[HK]GZ: Trotse liefhebbers van alle Barokke paarden :)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Re: [HK]GZ: Trotse liefhebbers van alle Barokke paarden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:19

Helaas komt dat vaker voor idd.. Door t verleden. Misschien kun je proberen een betrouwbaar iemand voor jou er aan mee te laten werken.
Bijvoorbeeld gewoon met zn 2 voor de stal praten, hem wat lekkers te laten geven door de man, steeds wat meer opbouwen.. Hoeft niet meteen te aaien enzo, maar gewoon eerst laten wennen aan een man voor de stal bv.

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:21

Dat kan ik inderdaad proberen, ga eens een man zoeken Haha!
Kijken of 1 van mijn zoons een keer mee wil

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:42

en geduld doet wonderen
je had eens moeten zien hoe pablo was toen we m kregen ..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:11

Prinslover schreef:
Lusitana: Dat van dat oog, met de geboorte, daarvan dacht ik echt; hoe hebben ze het verzonnen! haha, maar goed, het kan dus wel degelijk! Dat stierenvechten wat ik wel eens op de tv heb gezien vind ik echt vreselijk, maar misschien zitten er ook bij die wel leuk/mooi zijn om te zien.. Zou er best een keer vakantie willen vieren *LOL* Kijken naar al die leuke paarden enzo! Fijn dat je al bezig bent met een stalletje! Je paardje heeft geluk met jou Knipoog

Ik denk niet dat je Portugees stierenvechten hebt gezien dan. Hier zijn trouwens vijf vrouwelijke. En er is er een (een man)die de teugels helemaal niet vast heeft als hij op de stier afgaat. Nu zijn een aantal anderen dat aan het nadoen, want dat is natuurlijk heel mooi. Ook leunen ze opzij om hun hand op de stierenkop te leggen en dat rijden ze er zo een rondje omheen. Ze laten de paarden passageren en piaffreren en vaak tonen ze levades, priouetten ect heel mooi. Het is natuurlijk jammer dat er zoiets bij zit als de stier lekprikken... Maar, ze steken die dingen in de vetbult waar weinig gevoel zit, verzekeren de fokkers. Het schijnt ze in elk geval niet al te veel te doen. Sommigen schudden wat met de kop. Het is deels om de stier wel achter het paard aan te laten komen, wat lang niet alijd lukt. Het is voor een stierenvechter soms een heel werk om een beetje show te krijgen!
Het wordt beoordeeld door een jury, het is een wedstrijd. Er moet dus sier in zijn, en vaardigheid, de staken moeten zeer precies geplaatst worden, er zit heel wat meer achter.Er is ook ene promotie systeem. Hier was een wekelijks programma op TV waarin ze alles uitlegden. Dan krijg je echt een ander beeld dan wat actie-groepen proberen neer te zetten.
Aan het einde wordt de stier met blote handen gestopt door een rij mannen waarvan de voorste tussen de hoorns duikt en de stier drukt dan de hele rij inelkaar. De achterste grijpt de staart. De verenigingen die dit doen zijn allemaal erg bekend. Het zijn trouwens vrijwilligers.
Ik blijf niet thuis om een stierengevecht te zien hoor. Ik vind het begin altijd erg mooi, als de ruiters worden voorgesteld. Maar ik vind het ook best zielig voor de stier.
Voor de duidelijkheid, ik ben niet vóór stierenvechten. Ik zou willen dat het minder belastend was voor de stier, maar ik zal het wel erg jammer vinden als het wordt afgeschaft door Europese druk, omdat er heel wat omheen hangt. Het Lusitano ras bestaat zuiver en alleen vanwege het stierenvechten, en hoewel er nu natuurlijk ook wel export is, weet ik niet wat er met het ras gaat gebeuren als er geen stierenvechten meer bestaat. Zelfde geldt voor het wilde vee. Dat bestaat alleen bij de gratie van stierenvechten en geloof me, ze hebben een fantastisch leven op de vlaktes. Moeten die dan allemaal maar nummertjes worden in en stal, en zo snel mogelijk geslacht worden? Hier laten ze de stieren wel 6 jaar worden voordat ze de arena betreden (en dus geslacht worden). Dat bestaat echt niet in de vlees industrie hoor! Er zijn hele grote kuddes, wat gaat daar mee gebeuren als ze plotseling geen nut meer hebben? Gaan ze verwaarloosd worden? Helemaal verwilderen, want ja, er paarden op na houden om ze te hoeden doe je dan ook niet meer. Dus een deel slachten en de rest aan hun lot over laten lijkt de toekomst. Nee, wat dat betreft... Ik zeg zo vaak, al die acties zijn allemaal leuk en aardig, maar denken ze ook verder dan de "bevrijding" ? Hoe het dan verder moet met de paarden en het vee (net zoals ze hier bv nertsen hebebn losgelaten. In de eerste plaats is het moeilijk voor ze om in het wild te overleven, maar als ze het doen, raakt de hele natuur weer uit evenwicht, want die dieren moeten dus wel eten!). Dus het ligt niet zo makkelijk. Daarom zeg ik altijd dat ik niet vóór ben, maar ik ben ook niet fanatiek tegen, omdat ik wellicht beter de consequencies kan overzien dan die actie groepen...

