Aniet gefeliciteerd!
Daan jij ook gefeliciteerd maar dan met je verjaardag!
Michelle balen van Eros, wat gaat ze er nu mee doen dan?
Nou hier dan het verslagje van toen Steffi er was. Het is erg lang dus dan weten jullie het vast
Maar allemaal ontzettend bedankt voor het duimen en meeleven!
Ze was er rond 16:00 en ik had hem al even snel gepoetst. Toen Steffi zich voor ging stellen hadden we allebei het gevoel dat we elkaar al ergens van kenden, dat was wel grappig maar we weten allebei nog steeds niet waarvan.
Toen ze Suevo ging onderzoeken ging ze eerst met een soort staafje lang zijn lijf, om z’n energieën te meten. Er zijn 5 belangrijke bronnen en bij Suevo zijn er dus 3 uit balans. Zijn lever, zijn milt en zijn nieren. Je zag ook toen ze met dat staafje langs zijn nek ging, dat hij helemaal met z’n hoofd begon te schudden en dat echt niet leuk vond. Terwijl ze er eigenlijk maar zachtjes langs streek met een klein beetje druk. Toen heeft ze een paar acupunctuurnaaldjes in hem geprikt en is hem verder gaan onderzoeken.
Het was erg veel informatie wat ik daarna gekregen heb, ik zal het waarschijnlijk nu niet in de volgorde zeggen van hoe het behandeld is maar een beetje in de volgorde van z’n oren naar z’n staart toe zeg maar, dat is voor mij makkelijker te onthouden. Zoals jullie weten heeft hij dus artrose in z’n rechter achterbeen. Ze vond die kogel er inderdaad wat onrustig uitzien, dus ik ga de röntgenfoto van toen doorsturen naar haar en die gaat zij ook voor mij beoordelen. Waarschijnlijk omdat hij dat been minder wil en kan belasten valt hij op zijn linker schouder. Die was dus heel erg stijf en daar had hij last van. Ook waren zijn nekspieren erg stijf en stak zijn 4e halswervel uit naar rechts. Dit heeft ze gemasseerd en gemanipuleerd en dat ging daarna al beter. Ook heeft ze achter z’n oren en bij z’n kaakgewricht gemasseerd. Ze vond Suevo erg beleefd en eigenlijk best een heer, maar wel erg gesloten. Ze zei dat hij een binnenvetter was die niet snel iets zou loslaten. Dat klopt ook wel een beetje maar naar mij toe is hij wel wat opener. Of misschien omdat ik hem al best lang heb, lees ik hem beter, ik weet het niet.
Aan z’n voorbenen heeft Suevo allebei zeer ver doorlopende straalgroeves. Ze lopen helemaal tot in de ballen van z’n hoef, en je kan er ook best wel diep in met bijvoorbeeld een wattenstaafje. Ertussen zit grijs en stinkend spul, en hij vindt het duidelijk niet leuk als je er aan komt. Hij heeft dit echt al heel lang, wel sinds hij in Nederland is. Na hem een stukje op het zachte aan de longeerlijn gezien te hebben in stap en draf, en op het harde aan de hand in stap en draf, kon zij wel zien dat hij zijn voorbenen op een hele strakke en aparte manier weg zette. Hij rolt ze niet mooi af en als hij staat, staat hij ook niet met z’n volledige gewicht op z’n volledige voet. Steffi dacht dus dat hij best wel eens meer last van die ver doorlopende groeven kon hebben dan wij denken. Ze raadde aan om hem zonder ijzers te zetten zodat zijn hoefmechanisme beter kan werken. Dit heb ik al eens eerder geprobeerd maar hij ging toen kreupel lopen. Dus daar gaan we nog even over nadenken. Ze raadde een goede natuurlijke bekapper aan maar daar heb ik echt heel veel paarden al slecht van zien worden. Na alles wat we hebben meegemaakt zit ik daar dus niet op te wachten. Misschien ga ik vragen of zij een goede weet, maar ik ga daar pas iets mee doen als hij weer helemaal op gewicht is en weer goed in z’n vel zit.
