Jongste tauromatische amazone

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Re: Jongste tauromatische amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:21

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik het knap vind dat je het je allemaal zo aantrekt Ninx. Dat doen niet veel mensen. Zouden er in ieder geval meer moeten doen. Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:22

Fiffill schreef:
Zoals Redrumfox zelf al zegt is het voor haar moeilijk om er een mening over te vormen, dus ik ben het niet helemaal met je eens. Knipoog Soms zit je nog een beetje in een dubio, om hier meteen zwart op wit je mening neer te knallen kan voor sommige mensen wat moeilijker zijn denk ik. Lachen Ik kan het me voorstellen in ieder geval.

Tja, misschien ben ik wat meer uitgesproken...
Zit er dan dus ook wel eens naast.
In dit geval voel ik dat dit echt niet juist is.... zoals veel zaken aangaande dierenleed, ik ben daar erg stellig in. Het enige dat ik echt kan veranderen is mezelf, mijn acties en de hopelijk positieve gevolgen daarvan.
Maar in de emotie wil je wel eens dat je de strijd met grotere aantallen strijd.

Onderwerpen die me schokken of interesseren onderzoek ik vaak wel. Dat gaat eigenlijk vanzelf.... ik wil er dan ook alles van weten ineens.
Beetje 'type speurneus'.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:24

Ik vind het samenspel van paard en ruiter altijd bijzonder om te zien! Zo wendbaar dat die paarden zijn! Lachen
Tuurlijk is er een risico van verwonding of dood voor de paarden, maar dat geldt voor alle beroepspaarden (politiepaarden hebben nou ook niet bepaald een rustig beroep!). Denk dat ze ook best gewend kunnen raken aan een stier, hier kun je paarden ook gewend laten raken aan alles wat tegen hun natuur indruist.

Ninx, respect voor jou! Wat heb je allemaal al gedaan tegen het stierenvechten? Lachen

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:24

Het lijkt me toch geen probleem om over cultureel bepaalde onderwerpen een mening te hebben en ik vind dat dat ook moet mogen.
En ondanks dat sommige dingen niet in 1 klap veranderd kunnen worden, kan men daar natuurlijk wel mee beginnen. Mensen krijgen steeds meer inzichten in de dingen die gebeuren, daar kunnen we ons voordeel mee doen en bepaalde acties, processen en gebruiken veranderen of stoppen. Ik zie hierin niet zoveel verschil tussen zaken die direct betrekking hebben op dieren of op mensen. We verdienen allemaal een bepaalde mate van welzijn en respect.

Door hier dingen zwartwit te stellen kunnen mensen wel aan het denken gezet worden en kan er discussie komen, dat is juist zo fijn van een forum! Pling
Laatst bijgewerkt door Alet74 op 06-11-08 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:25

Daarom vind ik de bloedeloze stierenvecht variant een geweldige middenweg! Om mee te beginnen zeg maar Lachen
Toch de cultuur behouden en het lijden enorm beperken van de stier.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:27

Dat gevoel ken ik hoor Ninx. Knipoog Ik onderzoek ook altijd alles grondig wat me interesseert. Nu is dit ook een onderwerp wat me interesseert, niet alleen omdat ik het heel wreed vind maar ook omdat ik er de schoonheid en traditie van in zie, en het dus zonde zou zijn als dat verloren zou gaan. Lachen Daarom ben ik voor een bloedeloze/stierloze oplossing. Het zou het mooist zijn als we daar zelf direct iets aan konden doen, maar dat is lastig. Knipoog Al moeten er mensen zijn die initiatieven nemen. Dus wie weet. Knipoog

Ik denk dat de paarden aan het stierenvechten wel wennen, ze zijn er voor gefokt, een paard went ook aan het rijden van springparcoursen en of dat nu zo natuurlijk is... Knipoog

Welshcobfan schreef:
Daarom vind ik de bloedeloze stierenvecht variant een geweldige middenweg! Om mee te beginnen zeg maar Lachen
Toch de cultuur behouden en het lijden enorm beperken van de stier.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:39

Het lijkt er al op dat we een bevredigend midden gaan vinden! Ach gut

Nu moet ik even snel de pannen in duiken, maar ik kom er zeker op terug!!!!

