Hoe voed ik mijn hengst correct op ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:56

nombrado schreef:
wat een onzinnige post el camino.
Heb jij zelf een slechter ervaring met hengsten ofzo?

moeten alle mannen, die zich niet voortplanten , of niet fokwaardig zijn dan ook maar gecastreerd worden?

I have a dream. :7

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:59

Loran schreef:
GroteVogel schreef:
Maarrrrrrr..........

Reageert iedere hengst op merrie's?
In welke zin, proberen los te trekken en erop af? Kun je dit niet gewoon tegen houden?
Ik zie op shows bv gewoon hengsten aan halster tussen de merries staan ( oke een meter ertussen) dit gaat gewoon goed? Is dit dan een kwestie van opvoeden?

Nee, niet elke hengst reageert op een merrie..
Duidelijk voorbeeld: de vader van mijn haflingerhengst.
Je zou aan zijn gedrag enz. niet eens zeggen dat hij hengst is.
Zo'n enorme goedzak.
Tijdens dekken kijkt hij echt van: o ok, ik moet erop?? Prima, wat jij wil..

Ben blij dat mijn hengst dit karakter-eigenschap heeft overgenomen....

Btw. Ik heb 1 ruin, en 2 (jonge) hengsten. Dit gaat prima..
Ruin is de leider, en stelt de regels.
De hengsten leren ervan, en zijn prima te hanteren.
Ik durf dan ook rustig mijn oudste dochter, van 4 jaar, in de stallen te laten (waar ik wel in de buurt bij ben, bv. in de stal van de ruin die ernaast staat).
Ook hebben ze beide niet de erge hengstenstreken.

De haflinger, nu net een jaar, begint te proberen om grenzen te verstellen. En begint met hengstengedrag (1x geprobeert op de ruin te springen, gelijk afgestraft). Met een EUH, nee, of dacht het niet, en meneer houdt gelijk op. Kort, streng maar wel eerlijk..
Dit vindt ik zelf belangrijk..

Ik had nooit gedacht hengsten te houden, was er altijd van overtuigd dat ze 'wild' waren etc.
Maar nu ik ze heb, hou ik ze zo lang mogelijk hengst.Veiligheid boven alles uiteraard.
En ben ik blij dat ik dezelfde lijn heb als met mijn ruin, of met een merrie.

Maar op die leeftijd zijn ook nog gewoon baby's. Alle respect hoor, maar een paard van 1 jaar en een hengstveulen van dit jaar kun je echt niet vergelijken met een hengst van 12 jaar oud. :)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:14

Jessix schreef:
Als ik me nog even met castratie mag bemoeien... :o Ik vind dat toch altijd een risico. (bij alle dieren trouwens) Ik vind het altijd wel eng om in een gezond dier "te snijden". Daarbij ben ik van mening dat een ouder paard ook meer risico loopt vanwege de narcose. En ik vraag me af in hoeverre het nog invloed zo hebben in het gedrag van het dier na zoveel jaar. Dus hopelijk hoef ik die keuze nooit te maken.

Hier haak ik even op in.
De hengst die ik nu heb, kan nog gewoon "paard" zijn met zijn vriendjes, de één om mee te spelen en de andere om bescherming bij te zoeken.
Ik ben juist voor castreren, wanneer het dier zelf last heeft van zijn hormonen of wanneer er niet mee gedekt word.
Voor mij weegt het risico niet op tegen het gemak dat een dier(wat voor dier dan ook) en mens (MEESTAL!) heeft.

Wat een castratie doet op latere leeftijd is echt per paard verschillend, zo hebben wij 2 7 jarige onbeleerde hengsten gehad.
1 hengst is in de kliniek gecastreerd, had wel al een aantal merrie's gedekt.
Dit paard was binnen een week zadelmak en reed ik zo het bos in, heeft nog 1x gesteigerd naar een mens en daarvoor op zijn donder gehad, verder nooit meer hengsten-neigingen gehad.

