Jammer Edking, als het niet gaat, gaat het niet. Je moet ook naar je eigen plezier kijken. Het is een prachtig paard met veel potentieel, dus je vindt vast een super huisje voor hem. Ben je aan het rondkijken voor een ander paard ondertussen of laat je het even voor wat het is?
Ja, ik ben zwanger dus start hem zondag nog Elisa2, en daarna ga ik thuis nog wat hobbyen maar heb ik iemand gevonden die hem voor me wil rijden. Hij stond te koop maar er kwam echt niks fatsoenlijks op af en mensen willen gewoon geen geld uitgeven. Ze vonden hem allemaal geweldig maar hadden niet meer dan 4000,- te besteden. Voor dat bedrag ga je geen braaf gereden concoursklare verkeersmakke gezonde Pre vinden. Heel irri en tijdrovend. Dus ik heb besloten dat ik hem dan maar houd. Hij gaat dadelijk naar een stal waar hij heel de dag de wei op kan dus als hij dan wat minder loopt ook prima.
Wat fijn zeg dat je hem op die manier kunt houden..klopt wel dat mensen vaak voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Maar op deze manier krijgt je paard lekker de aandacht en kun je je zelf op je zwangerschap concentreren en hem wellicht later weer oppakken.
EdkingEnzo
Geplaatst: 11-04-16 17:25
Wat fijn dat het zo kan Zsazsa! Die mensen zijn er inderdaad veel helaas..
Neile, ik ben een beetje aan het kijken op internet enz. Maar nog niet echt op zoek. Eerst maar is kijken hoe de verkoop gaat.
Valt me wel op dat er de laatste tijd ontzettend veel te koop staan..{of ik let er nu pas op, dat kan ook}
Die van mijn moeder is uit de verkoop terug getrokken, hij begint het eigenlijk heel fijn te doen dus hij word nog even verder doorgereden en dan kijkt mijn moeder van de zomer wel of ze het ermee ziet zitten of niet.
Ja dat merk je echt. De klanten die bij mij zijn geweest hadden er tientallen gezien bij de Ypenburghoeve, rokven, buitengewoon etc en die bieden ze net onder de prijs aan. (of ze fijn gereden en gezond zijn is een tweede) en dan ook nog een flink aantal particulier. De mijne is vrij sportief en begint nu pas uit te zwaren. Daar moet je ook maar net van houden.
EdkingEnzo
Geplaatst: 11-04-16 20:54
Ja het worden er steeds meer.
Mijn voorkeur zal altijd uit gaan naar een PRE of een leuke kruising. Echter andere rassen of kruisingen ook welkom, ga daar steeds meer aan denken. Liefst dan wel koudbloeden. Ik wil het liefst geen KWPN-er oid meer.
Zal nog even mijn andere knapperd showen. Enzo
Hij wordt al steeds meer volwassen
iSaBeLL
Geplaatst: 11-04-16 22:11
Wat een leuke foto's komen er weer voorbij!
Er is op het moment erg veel aanbod op het internet. En veel mensen willen idd een leuk paard voor weinig geld, ben bang dat de pre qua waarden deze tijd toch wat omlaag is gegaan vergeleken met 1 a 2 jaar terug.. Komt waarschijnlijk ook door alle handelstallen die ze net onder de prijs aanbieden maar je weet niet wat je koopt
_Zsazsa_ : jou pre lijkt echt op die van mij! Die van mij krijgt nu ook wat meer spieren en gaat meer uitzwaren
Edking, hoe oud is je jonkie? kun je daar niet mee verder? of wil je er graag twee hebben?
Oke, ik had me dus niet vergist..er is gewoon een hele hoop aanbod. Toch is het inderdaad altijd oppassen met de import, volgens een spaanse kennis van me gaan er toch veel paarden die ze in spanje niet willen op transport naar NL. In hoeverre dat echt waar is weet ik niet, maar volgens haar kon je toch echt beter rechtstreeks in spanje kopen.