bedankt voor de pittige discussie!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:03

Het midden is ook niet alles, maar inderdaad een goed begin. Heb eigenlijk geen idee hoe de discussie daar ter plaatse gaat, of die er is uberhaupt. Weinig in Engels of Nederlands te vinden begreep ik?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:08

Ik denk dat daar de discussie langzaam omgang begint te komen, al ben ik wel bang dat als dierenrechtorganisaties te snel iets willen doordrukken dat de discussie dan daar juist dichtslaat wegens weerstand. Het is niet zomaar stierenvechten, het is een hele cultuur die al eeuwen bestaat.
De huidige generatie zal het steeds minder boeiend gaan vinden, net zoals wij de oud hollandse spelletjes vervangen door de WII (bijvoorbeeld). Maar ik heb echt geen flauw idee! Mijn Spaans is ehh niet aanwezig Nagelbijten / Gniffelen

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:11

Ik sluit me helemaal aan bij Fiffill ik wordt ook naar 2 kanten getrokken. Ik haat het dat de stieren zo verwond worden en ik haat het bij de matador gevechten (alleen man en stier) er een geblinddoekt paard even heel kwetsbaar is.

Maar de actie, wendbaarheid van de rejoneador's (vechters te paard) WOWWW

Ik wil nog even in gaan op bovengaande stelling :paarden kunnen aan stieren wennen.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat de meeste er niet eens aan hoeven wennen. Het zit er in gefokt.
Ik heb het geluk een aantal Iberische paarden te bezitten en ze trekken vaak enorm op rundvee aan, vinden het fantastisch!!

Tijdje geleden ben ik voor het eerst naar een les veedrijven gegaan met mijn 15 jarige kruising ruin. Ik stond midden in de bak toen opeens de 13 jonge stiertjes bokkend, rennend en loeiend de bak binnen kwamen hollen.
En weet je wat er gebeurde...zijn oor bewoog Haha! , whahahaha geen krimp en het was echt zijn eerste keer.

Het zit in hun natuur Afgod

Hier 2 korte filmpjes van een paard in de eerste 10 min. dat hij ooit met vee heeft gewerkt;
http://nl.youtube.com/watch?v=avewyCbiAN8
http://nl.youtube.com/watch?v=06pr8GxwRN8&feature=related

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:15

Aan de ene kant zijn er daar mensen die de boel ook weer heel levend (proberen te) houden.
Denk aan dit meisje: ze is jong, ze is mooi, en ze doet een "spannende" sport. Dat trekt toch wel wat meer jonge mensen dan een oude rot op een paard. Knipoog Denk ik dan.
Maar ik weet dat er ook in Spanje mensen zijn die juist tegen het stierenvechten zijn. Ja Het is gewoon moeilijk omdat het zo'n diepgewortelde traditie is, en niet zo maar een sport. Ik denk dat er hier een boel mensen ook op de achterste benen gaan als we voetbal zouden afschaffen (om even een voorbeeld te noemen).
Stierenvechten gaat in de zuidelijke landen ook vaak gepaard met feest, en dat is al weer anders dan "even een gevechtje". Dan is er al meteen meer animo voor kan ik me voorstellen. Het zal toch echt van de directe inwoners zelf moeten komen, de verandering, wil het echt aan slaan. Lachen

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:17

Ze is van mening dat de stieren die gebruikt worden een beter leven hebben gehad dan de stieren die hier in de rij staan naar het slachthuis....
Maar die worden tenminsten in 1x afgemaakt zonder pijn te lijden. Dat is bij hun stieren wel anders!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:19

Citaat:
Het lijkt er al op dat we een bevredigend midden gaan vinden!

Die was er al wel, ik hem hem al in het begin genoemd. maar dit is dus een mooi voorbeeld van hoe het in het echt gaat.
Voor en tegen schieten al boos in de verdediging voordat er iets gezegt is door de andere partij en boze mensen luisteren niet naar anderen.
Ik hoop dat andere net zo makkelijk tot een compromise komen als wij Clown

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:21

Cyrina schreef:
Ik kan je uit ervaring vertellen dat de meeste er niet eens aan hoeven wennen. Het zit er in gefokt.
Ik heb het geluk een aantal Iberische paarden te bezitten en ze trekken vaak enorm op rundvee aan, vinden het fantastisch!!

