Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 12:52

Audesta schreef:
Ik ga maandag avond nog eens naar de 2 jarige!

Spannend!

Century schreef:
Ik heb een paard :D

Gefeliciteerd *\o/*

Zinzi_jewel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 13:31

Ongekeurd is altijd een gok !
Maar als t goed voelt en er al eerder gekeurd is .
Waarom niet

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 13:37

Ongekeurd is een gok maar gekeurd is ook geen garantie.

Gefeliciteerd met de nieuwe aankoop :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 13:39

Ik ben terug van vakantie, wil wel weer proberen mee te lezen en praten! Ik moet nog even de motivatie vinden om weer te beginnen met dit weer, maar een paar dagen extra vrij vinden de dames niet erg haha

Audesta wat jammer dat je bruine weg gaat, ik vond jullie zo leuk samen! En jammer dat ik geen plek heb |o of tijd, 4 is wel genoeg zeg maar.

Century gefeliciteerd! En ik heb je pb gedaan

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 13:47

Ja liefst hou ik alles maar ik ben echt een leukere amazone (blijkbaar) op iets hetere paarden :+

Zouden jullie een 2 jarige op de foto laten zetten?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 13:53

Ik heb Lis destijds als net-niet-2-jarige niet op de foto laten zetten

Ik ben momenteel een heel leuke amazone op elk paard :+ ik rij echt veel te weinig nu haha

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 14:21

Gefeliciteerd century, leukerd is het!
en ach als jij je er goed bij voelt is het toch prima!

Spannend Audesta!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:29

Audesta schreef:
Ja liefst hou ik alles maar ik ben echt een leukere amazone (blijkbaar) op iets hetere paarden :+

Ligt een beetje aan de prijsklasse en doel. Als je ooit weer wilt verkopen is het wel handig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:31

Century schreef:
Bijna alles ver weg haha! Bedankt in ieder geval voor het meedenken en je pb Audesta! Spannend voor maandag, ik ben benieuwd of je ervoor gaat!

De foto's van Navaro zijn door mijn eigen dierenarts bekeken en hij had slechts één kleine opmerking. Dus dat gaf al vertrouwen. De beenfoto's zijn wel wat ouder, maar ik vertrouw het goed genoeg. :j het helpt denk ik dat hij ook niet in Spanje is ingereden, waar de bodems vaak harder zijn, maar in Nederland bij een professional.
Ik ga denk ik de dierenarts van Navaro's nieuwe stal vragen voor een gezondheidscheck. Toch nog een soort keuring maar niet meer voor de koop. Dan hoeft hij ook niet binnenkort weer op de trailer en kan ik dat eerst rustig gaan oefenen met hem.

De vorige eigenaar heeft hem bij aankoop ook klinisch laten keuren zonder bemerkingen, en dat is niet super lang geleden.

Dus ja, ongekeurd meenemen is een gok, maar ik vind deze te verantwoorden :)

Als er al foto,s waren die je DA acceptabel vond en jij het vertrouwd is het goed toch? Klinische beeld vind ik altijd het belangrijkste. Ben wel benieuwd naar meer foto,s!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:52

Dank allemaal voor de felicitaties :D En de instructie-suggesties.

De foto's waren niet superrecent maar met zo'n jong paard wat nog weinig gedaan heeft vond ik het niet nodig hem nog een keer op de foto te zetten. En dat hij tot nu toe altijd goedgekeurd is geweest helpt natuurlijk ook. Verder lijkt hij gewoon ook goed op z'n voeten te staan, glimt goed en is een blij paard.
Kreeg net een foto van stal dat hij het goed doet, dat is leuk! Hij heeft een andere net-nieuwe pony als maatje gekregen. Ik ga zo bij hem kijken, en zal ook komende tijd wat foto's maken om te delen :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:57

Eens met Elisa, ik heb ze tot nu toe alleen allemaal klinisch laten keuren. Als je gevoel goed zit dan is het toch goed.

Ik ben benieuwd naar meer foto's!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 17:18

Audesta schreef:

Nee. En Taruga viel in een iets hogere prijsklasse. Wel klinisch gekeurd.
Heb overwogen foto’s te laten maken voor het zadelmak maken, maar ook dat heb ik overgeslagen… :D
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 10-08-24 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 17:20

Hahaha oke helder :')

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 19:27

Audesta schreef:

Heb ik ooit eens niet gedaan, enorm spijt van gehad want ik had dat paard anders niet gekocht
Mijn huidige, nu 3 jarige, heb ik vanaf haar geboorte, maar toch op de röntgen laten zetten.
Ik wilde weten waar ik aan toe was aangezien ik een aantal pech gevallen heb gehad
Gelukkig is ze röntgen helemaal goed en inmiddels net zadelmak en super braaf <3

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 21:03

Ik krijg altijd de zenuwen als ik hoor dat mensen niet zelf keuren haha.

Maar dan kijk ik naar mezelf...
Volledig laten keuren inclusief rug en hals foto's.
Alles helemaal perfect.

