De witte Fries bestaat!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roosch

Re: De witte Fries bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:38

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:51

Chaos, cremello is een dubbele verdunning op vos. Als je een valkveulen wil zou je beter een perlinohengst kiezen.

Zijn er echt mensen die denken dat de donkerste kleur dominant is :')

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:59

Bonita_Bon schreef:
Gaan we straks ook voor de zwarte fjord, de donkerbruine haflinger, de palomino Merens en de witte fries. Raskenmerken, boeiuh! Hardstikke leuk om te zien, iets anders hoor, maar er zijn niet voor niets verschillende rassen.... Want nu fokken we de kleur wit erin, straks willen we ook smallere hoeven, daarna een minder weke rug. Oh en natuurlijk iets minder behang, laten we ook voor een schuiner kruis gaan en stippen, stippen willen we ook.. etc
Iedereen is vrij om te kruizen wat ie wil maar laten we het resultaat van paarden die gekruist worden met de fries geen friezen gaan noemen, maar leuke kruisingen ;-)

_/-\o_ Toch nog zinnig commentaar hier!

Dat Friezen vroeger allemaal wit waren is een fabel, dat Friezen vroeger in andere kleuren bestonden is wel waar, maar de hoofdkleur was zwart en sinds begin 1900 is alleen zwart toegestaan. De vosveulens die werden geboren konden dus niet in het stamboek worden opgenomen door hun kleur. Er is een poos op de vosfactor DNA getest maar dat is nu weer afgeschaft omdat het nauwelijks meer voorkomt en mensen exact weten in welke lijnen het zit. Er zijn nog altijd mensen die bewust zo'n vos proberen te fokken. Dit kan met volbloed Friese ouders, alle andere kleuren zijn kruisingen en dus géén Friezen. Alleen ongeoorloofde witte aftekeningen komen nog regelmatig voor, helemaal witte echte Friezen bestaan niet (dus de titel maar even aanpassen ;) ).

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:06

hestejente schreef:

Ja want als je zwarte verf bij witte verf doet wordt de kleur ook donkerder!

:+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 07:41

Met een valk fries fokken hangt het er helemaal vanaf wat de voorouders van zowel de fries (draagt deze het vos-gen) en de creme-leveraar is.

Cremello is __ee, dus dan heb je minimaal Aa nodig voor valk. Bij AA krijg je altijd valk, behalve als je fries het vos-gen draagt en doorgeeft. Want dan krijg je een palomino (50% kans dan).

Perlino is A_E_, dus dan heb je sowieso kans op een valk. En bij Ee bij beide ouders 25% kans op palomino.

Dus, eerste getal fries (aaEE), dan fries (aaEe). Smokey black = sb
Cremello: aaEE................................aaEe
aaee - 100% sb........-.....................50% palomino, 50% sb
Aaee - 50% sb, 50% valk........-........50% palomino, 25% sb, 25% valk
AAee - 100% valk........-..................50% palomino, 50% valk

Perlino: aaEE...................................aaEe
AAEE - 100% valk........-..................100% valk
AaEE - 50% valk, 50% sb........-........50% valk, 50% sb
AAEe - 100% valk........-..................75% valk, 25% palomino
AaEe - 50% valk, 50% sb........-........37.5% sb, 37.5% valk, 25% palomino

Cinneke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:35

:~ wauwieee

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:43

Het is inderdaad geen fries, maar een mooi paard is het zeker! :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:03

hestejente schreef:
Chaos, cremello is een dubbele verdunning op vos. Als je een valkveulen wil zou je beter een perlinohengst kiezen.

I know. Maar ik heb het met de genen van de hengst helemaal uit laten zoeken door iemand die genetica gestudeerd heeft. Dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt! :)

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:08

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 07:12

@ Horseyfries
Staat in het stukje, en iedereen weet neem ik aan dat wit geen 100% Fries is, dus titel hoeft niet te veranderen hoor, wel bedankt voor de informatie! Vind het reuze fijn zoveel te leren!

@Mizora
Zeer informatief! Ben blij dat ik op Bokt ben gekomen, weer wat geleerd! (Niet dat ik er veel van snap nog, haha moet me er nog verder in verdiepen)

Bedankt voor alle reacties, ben blij dat zoveel mensen Nero mooi vinden, ondanks dat hij een kruising is en niet de real deal. :j
Om even duidelijk te maken; Er komt geen nieuwe witte variatie op de Fries uit Nero hoor, ik heb het idee dat de Friese Die-Hards daar bang voor zijn, maar staat ook in het stukje dat de kans daartoe erg ERG klein is. Hij brengt tenslotte niet alleen maar schimmel voort, maar een heel kleurenpalet.
Weet niet eens of hij überhaupt wel een schimmel veulen heeft verwekt en heb ook niet het idee dat er uitbundig met hem gefokt word om een grijs veulen voort te brengen.
Heeft de huidige eigenaar denk ik ook geen interesse in.
(Ze bezit een side-saddle ranch in Duitsland, ze is in het bezit van zowel Friezen als PRE's)

Nero is trouwens technisch gezien NIET wit, want hij is schimmel, de titel is dus wel een beetje misleidend.
Een wit paard heeft roze pigment in plaats van zwart.

Dit topic was in elk geval alleen maar om een mooie kruising Fries te showen, niet meer of minder! :o

Lieke_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:08

Nomanji schreef:
Lieke_14 schreef:
Ik zie wel eens kruisingen die helemaal wit zijn, maar die zijn het dan toch net niet, geen behang aan de benen en net iets andere bouw weet je wel.. Nero is gewoon super.