De 2e hengst kwam al stampend de trailer af, sleurde je gelijk over het hele terrein.
Deze hengst heeft nooit gedekt, en is op stal gecastreerd.
Ook dit paard was vrij snel zadelmak, helaas heb ik het niet zelf kunnen doen en is er niet op tijd ingegrepen toen hij praatjes kreeg.
Dit paard was en bleef echt gevaarlijk, heeft meerdere mensen zijn stal uitgeslagen, kon niet zonder ketting de box uit, beet gericht naar mensen hun gezicht, joeg mensen de wei uit, heeft iemand gebroken ribben geslagen....

Beide paarden stonden op hetzelfde niveau bij aankoop, maar ontwikkelden zich totaal verschillend.
De 1e is nu alweer jaren ruin en loopt nog heerlijke bosritjes.
De 2e is ingeruild en hopelijk afgemaakt, wat mijn keuze zou zijn geweest.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:22

upendo schreef:
Als je niet ontzettend consequent hebt én geen ervaring hebt met hengsten is het sowieso redelijk lastig opvoeden..

True! Absoluut , maar men moet ergens beginnen, ze heeft goede begeleiding zegt ze.

Ik lees even verder, upendo zie mijn reactie niet als aanval :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 08:05

svdijk schreef:
Jessix schreef:
Als ik me nog even met castratie mag bemoeien... :o Ik vind dat toch altijd een risico. (bij alle dieren trouwens) Ik vind het altijd wel eng om in een gezond dier "te snijden". Daarbij ben ik van mening dat een ouder paard ook meer risico loopt vanwege de narcose. En ik vraag me af in hoeverre het nog invloed zo hebben in het gedrag van het dier na zoveel jaar. Dus hopelijk hoef ik die keuze nooit te maken.

Hier haak ik even op in.
De hengst die ik nu heb, kan nog gewoon "paard" zijn met zijn vriendjes, de één om mee te spelen en de andere om bescherming bij te zoeken.
Ik ben juist voor castreren, wanneer het dier zelf last heeft van zijn hormonen of wanneer er niet mee gedekt word.
Voor mij weegt het risico niet op tegen het gemak dat een dier(wat voor dier dan ook) en mens (MEESTAL!) heeft.

Wat een castratie doet op latere leeftijd is echt per paard verschillend, zo hebben wij 2 7 jarige onbeleerde hengsten gehad.
1 hengst is in de kliniek gecastreerd, had wel al een aantal merrie's gedekt.
Dit paard was binnen een week zadelmak en reed ik zo het bos in, heeft nog 1x gesteigerd naar een mens en daarvoor op zijn donder gehad, verder nooit meer hengsten-neigingen gehad.

De 2e hengst kwam al stampend de trailer af, sleurde je gelijk over het hele terrein.
Deze hengst heeft nooit gedekt, en is op stal gecastreerd.
Ook dit paard was vrij snel zadelmak, helaas heb ik het niet zelf kunnen doen en is er niet op tijd ingegrepen toen hij praatjes kreeg.
Dit paard was en bleef echt gevaarlijk, heeft meerdere mensen zijn stal uitgeslagen, kon niet zonder ketting de box uit, beet gericht naar mensen hun gezicht, joeg mensen de wei uit, heeft iemand gebroken ribben geslagen....

Beide paarden stonden op hetzelfde niveau bij aankoop, maar ontwikkelden zich totaal verschillend.
De 1e is nu alweer jaren ruin en loopt nog heerlijke bosritjes.
De 2e is ingeruild en hopelijk afgemaakt, wat mijn keuze zou zijn geweest.