enfin, nog wat vraagjes beantwoorden die ik tegenkwam: ik weet niet hoe oud ze is. Hij had gezegd elf, maar ik keek haar in d emond en ze heeft die groeve in haar zijtand en die verschijnt op tienjarige leeftijd, komt halverweg op vijftienjarige leeftijd en dar is-ie wel zo´n beetje. Moet zegegn dat ik vluchtig keek en ik hen niet gekeken naar de snijvlaktes, wat betrouwbaarder is. Maar ook zo naar hun stand, zou ik zeggen dat ze dichter bij de vijftien is dan bij de elf. Maar ik geef daar verder niks om. Ik heb wel eens een paard gekocht dat tegen de dertig was en ook nog eens twee ponies van 16, die heb ik ingereden toen ze 17 waren...
Leeftijd is niet zo belangrijk.

Ze is nu trouwens veel magerder dan op de foto´s (die maanden oud zijn)!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:30

Lisenka schreef:
Vervelend Cojolly dat Rod zo op mannen reageert, zal toch iets met het verleden te maken hebben. In elk geval goed van je dat je mensen waarschuwt. Het is jammer dat het gebeurt als je er niet bij bent, omdat je dan niet weet wat er vooraf is gebeurd.

Ik wil even zeggen dat lang niet alles met verleden te maken heeft. Natuurlijk kan het best, maar wat ook wel gebeurt is dat een paard zich gewoon sterk hecht aan een persoon en anderen niet duld en of ontwijkt. Ze worden bezitterig en dwingend.

Een ding wat ze hier de paarden wel aanleren (om ontsnappen te voorkomen) is een paard naar de achterwand sturen bij het betreden van de stal. Soms gaat dat met de (boze)stem en een armzwaai, soms met een stokje. Dit leren ze als veulen al.
Dus op zich is naar de achterkant "vluchten" eigenlijk "normaal" te noemen. Omdat de stalhulpen (de ruiters betreden de stallen fewoonlijk niet er is hier nog erg rangen en standen) hier mannen zijn, zal een paard dat bij een man automatisch doen, waar ze bij een vrouw eigenlijk niet zo goed weten wat te doen.
Het is gewoonweg ook het veiligst om een paard van je af te sturen als het nieuw voor je is. Je komt in zijn ruimte, maar je moet laten merken dat jij wel bepaald wat er gebeurd.

Ik heb trouwens hier een merrie ingereden waar absoluut niks mee was gebeurd, ze was alleen geen mensen gewend, en die was in het begin ook uitermate (gevaarlijjk) agressief, zuiver uit angst of meer onzekerheid.

Bij dat soort paarden is het belangrijk duidelijk aan te geven wat je gaat doen, wat je doet en wat je tolereert en wat niet. Dan neem je angst en onzekerheid weg. (Intussen beschermde ik mezelf wel hoor, de hoeven vlogen soms om mijn oren, dus ik ging met cap op de stal in...)

Ik weet niet wat die mensen in zij stal moeten als je er zelf niet bent, maar het is wellicht handig om in elk geval een vaste tijd aan te houden en altijd dezelfde dingen te laten doen in dezelfde volgorde. Je kunt een stofjas op stal laten die naar jou ruikt en door hen laten dragen.
Als je een halster om laat, kunnen ze hem meteen bij het halster pakken.
Bijten mag onder geen enkele omstandigheid getolereerd worden, hoor. Daar zou ik wel heel streng mee zijn. De rest negeer ik meestal gewoon.

