nombrado schreef:wat een onzinnige post el camino.
Heb jij zelf een slechter ervaring met hengsten ofzo?
moeten alle mannen, die zich niet voortplanten , of niet fokwaardig zijn dan ook maar gecastreerd worden?
I have a dream.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Loran schreef:GroteVogel schreef:Maarrrrrrr..........
Reageert iedere hengst op merrie's?
In welke zin, proberen los te trekken en erop af? Kun je dit niet gewoon tegen houden?
Ik zie op shows bv gewoon hengsten aan halster tussen de merries staan ( oke een meter ertussen) dit gaat gewoon goed? Is dit dan een kwestie van opvoeden?
Nee, niet elke hengst reageert op een merrie..
Duidelijk voorbeeld: de vader van mijn haflingerhengst.
Je zou aan zijn gedrag enz. niet eens zeggen dat hij hengst is.
Zo'n enorme goedzak.
Tijdens dekken kijkt hij echt van: o ok, ik moet erop?? Prima, wat jij wil..
Ben blij dat mijn hengst dit karakter-eigenschap heeft overgenomen....
Btw. Ik heb 1 ruin, en 2 (jonge) hengsten. Dit gaat prima..
Ruin is de leider, en stelt de regels.
De hengsten leren ervan, en zijn prima te hanteren.
Ik durf dan ook rustig mijn oudste dochter, van 4 jaar, in de stallen te laten (waar ik wel in de buurt bij ben, bv. in de stal van de ruin die ernaast staat).
Ook hebben ze beide niet de erge hengstenstreken.
De haflinger, nu net een jaar, begint te proberen om grenzen te verstellen. En begint met hengstengedrag (1x geprobeert op de ruin te springen, gelijk afgestraft). Met een EUH, nee, of dacht het niet, en meneer houdt gelijk op. Kort, streng maar wel eerlijk..
Dit vindt ik zelf belangrijk..
Ik had nooit gedacht hengsten te houden, was er altijd van overtuigd dat ze 'wild' waren etc.
Maar nu ik ze heb, hou ik ze zo lang mogelijk hengst.Veiligheid boven alles uiteraard.
En ben ik blij dat ik dezelfde lijn heb als met mijn ruin, of met een merrie.
Jessix schreef:Als ik me nog even met castratie mag bemoeien...Ik vind dat toch altijd een risico. (bij alle dieren trouwens) Ik vind het altijd wel eng om in een gezond dier "te snijden". Daarbij ben ik van mening dat een ouder paard ook meer risico loopt vanwege de narcose. En ik vraag me af in hoeverre het nog invloed zo hebben in het gedrag van het dier na zoveel jaar. Dus hopelijk hoef ik die keuze nooit te maken.
svdijk schreef:Jessix schreef:Als ik me nog even met castratie mag bemoeien...Ik vind dat toch altijd een risico. (bij alle dieren trouwens) Ik vind het altijd wel eng om in een gezond dier "te snijden". Daarbij ben ik van mening dat een ouder paard ook meer risico loopt vanwege de narcose. En ik vraag me af in hoeverre het nog invloed zo hebben in het gedrag van het dier na zoveel jaar. Dus hopelijk hoef ik die keuze nooit te maken.
Hier haak ik even op in.
De hengst die ik nu heb, kan nog gewoon "paard" zijn met zijn vriendjes, de één om mee te spelen en de andere om bescherming bij te zoeken.
Ik ben juist voor castreren, wanneer het dier zelf last heeft van zijn hormonen of wanneer er niet mee gedekt word.
Voor mij weegt het risico niet op tegen het gemak dat een dier(wat voor dier dan ook) en mens (MEESTAL!) heeft.
Wat een castratie doet op latere leeftijd is echt per paard verschillend, zo hebben wij 2 7 jarige onbeleerde hengsten gehad.
1 hengst is in de kliniek gecastreerd, had wel al een aantal merrie's gedekt.
Dit paard was binnen een week zadelmak en reed ik zo het bos in, heeft nog 1x gesteigerd naar een mens en daarvoor op zijn donder gehad, verder nooit meer hengsten-neigingen gehad.
De 2e hengst kwam al stampend de trailer af, sleurde je gelijk over het hele terrein.
Deze hengst heeft nooit gedekt, en is op stal gecastreerd.
Ook dit paard was vrij snel zadelmak, helaas heb ik het niet zelf kunnen doen en is er niet op tijd ingegrepen toen hij praatjes kreeg.
Dit paard was en bleef echt gevaarlijk, heeft meerdere mensen zijn stal uitgeslagen, kon niet zonder ketting de box uit, beet gericht naar mensen hun gezicht, joeg mensen de wei uit, heeft iemand gebroken ribben geslagen....
Beide paarden stonden op hetzelfde niveau bij aankoop, maar ontwikkelden zich totaal verschillend.
De 1e is nu alweer jaren ruin en loopt nog heerlijke bosritjes.
