Sjolvir schreef:Ohh, die tekening... die is mooi!!
Dank je wel! Hij is om op te eten.
(snoeppapier??)
winia4ever schreef:Kan mij nu nog niet voorstellen dat ik van deze knapperd*hengst* straks afscheid moet nemen!!..
Wat dacht je ervan om ze een leventje in de wei, buitenritten, en dressuur te schenken, met altijd lekker weer, geen natte sokken, en aanbeden door alles en iedereen? Hint! Hint! We hebben nog 3 weides vrij.
lakshmi schreef:Rivano hihi berbers zijn de 'opaatjes' van de barokkies

er zijn wel heel veel verschillende types, waarvan de ene soort meer barok is dan de andere, er zitten ook echt totaal niet barokke exemplaren tussen haha,
Haha, zoals ik al zei, ik weet bijna niets van de berber en vind het super er op bokt meer over te lezen. Komt misschien als verassing als je ziet waar en waarop ik rij, maar over de historie van de Lusitano weet ik niet zo heel veel. (weet meer over het héden, bijvoorbeeld dat het portugese en braziliaanse stamboek nu samengevoegd zijn, iets wat wereldwijd niet veel bekenheid heeft gekregen. Ze houden nog wel ieder hun eigen naam, maar het fokkerijreglement is gelijk getrokken en goedgekeurde hengsten zijn voor beide boeken erkent.) Heb nooit bewust voor de lusitano gekozen, er is hier gewoon weinig anders. (niet dat ik dat erg vind..
heb gewoon enrom mazzel gehad.)
lakshmi schreef:Acclimatiseren ze een beetje goed daar? Vrienden van ons hebben hier jaren terug ook twee friezen mee naar toe genomen.
De merrie wel, die rende d´r benen al onder d´r lijf uit vanaf dag 1. De hengst heeft meer tijd nodig en heeft het na 15 minuten wel weer gehad, maar hij heeft dan ook veel meer behang. Ze kwamen ook wel op een ongunstig tijdstip, het was winter in Nederland, dus is het hier hoog-zomer.
Sjolvir schreef:Nee, in de fjord geen berber hoor, maar dat klinkt in vele mensen hun oren dan weer positiever dan
dat ik zou roepen dat in jouw berber fjord zit
Heeft de fjord dan zo´n beroerde reputatie? Dacht dat ze juist wel populair waren, zoals de haflinger.
Ik vind ze namelijk wel gaaf! Die 2-kleur manen, de wildkleur en het lekkere brede uiterlijk maken ze juist woest aantrekkelijk. Of zeg ik nu hele rare dingen?
kaotictjinta schreef:Rivano is Tijs in zo'n tropische omgeving een zeldzaamheid? Of hebben jullie daar meer van die zwarte parels.
In Brazilie, (en dat is heeeel groot) zijn er misschien 20 ofzo, en dan rond ik het zwaar naar boven af.
6 daarvan (waarvan 3 drachtig) zijn door ons en bevriende stallen vrijwel tegelijkertijd geimporteerd, dan staat er nog eentje van twijfelachtige afkomst 'ter dekking en te koop' met vele deklicenties van allerlei stamboeken.... behalve het FPS
, en er is 1 stal die er ook iets van 4 of 5 heeft.
Maar Tijs en zijn friese vriendin Vreule zijn een Ab-So-Lu-Te bezienswaardigheid. Ze hebben bij ons de meest prachtige lusitano´s, maar als ik op Tijs de bak in kom, zit iedereen opeens klaar met de videocamera en fototoestel
. Sommig paardenmensen komen zelfs speciaal kijken naar het behaarde dynamische duo. Doet me een beetje denken aan 'Vogelspotters', zo van: Een Fries, die hebben we nog nooit gezien, laten we in de auto stappen en afreizen naar SP om er eentje te spotten.
(Ik durf eigenlijk niet op wedstrijd. Wel handig dat ze dan meer op het paard dan op mijn gekke bekken letten. )
lakshmi schreef:Vrienden van ons hebben hier jaren terug ook twee friezen mee naar toe genomen.
Hoe is dat gegaan? Hebben ze ook in quarantaine moeten staan? Hoe lang duurde het voor ze helemaal aangepast waren? Behandelen ze voor de zekerheid de maag met wat tabletjes?
Alleen text is ook zo saai: