Lusitano kopen tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:59

Jessix schreef:
Maar waarom dan dit paard opnemen zodat hij een merrie kan dekken met een langere rug? Er zijn genoeg Lusitano's die wel aan alle eisen van de APSL voldoen. Anders kun je alles wel goedkeuren, op elk potje past tenslotte een deksel. Andere Lusitano kenners zullen je hetzelfde vertellen. Hij voldoet gewoon niet aan de eisen. Te weinig bot, de beweging en te weinig type. Dat jij het een mooie hengst vind snap ik ja, hij heeft een PRE uitstraling. En dat zoeken we nou net niet! ;)

Kijk maar eens naar de kampioen der kampioenen. Kijk en vergelijk.

wie is de kampioen der kampioenen bij de Lusitanos?

Anoniem

Re: Lusitano kopen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:03

Ehhh ik weet niet maar dit topic word voor de lezer aardig verstoord door het offtopic gaan pfff.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:04

Zijn de Lusi's zo duidelijk anders dan de PRE's? Ik zelf vind ze sierlijker, maar is dat zo? Mij is nl ook weer verteld dat er nageneog geen uiterlijk verschil is, alleen zijn de Lusitano's nerveuzer, heter..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:10

Ik zie heel veel verschil. Ik heb nog nooit een Lusitano voor een PRE aangezien of andersom.

Heter en nerveuzer? Nou nee hoor, net als de PRE moet je een goede Lusitano makkelijk heet te maken zijn, maar daarbij wel zijn concentratie bij de ruiter houden om snel te kunnen reageren. Dat hete moet je ook zo weer kunnen laten afvloeien. Zo zie je paarden in de ring die super heet hun kunsten vertonen en wanneer de ruiter de teugels loslaat en beloont stapt het dier weer heel rustig weg en kun je er zo een kind opzetten om uit te stappen.

Net als bij elke ras zul je ook slomere hebben of nerveuze types er tussen hebben, maar ook hierna wordt wel gekeken bij de opname keuring. Een paard wat niet alert is voor fijne hulpen of zo gek is als een deur komt niet door de keuring heen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:25

Jessix,dat jij geen neerwaartse romprichting hebt gezien bij die schimmel kan ik me echt niet voorstellen,dat was overduidelijk en ook met een baal hooi niet op te lossen.Ook als ie forser wordt blijft ie de grond in lopen ondanks zijn ruime bewegingen.Ook was hij mega strak in de rug..ik vondt de bruine veel beter bewegen wat dat betreft.Die zette zijn achterbeen er echt onder..en veel talent voor het sluiten wat imo belangerijker is dan met voorbeengewapper door de baan gaan. Nu waren die 2 echt uitersten en heb ik ook types er tussen in gezien die me wel aan stonden..maar persoonlijk zie ik juist niet in wat zo'n windhond toe kan voegen aan een barok paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:27

HALLO, OFFTOPIC GANGERS, doe even een eigen topic openen over dit onderwerp!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:27

Joolien schreef:
Ehhh ik weet niet maar dit topic word voor de lezer aardig verstoord door het offtopic gaan pfff.

Dat maakt toch niet uit? een discussie is toch ook voor de ts interesant om te verduidelijken wat rastypisch is en wat niet zodat ze haar voordeel daarmee kan doen bij de aankoop van een lusitano.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:28

Elisa2 schreef:
Jessix,dat jij geen neerwaartse romprichting hebt gezien bij die schimmel kan ik me echt niet voorstellen,dat was overduidelijk en ook met een baal hooi niet op te lossen.Ook als ie forser wordt blijft ie de grond in lopen ondanks zijn ruime bewegingen.Ook was hij mega strak in de rug..ik vondt de bruine veel beter bewegen wat dat betreft.Die zette zijn achterbeen er echt onder..en veel talent voor het sluiten wat imo belangerijker is dan met voorbeengewapper door de baan gaan. Nu waren die 2 echt uitersten en heb ik ook types er tussen in gezien die me wel aan stonden..maar persoonlijk zie ik juist niet in wat zo'n windhond toe kan voegen aan een barok paard.

Uh ik denk dat je je tot luckystory moet richten, zij plaatste een opmerking op de schimmel... ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:28

Sorry,bedoel dan luckystory..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:29

Elisa2 schreef:
Joolien schreef:

Dat maakt toch niet uit? een discussie is toch ook voor de ts interesant om te verduidelijken wat rastypisch is en wat niet zodat ze haar voordeel daarmee kan doen bij de aankoop van een lusitano.

Daarbij was TS zelf ook op de keuring dus lijkt me nabespreken wel interessant voor haar. Maar wat mij betreft is het ook wel klaar hoor over de bruine hengst..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:32

Jessix wat zijn voor jouw de zichtbare verschillen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:35

russel schreef:
Jessix wat zijn voor jouw de zichtbare verschillen?

Ik denk niet dat dit de plaats is om PRE's en Lusitano's te vergelijken... TS wil een Lusitano, die beslissing heeft ze al voor zichzelf gemaakt.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:49

Ow, als TS het lastig vindt, moet ze het zeggen hé.
Uiteindelijk hebben zowel TS als de rest hier naar dezelfde paarden zitten kijken. En veel van de fokkers die wij haar hebben genoemd waren daar ook aanwezig om hun paarden te tonen. Dan mag daar toch over gediscussieerd worden?

