Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Prinslover schreef:Lusitana: Dat van dat oog, met de geboorte, daarvan dacht ik echt; hoe hebben ze het verzonnen! haha, maar goed, het kan dus wel degelijk! Dat stierenvechten wat ik wel eens op de tv heb gezien vind ik echt vreselijk, maar misschien zitten er ook bij die wel leuk/mooi zijn om te zien.. Zou er best een keer vakantie willen vierenKijken naar al die leuke paarden enzo! Fijn dat je al bezig bent met een stalletje! Je paardje heeft geluk met jou
Lisenka schreef:Vervelend Cojolly dat Rod zo op mannen reageert, zal toch iets met het verleden te maken hebben. In elk geval goed van je dat je mensen waarschuwt. Het is jammer dat het gebeurt als je er niet bij bent, omdat je dan niet weet wat er vooraf is gebeurd.
kjoetie schreef:heej mensjes
Ik heb het erg druk, maar lees wel mee, heb even niet de tijd om op jullie verhalen te reageren, maar ik blijf op de hoogte
soeske schreef:Sommige paarden die in de hoek moeten staan laat maar zeggen zakken van angst in elkaar als er iemand bij ze in de stal komt. Dus soms wil je ook niet weten hoe ze dat aangeleerd is..
En dat doen ze dan bij iedereen die in de stal komt, zowel mannen als vrouwen
Lusitana schreef:Heb je het over mijn foto´s?
Dit is het brandmerk van Veiga:
http://portugese-paarden.mine.nu/img/si ... lveiga.jpg
Prinslover, er is wel een groot verschil tussen Spaans en Portugees stierenvechten... en zelfs hier zijn er wel onderlinge verschillen, maar over het algemeen is het echt een mooi paardenspektakel.
Lusitana schreef:Nee, maar ik kan wel even speuren. Zo terug.
*edit, kan niet op de site komen die ik nodig heb. (Geen brandmerken maar wel initialen en aangezien er duidelijk LC staat of CL vernauwd dat al de zoektocht).
Prinslover schreef:Dat is ook zo, maar blijf het wel vinden dat het geen fijn gezicht is om die stieren zo met een speer in de zij te zien.
leonietje schreef:Ik heb met veel interesse de verhalen van Lusitana gelezen.
Daarna uit nieuwsgierigheid je profiel even gekeken. Wat heb jij veel mee gemaakt. Mag ik vragen hoe je uit eindelijk in Portugal tercht ben gekomen?
Lusitana schreef:soeske schreef:Sommige paarden die in de hoek moeten staan laat maar zeggen zakken van angst in elkaar als er iemand bij ze in de stal komt. Dus soms wil je ook niet weten hoe ze dat aangeleerd is..
En dat doen ze dan bij iedereen die in de stal komt, zowel mannen als vrouwen
Dat kan gewoon onzekerheid zijn, omdat je wat anders zegt of doet dan ze gewend zijn. Sommige paarden missen gewoon dat stukje zelfvertrouwen om dan maar gewoon af te wachten. Met andere woorden, het hoeft niet te maken te hebben met geweld in het verleden, maar met de HUIDIGE situatie, die zo verschillend is!!!
Er wordt altijd makkelijk gedacht dat angst per definitie komt door geweld, eigenlijk wordt er teveel gedacht dat ze hier gerwoonlijk geweldadig met paarden om gaan.
Maar het is echt heel vaak doodgewoon door het verschil in omgang waardoor er allerlei vreemde situaties ontstaan en paarden onzeker worden.
Ik zeg niet dat er geen paarden zijn die het slecht gehad hebben, hoor, maar lang niet altijd is het zo zoals mensen zelf invullen als ze geen toegang hebben tot de waarheid.
Paarden gedragen zich zowiezo bij elke persoon anders, omdat ze je gewoonlijk spiegelen.
Oh, een anekdote in dit verband. Mijn(Russische) merrie vloog eens trillend tegen de achterwand toen ik de stal binnenkwam omdat.... ik mijn haar geverfd had. Pas toen ik wat tegen haar zei snapte ze dat ik het gewoon was en ging ze door aan haar hooi.
Soms kan een simpel woordje als "Então?" (en-tauwng, klemtoon op het laatste) een Portugees paard doen ontspannen. Ik weet niet wat het "magische" Spaanse woord is.