[HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:22

Suelza schreef:
WIE O WIE IS HIER GOED IN (het nakijken van) SOLLICITATIE BRIEVEN?!?!

Zit de hele ochtend al te zwoegen op een brief... :( Is nu 'klaar'...

Heb even een second opinion nodig...

Goedemorgen trouwens :D

Stuur maar op! :)

Gefeliciteerd Ilona, wat goed! Ben weer even bij positieven, pfff...

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:33

cloris schreef:
Even deze er nog uitpikken, had ik over het hoofd gezien.
Is de opleiding van de juryleden overal anders dan Lobke? of heeft elke vereniging zijn eigen juryleden? Hier zitten ze niet vast aan een vereniging wat niet zegt dat ik ze altijd proffessioneel over vind komen hoor, laatst had ik een jurylid die gewoon zei; ah bah ik heb niets met hengsten, die pompen zich altijd zo op... en toen moest ik de ring nog in :+
Sommige zijn puur bezig met bloedlijnen en afstamming maar toch vind ik het gros wat ik tegenkom wel okej ik won vorige week ook in een deelnemersveld met prachtige KWPN bewegers, maar die lieten meer steekjes vallen dan wij en daarbij kon er geen kwpn'r op tegen Piropos midden- en uitgestrekte draf (bijna standaart krijg ik daar 8'n voor)
Maar het wedstrijdsysteem is in Belgie zowieso anders, is het voor jou geen optie om eens in Nederland te starten? of kan dat niet met die niveau verschillen?

Elke wedstrijdvereniging heeft zijn eigen juryleden. Hoe het juist met hun opleiding zit weet ik niet, maar mijn club (UDR - http://www.udr.be) is een hele kleine club, terwijl de meer officiële club (de VLP -www.vlp.be) over heel Vlaanderen wedstrijden organiseert (per provincie) en dus ook veel meer juryleden heeft. Dan is er ook nog de LRV, maar dat zijn echt rijverenigingen die dus ook wel veel engagement verwachten (8-tallen meerijden, restaurantdagen mee organiseren, traningen bijwonen). Ik ga het dus vanaf volgend seizoen in de VLP proberen. In Nederland starten is wat moeilijk ivm de afstand. Ik heb voor mezelf opgelegd om niet verder dan 80 km enkele reis te rijden voor een wedstrijd. Verder vind ik onze proevenopbouw wel logischer als die van jullie: de zijgangen worden pas gevraagd in de hogere proeven, als er al een mate van verzameling vereist wordt.
De LRV hanteert ook het B L M Z - syteem zoals bij jullie, maar zowel UDR als VLP doen het zoals in bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk of Spanje: niveau 0 (E-proeven); niveau 1 (A-proeven), niveau 2 (L-proeven), niveau 3 (lage M-proeven - waar ik nu dus inzit), niveau 4 (M9 en M10) en daarna is het Prix Saint Georges etc.

Veel plezier met jullie meeting straks Karina!!
*ik blijf me afvragen of ik dan 1 van de weinigen hier ben met een voltijdse 9 to 5 job*

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:43

Nee hoor hier nog 1 ;)

Zat net even te googlen in mijn pauze op de fokker e.d. en toen kwam ik bij een nakomelingenkaart van Adorno zijn moeder.
Hij heeft nog 2 volle broers en een volle zus.
Van zijn zus staat er een fototje.

Allemaal bruine en zelfs 1 zwarte.

http://www.gescabonline.com/caballo/can ... 02107758/#

Adorno is overigens Galanto maar die naam draagt hij nu niet meer, nieuw begin, nieuwe naam.

Lisenka

Re: [HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:48

Ilona: gefeliciteerd. Lekker dat je weer dichterbij huis komt te werken.

LALALOVEr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:56

Gefeliciteerd Ilona! :)
Ik moet dringend is bijlezen, maar de tijd ontbreekt me nu eventjes.. sorry

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:25

Ik werk ook 40 uur ;) en daarnaast nog een volledige studie (aan de ou, dat scheelt) dus waar ik de tijd vandaan haal om te bokken... ;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:26

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa er zijn foto's gemaakt van mijn briljante actie op horse event! Heb er 4 dagen het hele internet voor moeten afspeuren en tig mailtjes voor moeten versturen, maar er zijn foto's! Worden morgen geupload!!!!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:27

nombrado schreef:
cloris schreef:
Jaa klopt hoor Karina, ik ben zo blij dat ik wellicht van die rot stiften af ben in het groene seizoen, blote voeten op gras loopt altijd beter heb ik het idee.
Nou ik heb gister niet eens echt goed gekeken maar ik vond Piropos ene voet best eng eruit zien, ik ga vanmiddag even mooi een rol vijlen en kijken hoe of wat hij staat nu nog wat op zijn steunsels maar dat ga ik heel langzaamaan wat korter vijlen zodat zijn straal weer die functie krijgt die hij van oorsprong hoort te hebben.
Ik ga iig fotos maken van voor en na *D

Ps verneukeratief is hier ook een veel gebruikt woord

oeps , kijk je wel uit.. >;)
steunsels zitten er niet voor niks.
het is een spanjaart/portugees, met hele andere beenstanden

Iig niet om de klappen mee op te vangen ;)
Beenstanden zijn niet anders dan een ander paard, doe er maar eens 2 door de midden halen dan kan niemand zien welke van een spanjaard is en welke niet ;)
Een hoef moet goed kunnen functioneren en hele hoge hielen helpen daar niet bij hoor.

Lobke, ik ga dat eens op mijn gemak doorlezen want pfff :+

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:34

Cloris, toch heb ik geleerd dat een Spaans paard veel steiler op de voeten staat.
Een eigenlijk alle Spanjaarden die ik ken hebben ook steilere voetjes.
als jij veel van de hielen/verzenen af gaat halen ga je hem platter zetten en kan je echt wel problemen krijgen met zijn pezen.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:35

Suelza schreef:
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa er zijn foto's gemaakt van mijn briljante actie op horse event! Heb er 4 dagen het hele internet voor moeten afspeuren en tig mailtjes voor moeten versturen, maar er zijn foto's! Worden morgen geupload!!!!

Ben razend benieuwd *D

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:37

Kelly_Taco schreef:
Cloris, toch heb ik geleerd dat een Spaans paard veel steiler op de voeten staat.
als jij veel van de hielen/verzenen af gaat halen ga je hem platter zetten en kan je echt wel problemen krijgen met zijn pezen.

Valt reuze mee, tussen plat zetten en geen hoge hielen hebben zit een heel groot verschil namelijk ;)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:37

Ja dat begrijp ik :j
Je zult zelf weten wat verstandig is ga ik vanuit ;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:41

Hmmm het moment supreme hebben ze niet... Wel kort daarna dat ik aan het omdraaien ben...

Dus al mijn hoop is toch echt gevestigd op Regine...

REGINEEE, REGINEEEEEEEEEEEEEEEEEE??

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:42

Zo heey, even een paar dagen keidruk geweest! En hoppa 8 pagina's erbij.

Jullie geven wel weer waarom je foto's beter niet kan beoordelen. Toevallig stond Sam in deze zet van lopen, dat het nu lijkt of ie telgangt, maar dat is absoluut niet waar hoor! Doet ie echt niet. Er was ook commentaar op mijn zitten in de galop. Tja, ik zat echt voorbeeldig, Frank kan er voor garant staan, maar Sam pakte het bit vast. Zodra ik de teugel ontspan doet hij dat. Het is dan fout van mij om te wringen, maar gewoontes leer ik veel makkelijker aan dan af. Dat is het verhaal over de kip en het ei hè? Feit is dat ik echt keihard werk om dit probleem op te lossen. :+ Ik gebruik deze foto's ook het liefst als spiegel voor mezelf en show nu alleen omdat het gevraagd is, maar een ITP zul je van mij zeer zeker niet gaan tegenkomen. :o

En voor iedereen die zeker weet, dat we prullen: Je mag het komen bewijzen hoor. Graag zelfs! Hij is echt niet makkelijk. Ik weet dat zeker, omdat ik al heel wat paarden heb gereden in mijn leven en tot nu toe is hij de enige die alles uit de kast haalt om er onder uit te komen.

