, paarden kopen op zich, waar dan ook.
Uiteindelijk komt ook veel op gezond verstand neer en veel verliezen dat een beetje bij het aanzien van hun droompaard.

Wat ook wel grappig is, is dat veel mensen met een paard thuiskomen waar ze niet echt voor heengingen, ook in Nederland. Paarden hebben nog altijd de mysterieuse eigenschap om hun baas te kiezen...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:26

Lusitana schreef:
Ja precies, het is best ingewikkeld hoor, paarden kopen op zich, waar dan ook.

Klopt! :D Maar ook wel heel leuk!

En één ding is zeker, ik heb die paar dagen paarden kijken met jou heel erg leuk gevonden. Je weet inderdaad ook leuke particulieren en/of boertjes te vinden die je als buitenlandse koper inderdaad niet snel weet te vinden. Dus ik denk dat het voor TS zeker een leuke, leerzame trip wordt met hopelijk een droom paard om mee naar huis te nemen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 17:33

Zenuwslopend....weet niet of ik het ooit nog een keer aandurf...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:41

Dank je Jessix.

Ondertussen heb ik nog niks vernomen, dus ik nem aan dat ze nog onderweg zijn, of voor pampus liggen in het hotel...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:42

Wat spannend toch, effe naar portugal voor een paard....

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:48

Ze zijn al aangekomen. Ik gok dat ze voor pampus liggen ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:53

Okee, bedankt.
Ze zouden eerder kunnen beginnen morgen met kijken, maar zolang ik niks hoor houd ik maar de lunchafspraak aan.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:56

Veel plezier morgen rider en Lusitana

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 23:05

Goede tip: Carlos Bastos, vriend van mn familie. Rijdt met zijn lusitanos op zeer hoog niveau (wereldkampioen in equitação de trabalho). Hij fokt ze ook!
Laatst bijgewerkt door Warboel op 06-08-15 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Puntjes verwijderd

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 23:34

Zo benieuwd wat het gaat worden.
Net even de 7 pagina's gelezen haha.
Heeel veel succes maat vooral plezier. Met het zoeken.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 23:44

Haha we waren even wat eten in de stad. En de wifi is nogal bagger dus veel berichten komen niet dior. Nu ga ik wel voor pampus liggen dus uitgebreid commentaar volgt later. ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 21:40

Nou vandaag hebben ze minstens 8 paarden gezien waarvan 1 al voorkeur had, daar hadden ze foto en film van gezien en een filmpje van de vader en hij voldoet precies aan alles dat ze wil... en daar was ze enthousiast over, aldus de smid die ik met ze op stap heb gestuurd.
Ze zijn inmiddels al op weg naar de volgende overnachtingsplaats en ik neem aan dat rider van daar af wel verslag gaat doen en anders morgenochtend, want ze kan pas ´smiddags laat bij het volgende adres terecht.
Ik wil het topic niet hi-jacken maar wellicht dat er wat mensen ongeduldig afwachten, dus ik dacht ik laat maar iets weten... :)

De smid weet ook wel een vervoerder, dat is ook wel weer handig.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 21:58

Spannend ben benieuwd
En rider had je nog met de fokker overlegd? ;)