PRE Andalusiër laten castreren ja of nee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:46

NienkeNiels schreef:
Laten we het feit over kennis en handelbaar heid van een hengst achterwege laten svp. Ik kan mijn hengst prima hanteren en corrigeren en heb goede begeleiding.

Zoals ik al eerder zei, een paard kan omslaan als een blad aan een boom. Een keer met je ogen knipperen en het is gebeurd. Je begeleiding is er niet altijd als jij straks met je hengst aan de slag gaat. En de aanval van de ene hengst die bij de les in de pad van de ander hing, was onder het toeziend oog van de instructie. Die kon op dat moment ook niets doen.

Het is in een fractie van een seconde gebeurt. Is nog tot daar aan toe als je zelf gevaar loopt, maar er zijn ook mensen om je heen waar je aan moet denken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:47

Fransje_70 schreef:
(Ze l ult maar door werkelijk waar, het is echt geniaal)

kan je misschien ook iets inhoudelijks toevoegen aan dit topic?
of blijf je op de man spelen.
over spiegelen gesproken :+

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:48

Hallo cassidy je zegt wel heel leuk dat mensen niet openstaan voor andere meningen, maar jij drukt de jouwe ook wel heel overdreven uit.
Voor elk paard moet je opletten, of t nou een ruin hengst of merrie is.
Het blijven dieren en zijn altijd onvoorspelbaar heeft niks te maken met hengst zijn ja of nee

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:49

Cassidy schreef:
NienkeNiels schreef:
Laten we het feit over kennis en handelbaar heid van een hengst achterwege laten svp. Ik kan mijn hengst prima hanteren en corrigeren en heb goede begeleiding.

Zoals ik al eerder zei, een paard kan omslaan als een blad aan een boom. Een keer met je ogen knipperen en het is gebeurd. Je begeleiding is er niet altijd als jij straks met je hengst aan de slag gaat. En de aanval van de ene hengst die bij de les in de pad van de ander hing, was onder het toeziend oog van de instructie. Die kon op dat moment ook niets doen.

Het is in een fractie van een seconde gebeurt. Is nog tot daar aan toe als je zelf gevaar loopt, maar er zijn ook mensen om je heen waar je aan moet denken.

ja, kijk maar uit, dat kan ik ook
met ogen knipperen...nou berg je maar *\o/* *\o/* *\o/* }:0 /3
bangmakerij gedrag bah!
TS kan prima met haar hengst omgaan, dont worry
dat ze zich zorgen maakt prima,
maar ga haar nou niet bang maken, anders ga ik met mijn ogen knipperen 8-)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:50

Sammy_xxs schreef:
Hallo cassidy je zegt wel heel leuk dat mensen niet openstaan voor andere meningen, maar jij drukt de jouwe ook wel heel overdreven uit.
Het blijven dieren en zijn altijd onvoorspelbaar heeft niks te maken met hengst zijn ja of nee

precies
dat geldt voor mens en dier
Laatst bijgewerkt door nombrado op 29-01-13 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 23:52

Ach zo snel ben ik niet bang gemaakt van mijn hengst. Heb hem al vanaf veulen af aan :) En ken dus precies iedere blik en actie van hem en weet ook hierop te reageren. Als hij een merrie ziet brult hij blijft soms staan maar prima te houden/corrigeren. Als hij buiten in de paddock staat en er staan verderop merries blijft hij wel vaak roepen naar deze merries, af en toe een beuk tegen het hek maar daar blijft het dan bij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:52

Sammy_xxs schreef:

Hengst is net dat stukje onvoorspelbaarder als de hormonen door zijn lijf gieren. En een hengst gaat door waar merries en ruinen stoppen....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:53

NienkeNiels schreef:
Ach zo snel ben ik niet bang gemaakt van mijn hengst. Heb hem al vanaf veulen af aan :) En ken dus precies iedere blik en actie van hem en weet ook hierop te reageren. Als hij een merrie ziet brult hij blijft soms staan maar prima te houden/corrigeren. Als hij buiten in de paddock staat en er staan verderop merries blijft hij wel vaak roepen naar deze merries, af en toe een beuk tegen het hek maar daar blijft het dan bij.

Je hengst is nog jong, is nog een puppie. Naarmate ze ouder worden, gaat ook dat veranderen....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:55

zo gevaarlijk die hengsten
Afbeelding
helemaal als ze ouder worden :7

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:56

Nou cassidy, ben ik het niet met je eens. Het ligt toch echt aan de opvoeding.

Ander voorbeeld, iedereen zegt dat pitbulls gevaarlijk zijn en niet met andere honden kunnen.
Nou de mijne die kan het super goed, speelt met elke hond, zelfs als hij word gebeten ( wat al meerdere keren is gebeurd) doet hij niks terug.
Zover het vooroordeel over pittbulls.