Soeske: Ik wil best helpen, maar alleen als jullie mijn hulp ergens voor nodig hebben. Ik heb dus een ge-update lijst met leden. :D Maar die was meer bedoeld ook voor eigen gebruik, zodat ik weet wie hoe heet. Bij Sommigen kan ik het maar niet onthouden..

Beda: Wel leuk om lespaardjes te proberen hè? Weet je meteen of je het bij het rechte eind hebt. Het zal zeker wel anders rijden. Een paard is immers ook een persoonlijkheid hè? Haha. Jammer dat Piroppo er een beetje doorheen zat. Maar je weet waar het van komt. Komt zeker wel weer goed!

Debbie: Je verslag over Xantha en Elise heb ik met plezier gelezen! Wat een prachtige foto's! En ook Capriola mocht er wezen zeg!
Ik vond de zondag Adèle ook echt een mooie kuur rijden. Die was er toch ook in Bunschoten. Ze reden overigens allemaal heel netjes en ze hadden er overduidelijk veel plezier van. Ook vond ik het leuk, dat ze echt moeite hebben gedaan om mooie shows te brengen. Niet elk ras was daar in geslaagd.

Lotte: Bo ziet er spectaculair uit!

Mies: Wat leuk dat de merries bij jou komen wonen!!! Jij krijgt het druk met iedereen informeren.. hihi

Sanne: Hier hoesten Samaranch en Despi ook. Daarom gaan ze nu 's avonds naar binnen. Die van mijn schoonpa hoest ook behoorlijk, maar volgens mij wordt die overvraagd. We hebben dat al een paar keer aangekaard, maar Frank en ik hebben jammergenoeg niet genoeg overtuigingskracht om het dier te sparen. De merrie is drie jaar en het zou allemaal heel rustig aan gaan gebeuren, maar opa krijgt met de dag meer haast, lijkt het wel.
Hopelijk is het bij Iggie ook een simpel verkoudheidje en niet de terugkeer van zijn vervelende hoestje! Beterschap.

Kelly: Zeker, er is heel veel spanning in mijn armen, bewust. Sam is een leukerd als het om ontspanning gaat. Zodra ik geef, pakt hij het bit vast. Het is dus een hele klus om hem zo nageeflijk te krijgen, zodat de spanning weg is. Dat is nou juist zijn probleem. Ik heb nu dik 4 jaar vanuit de achterhand gewerkt en een ontspannen hand met veel geven, maar hij geeft niet terug. Hij neemt alleen maar. Die werkwijze werkt overduidelijk niet. Ik rijd hem zeker 20 minuten los met hele lange teugel, maar daarna ga ik hem heus overtuigen dat er een tijd van lange teugel rijden is en een tijd van werken voor de kost. Op deze manier wordt hij wel steeds nageeflijker, voor nu is die spanning dus echt noodzaak. In de galop kwam ie er helemaal tegenin, omdat ie gewoon geen zin heeft om af te buigen. Ik wring op de foto behoorlijk, maar het eindresultaat was wel een diepe zucht en zijn nageven. Zodra ik dan maar denk: "Ah, even genieten", dan is hij al weer weg. Hij is nu een hele truckendoos aan het aanspreken om er voornamelijk onderuit te komen. Alleen mijn vingers heb ik ook al geprobeerd en dat is echt niet voldoende nu, maar ik werk er echt naar toe.

Goh, ik heb maar met een half oog gekeken en heb helemaal Capriola en Regine niet opgemerkt... Ben wel benieuwd hoe het is verlopen...

Jellie: Ik vond het wel jammer dat ik net met die dame van het Dartmoorstamboek stond te praten. Had je graag beter gesproken. Was wel weer een leuke dag hè?

Laura: Dat heb jij weer haha! GIsteren zat Bas hier de jachthoorn na te doen. Riep ik dat er een tatu-auto aankwam. Hij zat al achterstevoren in zijn stoel. Pas toen realiseerde hij zich, dat ik hem had bedoeld...

Judith: Bij ons zitten ze er ook wel tussen idd, van die boeren, maar de meesten hopen bij de laatste 5 te zitten, zodat ze zelf op hun gemakje kunnen zoeken. Er zijn hier al goede resultaten geboekt. Maar ja, Spanjaarden zijn showmannen hè? HAha, kan me voorstellen dat ze het voor de aandacht doen.

Kelly: Lustroso is een Lust voor het oog!!!! WOUW

Regine: Thankxx! Dat had ik even nodig. Sam is echt mooi hè? Nu nog beter worden... pffff... Maar we gaan idd vooruit, dus ik hoop er het beste van. Als ik volgend jaar mijn E heb, kom ik lange teugelen met hem. Zou het echt heel graag leren met hem, ook om zo nog beter te voelen wat ie met zijn mond doet. Mijn lijf zit dan niet in de weg hè?

Was het zo erg? haha! Dus je had echt warempel bijna in de uitzending gezeten? Waarom heb je het niet gedaan? Was de boer de moeite niet waard? Ze brengen het altijd wel heel leuk en Yvon Jaspers zou mij nog wel moed kunnen geven...

Lobke: Dat is nou ook mijn bezwaar tegen jury's. Het zijn zwartkijkers. Ze zijn niet positief en meestal ook niet voor commentaar te krijgen. Maar ja, ook ik blijf het maar proberen in de hoop op eerlijke jury's. Ik heb het met schrijven al vaak meegemaakt dat jury's pas punten gaan geven als er Jazz of Gribaldi op de coupon staat bij het subje Vader.
Is die dame niet aangesproken dan? In de Paard&Sport lees ik regelmatig over mensen die dan gediskwalificeerd worden... Idd schandalig!

Mayke: Ik ben het niet met die visie eens, dat overstappende paarden, slap zijn in de achterhand. Sam is absoluut niet slap in de achterhand, maar kan enorm overstappen. Zijn voorganger kon dat overigens net zo goed. Net als Despie overigens...

Elise: Ik lig ook dubbel om je verslag hahaah! Jammer dat we dat gemist hebben zeg!

Vanaf 56

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:49

Anouk, van mij kom je ook niet snel foto’s itp tegen :D
Moet nog zoveel gesleuteld worden aan mijn houding.
Ik had je ook graag beter gesproken maar t komt vast wel een x :) Ik vond t een erg leuke dag.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:58

Kelly_Taco schreef:
Ja dat begrijp ik :j
Je zult zelf weten wat verstandig is ga ik vanuit ;)

Zolang je een voet niet extreem in 1x verandert maar er wel voor zorgt dat alles kan doen waarvoor het bestemd is geeft het geen problemen, doe je een paard ineens van stand veranderen kan je wachten op problemen.
Feit is wel dat zijn ene voet gewoon echt goed bijgehouden moet gaan worden er zit echt teveel ruimte tussen wand en witte lijn, de andere is gelukkig wel redelijk onder het ijzer vandaan gekomen.

En over fotos? vaak kan je toch wel heel veel ergens uithalen maar je kan ook net de verkeerde momenten op de foto vastleggen :+
Ik heb niet zo'n moeite met een ITP of HAW topic, aan de andere kant zit ik ook weer niet echt te wachten op commentaar op iets waar ze toch niets van snappen dus ik begrijp het wel.
Maar dat is het fijne van dit topic, je kan hier ook fotos plaatsen. *D

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:14

Het voetenverhaal is wel interessant.

Veel PRE's staan op hoge voeten, voornamelijk om twee redenen.
* paarden die in droge streken staan (Spanje), krijgen smalle en hoge voeten - paarden die meer en meer in natte streken staan (onze kikkerlanden) krijgen bredere voeten => hoe langer een PRE dus in België/Nederland is, hoe breder die voeten gaan worden
* in Spanje zijn er helaas heel veel slechte hoefsmeden, die de hoeven van de paarden in veel te kleine ijzers murwen. Er is echter geen enkele reden om dit in je eigen land verder te zetten

Ik geloof er dus niet in dat de Spanjaard automatisch een hogere hiel heeft, volgens mij ligt dat vooral aan omgeving of slechte hoefverzorging.

Licor was er echt erg aan toe qua hoeven toen hij hier aankwam, die staat nu al 6 jaar blij ijzerloos en je kan echt het evrschil niet zien met een "warmbloedhoef" hoor. Ook Terroso had gewone brede hoeven die ijzersterk waren. En bij de fokker in Barcelona heb ik geen enkel paard gezien met van die hoge, smalle hoeven... De paarden zijn daar ook niet beslagen, op 2 paarden met brokkelhoeven na.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:16

Goh een dag even niet voor bokt en gelijk 7 paginas verder !
zal even druk schrijven :j

idefix4 schreef:
Lotte: Bo ziet er spectaculair uit!

dat valt hartstikke mee :z

idifex: idd.. Wat je zelf hebt aangeleerd krijg je niet zo snel meer afgeleerd,
enuh..van mij mag je heus even ITP plaatsen, daar leer je veel van en misschien hebben
andere bokkers je wel een hint voor :Y)

cloris schreef:
Kelly_Taco schreef:

Valt reuze mee, tussen plat zetten en geen hoge hielen hebben zit een heel groot verschil namelijk ;)

mee eens :)
Suela: Oehh..spannend! Ben benieuwd!
Kelly_Taco: das leuk om te weten, kan de fotos op de site niet zien maar het zullen vast leuke beestjes zijn !
Ilona:Gefeliciteerd!!

Idra Goh dat wist ik helemaal niet !

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:22

Lobke, Adorno staat nu momenteel ook ijzerloos maar heeft van zichzelf echt behoorlijk wat verzenen maar staat verder prachtig op zijn voeten in combinatie met de beenstand.
Als ik wat van die verzenen af zou laten halen dan knoei ik meteen met de beenstand.
Ik laat hem dus ook zo staan, hoeven zien er mooi uit en benen idem dito.
Maar ik kan me voorstellen dat als je paard slechte voeten heeft dat je andere dingen gaat proberen.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:38

Kelly_Taco schreef:
Lobke, Adorno staat nu momenteel ook ijzerloos maar heeft van zichzelf echt behoorlijk wat verzenen maar staat verder prachtig op zijn voeten in combinatie met de beenstand.
Als ik wat van die verzenen af zou laten halen dan knoei ik meteen met de beenstand.
Ik laat hem dus ook zo staan, hoeven zien er mooi uit en benen idem dito.
Maar ik kan me voorstellen dat als je paard slechte voeten heeft dat je andere dingen gaat proberen.

Dat was ik ;)
Nee Piropo heeft helemaal geen slechte voeten, alleen altijd op ijzers gestaan en dat eist zijn tol ;)
Daarbij wil ik dat de hoef optimaal kan functioneren vandaar, aan zijn beenstand verander ik weinig hoor.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:39

idefix4 schreef:
!

Mayke: Ik ben het niet met die visie eens, dat overstappende paarden, slap zijn in de achterhand. Sam is absoluut niet slap in de achterhand, maar kan enorm overstappen. Zijn voorganger kon dat overigens net zo goed. Net als Despie overigens...

oke...kennisvraagje:

wie heeft een betere balans....iemand, dier of mens, die heeeel langzaam loop, of snel loopt
je kan dit uitproberen door zelf heeeel langzaam te gaan lopen, heel traag dus eigenlijk. 8-)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:42

Mayke een paard wat overstapt hoeft niet per definitie hard te stappen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:43

cloris, nee ik reageerde echt even op Lobke ivm de smalle hoge hoeven.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:44

Kelly_Taco schreef:
Mayke een paard wat overstapt hoeft niet per definitie hard te stappen.

Klopt, mijn paard kan geweldig rustig stappen met alle balans en behoorlijk overstappen.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:49

Debby -> En? Hoe is je les gegaan vandaag?

Suzanne -> Beterschap meis!
Gaat ie vandaag al weer wat beter?

Ilona -> Nee ik heb de Pelham nog niet uitgeprobeerd.
Ik wil 'm liever eerst eens een keer uitproberen wanneer Beda erbij is, maar het is er nog niet van gekomen..... :o
Chico begint het al te leren niet te reageren op 'enge' geluiden.
Rints heeft ook nog wel eens als ze geritsel hoort in de bosjes of het zeil van de koepeltent achter de struiken.
Meestal is het dan 1x dat ze wat van de hoefslag wijkt en daarna is het over en kunnen we aan de slag.
Heeej toppie meis! *\o/* GEFELICITEERD MET JE BAAN! *\o/*
Ik had al geopperd of je misschien ten huwelijk was gevraagd..... :D

Gabriella -> Sjee..... voor een 2-jarig paard doen ze wel erg zware oefeningen met dat arme beestje!

Kelly -> Leuke stal gevonden voor Adorno, nog wel bij je instructrice!

Frank -> Hè bah, gestoken door een wesp.....
Is het al wat gezakt nu?

Judith -> Gefeliciteerd met je puppies! Wat een moppies!
Kom je ze wel kwijt in Spanje? Dat ze niet op straat terecht komen.....
Haha! Die foto van jou tussen die lange witte manen! :D

Regine -> Ook hier; *\o/* GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG! *\o/*
Leuke foto's van het ringsteken!

Heidi -> Wat vervelend dat het nog steeds niet is verbeterd op die manege.
Een hele poos geleden had je het ook al eens verteld.
Ik zou er dan idd ook klaar mee zijn en op zoek gaan naar wat anders.
Heb je al wat op het oog?
Hihihi! Ik zie het zo voor me van Jesse!
Ach wij zijn ook met vallen en opstaan groot geworden.....

Nadina -> Beterschap! :(:)

Beda -> De Señor ook lekker op blote voetjes, ik hoop dat ie er zo mee doorloopt en geen last krijgt.
Bij Rintske heb ik niets gemerkt van dat ze gevoeliger ging lopen oid.
Nu loopt zij ook niet zo veel over straat op het moment, dat scheelt.
En hoezo storm? Hier waait het ietsje, meer niet.

Madelief -> Ik ga niet mee naar de Efteling, maar er is wel een kans dat ik er ben, alleen dan met Frits en de kids.

Karina -> Volgens mij is 'verneukeratief' een typisch Noord-Hollandse uitdrukking.
Hmm, zit hier echt te balen dat ik er niet bij ben vandaag..... ;(
Maar ik kom zeker weten een andere keer bij je zonnetje en de rest koekeloeren! (samen met Beda)

Vanmorgen weer Rintske gereden en bezig geweest met puntjes die Beda meegaf tijdens de laatste les.
Rints was er goed bij en had er flink zin in.
Het is dan best moeilijk om haar te remmen maar ze reageert dan wel veel beter.
Ze liet ook lekker los en schuimde erover, de vlokken vlogen in het rond, hahaha! :D
Lekker gereden dus!