De (voor mij) perfecte Andalusiër

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cath

Re: De (voor mij) perfecte Andalusiër

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:29

Ja, dat klopt. :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:46

transavia heeft tickets in dezelfde prijscategorie. Hoe eerder je boekt hoe goedkoper :)

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 19:50

Hmm ah zo! Goed om te weten...

Heb Mariette gemaild. Kon. Het. Niet. Laten. :o

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:53

ohoh.... _O-

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 19:54

Haha muuuuuuhhhh <3

Kinke ik zie dat je in Overijssel woont. Leuk ik ook! :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:59

Ik woon tussen Deventer en Zwolle. En jij?

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 20:12

Wije? Olst?

Ik in Hengelo.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 20:13

In het weekend ben ik nu altijd in [plaats]/Den Ham/Beerzerveld/omstreken. Mijn schoonmoeder fokt Beagles en mijn stiefschoonmoeder (jaja) heeft een hondenschool, erg leuk :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:19

Die regio inderdaad :)

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 20:20

Is er iemand die toevallig het broertje van Denton wil kopen? :D :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:24

haha....helaas....hier staat nu een witte spaanse dame :)
Maar, het is een gaaf span. Ik zou ze allebei kopen, je kunt die dikke vrienden toch niet uit elkaar halen??? :)

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 20:30

Kinke schreef:
haha....helaas....hier staat nu een witte spaanse dame :)
Maar, het is een gaaf span. Ik zou ze allebei kopen, je kunt die dikke vrienden toch niet uit elkaar halen??? :)

Hey goed idee! Ik win eventjes de loterij hoor. :+

Zeker gaaf span maareuh.. Denk dat 1 al te duur is voor mij haha

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 16:44

Toen ik naar een PRE ging kijken, keek ik ook erg naar de optoming. Een paard dat niet op een standaard trens (of ander gewoon bit) gereden kan worden... dat valt voor mij al niet onder "braaf". Ik zou daar niet eens gaan kijken. Je wilt het paard immers het liefst op een standaard bit gaan rijden, en als ze niet op een standaard bit gereden worden, dan is het moeilijker om een indruk te krijgen van het paard (of ze moeten het paard alsnog zonder problemen en vooraf overleg zo op een trensje willen voorrijden).

In Spanje wordt bijna alles op stang gereden, maar dat is cultuur. Paarden in NL op een scherper bit.. daar zou ik echter echt vraagtekens bij hebben..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:35

Angela schreef:
Toen ik naar een PRE ging kijken, keek ik ook erg naar de optoming. Een paard dat niet op een standaard trens (of ander gewoon bit) gereden kan worden... dat valt voor mij al niet onder "braaf". Ik zou daar niet eens gaan kijken. Je wilt het paard immers het liefst op een standaard bit gaan rijden, en als ze niet op een standaard bit gereden worden, dan is het moeilijker om een indruk te krijgen van het paard (of ze moeten het paard alsnog zonder problemen en vooraf overleg zo op een trensje willen voorrijden).

In Spanje wordt bijna alles op stang gereden, maar dat is cultuur. Paarden in NL op een scherper bit.. daar zou ik echter echt vraagtekens bij hebben..

uhm...das niet waar
In spanje wordt net als hier ook gewoon de PRE met trens gereden (dan heb ik het over de ruiters die verstand van zaken hebben)
Zelfs de doma classica en vaquera paarden worden net zo goed op trens gereden.

Echter hoeft er niets mis mee te zijn dat het paard alleen op stang gereden is...alleen moet je je als ruiter wel heeeeeeeeeeeel erg bewust zijn van je handen. En dat is vaak het struikelblok.

Een goed gezond paard, die alleen op stang gereden is, kan je als goede ruiter prima op trens gaan rijden.
Alleen is dit nog niet voor een net beginnende ruiter weggelegd.