Elisa2 : Dat geloof ik ook wel! Ik denk niet dat de alle beste paarden hier naar Nederland geïmporteerd worden. Ze worden veelal niet gekeurd als ze hier heen komen en toch hebben er wel veel verborgen gebreken, denk dat daarom de prijs in Spanje ook zo laag ligt, en dat ze hier dus wel 3 of 4x over de kop gaan qua prijs
Ik verbaas me ieder keer weer dat mensen risico's willen nemen met hun nek en zuurverdiende spaarcentjes...... Door het grote aanbod van import zijn er steeds meer mensen die gedupeerd worden/zijn omdat ze een paard hebben gekocht wat(achteraf) niet aan de wensen voldoet. Wij als serieuze fokkers zijn hierdoor indirect ook de dupe want wij worden met argwaan benaderd door deze mensen omdat ze het niet meer vertrouwen en vaak onze paarden veel te duur vinden. Ook de handel in mishandelde paarden floreert omdat ''het zo zielig is'' en omdat mensen zich nu eenmaal graag op de borst kloppen maar ook deze paarden kosten iedere dag geld, vaak meer dan een ''probleemloos'' paard. Als je gaat rekenen wat een paard vanaf veulen opfokken kom je niet op grote winst in cash maar als koper weet je waar je paard vandaan komt en wat ermee is gebeurd(Facebook en www maken dat niemand nog een geheim kan bewaren, als je de boel bedonderd) maar de meeste serieuze liefhebbers zullen zich daar niet aan wagen. Je kunt een echte liefhebber zul je meteen herkennen aan hun passie als je praat met ze over hun paard, zijn bijna altijd aanwezig op evenementen zoals de premiekeuring of clinics, verenigings evementen en barokke wedstrijden of dagen. Ik pleit hier inderdaad ook voor mijn eigen parochie omdat ik mijn hengst te koop heb maar zeker voor de PRE in het algemeen. Maar ook voor alle paarden die in NL afgeserveerd werden omdat ze niet voldeden na aankoop en zo van plek naar plek verhuisden en uiteindelijk ergens belanden waar ze niet voor bedoeld waren. Daarbij zou je je moeten afvragen waarom je zou willen inleveren op je eigen veiligheid en geluk (inclusief portemonnee) als je het droompaard van je leven wilt kopen?
Het kan zijn dat mensen een goed paard hebt gekocht uit de handel,prima ik gun het iedereen van harte maar redelijkerwijs zou je moeten snappen dat je een Mercedes niet kunt kopen voor de prijs van een Dacia. Autohandel vergelijken met paarden? Tja.....zo gaat dat tegenwoordig je gaat op pad en kiest uit een 10 tal paarden en niet goed dan mag je ruilen
Je hebt gelijk hoor Paintedblack. Dubbeltje op de eerste rang willen zitten maar ze moeten alles kunnen. Daar liep ik vooral tegenaan. Het budget voor veel mensen lag rond de 3500/4000 en waren overtuigd dat ze voor dat geld een grote gezonde brave familie Pre konden vinden. Ik heb ze eerlijk gezegd dat je voor dat geld niet eens een gezonde vind die gereden is. Maar ze zijn eigenwijs. Nou ja wens ze succes. Moeten ze eens in Spanje kijken. Er staan genoeg goede in Nederland, maar daar betaal je voor.
EdkingEnzo
Geplaatst: 12-04-16 09:49
Ben het idd met je eens hoor! Ik ben zelf ook iemand, heb helaas vrij weinig te besteden. Toch heeft de PRE mijn hart gestolen, ik heb me er wel wat over heen kunnen zetten en ga straks ook kijken naar andere paarden. Maar ze blijven nummer 1. Misschien vind ik hem, misschien niet.
Enzo wordt 2 eind deze maand, maar ik wil zeker nog 2 jaar wachten wil ik wat met hem gaan doen. Ik hoef niet meteen een week nadat Duque verkocht is een nieuw paard hoor. Ik ga gewoon kijken wat er op mijn pad komt.
Hier ga ik wel mee akkoord Paintedblack. Een goed paard kost geld in aankoop, maar elk paard kost geld in onderhoud. Ik snap zelf ook nie goed hoe mensen zoveel risico's nemen bij aanschaf van een paard. Zo'n paard is een kameraad, een levend dier, je neemt een verantwoordelijkheid over het dier op jou die niet licht is. Waar je ook koopt, ik vind een degelijke dierenartskeuring zo ontzettend belangrijk. Mijn merrie is klinisch gekeurd door twee dierenartsen en op foto gezet bij aankoop. Ik zocht echt mijn maatje voor het leven, ik kan voorlopig maar 1 paard bekostigen, dus ik wil de kans dat ik bescheten uitkom zo klein mogelijk houden. Dan is die kost van goed rondkijken, lang rondkijken en een degelijke keuring toch een kleintje ten opzichte van misschien een hele tijd met een paard zitten waar mentaal of fysiek vanalles aan scheelt? Ik weet waar mijn meisje van 0 tot nu heeft uitgehangen en heb bewust voor een onbeleerd paard gekozen omdat ik dan met mijn budget een beter paard kon kopen. Dat is een beetje de bluts met de buil nemen, al vond ik het wel een groot voordeel te weten dat er nog niets verkeerds mee is gebeurd. Het zadelmak maken doe ik zelf wel.