Cojolly, ik ken verder je hele specifieke situatie niet, dus dit is allemaal heel algemeen bedoeld.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:00

Sommige paarden die in de hoek moeten staan laat maar zeggen zakken van angst in elkaar als er iemand bij ze in de stal komt. Dus soms wil je ook niet weten hoe ze dat aangeleerd is..
En dat doen ze dan bij iedereen die in de stal komt, zowel mannen als vrouwen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:01

heej mensjes Haha!

Ik heb het erg druk, maar lees wel mee, heb even niet de tijd om op jullie verhalen te reageren, maar ik blijf op de hoogte Haha!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:26

kjoetie schreef:
heej mensjes Haha!

Ik heb het erg druk, maar lees wel mee, heb even niet de tijd om op jullie verhalen te reageren, maar ik blijf op de hoogte Haha!

hier nog eentje...
Knipoog

probeer alles wel een beetje bij te houden, maar 't is nog even een drukke week...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:06

soeske schreef:
Sommige paarden die in de hoek moeten staan laat maar zeggen zakken van angst in elkaar als er iemand bij ze in de stal komt. Dus soms wil je ook niet weten hoe ze dat aangeleerd is..

Dat kan gewoon onzekerheid zijn, omdat je wat anders zegt of doet dan ze gewend zijn. Sommige paarden missen gewoon dat stukje zelfvertrouwen om dan maar gewoon af te wachten. Met andere woorden, het hoeft niet te maken te hebben met geweld in het verleden, maar met de HUIDIGE situatie, die zo verschillend is!!!

Kinderen plassen ook in hun broek van angst op school, maar dat wil niet zeggen dat ze ooit door een juf geslagen zijn, of door hun ouders. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Er wordt altijd makkelijk gedacht dat angst per definitie komt door geweld, eigenlijk wordt er teveel gedacht dat ze hier gerwoonlijk geweldadig met paarden om gaan.
Maar het is echt heel vaak doodgewoon door het verschil in omgang waardoor er allerlei vreemde situaties ontstaan en paarden onzeker worden.

Als jij gewoon in een gevangenis in Rusland terecht komt, sla je ook doodsangsten uit, gewoon omdat je de mensen niet verstaat en niet weet wat je te wachten staat. Iedereen die binnenkomt kan wel weet ik het wat van je willen! Pas na een tijd leer je hoe of wat.
Daarom is het zo belangrijk dat je vaste dingen doet op vaste tijden, zodat ze daar in elk geval op kunnen vertrouwen. Dan neem je een heel stuk onzekerheid weg.

Ik zeg niet dat er geen paarden zijn die het slecht gehad hebben, hoor, maar lang niet altijd is het zo zoals mensen zelf invullen als ze geen toegang hebben tot de waarheid.

Paarden gedragen zich zowiezo bij elke persoon anders, omdat ze je gewoonlijk spiegelen.

Oh, een anekdote in dit verband. Mijn(Russische) merrie vloog eens trillend tegen de achterwand toen ik de stal binnenkwam omdat.... ik mijn haar geverfd had. Pas toen ik wat tegen haar zei snapte ze dat ik het gewoon was en ging ze door aan haar hooi.

Soms kan een simpel woordje als "Então?" (en-tauwng, klemtoon op het laatste) een Portugees paard doen ontspannen. Ik weet niet wat het "magische" Spaanse woord is.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:52

Ik kom even gedag zeggen. Doei!
Ik zit namelijk op school, bijna vakantie! Haha! Ik heb nu Nederlands, maarja. Ik kom vanmiddag weer. Knipoog

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:02

Lusitana: Wat een duidelijk verhaal zeg, ik snap het gelijk allemaal een beetje beter! Ik zie het nu ook gelijk met hele 'andere ogen'. Het is ook wel zo wat je zegt, als ze het helemaal niet zouden doen, wat gebeurd en dan met de dieren? Dat is ook zo, maar blijf het wel vinden dat het geen fijn gezicht is om die stieren zo met een speer in de zij te zien. Ik hoop maar dat het echt zo is dat daar ergens een vetbult zit, zodat het minder erg is dan dat het eruit ziet Knipoog Ik wist helemaal niet dat het zo kunst was dat stierenvechten, maar al die kunsten erbij van de paardjes, lijkt me leuk om een keer mee te maken..!!