Verder zat zijn heiligbeen helemaal vast, die heeft ze ook gemanipuleerd en losgemaakt. Ze omschreef dit als een dood konijntje waar ze langzaam het leven weer in terug voelde komen. Pfff kippenvel… Hetzelfde met zijn heupen, die hield hij dus heel erg stijf. Als hij loopt hoort hij in de heupen te bewegen maar bij Suevo bewegen alleen z’n benen dus hij loopt net als een opwindpoppetje zeg maar. Die heupen heeft ze ook losgemaakt. Verder heeft ze ook nog druk op de staart gegeven om indirect druk te geven op de wervelkolom, die druk moet je heel langzaam weer laten afvloeien anders is het heel erg slecht voor je paard. Dat is een oefening die ik zelf ook met hem ga doen. Tijdens de behandeling zag je hem ook continue alles in de gaten houden, en reageren op wat zij deed. Je kon goed merken op bepaalde momenten dat hij dingen los ging laten, want daar reageerde hij op door hartgrondig te gaan geeuwen
Ook heeft ze mijn zadel nagekeken, dat was verder goed maar moet wel recht gelegd worden voor mij. Ze vond het zadel goed passend op het paard en de kussens waren zeer geschikt voor zijn rug. Een compliment dus voor Hulsebos, sorry maar met al die verhalen over hun wilde ik dat toch even kwijt.
Het voer was ook goed, moesten we zo mee doorgaan. En ze gaf mij gelijk over veel ruwvoer, hij moet minimaal 8 kg hooi per dag (ik had zelf altijd 10 kg geschat). Ook Steffi benadrukte hoe ontzettend belangrijk dat was. Zeker voor Suevo omdat hij ook een luchthapper is. Ook daar hebben we het nog over gehad. Luchthappen komt voornamelijk door stess of verveling (niet genoeg ruwoer), wat dan weer resulteert in een of meerdere maagzweren. Of precies andersom, als ze niet genoeg ruwvoer krijgen, kunnen ze last krijgen van maagzweren, wat weer stress en pijn geeft waardoor ze gaan luchthappen. Ik heb wel eens maagcompositum gegeven, maar als je de oorzaak niet weghaalt van de stress, of je paard krijgt niet genoeg goed ruwvoer, dan heeft maagcompositum ook geen nut. In ieder geval moet dat wel minder worden als hij beter in z’n vel komt.
Over het rijden gaf ze ook nog tips, en het grappige was dat ik dat allemaal al deed. We moeten erg rustig aan doen, heel veel stapwerk, en in stap goed gymnastiseren. Ik stapte zowiezo eigenlijk altijd al minimaal 20 minuten voordat ik überhaupt verder ging, dat heeft hij echt nodig om goed los te komen. Alleen het enige wat ik aan ga passen is dat ik minder lang ga draven. De manier van draven (lange rechte lijnen en alleen grote wendingen en achtjes) was gelukkig al wel goed. Liever wel weer galopperen omdat galop makkelijk is voor hem, en daar kan ik z’n spieren dan mee opbouwen. Verder moet hij in het bos lekkere handgalopjes gaan doen om zijn conditie op te bouwen en z’n kracht terug te krijgen. Ze zei dat we hem nu kunnen vergelijken met een oud en roestig karretje, krakend en krakkemikkig. Een van de dingen die we hem dan ook gaan geven is glucosamine van de Groene Os. Verder heeft hij druppels gekregen voor zijn zenuwstelsel, en een ander flesje druppels voor het smeren van het karretje
Vandaag mocht ik even niet rijden, wel aan de hand lopen maar omdat hij de hele dag buiten in de paddock toch wel in beweging was met z’n vrienden hoefde dat niet perse. Dus ben ik even gaan poetsen, z’n slobber gaan geven en kijken hoe het met hem ging. Hij stond buiten en was heel aanhankelijk naar mij toe, de hele tijd achtervolgen in de wei en kroelen. Ik was foto’s aan het maken maar dat ging niet echt makkelijk
Eenmaal binnen op stal was hij echt heel moe. Hij stond eerst nog te eten terwijl ik even ging kletsen maar daarna ging hij lekker liggen. En verder eten hehe
Ik ben er nog even bij gaan zitten, maar na een tijdje stond hij weer op en ben ik hem gaan poetsen. Ook toen was hij erg moe dus na het poetsen heb ik hem lekker op stal gezet bij z’n eten. Morgen mag ik weer rustig aan beginnen.
