Azteca

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 08:48

Cambiar schreef:
keona schreef:
ik zal edwin vragen hij heeft onze merrie gefokt en kent romina heel goed.hoop dat hij daar een fijne baas heeft waar hij ook aandacht krijgt want dat verdient hij.wel jammer dat hij weg is.ik kon hem toen ook kopen maar wat moet ik met een hengst kon hem gewoon niet plaatsen en dan ook nog de geld kwestie natuurlijk ;) ik zal kijken wat ik kan doen

Echt? Kon je hem kopen? Hij is idd heel erg speciaal. Ik wou graag een dek voor een grullo project met Sorraia's, maar zal er zelf eens een topic voor maken met gans m'n verhaal ;)

ja kon hem kopen want hij stond te koop dat wist ik,vind hem ook erg lief.maar heb helaas niet geld op mijn rug groeien anders had ik het echt wel gedaan.odemira weet misschien ook waar hij is daar kun je ook eens vragen.maar ik zal ook wel eens kijken of ik wat teweten kom

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:34

Awel, daar zou ik heel gelukkig mee zijn!!! Heb een homozygoot zwarte Berber merrie op het oog, dat zou mooie combi zijn en misschien kans op een grullo!
Sorry voor topicvervuiling Authentic, maar misschien is Q ook wel iets voor je merrie. Ik zag van een meisje foto's van een kruising met haar merrie (meende me te herinneren dat er ook Quarter in zit in haar merrie) en Q. Moet zeggen dat ik haar veulen echt ongelofelijk mooi vind!!! Ze zit hier ook op bokt.

Authentic

Re: Azteca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 11:41

Geeft niet :P hij gaat wel erg hard zo lol, ik ken de hengst niet om eerlijk te zijn :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:46

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:07

Ik heb hier ook een Veiga staan momenteel. En ik kan niet zeggen dat ik dat een 'moeilijk' paard vind ofzo.
Ze is gevoelig en heeft behoorlijk wat temperament, dat zeker wel. En ze heeft ook graag dat je duidelijk tegen haar bent.
Maar ik vind haar van karakter eigenlijk helemaal niet lastig of ingewikkeld.
Integendeel zelfs. Ze is net heel duidelijk en eerlijk. Je weet met haar meteen waar je staat. En ze zal altijd proberen om te doen wat je vraagt. Erg fijn en lief dier!
En afgelopen week toevallig ook op een andere Veiga gereden. En dat was een merrie die nog heel groen is onder het zadel. En die vond ik qua karakter ook zo fijn. Sommige dingen vond ze nog spannend, maar dan laat ze dat ook gewoon merken. Maar als je haar vertrouwen probeert te geven, dan pikt ze dat ook zeer snel op. En probeert ze het toch te doen voor je.
Afgaande op oa. die 2 merries snap ik zelf niet zo goed waarom er zo vaak gezegd wordt, dat ze 'moeilijk' zouden zijn.
Ik vind de doorsnee haflinger of fjord doorgaans namelijk wel een beetje een grotere uitdaging om er iets van gedaan te krijgen. :+
Misschien moet het 'type' je liggen?

Cambiar schreef:
Awel, daar zou ik heel gelukkig mee zijn!!! Heb een homozygoot zwarte Berber merrie op het oog, dat zou mooie combi zijn en misschien kans op een grullo!
Sorry voor topicvervuiling Authentic, maar misschien is Q ook wel iets voor je merrie. Ik zag van een meisje foto's van een kruising met haar merrie (meende me te herinneren dat er ook Quarter in zit in haar merrie) en Q. Moet zeggen dat ik haar veulen echt ongelofelijk mooi vind!!! Ze zit hier ook op bokt.