Tijdje geleden ben ik voor het eerst naar een les veedrijven gegaan met mijn 15 jarige kruising ruin. Ik stond midden in de bak toen opeens de 13 jonge stiertjes bokkend, rennend en loeiend de bak binnen kwamen hollen.
En weet je wat er gebeurde...zijn oor bewoog Haha! , whahahaha geen krimp en het was echt zijn eerste keer.

Het zit in hun natuur Afgod

Hier 2 korte filmpjes van een paard in de eerste 10 min. dat hij ooit met vee heeft gewerkt;
http://nl.youtube.com/watch?v=avewyCbiAN8
http://nl.youtube.com/watch?v=06pr8GxwRN8&feature=related

Inderdaad, zoals ik ook al eerder zei, ze zijn er op gefokt zoals een Hannoveraan de dressuur of springen in het bloed heeft zitten. De beste paarden worden uitgezocht, en aangezien de traditie al eeuwenoud is net als de paarden is dat al maar meer geworden.

Leuk trouwens dat je dat met je ruin hebt gedaan. Lachen

Ik moet zeggen dat als ik al die filmpjes zo zie, zonder stier, ik toch echt wel de kriebels krijg zeg... wat een kracht die paarden. Toen ik klein was viel ik als een blok voor het Andalusische ras, ondanks dat ik echt anti-schimmel ben (ik koos toen al de donkere/anderskleurige exemplaren) vond ik ze al prachtig. Ik merk gewoon dat als ik ook die Spaanse muziek al hoor het gewoon begint te kriebelen... het bloed kruipt waar het niet gaan kan (ik ben voor een groot deel Spaans).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:22

MarjonTampon schreef:
Ze is van mening dat de stieren die gebruikt worden een beter leven hebben gehad dan de stieren die hier in de rij staan naar het slachthuis....
Maar die worden tenminsten in 1x afgemaakt zonder pijn te lijden. Dat is bij hun stieren wel anders!

Maar daarom hebben de stieren die daar gebruikt worden nog wel een beter leven gehad. Knipoog
Over hun einde is volgens mij iedereen het wel eens hier: dat is wreed en pijnlijk. Maar het leven zelf is beter dan dat van de koeien hier in hun hokken. Lachen

Cyrina schreef:
Citaat:
Het lijkt er al op dat we een bevredigend midden gaan vinden!

Die was er al wel, ik hem hem al in het begin genoemd. maar dit is dus een mooi voorbeeld van hoe het in het echt gaat.
Voor en tegen schieten al boos in de verdediging voordat er iets gezegt is door de andere partij en boze mensen luisteren niet naar anderen.
Ik hoop dat andere net zo makkelijk tot een compromise komen als wij Clown

Die heb ik pagina's geleden ook al genoemd. Knipoog Maar ik vind hier trouwens niet echt een sterke voor en tegen, volgens mij ziet iedereen wel in dat het wreed is. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 06-11-08 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:23

MarjonTampon schreef:

Plat gezegd:
De spaanse stieren lijden 15 minuten (?), hier lijden de dieren als ze pech hebben jaren.

Daarom heb ik ook respect voor ninx: zij eet geen vlees. Ik eet dat wel. Dus maak mij ook in zekere zin schuldig aan het lijden van dieren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:26

Welshcobfan schreef:
MarjonTampon schreef:

Plat gezegd:
De spaanse stieren lijden 15 minuten (?), hier lijden de dieren als ze pech hebben jaren.

Daarom heb ik ook respect voor ninx: zij eet geen vlees. Ik eet dat wel. Dus maak mij ook in zekere zin schuldig aan het lijden van dieren.