Misschien is er nog hoop, ooit in de toekomst, ze zijn nu tenslotte ook bezig met Bonte Friezen geloof ik?

Volgens mij heb ik dat geschreven, is dit een quote ofzo, of herhaal je nu gewoon wat ik zei?

Als je hele topic had gelezen had je gezien dat dit stukje over de Barock-Pinto gaat. :j
Kruizing Fries + Bont paard. Overigens ook erg mooi, maar mist vaak ook de sokjes heb ik gezien.

ow sorry; ik had dit gekopierd voor iets anders en perongeluk geplaats; sorry! :o :P

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:20

Sorry dat ik nu zo begin te zagen, maar kunnen ze zwarte friezen niet gewoon zwart HOUDEN? Zo krijg je wel inmenging met andere kleuren/rassen... (niet ik het paard op pag 1 supermooi vindt, daarnietvan..)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:46

Lees de reactie van TS hierboven, je snapt het doel van het topic niet.
En het paard is niet gefokt om "witte" Friezen mee te fokken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:49

De titel is wel gewoon misleidend en mensen die het stukje niet lezen, kunnen wel per abuis aannemen dat er witte Friezen bestaan. Die lezen die titel en roepen dan later ergens "ja maar ik heb dat gelezen".....
Ik ben niet bang voor veel witte Friezen, daarvoor zijn er veel te veel echte Friezenliefhebbers die niet aan dit soort praktijken doen, maar ik heb wel al vaak genoeg meegemaakt dat mensen door dit soort titels en verhalen verkeerde dingen gaan denken en daar baal ik van. Zo stond er ooit een plaatje van Peter Spahn met de Friese modelmerrie Annichje in de Hoefslag als Lichte Tour combinatie en hoorde ik vervolgens hier in België iemand zeggen dat er een Arabofries in de Hoefslag stond die Lichte Tour liep. Toen ik vroeg hoe hij erbij kwam dat dat een Arabofries was, bleek dat die man zo geïndoctrineerd was door al die juichende artikelen van de Arabo's dat hij dacht dat geen Fries op dat niveau liep, en dat het dus wel een Arabo moést zijn, terwijl het juist andersom is: er loopt geen Arabo op dat niveau, en een heel aantal Friezen!

Vandaar dat ik zo reageer, ik weet gewoon dat er door die titel weer een aantal mensen gaan rondvertellen dat er échte witte Friezen bestaan, en dan hebben we weer de zoveelste fabel de wereld uit te helpen!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:26

@ Horseyfries: dat zegt ook wel iets over de domheid van sommige mensen.
Dan zeg ik op mn beurt: neem de moeite om iets ook daadwerkelijk te lezen als je er zo graag over mee wilt praten....

@TS: wat een mooi peerd! Wel heel apart om te zien als je gewend bent aan zwarte friezen, haha!

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:31

Afbeelding

Zou dit een 100% Fries zijn? Wel super mooi..

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:50

Een stamboekfries is een stamboekfries als deze voldoet aan de eisen van het stamboek en erin opgenomen is. Hoewel ik deze schimmelfries erg mooi vind, ben ik het eens dat deze niet voor het stamboek gebruikt zou mogen worden. Dat ze een stamboek op zouden richten voor dit soort friesen, is een goed idee. Maar een ras zuiver houden, is in mijn mening, een belangrijk iets. En inteelt is natuurlijk net hoever je het laat gaan. Het arabisch volbloed paard is ook een raszuiver stamboek en die weten ook inteelt te voorkomen. Dus dat ligt er natuurlijk aan hoelang je een hengst mee laat draaien in het stamboek en hoeveel hengsten je goedkeurd voor dekking.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:12

100% Fries? Nee. :P

Een apart stamboek is helemaal niet aan de orde, net als dat deze voor het KFPS ggk zou worden.
Mensen waar halen jullie het vandaan?

Dit is een leuke Friesse kruising.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 17:52

jeeetje wat een knap paard <3

stiekum vind ik de zwarte friezen wel wat mooier haha !

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 17:55

WOW GEWELDIG MOOI!!! ik vind ze in et zwart al prachtig maar dit is helemaal geweldig!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 00:55

laureanne59 schreef:
http://i54.tinypic.com/veuse8.jpg

Zou dit een 100% Fries zijn? Wel super mooi..

Zucht.... hier gaan we dus al..... NEE!! Een FRIES is ALTIJD zwart, alleen vos kan voorkomen, en witte aftekeningen. Maar volledig wit is NOOIT een Fries!
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 03-06-11 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto quoten. Foto in link geplaatst.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 01:06

''Zijn naam is Nero'' :')

Wel echt een PRACHT exemplaar!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 01:06

Had vandaag de filmpjes gezien maar hij viel flink tegen in beweging. :o
Kende alleen de foto!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 01:08

HorseyFries: Ik moet bekennen, je hebt gelijk.
Ik las je post gister over misleidende titel en dacht welnee joh.
Vervolgens die reactie, toen dacht ik hmm. Dus toch.

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 01:49

Voor degene die de andere kleuren niet mooi vinden, als een Fries nou in plaats van zwart, wit zou zijn dan zou een zwarte Fries weer niet mooi zijn.

Gewoon omdat het een standaard is. Of zit ik er nu helemaal naast.

Ik lees trouwens nu dat er al iets in deze trant is gepost.