Ik geloof dat je het over mijn zusje haar merrieveulen van Q hebt?
Want de moeder van dat veulen heeft geen Quarterbloed hoor. De mama van dat veulen is 100% New Forest pony. ;)
Maar het is een wreed knap veulen, dat is waar. :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:17

Cambiar schreef:
keona schreef:
ik zal edwin vragen hij heeft onze merrie gefokt en kent romina heel goed.hoop dat hij daar een fijne baas heeft waar hij ook aandacht krijgt want dat verdient hij.wel jammer dat hij weg is.ik kon hem toen ook kopen maar wat moet ik met een hengst kon hem gewoon niet plaatsen en dan ook nog de geld kwestie natuurlijk ;) ik zal kijken wat ik kan doen

Echt? Kon je hem kopen? Hij is idd heel erg speciaal. Ik wou graag een dek voor een grullo project met Sorraia's, maar zal er zelf eens een topic voor maken met gans m'n verhaal ;)

Quiosque stond al jaren te koop, maar niet voor iedereen. Uiteindelijk is hij afgelopen zomer naar Duitsland verkocht. Ik vind het geen topper, maar hij heeft wel een geweldig karakter. Zo fel op de stier en zo mak als een schaap. Kleine kinderen rijden er zo mee weg.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:21

@ luckystory, ik denk dat ze jouw veulen bedoelen, alleen is die helemaal niet van Quiosque, maar van Colibri. Maar jouw merrie heeft natuurlijk wel Quarter in zich.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:23

Jessix schreef:
@ luckystory, ik denk dat ze jouw veulen bedoelen, alleen is die helemaal niet van Quiosque, maar van Colibri. Maar jouw merrie heeft natuurlijk wel Quarter in zich.

ik denk ook dat ze die bedoelt.
en quiosque is misschien geen topper maar karakter van hem maakt alles goed

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:29

Cambiar schreef:
Jessix schreef:
Ik ken vele Veiga's en ook die staan bekend om hun welwillende karakter, ja ze kunnen wat 'elektrischer' reageren, maar eerlijkheid en inzetbaarheid staat bij Manuel Veiga voorop. Je moet 100% op je paard kunnen vertrouwen.

Ik heb 3 veiga's. Hm...welwillend worden ze met goeie training, maar het zijn absoluut geen simpele paarden. Ik heb hier al wat meegemaakt in het begin.... Ik vind het wat te rooskleurig voorgesteld. Ze gaan zich hechten aan 1 baas en doen hun best omdat je hun vertrouwen hebt, dat kan ik beamen. Ze zijn ook eerlijk, maar komen ook best eerlijk uit voor hun eigen mening :D
Stop je ze dan in de handen van iemand anders...mijn merrie's zijn toch wel best erg eenhandig en kieskeurig....als het niet klikt, dan laten ze dat echt op het gevaarlijke af merken...

Je mag ook niet vergeten dat die Portugezen hun paarden enorm kunnen 'zetten'. Eens ze getraind zijn, kun je er inderdaad veel mee doen. Heb je al eens gezien hoe Quiosque gereden wordt (ik heb paar foto's zien staan op FB tijdens training met nep-stier)? Die mannen spelen kort op de bal, paarden hebben echt geen ruimte om hun zin te doen....je zou voor minder braaf zijn als zo'n vent op je rug zit en met een scharenbit je mond gijzelt....

Ik begrijp de reden niet om te kruisen met een quarter en zie absoluut geen meerwaarde voor de doorsnee bokt-meiden, we hebben hier weinig vee te hoeden....ook ken ik in België of Nederland geen plek waar er stieregevechten plaatsvinden. Ik vind Azteca's dus gewoon weer een luxe product en geen meerwaarde voor de Lusitano (kruisingen zijn altijd link van karakter, je weet nooit hoe het zal uitvallen).
Voor het ogenblik ben ik in contact met iemand die Berber kruisingen doet, Berbers zijn de voorouders van de Lusi, maar dus ook van de quarter!!! Dat is al een betere keus én je krijgt wél een beter karakter als je Lusi kruist met Berber (dit kan ik beamen, ze zijn cooler).
In Frankrijk heb je een andere soort kruising, namelijk de Lusitano X Berber. Ze noemen het : Le genet.
Ik zou persoonlijk eerder zo'n keuze maken dan een Lusi met en Quarter fokken. Quarters zijn onnatuurlijk, met Berber fok je terug naar het oude type Iberisch paard. Natuurlijk zijn Azteca's opzichtiger, meer gebolde spieren en dergelijke....maar ik hou er niet van...
Le Genet zijn iets kleinere paarden, maar hebben een enorme uitstraling en zalig karakter.
Dit is zo'n type genet kruising:http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-C8MYKT4G.jpg
Deze hengst heeft een prachtige zwarte zoon, 3/4 berber, 1/4 Lusitano. Ik zou er 1 van merrie's wel eens willen door dekken...