Je kan een leuk paard vinden in de handel, maar mijn insziens altijd heel erg goed uitkijken. En ik zou iedereen aanraden om zich te verdiepen in het ras en de rasstandaarden, zodanig dat je goed kan zien wat gewenst (en dus duurder!) is en wat niet (en dus minder waardevol). Anders betaal je misschien veel te veel voor een paard dat die prijs niet waard is. Alleen een PRE-papier maakt de PRE nog niet..
Inderdaad, en als je zelf handig genoeg bent qua africhting kun je ook nog wel een eindje komen..maar op gezondheid zou ik niet willen compenseren. En een paard kopen blijft natuurlijk altijd een risico, maar op die bovengenoemde handelstallen kennen ze de paarden ook nauwelijks en de beesten komen net van een lange reis, kennen zelf vaak weinig en als ze wel wat kennen, waarom zouden ze dan verkocht zijn? want ik denk dat het inderdaad wel een beetje de onderkant van de markt in spanje is wat hier heen komt..en hier idd qua prijs 3x over de kop gaat.
Ik ben het helemaal eens met jullie commentaren hierboven, het is zo zonde dat er zoveel volle wagens met handelsspul NL inkomt. Degene die deze paarden inkopen en importeren hebben bijna niks betaald voor deze dieren en maken altijd winst. Die ene die terugkomt gaat gewoon naar de markt of word papierloos doorverkocht met een andere naam of gaat naar de slager. Ieder paard op de vrachtwagen brengt geld in het laatje. Je geld verdienen met paardenhandel is imo prima iedereen wil brood op de plank, het is de consument die er in trapt als de verkoper zijn mooie verhaal vertelt. Dus die is zelf de dupe maar ook zelf de schuld van een miskoop. Hoe kun je nou verwachten dat een handelaar de paarden kent die vaak minder dan een week op stal staat?En dan ook niet laten herkeuren? Geef mijn portie maar aan Fikkie bij mij gaat geen paard weg zonder keuring, ik wil dat absoluut want ik wil mijn naam graag zuiver houden. En dat jouw kostbare dochter/vrouw/partner zijn nek breekt zal de handelaar een worst wezen...die heeft alweer een volgende potentiele klant die staat te watertanden bij zijn stal.... Triest hoor!
Alenthe05
Geplaatst: 13-04-16 08:24
Ik heb de mijne gekocht bij de Ypenburghoeve. Gezond en wel. Hij is gekeurd door Bodegraven, niet de minste kliniek lijkt me. Hij is zowel rontgen en klinisch ok. Ik had zo'n mn eisen waar hij aan moest voldoen. Braaf, lief en goedde gangen. Toen zeiden ze daar gelijk dan heb je keuze uit 3, er bleven er 2 over omdat er een ziek was. De eerste die ik reed viel af, nog te jong maar erg braaf en de 2e was hem gelijk. Voelde goed en nu nog steeds. Hij verbaasd mijn instructrice elke x weer omdat hij zo'n meewerkend karakter heeft en magnefiek kan bewegen. Ik denk dat je ook een beetje geluk moet hebben. Ik had op een andere stal er ook al 2 gereden maar ik ben blij dat ik mn Gijsje daar heb gekocht. Afspraken keurig nagekomen, ik kan er zeker niet over klagen.
Ik heb hem nu 1,5 jaar en hij heeft zeker moeten wennen in NL. Ik heb hem zelf laten castreren met 5,5 jr. Ik start hem nu in de L2, de knoppen van de M zitten erop. Rijden vierdaagses mee incl intochten en gek verkleed, gaan alleen naar t bos, of met meerdere, 1000% bomproof en verkeersmak nergens bang voor. Ook heb ik contact met zn vorige eigenaren in Spanje. Ik denk dat je gewoon geluk moet hebben met een paard kopen....