Klopt hoor wat je schrijft. Ik ben ook niet tegen castreren. Ik denk alleen niet te licht over de ingreep, omdat het nou eenmaal toch een risico is. Daarbij spelen alle reden voor castratie die jij hier opsomt in mijn geval totaal niet. Ik heb geen gefrustreerde hengsten die hun leven in eenzaamheid slijten en ik heb ook geen problemen met de omgang en het rijden van mijn paarden. (ik heb nog nooit een merrie of ruin ingereden, maar met mijn paarden leverde het geen enkel probleem op) Dus ik baseer bovenstaande mening op mijn eigen situatie. :j

Zou die anders zijn dan wordt het wellicht ook een ander verhaal. Ik heb mijn paarden bijvoorbeeld thuis. Als ik afhankelijk zou zijn van pension zou ik nooit een hengst willen. Zou een van mijn paarden last krijgen van zijn hormonen, gefrustreerd worden, niet meer in de groep kunnen of een gevaar worden voor zichzelf en elk ander, dan boek ik meteen een retourtje kliniek. ;)

different1

Re: Hoe voed ik mijn hengst correct op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 08:13

Het is uiteraard ieder voor zich, en ik word wel milder wat betreft het houden van hengsten.
Het is gelukkig al niet meer zoals vroeger, dat de hengst in een donker hokje werd gestopt en er alleen uitkwam om te dekken.
Mijn paarden staan ook een soort van aan huis, en dat is een van de redenen dat de mijne ook nog hengst is.
In pension is het inderdaad vele malen lastiger, en kunnen ze meestal niet meer gewoon paard zijn.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:36

ElCamino schreef:
Wat bij mij als eerste opkomt als ik je titel lees:
Als je dit al moet vragen, waarom begin je dan aan een hengst ???

Zal wel half bokt over me heen krijgen maar naar mijn mening begin je gewoon niet aan hengsten wanneer je geen verstand hebt van de omgang ermee. En hoe je dat dan wel krijgt.... ga eerst een meelopen met iemand met een hengst, en liefst meerdere mensen want er zijn niet zoveel die goed met hengsten om kunnen gaan.
Daarbij vind ik een internetforum nou ook niet de beste keuze voor advies, natuurlijk zitten er mensen bij met kennis van zaken, maar óók een hoop knoeiers...die dénken dat ze ermee om kunnen gaan.Niet beledigend bedoeld naar mensen hier maar in algemene zin van het woord
En hengst houden?? zelfs om medische redenen ( wat ik niet erg geloofwaardig vindt, sorry) gaat je eigen veiligheid boven alles.
Verder ben ik van mening dat hengsten alleen hengst moeten zijn wanneer ze iets toevoegen aan de fokkerij óf wanneer ze "gewoon paard" kunnen zijn.

Ik hoop dat het goedkomt met je en je hengst en wens je in elk geval veel succes ermee.

Ik snap je reactie, en deels ben ik het daar ook mee eens. Er zijn veel mensen die niet op hun gevoel durven vertrouwen, die niet op hun instinct afgaan en die het gevoel om een paard te begrijpen en te kunnen lezen simpelweg missen. Maar er zijn ook zat mensen die wel dat stukje hebben, en die mensen hebben dat advies helemaal niet nodig. Toch kun je beter advies vragen op een forum denk ik dan aan de zogenaamde experts...

Ik ben compleet zelf-onderwezen. Ik heb nooit iets geleerd uit boekjes of van andere mensen. Ik liep tegen problemen aan waar de zogenaamde "experts" niet de juiste oplossing voor wisten en de enige grote fouten die ik ooit gemaakt heb was het aannemen van adviezen van die experts bij lastige problemen waar ik zelf even twijfelde over de juiste oplossing. En dan heb ik het niet over zomaar mensen, ik heb het over dierenartsen, hoefsmeden, klinieken, emiel voest, een grote SWS station.... Je gaat er vanuit dat die mensen wéten wat ze zeggen en wat ze doen, dus trek je je eigen gevoel in twijfel... maar juist jij, als eigenaar, weet vaak vanuit je gevoel en vooral je instinct wel hoe het zit! Je moet, waar je ook advies vraagt, nooit zomaar dat advies klakkeloos aannemen en opvolgen. Luister naar je instinct, dat zit meestal wel goed. Datzelfde instinct waarschuwt je ook voor verkeerde mannen trouwens, en daar luisteren vooral jeudige dames nogal slecht naar ;) En dat komt door gevoel, gevoel kan je instinct overschaduwen, dus het is zaak beide aan te horen en de gouden middenweg te vinden.