Te rooskleurig voorstellen, nee dat denk ik toch niet. Ik stel me ook niets voor, ik heb genoeg ervaring uit eigen hand. Misschien heb jij net de pech gehad met je merries, maar de paarden die ik ken kun je zo uit handen geven hoor, geen probleem. En of ik wel eens gezien heb hoe Quiosque gereden wordt? Jazeker, die is jaren lang van mijn vriendin geweest en die heb ik zelf regelmatig gereden. Daar kan je nog achterstevoren op zitten met twee vingers in je neus. Echt een super braaf dier.

Maar een Engelse Volbloed en een Arabier vindt men ook altijd moeilijk en daar heb ik ook alleen maar positieve ervaringen mee, dus ik denk dat het een beetje persoonlijk is..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:30

keona schreef:
Jessix schreef:

ik denk ook dat ze die bedoelt.
en quiosque is misschien geen topper maar karakter van hem maakt alles goed

Absoluut en dat geeft hij ook door aan zijn veulens. De fokker van Quiosque heeft een stal vol staan van die paarden en het zijn allemaal paarden die voor je door het vuur gaan. Stuk voor stuk op karakter gefokt en als bonus hebben ze allemaal die kleur.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:31

welke stal is dat zal zeker in portugal zijn?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:41

Ja, de fokker is Antonie Paim. Quiosque is dus niet spoorloon, maar woont dus in Duitsland bij zijn nieuwe eigenaar. Ik weet niet of hij nog beschikbaar komt voor de dekdienst.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:07

Jessix schreef:

We hebben ook een Quiosque-veulen lopen van 2012, hé. Een merrieveulen uit mijn zusje haar pony-merrie. ;)
Ik geloof dat dat het veulen is dat nu bedoeld wordt?

Want dat mijn hengstenveulen uit mijn half-Quartermerrie niet van Q is, weet Cambiar normaal gezien wel.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:32

dit forum ging toch over de azteca ...:)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:39

En die kan je oa. fokken mbv. Lusitano-hengsten.
Zo gek is het dan toch niet, dat er al eens wat hengsten besproken worden? ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:44

Luckystory schreef:
Jessix schreef:

We hebben ook een Quiosque-veulen lopen van 2012, hé. Een merrieveulen uit mijn zusje haar pony-merrie. ;)
Ik geloof dat dat het veulen is dat nu bedoeld wordt?

Want dat mijn hengstenveulen uit mijn half-Quartermerrie niet van Q is, weet Cambiar normaal gezien wel.

Misverstand...ik dacht dat de foto's die je me doorstuurde een veulentje was van Quiosque....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:47

Jessix schreef:
Te rooskleurig voorstellen, nee dat denk ik toch niet. Ik stel me ook niets voor, ik heb genoeg ervaring uit eigen hand. Misschien heb jij net de pech gehad met je merries, maar de paarden die ik ken kun je zo uit handen geven hoor, geen probleem. En of ik wel eens gezien heb hoe Quiosque gereden wordt? Jazeker, die is jaren lang van mijn vriendin geweest en die heb ik zelf regelmatig gereden. Daar kan je nog achterstevoren op zitten met twee vingers in je neus. Echt een super braaf dier.

Maar een Engelse Volbloed en een Arabier vindt men ook altijd moeilijk en daar heb ik ook alleen maar positieve ervaringen mee, dus ik denk dat het een beetje persoonlijk is..