Het verhaal van cojolly toen dacht ik ook gelijk; zal door het verleden komen. Eigenlijk vrijwel automatisch Bloos Maar door jou verhaal lusitana kan het idd ook iets heel anders zijn! Zoals je al zegt, misschien is die soms wel bang, omdat ie het gewoon niet begrijpt. Alles is hier natuurlijk anders, de taal, omgang, omgeving en mensen. Zo heb ik het eigenlijk nog nooit bekeken, zo zie je maar weer, bokt is overal goed voor Haha!

Jammer dat je paardje nog magerder is op het moment! Ik hoop dat als ze op stal staat snel weer wat bij trekt Lachen En wat goed dat je niet teveel naar de leeftijd kijkt, ze kan idd nog een aantal jaren mee! Ze kan nog een hoop plezier geven, zal ook vast wel gebeuren!! Knipoog

Piccassox : Ik ben op stage, en zeg even gedag terug Haha! En jaa, ik heb ook bijna vakantie, ik kan niet wachten Clown Veel succes met je nederlands, heb je de foto's al van je oefen wedstrijd??

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:14

Frappa: Ik heb even je profiel bekeken, want wist niet meer zo goed wie je was, sorry Bloos
Wat een leuk paardje heb je zeg! Ja Echt een indrukwekkend verhaal om te lezen hoe je met hem ben begonnen en waar je nu gekomen bent! Hij is echt een beauty om te zien, en erg knap dat je zover al bent gekomen met wedstrijden! *LOL* Nog veel succes toegewenst, jullie zijn een mooie combi om naar te kijken Pling

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:19

Nee, Elmiran heeft ze nog niet geupload geloof ik. En geloof het of niet, maar de 30ste start ik met Picasso m'n eerste wedstrijd. Haha!
'De Oliebollencup' in Nunspeet, 40 tot 60 cm. springen, achja, je moet toch ergens beginnen? Clown

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:17

aah, heb ik geluk, had deze week al vakantie Haha!

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:31

Hoi Lusitana,

Indrukwekkend verhaal.
Veel plezier met je paard (ze heeft nu loterij gewonnen als ik het zo lees).

Ook bedankt voor de kaptoom, die is vorige week gekomen en past perfect (staat de pony erg mooi en hij is zo net een kleine Lusi Haha! ).

Mijn vraag is het volgende. Welk brandmerk heeft het paard op de tweede foto? Is het een Veiga?
Dat brandmerk is volgens mij hetzelfde als de mijne heeft (of het lijkt er heel erg op, maar het lijkt dezelfde)?

Aan alle anderen: hele mooie paarden Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:13

Heb je het over mijn foto´s?
Dit is het brandmerk van Veiga:
http://portugese-paarden.mine.nu/img/si ... lveiga.jpg

Blij dat de kaptoom bevalt!

Prinslover, er is wel een groot verschil tussen Spaans en Portugees stierenvechten... en zelfs hier zijn er wel onderlinge verschillen, maar over het algemeen is het echt een mooi paardenspektakel.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:17

Lusitana schreef:
Heb je het over mijn foto´s?
Dit is het brandmerk van Veiga:
http://portugese-paarden.mine.nu/img/si ... lveiga.jpg

Prinslover, er is wel een groot verschil tussen Spaans en Portugees stierenvechten... en zelfs hier zijn er wel onderlinge verschillen, maar over het algemeen is het echt een mooi paardenspektakel.

Ja, jouw tweede foto.... (van die 'mutsen-man' Haha! ) ken jij dat brandmerk toevallig?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:21

Nee, maar ik kan wel even speuren. Zo terug.
*edit, kan niet op de site komen die ik nodig heb. (Geen brandmerken maar wel initialen en aangezien er duidelijk LC staat of CL vernauwd dat al de zoektocht Knipoog ).

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:28

Lusitana schreef:
Nee, maar ik kan wel even speuren. Zo terug.
*edit, kan niet op de site komen die ik nodig heb. (Geen brandmerken maar wel initialen en aangezien er duidelijk LC staat of CL vernauwd dat al de zoektocht Knipoog ).

Dat zou super zijn Bloos
Was heel verbaasd toen ik dat brandmerk zag!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:43

Prinslover schreef:
Dat is ook zo, maar blijf het wel vinden dat het geen fijn gezicht is om die stieren zo met een speer in de zij te zien.

De prikkers (bandarilhas http://pinpao.blogs.sapo.pt/arquivo/bandarilhas.jpg )
moeten van bovenaf in de vetbut (achter de nek) en mogen nooit in de "zij" gestoken. Je hebt lange (ongeveer een armlengte) en korte (veel moeilijker omdat je dan dichterbij moet komen natuurlijk

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:16

Ben ik weer. Haha!

Pff, ik lees morgen alles wel door.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:28

Dat stierenvechtersgezwam van mij kun je gerust overslaan, hoor Knipoog

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:09

Zooo wat gaat het hard, ik moest flink bij lezen.

Ik heb met veel interesse de verhalen van Lusitana gelezen.
Daarna uit nieuwsgierigheid je profiel even gekeken. Wat heb jij veel mee gemaakt. Mag ik vragen hoe je uit eindelijk in Portugal tercht ben gekomen?

nickyu....moeilijke keuzes, ik weet niet hoeveel tijd je hebt om er over na te denken, maar ik zou de tijd even nemen alles op een rijtje te zetten. Ach gut Maar denk stiekem dat je al een keuze hebt gemaakt als ik dat tussen de regels door lees.

Ik ben maandag weer een halve dag begonnen met werken, ging heel goed, was savonds wel heeel moe.
Dinsdag was ik vrij maar heb bijna de hele dag op de bank gelegen, ik was kapot.
Vanmorgen ben ik ook weer gaan werken, nou ja, ik was aanwezig. Ik ben tegen 2 uur weer naar huis gegaan. Daarna lekker geslapen tot half 7.
Ik ben even snel langs de stal gereden om mijn kerstkaarten bij iedereen zijn kast neer te leggen, Jacolien zat me aan te kijken als of ik van een andere planeet kwam. Haha ze ziet me ook weinig momenteel kost me teveel energie, ze wilde ook niet knuffelen ofzo, vond het allemaal erg vreemd. Nou ja dat komt wel weer goed strax.

Prinslover , die tandarts van jou...haha geweldig ! Ik zie het helemaal voor me.

Nou ik ga weer bank hangen...alvast weltrusten voor iedereen! Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:23

leonietje schreef:
Ik heb met veel interesse de verhalen van Lusitana gelezen.
Daarna uit nieuwsgierigheid je profiel even gekeken. Wat heb jij veel mee gemaakt. Mag ik vragen hoe je uit eindelijk in Portugal tercht ben gekomen?

Mijn eerste ex was een alcoholist en daar wilde ik zover mogelijk vandaan terecht komen. Het klimaat was belangrijk, vanwege reuma en astma, en ik kende een Portugees (het was niks en is niks met hem geworden, hoor). Dus zo is het gekomen Knipoog

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:36

Lusitana schreef:
soeske schreef:

Dat kan gewoon onzekerheid zijn, omdat je wat anders zegt of doet dan ze gewend zijn. Sommige paarden missen gewoon dat stukje zelfvertrouwen om dan maar gewoon af te wachten. Met andere woorden, het hoeft niet te maken te hebben met geweld in het verleden, maar met de HUIDIGE situatie, die zo verschillend is!!!

Er wordt altijd makkelijk gedacht dat angst per definitie komt door geweld, eigenlijk wordt er teveel gedacht dat ze hier gerwoonlijk geweldadig met paarden om gaan.
Maar het is echt heel vaak doodgewoon door het verschil in omgang waardoor er allerlei vreemde situaties ontstaan en paarden onzeker worden.

Ik zeg niet dat er geen paarden zijn die het slecht gehad hebben, hoor, maar lang niet altijd is het zo zoals mensen zelf invullen als ze geen toegang hebben tot de waarheid.

Paarden gedragen zich zowiezo bij elke persoon anders, omdat ze je gewoonlijk spiegelen.

Oh, een anekdote in dit verband. Mijn(Russische) merrie vloog eens trillend tegen de achterwand toen ik de stal binnenkwam omdat.... ik mijn haar geverfd had. Pas toen ik wat tegen haar zei snapte ze dat ik het gewoon was en ging ze door aan haar hooi.

Soms kan een simpel woordje als "Então?" (en-tauwng, klemtoon op het laatste) een Portugees paard doen ontspannen. Ik weet niet wat het "magische" Spaanse woord is.

Hier zit heel veel in bedankt hier kan ik wat mee, Rod is ook erg dominant en eenkennig, een vriendin haar paard moest vandaag naar de hoefsmid, maar zij was er nog niet dus ik haal Marnix uit de stal, Rod stond echt rechtop op 2 benen in de stal, dus ik denk nu dat de dominantie en eenkennigheid van hem zeker mee spelen.