Onderhoud lange manen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:55

Sjolvir schreef:
Moet ik zwartje gaan bijpunten, dat wordt lachen.
(denk dat ik het uitstel... tot vlak voor zijn 1e wedstrijdje, kan ik nog verzinnen hoe je dat het beste kan doen. )

Bijpunten? hoe doe je dat, behalve met schaar...
plukje haar draaien en uitstekende dingen eraf knippen?

schaar met scherpe randen en dan "snij" je als het ware, zoals de kapper ook doet met laagjes snijden/knippen dmv een schaar.
te recht is namelijk geen porum bij lange manen :=
zorgt dus dat het wat piekerig gebeurt, dit ziet er het meest natuurlijk uit

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:03

Lowara schreef:
nadita schreef:

Waarom ziet het er vreemd uit?
Er lopen duizenden paarden met korte manen ;)

dat zijn vaak KWPN'ers etc :j
Friezen heb ik zelf zelfs nog nooit met korte manen gezien. het plaatje is dan anders, dan je voor ogen hebt.
absoluut geen commentaar of wat dan ook hoor! maar is hetzelfde gevoel als ehm.. denk denk.... balkenende die ineens aan Holland's got talent meedoet ofzo :+
plaatje klopt niet,omdat je andere verwachtingen hebt/anders gewend bent

maarre.. nav je onderste foto, denk ik dat je een goede keuze hebt gemaakt. manen zijn een stuk netter en verzorgder nu

Dank je Lowara.
En ik ben het met je eens dat je het niet bij Friezen verwacht. En het hoort ook niet zo.
Maar dit was voor mijn Fries de enige manier om zijn manen op een lengte te krijgen. En hopelijk te houden ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:16

Handige tips komen hier voorbij!

Mijn haflinger heeft ook aardig manen. Waar ik tegen aan loop is dat de onderkant een stuk dunner is dan de bovenkant.
En ik weet niet hoe ik dat bij moet laten groeien.
Als ik het los doe klit het snel in elkaar.
Maar als ik het in vlechten doe heb ik het idee dat het afbreekt door het elastiek.

Als ik vlecht dan doe ik dat een week met losse vlechten, dan een paar dagen los en dan weer vlechten. En dan als het los gaat en voor het vast gaat Cowboy Magic er in en uitkammen van onder naar boven. Iemand een idee hoe ik alles weer op 1 lengte krijg?

Het langste gedeelte is nu al langer, maar hier zie je het verschil wel goed. Alsof het 2 lagen zijn.
Afbeelding

Zo is het nu.
http://img710.imageshack.us/img710/781/img0106js.jpg

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:25

ik gebruik een speciale spray voordat ik de manen vlecht. Het is speciaal een (mensenharen)spray om mee in te vlechten en ik haal 't bij de afroshop. Deze spray verzorgt het haar, ontklit en maakt het haar wat plakkerig zodat de vlechten beter blijven zitten en er niet zo gauw haren uit gaan steken. Echt ideaal. De manen worden er, op den duur, wel wat vies van, maar dat heb je met babyolie ook...

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:31

Ik heb even een vraag aan jullie, mijn haflinger is nu 2 jaar. Ik heb hem nu 4x gewassen. Maar aangezien zijn manen langer worden denk ik dat ik het 1x per maand moet gaan doen, merk dat ze snel vettig worden en dan gaat die dus schuren. Ik vlecht ze ook wel eens in maar na 3/4dagen gaat die schuren en schuurt die er hele plukken uit wat kan ik hier tegen doen?

foto van zijn manen (kunnen jullie een beeld krijgen van de lengte)
Afbeelding

Hier een foto met vlechten
Afbeelding

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:55

idd de vlecht anders schijnt te werken ;)
nog geen rare "draaien" in de vlecht
was trouwens wel voor het eerst dat ik moet gaan nadenken dat ik nu wel goed ging vlechten :+