Ik denk dat zo'n gevecht wel wat langer duurt? En het sterven, dat werd verteld in een filmpje, als het hart geraakt wordt is het dier sneller dood dan als de longen geraakt worden, dan stikt de stier uiteindelijk in zijn eigen bloed. Ik kan niet zeggen of het erger is je hele leven in een hok te zitten, of je hele leven vrij te zijn en pijnlijk te sterven.... daar heb ik gewoon geen ervaring mee natuurlijk. Knipoog
Ik eet overigens ook geen vlees. Vind het niet nodig. Lachen

Ik vind het wel beter als de stier meteen afgemaakt wordt, soms laten ze het dier gewoon nog leven en sterft het pas na lange tijd. Dat vind ik al helemaal wreed. Verlos het dier dan uit zijn lijden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:30

Ik zeg ook niet wat erger is, maar ik snap wel wat die amazone bedoeld en op zich heeft ze er ook punt mee.

Wat wordt eigenlijk met de dode stieren gedaan?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:40

Nee, daarom vraag ik me ook af wat erger is... ik weet het niet.

Wat er met de dode stieren gebeurt... dat is een hele goede vraag. Zouden ze opgegeten worden?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:50

Ben ik ook weer.. even druk geweest met van alles en nog wat..

Ik heb eerder geschreven dat ik ook een andalusier heb, en heb ook zo'n ervaring meegemaakt.. op een wandeling met paard, mijn paardje al kijkend naar de koeien... zet zich groot op.. begint te snuiven, gaat zich nog groter opblazen.. (tis maar een klein mannetje hoor) maakt uit zichzelf een soort van schijnbeweging, waarop de koe schrikt.. en als de koe wegrent, ontspant hij en loopt lekker rustig naast mij verder.. alsof er helemaal niets aan de hand was..

Dus ik denk dat je gelijk hebt wat dat betreft Cyrina!

(mijn paardje was onbeleerd toen hij hier in Nederland kwam.. dus hij kon nooit hiervoor opgeleid zijn..)

Ik weet niet wat het verbandt houdt met het besnijden van jonge vrouwen, en met een stierengevecht.. Ik weet wel wat hiermee bedoelt wordt, maar het een is vanuit een ander oogpunt dan het ander.. Besnijdenis komt voort uit het geloof.. (althans dat is wat men ervan heeft gemaakt.. maar het is een van de meest vernederende vormen van onderdrukking van vrouw zijn, werkelijk niet meer kunnen genieten van de vrouwelijkheid en sexualiteit)

Nee, een stierengevecht is ook niet mis, maar om zulke dingen te gaan vergelijken, dan sla je beetje de plank mis.

Waarom ik mijn hele verhaal heb gehouden op pagina 4 is niet voor niets. Ondanks dat het zeker in onze moderne begrippen een afschuwelijk iets is, zijn er in en om die cultuur wel heel veel goede dingen gecreeerd.
Het is niet alleen maar kommer en kwel. Het alternatief van bloedloos zou een mooi begin zijn. En bepaalde tradities zijn bepaald niet alleen maar slecht, of te veroordelen.
Er is een hele rijkunst ontstaan, veel mensen leven ervan en zijn er afhankelijk van. Dat is niet zomaar mogelijk om het dan stil te leggen. Dat gaat niet. Kun je nog zo hard roepen hoe zielig het is.. maar dan werkt het toch anders.

Daarnaast, onze begrippen van 'zielig' kunnen nogal kortzichtig zijn. Zielig omdat je het niet leuk vind of vreselijk vind van het doodsteken van een stier.. maar in onze cultuur vind men het niet zielig om bij de Mac te eten, of KFC, of onze paarden 24 per dag op een stalling te houden... Om datzelfde paard er voor een of hooguit twee uurtjes eruit te halen..

Zeker in de wintertijd, zie je het veel gebeuren.. Land gaat anders kapot, dus veel pensonhouders houden dan de paarden op stal.. Hopeloos te wachten tot 'baasje' komt en hun eindeloos vervelende saaie leventje te onderbreken...

En zoals ik al een aantal keren heb aangegeven.. ik ben niet voor het doodprikken van stieren..