Alenthe05 wat ontzettend fijn voor je, het is fantastisch als je een goed paard hebt gekocht bij een handelaar. Maar hier heb jij zelf ook goed nagedacht toen je het paard aankocht. Wat ik hierboven ook aangaf; het ligt ook aan de koper of je een goede keus maakt een handelaar bied alleen maar aan wat hij heeft.Het is niet helemaal eerlijk als iemand een miskoop gedaan heeft en daar de handelaar 100% de schuld van geeft, je hebt zelf ook verantwoording. De koper wil voor een dubbeltje op de eerste rang, laat dan een herkeuring ook niet doen omdat het extra geld kost en als het verkeerd uitvalt krijgt de verkoper de schuld :-( Maar feit blijft dat een PRE van rond een paar 1000 euro logischerwijs geen topper is. Veel plezier en geluk met je paard het is erg leuk om weer een Spanjaard in dedressuur ring te zien
neile
Geplaatst: 13-04-16 09:03
Ik ben er van overtuigd dat je ook in de handel een leuk, tof paard kan scoren. Maar je moet wel goed zoeken en door de 'knappe koppies' en 'imposante manenpartijen' heen kijken en goéd keuren. Ze laden daar een camion paarden vol, waarvan er 5 van de 12 enigszins van kwaliteit is, de rest is minderwaardig maar nog goed verkoopbaar. Als jij eentje uit de 5 van de 12 te pakken krijgt, dan mooi. Maar waar je ook koopt, particulier of handel, paardenhandel is een smerig wereldje. Altijd goed uit je doppen kijken en zoals je zegt een stevige keuring. Je wil gewoon écht niet zitten met een paard waar uiteindelijk vanalles aan lijkt te schelen. Want met een bezorgde ex-eigenaar kan je misschien nog discussiëren maar die handelaar maakt het geen bal uit dat jij met een 'kapot' paard zit. Oja, terugneemgarantie bij handelaars... En dan kan je uit zijn hoop een andere gaan uitkiezen en dan bijbetalen.. Uhu. Ze gaan zich er altijd uit willen wurmen, daarvoor is er te veel geld en te weinig emotie mee gemoeid.
urosa
Geplaatst: 13-04-16 09:50
Ik heb zelf een 3jarige Hannoveraan merrie in bezit, maar die is nog puppy, dus mag nog een jaartje buitenspelen. Van de staleigenaresse rijd ik nu een 14jarige PRE. Hij heeft meer dan een jaar stil gestaan (sensibel, onzeker, heet paard) Zelf zagen ze het niet meer zitten hem te rijden. Ik heb hem deze week opgepakt en fijn dier, nog wel stijf en behoorlijk te dik maar daar word aan gewerkt.
Heeft er iemand verstand van stamboom/lijnen die wel eens naar het papier zou willen kijken? Ben wel benieuwd bij welke fokker hij vandaan komt en waar die voor gefokt is.
Over het hele handelspaardendebat ga ik me niet uitspreken. Ik had vroeger een bepaalde mening en ben daar nu misschien wel een beetje van aan het afstappen. Is en blijft zoals hier al vaak gezegd: keuren! Ofwel het risico aanvaarden. Hier 1 paard van een handelaar gekocht, 1 van een particulier die het niets kon schelen waar het paard terecht kwam en 1 van een particulier die wel begaan was met de toekomst van het paard. Ik moet zeggen, de laatste koop ging wel veruit het vlotste en heb ik nog een fijn contact mee. Handelaars bij paard 1 hadden een hoop praatjes, maar toen bleek dat ik die praatjes niet pikte, maar ondanks de leugens wel nog interesse had in het paard, kwamen al snel de excuses en een schijnbaar eerlijker verhaal. Handelaars praten zuiver voor hun portemonee... Paard was echt ziek, maar dat kwam zogezegd doordat hij net een dag op de weide had gestaan en door de insecten was gebeten... Was zogezegd ook correct gereden op L niveau terwijl je er niet eens een kabouterproef mee had kunnen rijden. Als je zelf met kennis van zaken bij een handelaar gaat kijken en je kijkt idd door de knappe kopjes en wapperende manen heen (maar net zo goed door de schijnbaar 'lelijke' paarden die gewoon niet goed in hun vel zitten of de kans moeten krijgen om te ontplooien), dan geloof ik wel dat je ook daar een heel leuk paard kan vinden, vaak voor een leukere prijs dan bij de echte fokkers.
Wil je zeker niet bedot worden en een leuk kant-en-klaar paard vinden dat goed bij je past, ook qua karakter, dan zou ik het niet aanraden om bij een handelaar te beginnen kijken. Handelaars kennen hun paarden inderdaad van haar noch pluimen, zeker op vlak van karakter en de dieren zijn meestal nog niet helemaal in hun normale doen door alle veranderingen en de verre reis.
Terwijl als je bij een eerlijk fokker (want ik kan geloven dat er ook daar rotte appels zitten) een paard gaat bekijken, die je meestal wel het hele levensverhaal kan vertellen en hij ook het karakter van het paard door en door kent.
Nuja, uiteindelijk heb ik me dus toch over het onderwerp uitgesproken
Welkom Urosa! Leuke ruin is het. heeft een knappe hals zo te zien. Kan wel ene fijn rijpaard worden denk ik. Je mag mij altijd de afstamming voorleggen hoor (of volledige naam van het paard). Ik garandeer niet dat ik je zo ver kan verder helpen, want ik ben zelf ook nog in de leerfase, maar ik vind het in ieder geval leuk om dit uit te spitten