Wat castratie betreft, als ik ze niet zelf wil houden maar ze te mans zijn om zomaar te verkopen aan iemand of denk dat ze niet genoeg toe te voegen hebben, dan worden ze zonder pardon gecastreerd. Is alleen maar fijn voor ze en voor mezelf ook ;) Voorwaarde om hier bij ons hengst te mogen blijven zijn; mans genoeg zijn óf showwaardig genoeg zijn, toevoeging hebben op onze merrie's en het rastype, sociaal kunnen zijn (iedere dag naar buiten, fysiek contact met soortgenoten). Soms is ook hier het laatste lastig hoor, kuray staat momenteel alleen maar naast de merrie's. Een hengst erbij scheurt ie in stukken en een ruin interesseerd hem niets dus heeft ie ook niets aan. De merries zijn allemaal gust dus daar kan hij nu niet bijlopen (wordt zo laat dan volgend jaar). In februari gaan we weer dekken (en verder omheinen), dan gaat ie weer in de kudde. Hij vind het allemaal prima, zolang hij zijn meiden maar kan zien! Op stal heeft hij wel neuscontact met zijn buurvrouw...

Het is lastig dat je bijna nergens een stal kunt vinden waar je met een hengst van 3 jaar of ouder terecht kunt. Zeker niet als je er ook nog mee fokt en doe de combi fokmerrie's erbij dan is het bijna onmogelijk... Daarom hou ik altijd ruimte op stal zodat ik een paard in stalruimte-nood tijdelijk een plek kan bieden, maar hengsten hebben dan voorrang omdat die gewoon lastig te plaatsen zijn.

Deze locatie huren we en we zijn de enige huurders (alle stalruimtes en al het land). Toch heb ik hier zelfs soms moeite met mensen die geen rekening met je mannen houden. Niet van ruiters die langskomen, dat is míjn verantwoording om een degelijk hekwerk neer te zetten en hengsten die er moeite mee hebben niet langs dat pad te plaatsen, nee ik heb soms wat last van de verhuurder, die heeft een pony voor zijn dochter en vergeet wel eens dat ik sommige knullen niet voor niets niet langs het pad aan de andere zijde heb staan... Gelukkig is het hekwerk 2 meter hoog gaas met stroomdraad ervoor, dus ze klappen een keer het lint eraf of slaan in het hekwerk wat ook makkelijk kan, en hij leert het steeds beter om op te letten ;)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:17

SA: goed onderbouwde reactie van je..... in tegenstelling tyot anderen ( Nombrado natuurlijk weer...dat herkin ik uit het HB topic)

die jeugdide dames doel ik ook op.
Jammer alleen dat wanneer je wat schrijft je altijd door sommige mensen terecht gewezen wordt met nikszeggende reacties...
Ik heb wel degelijk ervaring met hengsten, maar dat doet er niet toe.... en ik heb juist ervaring met mensen die uit onwetendheid zomaar aan de gang gingen...of die juist dachten dat ze het "wel even konden".
Die mensen doel ik op. SA begrijpt dat denk ik beter dan menig ander die reageert op mijn reactie..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:57

ElCamino, volgens mij heeft maar één persoon op jouw reactie gereageerd. :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:31