De 2e is ingeruild en hopelijk afgemaakt, wat mijn keuze zou zijn geweest.
ElCamino schreef:Wat bij mij als eerste opkomt als ik je titel lees:
Als je dit al moet vragen, waarom begin je dan aan een hengst ???
Zal wel half bokt over me heen krijgen maar naar mijn mening begin je gewoon niet aan hengsten wanneer je geen verstand hebt van de omgang ermee. En hoe je dat dan wel krijgt.... ga eerst een meelopen met iemand met een hengst, en liefst meerdere mensen want er zijn niet zoveel die goed met hengsten om kunnen gaan.
Daarbij vind ik een internetforum nou ook niet de beste keuze voor advies, natuurlijk zitten er mensen bij met kennis van zaken, maar óók een hoop knoeiers...die dénken dat ze ermee om kunnen gaan.Niet beledigend bedoeld naar mensen hier maar in algemene zin van het woord
En hengst houden?? zelfs om medische redenen ( wat ik niet erg geloofwaardig vindt, sorry) gaat je eigen veiligheid boven alles.
Verder ben ik van mening dat hengsten alleen hengst moeten zijn wanneer ze iets toevoegen aan de fokkerij óf wanneer ze "gewoon paard" kunnen zijn.
Ik hoop dat het goedkomt met je en je hengst en wens je in elk geval veel succes ermee.
ElCamino schreef:SA: goed onderbouwde reactie van je..... in tegenstelling tyot anderen ( Nombrado natuurlijk weer...dat herkin ik uit het HB topic)
die jeugdide dames doel ik ook op.
Jammer alleen dat wanneer je wat schrijft je altijd door sommige mensen terecht gewezen wordt met nikszeggende reacties...
Ik heb wel degelijk ervaring met hengsten, maar dat doet er niet toe.... en ik heb juist ervaring met mensen die uit onwetendheid zomaar aan de gang gingen...of die juist dachten dat ze het "wel even konden".
Die mensen doel ik op. SA begrijpt dat denk ik beter dan menig ander die reageert op mijn reactie..
svdijk schreef:Tsja, wat is onbegrepen?
Een paard die gericht mensen uit zijn box slaat, met gebroken ribben tot gevolg, en gericht naar mensen hun gezicht bijt is imo toch echt levensgevaarlijk.
Maar ik ben het wel met je eens dat niet alle hengsten over één kam kunt scheren.
Een paard die gericht mensen uit zijn box slaat, met gebroken ribben tot gevolg, en gericht naar mensen hun gezicht bijt is imo toch echt levensgevaarlijk.
Maar ik ben het wel met je eens dat niet alle hengsten over één kam kunt scheren.
GroteVogel schreef:Misschien ligt het aan mij ( wat dus zeker zo is)
Maar gisteren was ik op stal en die hengst, oh wat is hij lief, knuffelig en wat loopt hij mooi.
Ik heb aan de eigenaar gevraagd waarom ze hem geen hengst laat zijn.
( imo gaat het super goed)
Ze zei dat ze niet wil dat hij de rest van zijn leven apart moet staan. Januari word hij gecastreerd.
Hij is nu 4 en klophengst.
Probeert wel te dekken naar mensen, de masseur moet een stok gebruiken anders springt hij erop.
En ze had als rede als ze wil starten op wedstrijden dan kan ze niet losrijden met hem omdat hij dan niet te houden is.
( Kan ik me niet voorstellen, maar ik heb dat paard ook alleen als lieffie gezien)
Groetjessss
ElCamino schreef:nombrado, nogmaals....ik heb het niet over die paar mensen die WEL goed met hun hengsten omgaan zoals jij maar over hoe de meeste mensen het doen....ze sluiten ze op in hun stal, ze mogen niet in de wei omdat dat "gevaarlijk" zou zijn, ze staan op verkeerde stallen omdat mensen het stoer vinden....dit zie ik om me heen veel, vooral in de regio waar ik vandaam kom ( niet waar ik nu woon).
Dat vind ik sneu voor die dieren.
Als iedereen ze zou houden zoals jij was er geen probleem maar zo is de praktijk gewoon niet! Ze zetten hun hengst op een pensionstal of manege, achter tralies "want het is een hengst" of achterin een gang...dieren mogen niet los, in de molen of wat anders want "het is een hengst".
Natuurlijk is dat onzin maar zo gaat het wél negen van de 10 keer. ik vind dat je juist DIE hengsten moet beschermen... en dat geldt niet voor de manier waarop jij ze houdt. Dat begrijp je toch ook wel?
En nee, ik heb geen slechte ervaring met hengsten zelf, waar haal je dat vandaan steeds? in de western sport lopen juist veel hengsten, netjes opgevoed, brave paarden.... geen problemen mee juist.
Ik zie de problemen juist bij de andere engelse stallen....war men moeilijk doet over hengsten, áls ze al welkom zijn....