Maar wat ik nu echt schandalig vind, is dat alleenstaande moeders zich helemaal te barsten moeten werken omdat ze anders niet rond kunnen komen.. dat hun kinderen heel veel aandacht te kort komen..
Dat oude mensen verkommeren in bejaardenhuizen.. dat zij niet de zorg krijgen waar ze recht op hebben, want daar hebben ze hun hele leven hard voor gewerkt.. enz enz.. hier in dit land gebeuren nog zo veel dingen die niet eerlijk zijn..
Dat oude mensen s'winters in de kou zitten, omdat ze hun stookkosten niet kunnen betalen.. dat kinderen in de kou zitten, omdat ouders de stookkosten niet kunnen betalen..
Ook hier in Nederland worden dieren mishandeld, als oud vuil weggegooid, zodra de vakanties weer voor de deur staan.. (of het paardje wordt te oud of is niet goed genoeg, want je kunt er niet mee in de 'z' komen. enz. enz.. daar wordt ook niet over nagedacht.. hup te koop.. )

Kan nog een hele lijst maken om door te gaan.. wellicht onntopic.. maar dat geeft mij een naar gevoel...

Neeeee, ik praat stierenvechten niet goed.. en ik ben geen barbaar.. ben geen dierenmishandelaar.. ben zelfs zeer begaan met dieren, maar ik heb geen tunnelvisie.. er is heel veel leed.. ook onder mensen..

Ik zie niet alleen het stierengevecht.. het zou anders kunnen.. hopelijk gebeurt dat ook een keer.. maar ik zie ook heel veel dingen erachter/ernaast die gewoon wel eens de moeite waard zijn om te bekijken..

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:51

Fifill, ik zou liever een leuk leven hebben en dan pijnlijk sterven denk ik. Dan heb je in ieder geval kunnen genieten tot dat moment.
Welshcobfan, je zou al biologisch vlees kunnen kopen of i.i.g. geen vlees van C1000 en nog een andere supermarkt (die 2 verkopen vlees van onverdoofd gecastreerde biggen). Bewust vlees eten zeg maar, dat probeer ik ook te doen. En een paar vega-dagjes per week erbij.
Jesser, hebben cultuur en geloof niet heel veel met elkaar te maken c.q. is dat op een bepaalde manier niet hetzelfde? Ik zou dat i.i.g. niet los van elkaar willen zien!
Laatst bijgewerkt door Alet74 op 06-11-08 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:52

De stier wordt op gegeten.. vroeger heb ik begrepen wat het ármeluis eten.. tegenwoordig een delicatesse.. maar dat weet ik niet helemaal zeker..

wens jullie een fijne discussier avond.. moet nu helaas weg.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:55

Maar Jesser wat jij nu allemaal getypt hebt bevestigt toch gewoon wat veel van de mensen hier ook zeggen? Het rijden is mooi, maar voor de stier is het wreed?
Wat jij in je verhaal typt heb ik ook meermalen gezegd, en anderen hier met mij ook. Knipoog

De stier wordt dus opgegeten? Vind ik beter dan zo maar weggegooid... dan wordt het echt als vuil behandeld... al is het nu ook niet echt een eer om door de mens opgegeten te worden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:09

dat de sport mooi/leuk is,oke,daar kan ik nog inkomen,maar er ís dus wel een alternatief,dat is dat matje op de rug van het te besteken dier binden,en klaar...

maar het feit dat men daar ervoor kiest de dieren alsnog te blijven prikken met speren met haken eraan,zegt mij genoeg...

ze willen er gewoon niet aan,om de stier zonder bloedvloeien en dus met pijn zijn rondje in de arena te laten lopen..

en daarom krijgen ze mijn respect NU niet...

kan het niet mooi vinden,kan het niet stoer vinden,kan er geen respect voor hebben..

en als mijn koetje of varkentje of kippie die ik opeet eerst in een arena bestoken moet worden met speren met weerhaken,omdat ze dan zo'n fantastische strijdvolle dood mogen hebben,was ik echt morgen nog vegetarier...

en mijn anda die is banger voor een koe,als de rest van de kudde,die heeft die gen niet denk ik...

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:12

haha, zo kun je dat net treffen. Ik heb er 1; mijn merrie die ze ook wel eng vindt hoor.

hoop alleen dat ze er overheen groeid, want ze is zo allemachtig snel en wendbaar, ze zou een ideaal Doma Vaquera/ working equitation paard zijn.