Terug naar hengsten, als je je hengst gewoon goed opvoed, en jullie wederzijds respect hebben zal de hengst echt niet over jou grenzen heen gaan hoor.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:57

Cassidy schreef:
NienkeNiels schreef:

Je hengst is nog jong, is nog een puppie. Naarmate ze ouder worden, gaat ook dat veranderen....

Ik denk juist dat haar hengst nu in de risico zone zit, begint zn lichaam te kennen en zn hormonen, naarmate hij ouder wordt zal het juist minder worden.

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:00

Bravo, nombrado, jouw 3 hengsten zijn geweldig....Spijtig genoeg ken ik meer horrorverhalen dan verhalen met een happy ending.
Hij brult, hij beukt tegen de staldeur, ... en hij is nog maar 3. Zijn gedrag gaat enkel heviger worden, naarmate de hormonen echt door zijn lijf beginnen te razen.
TS het is geweldig dat je hem door en door kent, en ook goede begeleiding hebt, maar wees aub niet onvoorzichtig (en als jij, degene die hem al van veulen af kent, begint te twijfelen, lijkt het mij mss toch een reden om hem te castreren). Het is immers niet enkel je eigen veiligheid die hier speelt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:01

Nog een toevoeging..
Hengsten in stabiele omgeving die de paarden in hun omgeving kennen reageren vaak anders
bij hun bekenden, dan als je veel wisselende paarden in je omgeving hebt.
(wat ook logisch is, doen andere paarden ruin en merrie ook, maar vaak iets minder uitbundig)
Hier in NL op pensionstal is het natuurlijk nogal een wisselende populatie.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:03

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:05

Misschien is het een optie om contact op te nemen met het stamboek? Kijken hoe zij denken over de afstamming en achtergrond van je paard. En met andere hengstenhouders gaan praten. Zonder hengsten geen veulens tenslotte. Bij het Balingehof hebben ze veel ervaring met PRE en hengsten, maar ik geloof dat dat nu dicht is. Je moet voor jezelf een afweging maken of het een op weegt tegen het ander. Het is wat je zelf al noemde aan het begin van het topic, je kan het niet meer ongedaan maken naderhand.

Het is inderdaad wel zo dat er een heel verschil is met het houden van hengsten in het middellandse zee gebied en het noorden van Europa. En dat er ook veel meer op karakter geselecteerd wordt in het zuiden. Gedraagt een hengst zich daar niet, dan gaat ie gewoon in de worst. Er is mij ooit verteld door een (oude) paardenfokker dat er in Nederland een tijd veel te veel alleen maar naar het plaatje werd gekeken. Dat karakter vroeger ook zwaar meewoog en dat dat minder werd. Best wel jammer, maar soms raakt iets een 'tijdje uit de mode'. Zo gaat dat.

Ik ga ook mee met Sjolvir. Teveel wisselen van gezelschap is ook niet fijn, en dat gebeurt veel in Nederland.
Laatst bijgewerkt door zoutenootjes op 30-01-13 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:07

Ik versta geen Pools, maar gezien de titel van de film lijkt het me een paard getraind door Mario Luraschi, dus het gedrag is aangeleerd, op commando en aan en uit te zetten. Ga geen trick horses vergelijken met de doorsnee PRE in handen van eenal dan niet (meestal niet) kundig persoon in Nederland.

Sammy_xxs

Re: PRE Andalusiër laten castreren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:09

Wat een geweldig filmpje :D

@ cassidy, maar dat zou toch niks uitmaken of het aangeleerd is of niet. Volgens jou kan je nooit met een hengst samenwerken.
Volgens mij probeerd nombrado te laten zien dat het dus wel kan ;)

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:13

Een aantal jaar geleden zijn ik en mijn paard aangevallen door een hengst, beide paarden waren onder het zadel. Ik heb nu nog last van de schade die hij veroorzaakt heeft en heb ook een engeltje op m'n schouder gehad toen, had heel anders af kunnen lopen. Z'n ruiter kon hem ook op geen enkele manier stoppen, terwijl hij normaal heel handelbaar was onder het zadel. Ik wil hiermee zeggen dat hengsten,ook al denk je ze te kennen en onder controle te hebben, toch heel raar uit de hoek kunnen komen.
Mijn advies is dan ook hem te castreren wanneer je geen echte reden hebt om hem hengst te houden, daar doe je jezelf echt een plezier mee.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:13

niet gekeken...oja, maar het koste je energie, sorry, dat zei je al.
Sorry dat ik je dan met een pools filmpje lastig val
Mario is idd een paardenman. Wederzijds respect. Niks knopjes
het is een spel, wat hengsten onderling ook doen. Dat het dan met bepaalde commandos gaat is niets mis mee...de paarden vinden het heerlijk als er met ze gewerkt wordt op deze manier
Golos favo "kunstje" is ook op zijn achterhand staan...en dan is ie grooooooooooooot
maar noooit maar dan ook nooooit van zijn leven, zal hij mij daarmee opzettelijk verwonden.
(en met zijn inmiddels 18 jaar, blijft ie me nog steeds pestend in mijn jas bijtend uitdagen om te spelen!)
Afbeelding
endanisiegroothoor