@Elisa: Vooropgesteld dat ik zelf ook geen fan ben van dat paard en dat ik hem ook heel strak vond in de bovenlijn, denk ik toch dat dat eerder optisch is. Net doordat hij zich zo strak houdt in z'n lenden, dat hij aan de magere kant was en ook nog eens behoorlijk opgetrokken stond waardoor je de hele aflijning van zijn ribben zag lopen. Op bijvoorbeeld de foto's hier:
http://www.oypo.nl/pixxer.asp?id=7E376993731B120E
Trek daar een lijn door en dat is echt niet neerwaarts?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:58

Nou als ik de lijn van heup naar boeg trek vindt ik hem wel neerwaarts..hij werdt ook niet heel lekker gereden vondt ik dus dat kan er ook allemaal mee te maken hebben.Maar goed..eigenlijk zou je hem over een paar jaar weereens moeten bekijken denk ik als ie uitgezwaard is en wat dikker.

En nu voor mijzelf omdat ik graag leer.. {als de ts het idd oke vindt} hebben jullie voorbeeldfoto's van de verschillende type Lusitano's?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:57

Op stal hebben we meerdere lusitanos en lusitano kruizingen die getraind worden voor rejoneo en ook PRE voor verkoop die worden getraind voor dressuur en hogeschool , heel weinig PRE doen het stierenvechten ze zijn niet lenig en snel genoeg en hebben minder uithoudingsvemogen dan een lusitano die oorspronkelijk gefokt werden voor dit doel . Denk dat TS niet naar keuringshengsten moet gaan zoeken maar gewoon naar een leuk gezond paard waar ze plezier mee gaat krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 17:17

Zouden de PRE's minder lenig zijn omdat ze compacter zijn? of waar zit hem dat in?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:52

Denk meer aan het fokbeleid die apto keuring stelt weinig voor dus te veel niet goede dieren goedgekeurd en mee gefokt (gelukkig word het al ietsje strenger)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:10

Wat mij opvalt is dat er in dit topic erg wordt gesproken over Barok. Nu vallen Lusitano's natuurlijk wel onder die noemer, maar het APSL fokt rastypische Lusitano en niet typisch Barok. Wat is dan ook typisch Barok? Een groep paarden wat zijn populaire hoogtepunt heeft te danken aan de Barokke tijd? Toen wilde men inderdaad imposante paardje met weelderige manen. Het Spaanse stamboek is daar wat meer op in gegaan dan het Portugese, al kent het APSL absoluut dat type wel.

Maar wat is nou typisch Lusitano? Nou deze merrie bijvoorbeeld:
Afbeelding

Vindt je haar Barok? Ze is wel heel rastypisch Lusitano. Modern gefokt? Ze is al een dame op hoge leeftijd en daarbij nog eens gefokt uit hele oude en zuivere bloedlijnen. Ik denk dat als je Lusitano's wil gaan beoordelen je ook daadwerkelijk moet kijken naar het rastype Lusitano en niet zo zeer naar het beeld van Barok wat je in je hoofd hebt.

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:40

Dankje,dat is al duidelijker..mooi dier trouwens.
Maar er zijn verschillende stromingen dus bij de lusitano's? heb je ook voorbeelden van bijv. de Veiga paarden en een andere stroming?

Wat ik zie bij bijv. de friezen is dat de "barokke" types vaak de kleinere,rondere paarden zijn met veel massa.
De wikipedia zegt dit erover: http://nl.wikipedia.org/wiki/Barokpaard

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:42

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:26

Die wilde ik je net doorsturen. :) Ik weet geen website met duidelijk foto's van de bloedlijnen. Wel kun je kijken op Google en Youtube om een beeld te krijgen.

Als je kijkt naar de hengsten op die website, deze zijn naar mijn maatstaven wel weer heel barok en toch ook echte Lusitano's om te zien. Als je die paarden weer vergelijkt met deze http://www.lusitanosteiner.com/ kun je al duidelijke verschillen zien. Of kijk alleen al naar de banner van de APSL website http://www.cavalo-lusitano.com/

Verschillende paarden, toch allemaal met de raskenmerken van de Lusitano.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:33

wow dat is snel gegaan hier! :wow:

ik vind de merrie uit de post van jessix wel een echte rastypische lusitano om te zien :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:53

Nouvel schreef:
wow dat is snel gegaan hier! :wow:

ik vind de merrie uit de post van jessix wel een echte rastypische lusitano om te zien :j

Dat is Ninfa, goedgekeurd met 83,5 punten, recommended mare, winnares van vele medailles o.a. op Golegã. Nu al enkele jaren in het bezit van Romina Steiner die er o.a. Gin Lemon uit gefokt heeft. <3

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:54

prachtige merrie en geweldige punten zeg!

mijn merrie is met 73,5 punten goed gekeurd, ik vind haar ook best heel rastypisch al zeg ik het zelf...
maar goed, je eigen paard is altijd mooi... :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:58

Van de week zag ik dit geweldige dier voorbij komen:
Afbeelding

@ Nouvel, dat vind ik ook. En zoals je weet vind ik jouw merrie ook een schitterend dier. Ik vind haar wel veel meer barok dan bijvoorbeeld Ninfa. Ze heeft dan ook andere bloedlijnen door de aderen stromen. (om maar weer de verschillen en ook de gelijkenissen aan te tonen)