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:07

rommulus schreef:
idd de vlecht anders schijnt te werken ;)
nog geen rare "draaien" in de vlecht
was trouwens wel voor het eerst dat ik moet gaan nadenken dat ik nu wel goed ging vlechten :+

hihihi! had ik de eerste keren ook. normaal vlecht je redelijk hersenloos,maar nu moest je echt bedenken welke hand eerst kwam, anders ging je automatisch naar je oude vlechtmanier :')

rommulus

Re: Onderhoud lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:08

jah en bij de eerste pluk die er bij moet denk je ehhh ..... waar ????
oh daar .....
ehh.. hoe???
:+
echt best lastig
heb hem 3 x overnieuw gedaan :o

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:19

en?? hoe was het eind resultaat? wil nu natuurlijk een mooie foto ervan zien he :D

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:39

ehh..........
zal ik die vanavond maken :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:48

Ik ben nu de loreal gespleten puntjes pompflesjes aan het proberen op Tobago zijn manen _O- .
(kosten per 2, euro 3.65 in de aanbieding)
De equistar spuitfles, is hij het nog niet zo mee eens :Y) . En die kost beduidend meer.
In een ooghoek zag ik, weet ik zeker, dat een fjord me stond uit te lachen vanachter haar vliegenmaskertje :+ .
loreal op je paard...

Vlechten gaat hier bij de afdeling, ik kan niet vlechten ook steeds beter.
Kan hem redelijk strak op zijn manenkam vlechten (voor mijn doen (prutser met alles met haar), zie profiel foto's van 10 juli.)
En losjes vlechtje als ik les heb, kan ik nu ook dusdanig dat het blijft hangen ipv. in galop uitzakt. (dan hoeft ie niet zo strak.)

BunnyIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:35

Onderhoudend door veel in vlechten te houden, maar ook goed kammen en af en toe een klein stukje van de manen afknippen anders groeien ze niet makkelijk. Ook kun je shampo's en andere spulletjes gebruiken voor mensen. Werkt echt!! Bij ons staan 2 haflinger 1 met ook zomereczeem en 1 met manen van ongeveer 70 cm lang!

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:03

Hier de manen van mijn verzorgtinker.
Ze heeft meerdere veulens gehad die ze er regelmatig afknabbelde dus ze zijn niet heel erg lang. En ze zijn helaas ook vrij dun. Ik onderhoud ze door ze in vlechten te houden en ongeveer eens in de 2 weken haal ik ze eruit. Dan gaat er cowboy magic in en laat ik ze meestal 1 of 2 dagen rusten voor ik ze weer in vlecht. Ook punt ik ze ongeveer 1 keer in de 2 maanden bij, maar dan ook echt maar een heel klein puntje. Dat doe ik altijd met een efileerschaar. Foto is al wel weer van een jaar geleden, ik zal er deze week eens 1 maken als de vlechten eruit zijn.
Afbeelding

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:41

Mijn shire, heeft redelijk lange manen, ik doe mij best om ze zo goed mogelijk te verzorgen.
Ze heeft nu halve vlechten in en dit gaat goed.

Haar staart is momenteel een ramp, zitten echt knopen in :(
Dit komt door het zwaaien tegen de vliegen. Wat zal ik doen?
Vlechten??

Heeft iemand een goede tip om het te ontwarren? ze heeft echt een extreem dikke volle staart. Ze is 1.84, en hij hangt bijna op de grond.
Weet iemand een goede borstel? Want met mijn vinger is geen doen...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:45

de bovenkant van de staart denk ik voornamelijk he? ivm het zwaaien van de staart? hier hebben de mijne ook vaak last van gehad.
heb ze nu onder vliegendekens staan, dus nu zwaaien ze niet meer. maar tot vorig jaar altijd 1 drama. elke dag klitten eruit en veel antiklit erin. vlecht permanent bovenin de staart gaat irriteren en afbreken is mijn ervaring.
de rasta look in de staart door het zwaaien verhelp je door de straat regelmatig te " ontdraaien" .
oftewel.. voordat die rastravlechten er helemaal inzitten, de boel weer terugdraaien en uit elkaar trekken.
Hier heeft vooral mijn effen bruine Tinker vaak last van, en sinds ik " ontdraai" blijft de boel redelijk klitloos