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:15

Kiwi_ schreef:
Een aantal jaar geleden zijn ik en mijn paard aangevallen door een hengst, beide paarden waren onder het zadel. Ik heb nu nog last van de schade die hij veroorzaakt heeft en heb ook een engeltje op m'n schouder gehad toen, had heel anders af kunnen lopen. Z'n ruiter kon hem ook op geen enkele manier stoppen, terwijl hij normaal heel handelbaar was onder het zadel. Ik wil hiermee zeggen dat hengsten,ook al denk je ze te kennen en onder controle te hebben, toch heel raar uit de hoek kunnen komen.
Mijn advies is dan ook hem te castreren wanneer je geen echte reden hebt om hem hengst te houden, daar doe je jezelf echt een plezier mee.

Ja maar dat had ook net zo goed een alpha merrie kunnen zijn hoor, die zijn ook erg pittig en kunnen ook ineens aanvallen zonder reden, ook maar geen merries meer rijden?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:16

Kiwi_ schreef:

wat gebeurde er?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:20

nombrado schreef:
Kijk eens naar dit filmpje
en dan specifiek op minuut 6.25, naar zwarte apollo
zie kijk en huiver ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=xYN-C0SSSgU

Die man weet hoe ermee om te gaan en te trainen en voor films ze te af te richten.

Mooi hoor.

Het is niet voor iedereen weggelegd. En ze zijn onberekenbaar doordat er geen geschikte omgeving is en leefomstandigheden.

Altijd oppassen maar dat geldt ook voor merries en voor ruinen, maar bij de hengsten toch meer oppassen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 30-01-13 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:21

Sammy_xxs schreef:

Nou mijn hengsten reageren toch echt wel heel anders als de merries en ruinen die ik ken hoor. De reactie op andere paarden is een wereld van verschil. Is het controleerbaar? Gelukkig wel, maar om nou te zeggen hetzelfde... Nou nee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:21

Met een hengst werken houdt in dat er een heel managment omheen zit en heel veel kennis voorhanden is. De huisvesting van een gemiddelde hengst, ongeacht ras, in Nederland, als je hem op een gemiddelde pensionstal gaat zetten, gaat er echt niet zo uitzien dat je hem op een landje kunt zetten met een draadje ertussen, of in een kudde met merries die hij dekken mag. Wordt een ander verhaal als je hem thuis hebt en er maar een beperkt aantal mensen mee omgaat. Ik ga op grond van de berichten van ts er van uit dat dit niet het geval is en ook niet gaat zijn.

Bij de hengst van ts heb ik de volgende bedenkingen:

Paard heeft een medisch verleden, al dan niet erfelijk.
Is drie en ts stelt de vraag in de OS echt niet om berichten te sprokkelen, maar is daar onzeker over.
Staat op pensionstal, en toont met drie al dingen waar ik serieuze vraagtekens bij krijg.
Geen geschiktte accomodatie voor een hengst, laat staan als hij de dekdienst ingaat. Als iemand hem al hebben wil.

Paarden in de puberteit, dat gedrag daar moet je mee om kunnen gaan. Per definitie zeggen dat het weer af gaat zakken is niet helemaal waar: het ligt aan de opvoeding van de personen die met hem omgaan. Je moet bereid zijn (let wel, ik zeg niet dat je het moet doen) om als het nodig is door te gaan met je correctie tot je hengst daar echt van onder de indruk is. Ik betwijfel of ts daartoe in staat is.

Maar hey, er is eerder in dit topic de cursus opgenoemd die in mijn onderschrift staat. En ik ben betrapt, want ik probeer hier mensen te bewaren voor fouten die ze dreigen te maken, terwijl dat in de cursus nu net wordt afgeraden.

Ze roepen dat iedereen moet zijn eigen fouten mogen maken. Zo ook ts. Ik hoop allen voor ts dat er geen dodelijke ongelukken gebeuren, of je een ander er voor de rest van zijn leven de rolstoel mee inhelpt. Ik zou een goede WA verzekering afsluiten als ik jou was. En verder op het beste hopen.

Veel wijsheid toegewenst bij het maken van je beslissing.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:25

Jessix schreef:
Sammy_xxs schreef:

Nou mijn hengsten reageren toch echt wel heel anders als de merries en ruinen die ik ken hoor. De reactie op andere paarden is een wereld van verschil. Is het controleerbaar? Gelukkig wel, maar om nou te zeggen hetzelfde... Nou nee.

Nou ik ken genoeg dominante merries die ook echt wel een gebruiks aanwijzing hebben, die niet samen kunnen met andere paarden ( of een paar vaste vriendjes) dus ook maar geen merries meer nemen?
Vind het gewoon zo overdreven dat een hengst als gevaarlijk word bestempeld, terwijl het gewoon aan je eigen opvoeding ligt.
Tuurlijk is een hengst net wat feller als een ruin, maar als je ermee kan omgaan. waarom dan castreren?