Steffi raadde aan om zeker bij een klassieke instructeur begeleiding te zoeken, die met “Spaanse” dingen kan helpen (dus bv extreme gevoeligheid en manier van rijden). Dus echt een geluk bij een ongeluk dat meneer Tenhagen weer kan komen. Ook zaten Steffi en ik echt met heel veel dingen op 1 lijn, ik had daar echt een goed gevoel bij. Ze zei dat het wel nodig was geweest dat ik haar had gebeld, omdat we nu al zo lang aan het tobben zijn en steeds eigenlijk reactie op reactie krijgen, dat hij hier zonder een beetje hulp eigenlijk niet meer zelf uit had kunnen komen. Ik vertelde haar dat ik het gevoel had dat hij zowel letterlijk als figuurlijk dus helemaal uit balans was en dat klopte dus ook. En zij heeft hem nog wel op een “goede” dag gezien, waarop hij niet kreupel en/of regelmatig liep.
Als we naar de kliniek waren geweest voor een kreupelheids onderzoek zei Steffi dat we een grote kans gehad zouden hebben dat er helemaal niets uit was gekomen, behalve dat we een heleboel euries lichter waren geworden. En dat terwijl iedereen kan zien dat het echt niet goed gaat met Suevo, maar je kunt er gewoon je vinger niet op leggen wat er nou precies is. Hij is mat en lusteloos en je ziet het gewoon aan z’n ogen, dit zei Steffi ook. Hij straalt niet, zei ze. Ook hoe hij loopt, maar je kunt niet echt een been aanwijzen en zoals ik jullie al eerder vertelde, je voelt aan die benen ook niet echt iets. Ze zijn niet dik of warm. Dus alles viel voor mij een beetje op z’n plek, na Steffi’s onderzoek. Veel dingen had ik al wel een soort voorgevoel over maar ik kon het nooit bewijzen, en had ook niemand die me daarbij kon helpen. Steffi en ik waren het er over eens dat je niet altijd iets hoeft te bewijzen (dus op de reguliere/wetenschappelijke manier), als je iets niet kunt bewijzen wil dat nog niet zeggen dat het niet bestaat. Kijk maar naar liefde of verdriet en hoe heftig dat kan zijn en hoe dat je kan beïnvloeden. Maar ik ben dus heel blij dat ik nu eindelijk iemand heb die mij überhaupt gaat helpen.
Als laatste vroeg ik haar of ze denkt dat het goed kan komen met hem. Daar durfde ze geen uitspraken over te doen omdat ze geen “God Almighty” was haha maar dat ze wel dacht dat we hem een heel eind konden verbeteren. Ze dacht ook dat Suevo waarschijnlijk een slechte veulentijd heeft gehad, veel meegemaakt of slecht eten gehad, misschien zelfs al bij de moeder slechte melk gehad waardoor hij gewoon eigenlijk "zwak gestel" is. Maar we kunnen hem zeker helpen en gaan dit ook doen. Over 3 weken laat ik weten hoe het gaat, maar als er eerder al hele goede of juist hele slechte dingen zijn, hou ik haar daar ook van op de hoogte. En over 6 weken komt ze terug om hem verder te behandelen.
Daarna moest ik als een speer naar huis, eten naar binnen geschoven en toen weer richting Enno en Eveline, waar meneer Tenhagen les kwam geven. Dat was erg interessant en leerzaam om naar te kijken. Ik bel hem na 13 mei, Suevo moet nu eerst aansterken en daarna heeft hij eigenlijk ook pas tijd
Foto's zal ik wel even plaatsen als ik tijd heb, ben even erg druk!
Laatst bijgewerkt door DinkeyGirl op 18-04-08 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt