Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:25

Gefeliciteerd berdien wat waren je punten?
RG fijn dat hij een goede plek heeft gekregen.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:28

Gefeliciteerd Berdien!!
Denk dat het een kwestie is van km'ers maken en proberen zelf niet te veel te spannen.
Ik had dat vorige keer dus ook. Ook totaal niet verwacht moet ik zeggen. Ik was zelf namelijk totaal niet gespannen. Maar ik denk dat paardlief het toch wat spannender vond dan ik dacht :(:)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:32

Ja hè?! Daar was ik stiekem al 'bang' voor :)

172 & 183

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:37

Ja, ik denk dat dat de enige optie is als je zeker weet dat het geen kloten is.
Verna sloot zich vorige keer echt af en reageerde gewoon bar slecht op iedere manier van hulpen geven. Die heeft in de proef ook de nodige tikken gehad, maar ook daar reageerde ze niet op. Ik hoop dat het bij haar ook een combinatie was van hengstigheid en bij de groep weg moeten. Bij onze eerste wedstrijd was ze namelijk juist extra alert.

Maar mocht het echt spanning zijn, tja das moeilijk op te lossen. Vertrouwen geven, zelf niet gaan spannen en kilometers maken is denk ik de enige oplossing.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:38

Dat is toch niet slecht!
Inderdaad gewoon km stand maken en misschien keer proef gericht trainen?

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:25

Ook egopost! Debuut gehad en overleefd! 170 en 176 ptn. Dik tevreden en trots op meissie! Foto's staan in de link, ook van Berdien, Isanne, Mike en ik samen

http://www.mijnalbum.nl/Album=NCCNJOAR

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:42

Berdien. Van harte met je punt. En wat helpt is vaker een proef laten voorlezen thuis en dan richten op je impuls

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:45

En zelf ook nagaan of je wel net zo consequent bent als anders, rijd je misschien toch onbewust anders?
Gefeliciteerd met je punt trouwens!

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 06:14

Ik heb het ook nog steeds hoor, soms is Carolien zo heet tijdens de training en zelfs op concours tijdens losrijden en ik ga de baan in en weg is het!.
Dit is niet de schuld van je paard hoor! Dit doen wij ruiters zelf. Ook al denken we dat we niet gespannen zijn, we verstrakken schijnbaar toch zodra het erop aan komt en we die proef moeten rijden. Bedenk dat een paard zelfs een vlieg voelt zitten, dacht je dat die verstrakking van ons niet opgemerkt wordt en het paard vrolijk door blijft lopen? nee hoor, door je verstrakking zet je de rem erop, weg impuls!
Dit is iets waar de ruiter dus zelf aan moet werken, kilometers maken en proberen zo ontspannen mogelijk de proeven te rijden.........

ik heb zelf valdispert anders lukt het mij ook niet

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 07:51

Ik heb daar ook nog steeds last van hoor, soms denk ik wel dat hoe lastiger het wordt in de proeven, hoe meer last ik ervan krijg weer. Want dan hebben mensen weer bepaalde verwachtingen, omdat je al op dat niveau bent..

Dat paarden op een andere locatie anders reageren, dat is logisch en als ze inderdaad wat verlatingsangst hebben, dan is alleen in de baan ook maar alleen..
En ze zullen in het begin ook vast eens loeren naar een hekje, maar een paard weet echt niet het verschil tussen het inrijden en de proef rijden.
Ze zijn zo fijn gevoelig, dat elke "ik wil het graag goed doen" spanning direct over genomen wordt, soms in het positieve en soms in het negatieve.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 09:05

Bedankt allemaal!
Het zit inderdaad bij mezelf, daar ben ik van overtuigd.. Eerder twijfelde ik daar nog aan omdat ze kijkerig was, maar dat is nu eigenlijk zo goed als weg.. Dus dan moet het mijn spanning wel zijn. Ik heb ook van die druppeltjes gebruikt, maar daar merk ik toch echt niks van (plus dat ik het ERG vies vind).

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 09:08

Niet alleen voor het paard helpt het om km's te maken :D . Zolang je inkomen er niet van afhankelijk is kan er weinig misgaan...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 09:09

Hier ook last gehad van spanning. En soms nog wel. Maar dat komt bij mij, omdat ik dan te graag en te veel wil in de proef. Nu ik me steeds zelf voorhoud dat ik wil genieten, gaat het een stuk beter. En komen de winstpunten er als cadeautje voor in de plaats.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 09:22

Zo even een bijgelezen! Er zijn weer wat punten gescoord afgelopen weekend, gefeliciteerd!!
En ik zag een aantal mooie foto's voorbij komen en wat (persoonlijke) overwinningen!

Ik ben net terug van een lang weekend WEG in Normandië, was gaaf om mee te maken!

Mooi geschreven Caro_MarjaH over de spanning. Ik denk dat menig ruiter daar zich in herkend. Het blijft een lastig iets. Die ring heeft vaak iets magisch, haha :P .
Ik heb vaak spanning op het moment dat ik in een niveau al gepresteerd heb (punten gereden ofzo). Dan voel ik de keren daarna een soort druk dat ik me moet bewijzen (omdat we het al eerder konden :Y) ).
Verder bekijk ik de wedstrijden met een dikke knipoog en ben ik vrij relaxed. Als ik soms de gespannen en/of zure gezichten van iedereen op wedstrijd zie vraag ik me wel eens af waarom ze het doen :P .