ElCamino schreef:
SA: goed onderbouwde reactie van je..... in tegenstelling tyot anderen ( Nombrado natuurlijk weer...dat herkin ik uit het HB topic)

die jeugdide dames doel ik ook op.
Jammer alleen dat wanneer je wat schrijft je altijd door sommige mensen terecht gewezen wordt met nikszeggende reacties...
Ik heb wel degelijk ervaring met hengsten, maar dat doet er niet toe.... en ik heb juist ervaring met mensen die uit onwetendheid zomaar aan de gang gingen...of die juist dachten dat ze het "wel even konden".
Die mensen doel ik op. SA begrijpt dat denk ik beter dan menig ander die reageert op mijn reactie..

dus toch slechte ervaringen met hengsten.
dat dacht ik al.
Je bent van harte welkom eens naar mijn "gevaarlijke" hengsten te komen kijken, om je oordeel om te buigen naar dat het ook zeker anders kan.
Feit is gewoon, dat hengsten hier in nederland een hele negatieve stempel krijgen.
en dat steekt mij..., want als castreren niet nodig is? als je als eigenaar een goede stal of mogelijkheid hebt om hem hengst te houden? waarom dan de ballen eraf? Ik zie de noodzaak daar niet van in.

Consequent zijn met een hengst ? jazeker! Maar dat moet je met elk paard/dier en mens zijn.

er zijn hier regelmatig hengsten binnengekomen met de "stempel door de mens opgelegd gekregen" als zijnde
"levensgevaarlijk" , die Stempel, raken ze nooit meer kwijt!!!!
Onbegrepen, is een beter woord.
Er was of is niks mis met die paarden, wel met de mensen die er mee omgegaan zijn.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 12-11-11 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:32

de 3 musketiers :D
Afbeelding

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:54

Tsja, wat is onbegrepen?
Een paard die gericht mensen uit zijn box slaat, met gebroken ribben tot gevolg, en gericht naar mensen hun gezicht bijt is imo toch echt levensgevaarlijk.
Maar ik ben het wel met je eens dat niet alle hengsten over één kam kunt scheren.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:07

svdijk schreef:
Tsja, wat is onbegrepen?
Een paard die gericht mensen uit zijn box slaat, met gebroken ribben tot gevolg, en gericht naar mensen hun gezicht bijt is imo toch echt levensgevaarlijk.
Maar ik ben het wel met je eens dat niet alle hengsten over één kam kunt scheren.

Dat is inderdaad onbegrepen, want zo worden ze niet geboren ;) dus typisch gevalletje trauma dat je met véél tijd, véél ruimte en véél geduld wel weer (grotendeels) goed krijgt, of leefbaar in ieder geval. Dat vereist soms ook middelen die wat extreem zijn, soms is het vertrouwen zo gebroken dat je geen contact meer kúnt krijgen, zelfs niet met tijd en geduld.... Dan moet je overgaan tot enable/disable of anders breaking zodat je weer contact kunt maken en vertrouwen kunt herstellen. Maar ja, dan moet je wel heel dicht bij de natuur staan om dat goed te kunnen doen ;) Bovendien speel je dan wel echt met je leven...

Zulke merrie's zijn er trouwens ook ;) en die zijn gevaarlijker en onvoorspelbaarder, die waarschuwen niet altijd voor ze beginnen te vechten...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:24

svdijk schreef:
Tsja, wat is onbegrepen?

Wel een hengst die totaaaaaaaaaaaal het vertrouwen in de mens is kwijtgeraakt door iets.
Vaak is het niet te achterhalen wat dat "iets" geweest is.
Ik heb het dan niet over een ziekte of aandoening.
maar een gezond paard, die niets lichamelijks mankeert.

Het gaat erom, als mens, dat we ons moeten kunnen verplaatsen in het paard. Daarbij hoef je zeker niet over je eigen grens heen te laten gaan, maar alleen al om begrip op te brengen voor het gedrag wat hij door toedoen van iets heeft ontwikkeld, als "overlevingsmechaniek" is vaak al voldoende om het vertrouwen te herwinnen en een hele bijzondere band op te bouwen met dit dier.
Begrip , is hierin het sleutelwoord tot weer een toegang tot zijn hart.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 08:08

svdijk schreef:
Tsja, wat is onbegrepen?