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:49

Het zit idd vooral aan de bovenkant, aan de achterkant bij de staartwortel. :s

Kan het kwaad, om er 'anti-klit-spul' in te doen, als je haar nooit tot eens per jaar wast?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:50

nope, gewoon erin gooien :j
het vervilt anders heel snel, en door de antiklit heb je wat minder kans daarop. dit resulteert weer in minder afgebroken haren!

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:05

Ik rij een fries met ook manen tot de schouders . (nouja ondertussen aan gegeten door het veulen :Y) )
Maar ik doe er niet veel aan, meestal los. Heb sinds de laatste tijd hengstenvlecht in and that's it.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:42

Mijn fries heeft half lange manen. Ze zijn niet echt lang hoop dat het nog gaat komen. Ze komen net niet onder de hals uit maar het achterste is bij haar wel het langste geloof zo rond de 60/70 cm. Helaas is het midden stuk stuk korter. Vorig jaar helemaal weg het middenstuk. Gelukkig is het nu wel ongeveer op de helft van de rest.
Ze heeft ze bijna altijd los hangen. Soms maak ik vlechten maar daar breken haar manen erg snel van af. Voor de rest doe ik er 1 x in de 3 weken bio silk in. En dat werkt super.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:23

hier eindelijk een foto ( zaterdag gemaakt) van m'n effen bruine Tinker met losse manen. allemaal netjes zwart :j

Afbeelding

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:31

Sjolvir schreef:
Jeetje, wat een ontzettend lange manen komen hier voorbij!
Zo lang zijn ze bij de mijne niet.

Wat doen jullie aan de bruine puntjes aan de uiteinden?
(heb zwart paard, maar ja in de zon wordt ie bruin en de puntjes van de manen al helemaal)

Knippen, laten zitten, afsnijden?

moeten ze eigenlijk gelijk als veulen zijnde afknippen, dan heb je er nooit last van :) (mijn veulen heeft nu daarom ook stekels, is het ook afgeknipt)
dat aan de punten van de manen is het zogenaamde veulenhaar :) (bij onze 2 jarige is het niet gebeurt(knippen), en die heeft nu ook van die lelijke bruine punten := )
verder kan je het proberen weg te snijden met een zeer scherpe schaar :j

mrtuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:35

ik zou ze niet te vaak wassen is voor je zelf ook niet goed volgens de meeste kappers

mijn fries manen van ong 130 lang

enkel met iets bijzonders worden de manen gewassen
denk aan show of belangrijkewedstrijd

manen zitten altijd in hengste vlecht

gr

lees nu pas topic vandaar

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:43

Ik heb juist gehoord dat een hengstenvlecht helemaal niet goed is voor de manen omdat het aan de manenkam "trekt"
Dan zou je beter losse vlechten kunnen doen? Of is dit maar een fabel?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:50

MissRoxyy schreef:
Ik heb juist gehoord dat een hengstenvlecht helemaal niet goed is voor de manen omdat het aan de manenkam "trekt"
Dan zou je beter losse vlechten kunnen doen? Of is dit maar een fabel?

zware fabel :n
hengstenvlecht beschermt de manen juist beter dan losse vlechten.
als het zodanig trekt dat de manen eraf worden getrokken, heb je de vlecht gewoon niet goed erin gemaakt.
en heb al heeeel wat dieren gehad/ontmoet met hengstenvlechten die er 24 uur per dag, 365 dagen per week inzitten.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:59

Lowara @ 365 dagen per week.. tijd vliegt voorbij :+

ik vind een hengstevlecht ook beter beschermen, mits je de vlecht goed kan vlechten, want anders heeft het inderdaad geen nut. ik vind het ook fijner werken een hengstevlecht :j