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 09:31

de eerste 2 wedstrijden waren voor mij ook een hel, zo zenuwachtig was ik. tabletten in enzo haha
nu ga ik voor de 6de en merk dat het steeds beter gaat. start wel vaak op verschillende plaatsen, maar ga dan vaak even van te voren kijken hoe het daar er uit ziet en of ik bv mijn trailer makkelijk kwijt kan. is iets psychisch haha

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:05

Wat een leuke resultaten allemaal!
En ik zag ook al gave foto's voorbij komen. Ik heb nog niet alles bij gelezen maar het is zo druk op het werk dat ik alleen tijd heb om dingen te doen die moeten :')

Met Pim gaat alles goed ik ben hem sinds een week aan het oppakken en we gaan stukje bij beetje vooruit.
Ook gaan we per 1 oktober verhuizen naar een andere stal zodat ik meer kan werken en ik mij geen zorgen om hem hoef te maken.
Het is wel wat verder weg maar hij gaat het er zeker goed hebben.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:13

Ik zat gisteren ook compleet onder de Nervovit en ter plekke nog bach druppels genomen. Had verwacht dat ik papbenen had maar het viel zo mee! Misschien is dat eens te proberen Berdien (Nervovit)?
Ik zag idd wel dat je meer spanning bij je had dan met losrijden. Goed ademhalen en genieten van haar want ze doet het SUPER!

Fredt: wowww, gaaf dat je daar bent geweest!! Verder niet jaloers ofzo hoor.. :P
Het is idd wel de manier om wedstrijden te bekijken, lekker relaxed! Tis geen examen maar gewoon een oefening om te kijken waar je staat (deze wijsheid heb ik niet van mezelf maar van Hester Bransen geloof ik)

Irtj, Wel fijn idee dat hij het dan beter gaat hebben toch?! Geeft je mee rust.

K heb nog even een nieuw topic gemaakt over onze afgelopen 3maanden [ITP] Knappe Mike ITP

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:16

Dat geeft het zeker, dan kan ik gewoon in de avond er heen om te gaan rijden en hoef ik er ook niet meer elke dag heen.
Want ik red het nu ook niet altijd om elke dag te gaan nu werk ik af en toe nog meerdere dagen in de week aan een sluitend.
Maar straks ga ik fulltime werken en red ik het niet om elke dag te gaan.
En hier heb je nog dat je eigen voer moet halen maar nu moet mijn moeder dat elke keer halen omdat ik het niet red.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:24

Is het nu lang rijden naar hem toe? Echt wel beter dat alles dan geregeld word en je nix hoeft. Ideaal!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:32

Nu is het 10 min a 15 min dan is het 20 minuten a een half uur.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:33

Oh das gelukkig nog goed te doen!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:35

Wat een gezelligheid hier leuk! Voor de mensen die mee doen aan de clinic zie mijn post in het betreffende topic

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:14

Fredt schreef:
Mooi geschreven Caro_MarjaH over de spanning. Ik denk dat menig ruiter daar zich in herkend. Het blijft een lastig iets. Die ring heeft vaak iets magisch, haha :P .
Ik heb vaak spanning op het moment dat ik in een niveau al gepresteerd heb (punten gereden ofzo). Dan voel ik de keren daarna een soort druk dat ik me moet bewijzen (omdat we het al eerder konden :Y) ).
Verder bekijk ik de wedstrijden met een dikke knipoog en ben ik vrij relaxed. Als ik soms de gespannen en/of zure gezichten van iedereen op wedstrijd zie vraag ik me wel eens af waarom ze het doen :P .

Ik heb juist die druk als ik mijn punten nog niet bij elkaar heb. Ik heb nu 9 punten in de M1 en ik verwacht dat als de 10e binnen is, mijn spanning ook minder zal zijn daarna omdat ik de punten dan toch al binnen heb. Zo gaat iedereen anders met spanning om.

Overigens neem ik 's ochtends op de dag van cc druppels Strezz van phtyonics (zijn voor paarden en honden maar ik neem ze zelf) en als ik in de auto zit op weg naar neem ik 1 tbl valdispert stress moments. Vlak voordat ik op ga stijgen neem ik nog zo'n tbl en die combinatie werkt goed bij mij. Ik word er niet suf van maar de ergste spanning is behoorlijk afgezwakt.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:18

In hoeveel tijd is iedereen eigenlijk van B naar L en verder gegaan *nieuwsgierig*
dus
B naar L1
L1 naar L2
L2 naar M1
M1 naar M2
etc

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:24

Ik rij 1 seizoen per klasse. Maar neem meestal tussendoor 2 tot 4 maanden wedstrijdpauze om thuis te trainen voor het volgende niveau.

Fijn Laura dat je binnenkort naar je nieuwe stal kan! Pim zal het daar vast geweldig krijgen :) !