Eens! Maar hoeveel van deze voorbeelden zijn er niet met een merrie of ruin te vinden??

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:23

Misschien ligt het aan mij ( wat dus zeker zo is)
Maar gisteren was ik op stal en die hengst, oh wat is hij lief, knuffelig en wat loopt hij mooi.
Ik heb aan de eigenaar gevraagd waarom ze hem geen hengst laat zijn.
( imo gaat het super goed)
Ze zei dat ze niet wil dat hij de rest van zijn leven apart moet staan. Januari word hij gecastreerd.
Hij is nu 4 en klophengst.
Probeert wel te dekken naar mensen, de masseur moet een stok gebruiken anders springt hij erop.
En ze had als rede als ze wil starten op wedstrijden dan kan ze niet losrijden met hem omdat hij dan niet te houden is.
( Kan ik me niet voorstellen, maar ik heb dat paard ook alleen als lieffie gezien)

We hebben het nog even over die ruin gehad ( ook van haar) en ze zegt dat die maar 1 baas heeft, en omdat hij zo graag uit de stal wilt doet hij zo raar.
Ze zegt dat ik dit paard moet kennen maar zolang ik bang ben dat ik hem zeker er niet uit moet halen, of als ik denk dat het wel lukt als eerste, want hoe langer hij in de stal staat ( en ziet dat de anderen hem voor gaan naar buiten) hoe erger hij word.
Ze zegt als hij eenmaal zijn haster om heeft en touw dat hij dan rustig mee tjokt, ja dat heb ik inderdaad al vaker gezien ;-)

Maar wat ik dan zo mooi vind om te zien, het lijkt echt of de hengst het echt niet boeit!
De eigenaar zegt dan, pas maar op want hij doet wel zo, en net alsof hij je leuk vind, maar wil echt op je springen als hij de kans heeft, of met de voorbenen gaan maaien.( daarom nooit voor hem staan)

Nou in ieder geval ben ik bezig om het gedrag ( van ruin en hengst) te bekijken, wanneer reageert hij ergens op?
Erg leuk om te doen!

Groetjessss

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:27

Oh ja, wat ik dan zo grappig vind, er staat ook een heel kleine merrie, nou dat is echt een heks!
Begind hengstig te worden dus daagt alle ruinen uit, en dan gillen!
En weg rennen!
De achterhoeven kunnen bv niet gedaan worden als je niet sterk bent want ze trapt je echt raak.
Ze heeft ook van die rare streken, als je even niet kijkt, dan laat ze zich glijden en gaat in het halster hangen ( geen idee waarom ze dat doet)
Dan bengelt ze zeg maar bijna in de lucht omdat ze niet op dr benen staat.
Bijten, schrikken ze doet het allemaal...

En dan kijk je naar die hengst....................die is dan zo relax....hihi

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:31

GroteVogel schreef:
Misschien ligt het aan mij ( wat dus zeker zo is)
Maar gisteren was ik op stal en die hengst, oh wat is hij lief, knuffelig en wat loopt hij mooi.
Ik heb aan de eigenaar gevraagd waarom ze hem geen hengst laat zijn.
( imo gaat het super goed)
Ze zei dat ze niet wil dat hij de rest van zijn leven apart moet staan. Januari word hij gecastreerd.
Hij is nu 4 en klophengst.
Probeert wel te dekken naar mensen, de masseur moet een stok gebruiken anders springt hij erop.
En ze had als rede als ze wil starten op wedstrijden dan kan ze niet losrijden met hem omdat hij dan niet te houden is.
( Kan ik me niet voorstellen, maar ik heb dat paard ook alleen als lieffie gezien)