Stap maar eens als ruiter op een GP paard. Merendeel kan je er gewoon niks of weinig mee, als je met je nivo als ruiter nog niet zo ver bent. (is overigens niks mis mee)
Van belang is dus goed naar jezelf durven kijken van wat je wilt met het paard wat je aanschaft.
Vind je jezelf een redelijke ruiter, die graag verder wil en wil leren, dan kan zon paard een uitdaging zijn.
Je gaat door diepe dalen en mooie hoogtes :D
Je kan echter ook voor stabiliteit gaan. (ook niks mis mee)

Vergeet niet, dat de PRE een ster is in het spiegelen van de ruiter en super intelligent.
Wil je als ruiter die uitdaging aan? Ga ervoor (en zoek desnoods begeleiding)

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:22

Ik heb alle dingen door gelezen en zoals ik begrijp zoek je een paard om gewoon lekker je vrijetijd in te besteden en dan is het nog eens je eerste paard. Ik zou niet zeggen neem geen spaans paard die keuze is aan jouw. Maar een hengst zou ik jou niet aanraden ik denk dat je het met een Merrie veel beter treft, daar kun je mee naar de Campeonata en keuringen af en met de toekomst misschien wel een mooi veulen die je merrie kan opvolgen als 2e paard. Ik denk dat je daarmee veel beter af bent. Een merrie is over het algemeen veel volgzamer en de Spaanse merries hebben body genoeg!!

Ik zou jou aanraden om te gaan kijken naar een spaanse merrie, en dan geen oudere rond 6 jaar uit een groep in spanje halen aangezien deze merries nooit in mensen handen zijn geweest en practische wild leven.

Je hebt handelaren en fokkers in NL genoeg met leuke spaanse paarden voor een betaalbare prijs. Dan zit er in Belgie ook nog een goede fokkerij met mooie paarden.
Daar zou ik eerst eens kijken want Spanje komt wel even meer bij kijken dan gekocht en mee genomen.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 18:28

Ik jeb gemerkt dat merries ook goedkoper zijn, waarom is dit? Weet iemand dat? Ik wil echt op zoek naar rrn ruin ipv een merrie maar goed je weet maar nooit wat ineens mijn pad kruist

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:36

nombrado schreef:
uhm...das niet waar
In spanje wordt net als hier ook gewoon de PRE met trens gereden (dan heb ik het over de ruiters die verstand van zaken hebben)
Zelfs de doma classica en vaquera paarden worden net zo goed op trens gereden.

Dan ben ik op en "verkeerde" stoeterij gaan kijken toen ik in Spanje was (en teveel filmpjes van paarden in Spanje gereden met stang gezien). Maar verder ben ik het wel met je eens dat een paard gereden op stang (op de juiste manier) ook op trens gereden moet kunnen worden door een goede ruiter. Als "beginner" (ik vind mezelf na 10 jaar rijden nog steeds een beginner) zou ik echter liever zien dat het paard meteen op een eenvoudig bit wordt voorgesteld.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:02

Angela schreef:
Dan ben ik op en "verkeerde" stoeterij gaan kijken toen ik in Spanje was (en teveel filmpjes van paarden in Spanje gereden met stang gezien). Maar verder ben ik het wel met je eens dat een paard gereden op stang (op de juiste manier) ook op trens gereden moet kunnen worden door een goede ruiter. Als "beginner" (ik vind mezelf na 10 jaar rijden nog steeds een beginner) zou ik echter liever zien dat het paard meteen op een eenvoudig bit wordt voorgesteld.

kdenk ut wel ;)
de goede fokkers zitten veelal ook niet in de toeristische oorden, maar meer het binnenland in.
Dit filmpje is bij de goede fokker, paard wordt gewoon met trensje getraind op GP nivo. Ruiter is een colombiaan, die nog veel moet leren, maar wel al super op weg is .
http://www.youtube.com/watch?v=NEXK9yUT ... e=youtu.be
Op de SICAB ook in Sevilla 1x per jaar, zie je merendeel goed gereden paarden...daar komt dan ook wel de creme de la creme van heel spanje :D
Voor een ieder die van het spaanse ras houd een aanrader.
1x per jaar, meestal laatste weekend november....Sicab, Sevilla 5 dagen lang spaanse paardenpaardenpaarden...alleen De beste pre's , alle diciplines. en heeeeeeeeeeeeeeleboel winkeltjes (stands)
http://www.sicab.org/nueva/index.php