En dan kom je uiteindelijk dus toch thuis met een paard wat een, waarschijnlijk, aangeboren afwijking die niet op te lossen is en voor continue pijn zorgt.
Dus zo heilig vind ik keuren tegenwoordig ook niet meer.

Paarden blijven wat dat betreft gewoon altijd een risico _O-
Morgen kan er ook iets onvoorziens in stal of de wei gebeuren, clean x-rays of niet.

Gefeliciteerd met je aankoop *\o/*
Hoop op veel plezierige kilometers voor jullie!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 21:29

Ik heb er 3 van de 5 die ik ooit gekocht heb, niet (zelf) gekeurd. En die ene die dus wel gekeurd is plus foto’s heeft een botcyste

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:17

Spring even van de meeleesstoel.

Ik heb in mei een 2,5 jarige merrie gekocht en van top tot teen op de foto laten zetten in Spanje bij een dierenarts die vertrouwd is.

Ik heb eerder een jaarling gekocht die in zijn ontwikkeling niet goed geworden is. Ondertussen is hij 15 hoor. Geen idee of het op de foto te zien was toen, maar ik wilde gewoon een zo gezond mogelijk paard kopen en mijzelf beloofd dat met een bemerking ik haar zou laten staan. Ik gun mijzelf een gezond paard dit keer. Nu duimen dat het zo blijft, garantie heb je natuurlijk nooit.

Gefeliciteerd met je aankoop Century!
En spannend Audesta met de 2 jarige!
Verkopen lijkt mij niet makkelijk, maar als je geen match bent is het ook echt zonde.

Wil ik gelijk even mijn aanwinst showen, als dat tussendoor mag. Zit verder midden in een verbouwing, loop meestal achter met bijlezen.

Platinada UP, 2,5 jaar oud en aangekocht in Spanje. Ik heb haar al op t oog sinds ze afgespeend is. Maar de verbouwing kost genoeg, dus ik moest wachten van mijzelf. Tot ze ineens officieel te koop kwam en toen kreeg ik het benauwd :o

Afbeelding

Afbeelding

Ze is 161, maar haar billen zijn nog aan de beurt en halen de 165 op dit moment.
Laatst bijgewerkt door lovelance op 10-08-24 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:23

Wij hebben Peet bij aankoop alleen klinisch laten keuren. Later toen we hem wilden verkopen beide weer gedaan zodat we wisten waar we aantoe waren. Op de röntgen helaas afgekeurd met een probleem linksvoor in hoefkatrol gebied. Dierenarts vond hem klinisch te goed dus vroeg of ze opnieuw van een andere hoek foto wilde maken. Daar zag hij dat precies het stukje wat voor problemen zou zorgen, goed was. Dus afgekeurd maar wel goed. Nu anderhalf jaar later heeft hij er alsnog geen last van en rijden we nu rond op M1 niveau.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:28

Nou ja het was dus ook echt de bedoeling te keuren. Maar soms lopen dingen anders :) Hem laten staan en later opnieuw proberen was de andere optie. Maar het hele circus nog een keer met geen idee of hij dan wel de trailer op zou gaan binnen een bepaalde tijd, zag ik ook niet zitten. Het was al zo'n emotioneel circus aan het worden (en iedereen gaat zich ermee bemoeien die langs loopt). Dus dan maar alle tijd nemen en met geduld hem erop, en de keuring laten gaan.
Net bij hem geweest en hij stak zijn hoofd al door de deur naar buiten toen ik aan het poetsen was, van, gaan we ook iets doen buiten? Dat is voor morgen :D

Oh wat een knapperd lovelace! Ik snap dat je die niet wilde laten staan.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 08:50

Flinke dame lovelance! Ziet er al aardig volwassen uit!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:11

Ze toont niet als 2,5 jaar inderdaad Lovelance, veel geluk gewenst met je nieuwe aanwinst <3 Wat zijn je plannen met haar?

Ik ben vanochtend al lekker naar het strandje geweest bij ons in de buurt.

Afbeelding

Afbeelding

Ze heeft ook even gedag gezegd tegen de koeien :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:13

Slim om vroeg te gaan! Het is ook erg warm deze dagen. Paard lijkt niet onder de indruk van de koeien haha. Koeien zijn altijd zo nieuwsgierig.

Wij hebben even rustig in de bak gewandeld, over het terrein en even op de poetsplaats staan (naast andere paarden) en een borstel erover. Hij vond het wel wat spannend maar liep goed mee.
Afbeelding

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 22:38

Knap dier lovelance.

Thanks voor de ervaringen allemaal. Ik puzzel nog even door.

Lekker naar het water geweest dais.

En century, hoe voelt dat nou, een spanjool op stal? :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 23:09

Het is nog steeds onwerkelijk :+ Het idee dat ik nu een eigen paard heb is nog niet echt geland haha.
Er is blijkbaar nog iemand met een Spanjaard op stal, maar die heb ik nog niet ontmoet.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 23:13

Komt vanzelf dat gevoel haha.

Ik probeer te slapen maar het wil echt niet. Dit wordt een gekke week denk ik.