Groetjessss

heel verstandig van de eigenaresse om hem te ruinen
een heel groot risico bij een klophengst, is dat de niet ingedaalde teelbal een kwaadaardige woekering gaat worden. Dat is de reden, dat ze meestal een klophengst standaard castreren.
tis alleen een wat heftigere operatie, omdat ze de "verstopte" teelbal moeten gaan zoeken.

wb het rijden met een 4 jarige als hengst tussen anderen?
voor een 4 jarige vind ik dat zeker niet vreemd. tussen de 4 en de 6 jaar zijn het pubers...en tja, dan kan je zeker je handen vol hebben met een hengst.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:33

Het is volgens mij al erg vaak gezegd, maar consequent zijn.
Als hij gaat brullen, meteen afstraffen. Mijn hengst staat gewoon naast een andere merrie in het weiland en ook op de poetsplaats staan ze zonder moeite naast elkaar.

Mijn hengst loopt trouwens samen buiten met mijn ruin en dat gaat al 2 jaar hartstikke goed. Maar het ligt aan de hengst en of hij gesocialiseerd is of je ze samen buiten kan zetten.
Daarnaast moet je ze juist niet overal van weghouden maar ze alles laten ervaren. Hoe meer ze op jonge leeftijd gewend zijn hoe makkelijker het gaat als ze ouder worden.

En ik vind het ook erg jammer dat er zo'n taboe heerst op het houden van hengsten, een merrie of ruin kan in de verkeerde handen ook staatsgevaarlijk worden. 9 van de 10 keer ligt de fout bij de mens en niet bij het paard als hij verkeerd gedrag vertoond.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:02

nombrado, nogmaals....ik heb het niet over die paar mensen die WEL goed met hun hengsten omgaan zoals jij maar over hoe de meeste mensen het doen....ze sluiten ze op in hun stal, ze mogen niet in de wei omdat dat "gevaarlijk" zou zijn, ze staan op verkeerde stallen omdat mensen het stoer vinden....dit zie ik om me heen veel, vooral in de regio waar ik vandaam kom ( niet waar ik nu woon).
Dat vind ik sneu voor die dieren.
Als iedereen ze zou houden zoals jij was er geen probleem maar zo is de praktijk gewoon niet! Ze zetten hun hengst op een pensionstal of manege, achter tralies "want het is een hengst" of achterin een gang...dieren mogen niet los, in de molen of wat anders want "het is een hengst".
Natuurlijk is dat onzin maar zo gaat het wél negen van de 10 keer. ik vind dat je juist DIE hengsten moet beschermen... en dat geldt niet voor de manier waarop jij ze houdt. Dat begrijp je toch ook wel?

En nee, ik heb geen slechte ervaring met hengsten zelf, waar haal je dat vandaan steeds? in de western sport lopen juist veel hengsten, netjes opgevoed, brave paarden.... geen problemen mee juist.
Ik zie de problemen juist bij de andere engelse stallen....war men moeilijk doet over hengsten, áls ze al welkom zijn....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:41

Om die reden geef ik ook altijd het advies aan andere mensen om te ruinen. In het belang van het paard werkt dat vaak toch het beste, helemaal als je afhankelijk bent van pensionstallen of maneges. Liever een sociale ruin als een eenzame hengst.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:11

Wat betreft de hengsten, zijn er heel wat KWPN hengsten die idd niet of nauwelijks te hanteren zijn.

Waar dat door komt? fokken ze met de verkeerde bloedlijn? teveel inteelt/lijnteelt of misschien wel het KI en verder van de merries vandaan houden.
Echter zie je bij die paarden vaak ook als ze eenmaal geruind zijn , dit soort rare gedrag (met rijden hebben veel mensen last met bepaalde bloedlijnen)
Ik zie het als een gefrustreerd gedrag, ontstaan weer door niet begrepen mensen.
een dier is van nature nooit agressief of staatsgevaarlijk.
dit komt altijd door de invloed van een mens.