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:15

Ik zou ook liever zien dat een paard gewoon op een simpel bitje wordt gereden of bij een wat verder afgericht paard stang en trens. Maar voor een recreatie PRE zou ik een paard zoeken dat opstappen en wegrijden is met een trensje. Bij die marktplaats adverteerder zou ik nooit gaan kijken, ziet er niet fijn uit. Zou dat ook lastig vinden aan het kopen van een PRE, veel zijn niet zo fijn gereden. Een mooi front zit er al snel op, dus het ziet er al snel leuk uit, zeker op foto's waar je het taktverlies niet ziet. En op een of andere manier zijn het aantrekkelijke paarden om kunstjes aan te leren, van die passage achtige dingen met weggedrukte rug.
Op die SICAB, wordt daar ook PRE's verkocht? Ooit, als mijn huidige paard er niet meer is, wil ik ook een PRE. Wil dan een goed jong paard wat geschikt en braaf in het bos is, en af en toe mee op wedstrijd kan (en dan na een tijdje goed mee komt in het Z). Vind Sevilla een geweldige stad en er een uit Spanje halen lijkt me wel wat.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 19:54

Ik vertrouw marktplaats ook nauwelijks als het om PRE gaat. Sommige voor anderhalf duizend euro, die lopen gewoon op zo'n rare manier, daar moet wel iets bekneld zitten denk ik soms.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:55

Fleurtje100 schreef:
Op die SICAB, wordt daar ook PRE's verkocht? Ooit, als mijn huidige paard er niet meer is, wil ik ook een PRE. Wil dan een goed jong paard wat geschikt en braaf in het bos is, en af en toe mee op wedstrijd kan (en dan na een tijdje goed mee komt in het Z). Vind Sevilla een geweldige stad en er een uit Spanje halen lijkt me wel wat.

als je een tas met geld meeneemt wel :+ ;) :D
maar je kan daar enorm veel leren van het ras op zich, en de verschillende fokkers leren kennen.
zo had ik 12 jaar geleden die bruine (van het filmpje) op het oog, was toen 5 jaar...., maar helaas....de fokker zag zelf ook wel het talent erin :') . Ze zijn dus niet gek, die spanjaarden.
Voor kwaliteit betaal je daar gewoon.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:00

Op marktplaats komen anders ook genoeg wel goede anda's voorbij, zo ook die van baroque horses. Marktplaats is echt wel een goede plek om te gaan zoeken. Maar zoals op iedere plek waar er paarden aangeboden worden: rotte appels zitten er altijd tussen.

Zie genoeg anda's voorbij komen die eigenlijk niets meer met een anda te maken hebben (voor cruzado's), maar waar wel een anda prijskaartje bij zit. Meestal staan die paarden er een half jaar later nog op, maar dan met een andere prijs. Goede paarden koop je (bijna) nooit goedkoop. Is een paard goedkoop, stel er dan vraagtekens bij. Soms kun je geluk hebben, maar meestal ben je duurder uit aan bijkomende DA kosten dan wanneer je gewoon meteen een "duur" paard koopt.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 20:03

Angela schreef:
Op marktplaats komen anders ook genoeg wel goede anda's voorbij, zo ook die van baroque horses. Marktplaats is echt wel een goede plek om te gaan zoeken. Maar zoals op iedere plek waar er paarden aangeboden worden: rotte appels zitten er altijd tussen.

Zie genoeg anda's voorbij komen die eigenlijk niets meer met een anda te maken hebben (voor cruzado's), maar waar wel een anda prijskaartje bij zit. Meestal staan die paarden er een half jaar later nog op, maar dan met een andere prijs. Goede paarden koop je (bijna) nooit goedkoop. Is een paard goedkoop, stel er dan vraagtekens bij. Soms kun je geluk hebben, maar meestal ben je duurder uit aan bijkomende DA kosten dan wanneer je gewoon meteen een "duur" paard koopt.

Ja maar baroque horses heeft alleen een advertentie voor hun bedrijf erop staan. Zij hebben wel goede paarden inderdaad :)
Maar het meeste wat op MP staat krijg ik toch twijfels bij. Wel leuk om te zien, maar zou er niet als eerste heen gaan om te kijken

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:06

Sanne135 schreef:
Ik jeb gemerkt dat merries ook goedkoper zijn, waarom is dit? Weet iemand dat? Ik wil echt op zoek naar rrn ruin ipv een merrie maar goed je weet maar nooit wat ineens mijn pad kruist

Mocht je voor een merrie gaan kijken: http://www.andalusieropmaat.nl/?q=conte ... erana-viii
Vind dit zo'n lief plaatje <3
Als ik een merrie zocht, ging ik haar zeker even bekijken!!

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 20:14

Oh grappig ik vond haar juist niet zo mooi :oo niet helemaal mijn smaak