Tja, ik heb inderdaad al enorm wat pech gehad met paarden in het algemeen....de laatste is zelfs gestorven voor ik hem gezien heb (was een berbertje).... in die zin is m'n beeld misschien wat vertekend van de Quarter, er zullen best wel goede paarden tussen zitten.
Wat me wel opviel was dat toen ik ging rijden met een vriend die enkel Quarters had, dat ze niet zo'n sterke hoeven hebben.
M'n Lusitano's hebben echt kei-harde hoeven, kunnen probleemloos op harde bodem lopen, de quarters die ik ken moest je dit niet mee proberen....

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:48

Cambiar schreef:
Misverstand...ik dacht dat de foto's die je me doorstuurde een veulentje was van Quiosque....

Ja, dat is ook een veulen van Q. :o?
Dat red dun merrietje toch?
Maar die mama is geen Quarter.

Maar Keona en Jessix, denken dat je het over mijn valk hengstje hebt, die wel uit een merrie met Quarterbloed komt. En die is inderdaad niet van Q maar van Colibri. ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 01:03

castano schreef:
dit forum ging toch over de azteca ...:)

Yup! :j Maar om er eentje te maken kun je een Lusitano gebruiken. :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 01:05

Luckystory schreef:
Ik heb hier ook een Veiga staan momenteel. En ik kan niet zeggen dat ik dat een 'moeilijk' paard vind ofzo.
Ze is gevoelig en heeft behoorlijk wat temperament, dat zeker wel. En ze heeft ook graag dat je duidelijk tegen haar bent.
Maar ik vind haar van karakter eigenlijk helemaal niet lastig of ingewikkeld.
Integendeel zelfs. Ze is net heel duidelijk en eerlijk. Je weet met haar meteen waar je staat. En ze zal altijd proberen om te doen wat je vraagt. Erg fijn en lief dier!
En afgelopen week toevallig ook op een andere Veiga gereden. En dat was een merrie die nog heel groen is onder het zadel. En die vond ik qua karakter ook zo fijn. Sommige dingen vond ze nog spannend, maar dan laat ze dat ook gewoon merken. Maar als je haar vertrouwen probeert te geven, dan pikt ze dat ook zeer snel op. En probeert ze het toch te doen voor je.
Afgaande op oa. die 2 merries snap ik zelf niet zo goed waarom er zo vaak gezegd wordt, dat ze 'moeilijk' zouden zijn.
Ik vind de doorsnee haflinger of fjord doorgaans namelijk wel een beetje een grotere uitdaging om er iets van gedaan te krijgen. :+
Misschien moet het 'type' je liggen?

Ik heb er absoluut geen probleem meer mee en moet zeggen, is de eerste keer dat ik me zo goed voel bij paarden nu ik m'n veiga's heb....maar....we hebben een lange weg afgelegd.
Je herinnert je wellicht nog m'n verhaal op een ander forum, mijn twee zussen-veiga merrie's werden als 'gevaarlijk' bestempeld. Ze zijn inderdaad eerlijk en je weet direct waar je staat, maar ze kunnen erg explosief worden in al hun eerlijkheid.....
Ook zijn ze enorm eenhandig. Ik heb na de zadelmaktraining mijn merrie overgenomen van een parellitrainster (voordien had een trainer me geweigerd omdat ze vond dat m'n merrie 'gevaarlijk' was).
Zelf heb ik geen problemen met de paarden, maar we zijn elkaar dan ook gewoon.
Ik kan echter moeilijk iemand anders met m'n oudste laten rijden (ik wil ook wel graag eens met m'n andere paarden op buitenritten rijden..). M'n oudste begint te dribbelen en gaat dan recht de lucht in als ze haar proberen tegen te houden. Ook klopt ze enorm naar het been.
Misschien omdat ik zelf ook gevoelig ben, klikt het zo goed, ik wéét dat ik geen been moet aanleggen, maar werken met focus. Ze zijn zo gevoelig dat je enkel met focus kan rijden (kijken, aandacht richten), wellicht erin gefokt voor de stierevechterij.
Hier na twee maanden zadelmaktraining, de trainster probeerde haar wat te desensibiliseren voor het been, maar daar was de merrie allesbehalve gelukkig mee.
Rustig draven is niet evident in een piste, het is een paard die zichzelf enorm druk kan maken....
Dat probleem heb ik echter niet met de zus van deze merrie. Die is rustiger, maar reageert niet direct als er iets is. Ze kan dan plots uit het niets ontploffen, maar dan kan het echt gevaarlijk worden (ik had hier ook een filmpje van, maar vind het nergens meer...). Met heel wat training zijn beide nu toch heel wat vooruit gegaan....
Hier de oudste zus met de trainster, op 3:40 begint ze zo wat te chaufferen, dit zijn geen oefeningen die haar blij maken, nochtans onderdeel van Parellitraining en dat toont ze ook heel duidelijk):
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=3X75IbLdSPI
(BTW, teugels hangen niet aan het bit, maar aan het halster. Ik steek nooit geen bit in, want dat aanvaard deze merrie aan geen kanten.
Ik hoor toch veel getuigenissen van eigenaars van veiga merrie's dat ze niet altijd simpel zijn. Dus ik denk dat je geluk hebt, Luckystory ;)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:55

Denk dat jullie het woord karakter door elkaar halen.

Goed karakter is een lief meewerkend eerlijk paard maar dit wil niet zeggen dat iedereen er mee om kan gaan , zijn geen paarden waar je een beginner op kan zetten vanwege het juist zo werkwillige voorwaartse karakter ,zie het zat hier mensen die uit NL of andere noordeuropese landen komen , rij al jaren , gaan zitten teugels strak en benen erin ja dan zit je waarschijnlijk op de maan , zijn dus totaal geen paarden gewent die op lichte hulpen reageren. Dit vurige hebben ze natuurlijk ook als jonkie en daar moet je mee om kunnen gaan.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:31

Misschien wel ;) , mij hoor je niet klagen hoor, ben verzot op m'n veiga's ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:05

jus schreef:
Denk dat jullie het woord karakter door elkaar halen.

Goed karakter is een lief meewerkend eerlijk paard maar dit wil niet zeggen dat iedereen er mee om kan gaan , zijn geen paarden waar je een beginner op kan zetten vanwege het juist zo werkwillige voorwaartse karakter ,zie het zat hier mensen die uit NL of andere noordeuropese landen komen , rij al jaren , gaan zitten teugels strak en benen erin ja dan zit je waarschijnlijk op de maan , zijn dus totaal geen paarden gewent die op lichte hulpen reageren. Dit vurige hebben ze natuurlijk ook als jonkie en daar moet je mee om kunnen gaan.

ja maar als je gaat kijken hoe de meeste barokken paarden gereden worden,dan is dat ook heel anders als de kwpn érs.iedereen rijd zijn paarden ook anders.daarom was het zo grappig ik rij alleen buiten liefste los teugeltje en als ik dressuurmatig reed dan zeiden ze altijd pak je teugels korter.dus kan niet met strakke teugels rijd.en ik rij hier in nederland toch zo weg met alle paarden.maar quiosque snapte het niet en iedere keer als ik wat deed.,zag je hem mee denken van wat wilt ze/wat bedoelt ze.heel mooi om te zien dat hij je probeerde tebegrijpen.en zo ook bij mijn vriendin die wedstrijden gereden heeft in nl,ook bij haar zat hij mee tedenken.het is toch een andere manier van rijden

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:27

Ik heb kwpners en Iberische paarden maar we proberen ze zo licht mogelijk aan de hulpen te houden , voor mij hoeven ze ook niet zoals een stierenvechterpaard beentje voelen en onwijs wijken maar wil wel een licht paard hebben , dat ouderwetse vasthouden en drijven word ik moe van :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:48

jus schreef:
Ik heb kwpners en Iberische paarden maar we proberen ze zo licht mogelijk aan de hulpen te houden , voor mij hoeven ze ook niet zoals een stierenvechterpaard beentje voelen en onwijs wijken maar wil wel een licht paard hebben , dat ouderwetse vasthouden en drijven word ik moe van :D

ik hou daar ook niet van.maar toch worden de paarden die uit portugal anders gereden lijkt mij andere hulpen of zo ik weet het niet.

zijn er eigenlijk mensen die dus komend jaar gaan dekken en een goede azteca proberen te fokken