Verder vind ik het idd geen optie, om een hengst een eenzame opsluiting te geven.
Daar maak je ze juist staatsgevaarlijk door.
lekker socializen, laten neuzen met anderen. Een kuddedier heeft contact nodig met soortgenoten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:16

ElCamino schreef:
nombrado, nogmaals....ik heb het niet over die paar mensen die WEL goed met hun hengsten omgaan zoals jij maar over hoe de meeste mensen het doen....ze sluiten ze op in hun stal, ze mogen niet in de wei omdat dat "gevaarlijk" zou zijn, ze staan op verkeerde stallen omdat mensen het stoer vinden....dit zie ik om me heen veel, vooral in de regio waar ik vandaam kom ( niet waar ik nu woon).
Dat vind ik sneu voor die dieren.
Als iedereen ze zou houden zoals jij was er geen probleem maar zo is de praktijk gewoon niet! Ze zetten hun hengst op een pensionstal of manege, achter tralies "want het is een hengst" of achterin een gang...dieren mogen niet los, in de molen of wat anders want "het is een hengst".
Natuurlijk is dat onzin maar zo gaat het wél negen van de 10 keer. ik vind dat je juist DIE hengsten moet beschermen... en dat geldt niet voor de manier waarop jij ze houdt. Dat begrijp je toch ook wel?

En nee, ik heb geen slechte ervaring met hengsten zelf, waar haal je dat vandaan steeds? in de western sport lopen juist veel hengsten, netjes opgevoed, brave paarden.... geen problemen mee juist.
Ik zie de problemen juist bij de andere engelse stallen....war men moeilijk doet over hengsten, áls ze al welkom zijn....

Het is jammer, dat de hengsten die stempel gekregen hebben bij de onbewuste stalhouders.
Op GP stallen, zie je namelijk gewoon hengsten, tussen merries en andere gereden worden en gaan gewoon in de stapmolen.
IK heb zelf een keer noodgedwongen een stal moeten zoeken voor mijn 3 hengsten, en dat viel zeker niet mee.

Op deze GP stal, waren de stalhouders ermee bekend, maar de pension mensen met merries, durfde niet bij mij te rijden ;) .
Ze stonden in een box met de bovenkant open, en alles kwam voor ze langs richting binnenbak.
No problem.....(wel hadden ze daar een box van 5 diep en 3 breed)

Een buurman hier verderop, die pensionstal houder is, wil ook geen hengsten, en ik snap wel waarom.
Ik zou daar zelfs mijn ruin nog niet eens willen stallen, met die enorm open boxen, waar ze met voeren ruzie staan te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:00

Ik heb mijn hengst nog eens goed in zijn ogen gekeken... :+ grapje...

Maar vraagje aan de hengstenkenners. Ga ik met mijn makkelijke hengst nog problemen krijgen? Ik vergeet nl altijd weer steeds dat hij hengst is als ik bij hem ben, ga net zo met hem om als met de rest...ook hij krijgt straf of knuffels....en ik heb nog een shetterhengst van ondertussen 2,5 en daar merk ik ook niets aan en die staat bij die 3,5 jarige hengst...ze ruiken wel aan elkaars edele delen en doen even een nek maken, maar dan is de interest weer over...zijn ook gewoon vrienden...

Tell me, ben ik een groot disaster aan het kweken??? Ik vind nl de 2 andere ruinen veel feller en soms ook gewoon humeurig reageren...dan roep ik die ter orde en die 2 hengsten kijken mij dan zielig aan...van "heb je het ook gezien??, gemeen he"??? <3

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:08

svdijk schreef:
Tsja, wat is onbegrepen?

wat ik er uit begreep is dat hij dit gedrag als ruin ook nog steeds deed.....toch?
dus.ligt het aan het ''karakter'' en of opvoeding van dit dier..en niet omdat het een hengst was.

wat nou als catereren nooit was uitgevonden.... :') liepen er veel monsters rond. :P