[HK]GZ: Trotse liefhebbers van alle Barokke paarden :)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Re: [HK]GZ: Trotse liefhebbers van alle Barokke paarden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:01

Ik denk dat als ik jou was dat ik voor Pablo zou kiezen... Net wat je zegt, vanuit een rolstoel kun je met Pablo meer dan met Maike denk ik.. VD kan ook nog wel vanuit een rolstoel, en als je dat met pablo kunt doen heb je daar meer aan natuurlijk..
Nogmaal veel sterkte!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:54

ik zou er gewoon echt goed overna denken en doen wat je zelf t liefst wil, en waar je het meest aan hebt. denk dat ik dan ook voor Pablo zou gaan.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:14

Ik denk dat je je keuze eigenlijk al gemaakt hebt Haha!
Het is tussen de regels door te lezen dat Pablo gewoon je grote liefde is en blijft.
Dat hij niet meer verkoopbaar is,is geen issue meer dan,want als je hem terugneemt gaat ie toch nooit meer weg Clown
1 +1 = 2 hahaha.

@Lusitana> Vertel eens wat meer.
En foto's natuurlijk Knipoog

frappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:44

Elke x als ik hier mijn hele verhaal neertyp word gaat er wel weer is wat fout, gek word ik ervan Verward
Maar ja, gaat het vandaag weer proberen.
Ik moet hoognodig is wat bij lezen want jeetje jullie schrijven erg veel en ik ben vaak te lui om alle verhalen te lezen, dus heb nu besloten om het toch echt te gaan doen. Bloos

Hier gaat alles goed.
Mio doet ook zijn best, alleen morgen word hij geopereerd. Hij heeft een ontstekking in zijn kies in de onderkaak en na een behandeling met antibiotica blijft het pruttelen en moet hij er echt uit.
afgelopen zondag had ik even mijn laatste wedstrijd, stond ingeschreven en was thuis dus dacht ach we rijden mee en we zien het wel.
Na zo moet ik vaker denken, mio liep erg fijn en ik had lekker gereden. Uitslag 2x 2e en 192 en 195 p dus 3 wp joehoe Haha!
Dat is even een mooie afsluiter. we zijn nu L1 + 6 en ik had het nooit durven dromen dat het allemaal zo goed gaat na alles wat hij heeft meegemaakt ( voor info zie profiel)
Maar ja morgen is de grote dag en vind het doodeng, het is een flinke ingreep en hoop dat het allemaal snel over is.

ook heb ik sinds kort een trailer, jaja het word nog is wat. Trailer E rijbewijs dus kan lekker toeren.
Gisteren voor het eerst helemaal alleen op pad geweest, wel een aantal met mams onderweg , ik rijden zij naast mij zitten. Maar had gisteren weer Orun cursus en moest een paard mee nemen en ben zelf op pad gegaan. Het ging super zelfs met die dichte mist die in de avond op kwam zetten.

Nou ik ga is beginnen met door lezen. en probeer het topic nu echt goed te gaan volgen Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:53

Pipi schreef:
@Lusitana> Vertel eens wat meer.
En foto's natuurlijk Knipoog

Tja, er is niet zoveel meer. Ze was gekocht voor verkoop naar Nederland, maar die een witte merrie "besteld" had, vond haar niet leuk, dus bleef de handelaar er mee zitten. en nu wilde hij er van af en ik kan haar heel goedkoop en op afbetaling kopen en daar kon ik geen nee tegen zeggen. Ze meet iets van 1.50m, heeft nog geen naam. De handelaar noemt alle paarden Estrela (Ster) en dat is dus net zo gewoonjes als "Beauty" in Nederland. Ik twijfel tussen een aantal namen, maar een naam komt altijd vanzelf.
Ze is gebruikt als veehoeders paard door "campinos" in de Ribatejo, heeft mogelijk ook opleiding begonnen of gehad voor stierenvechten, ze is erg goed doorgereden.
Dat veehoeden is veel gevaarlijker dan (Portugees) stierenvechten, waarbij de hoorns van de stier bedekt zijn met een leren kap. In het veld lopen de stieren dus gewoon met hun scherpe hoorns en in grote groepen. Paarden en stieren groeien wel met elkaar op, dus er is wederzijds respect, en de stok dient met name om stieren te manouvreren en op afstand te houden, maar er vallen toch nog veel doden en gewonden onder de veehoederspaarden. De paarden met littekens zijn dus gewoonlijk ingezet geweest voor dat soort werk, NIET voor stierenvechten, wat wel wordt geloofd door mensen die in het buitenland zo´n paard tegenkomen. (Verder zorgt trouwens ook hier prikkeldraad en ander omheiningen wel voor gapende wonden die lelijk genezen.)
Voorbeelden van campinos:
Afbeelding
Afbeelding
(dank aan de site van Toeristen bureau van de Ribatejo, ik heb toestemming om ze te gebruiken)
Toen ik haar maanden geleden even ging proberen, hadden we alleen een stuk helling (met soort gravel) op op te rijden, maar ze deed rustig zijgangetjes naar boven en naar beneden, en wending om de achterhand was ook geen probleem.
Ik heb een foto van toen ik haar probeerde (geen rijkeding aan, dus nee, ook geen cap, omdat ik er niet echt op gerekend had, ik ging even kijken, ze kwam zo van de wagen, na een urenlange rit. Heb er ook niet zo gek lang opgezeten). Zadel en hoofdstel lang niet meer onderhouden. Je kon het hoofdstel zo rechtop neerzetten, zo hard was het... Teugels als stokjes...
Afbeelding
En een paar foto´s van er na. Als gezegd ze was erg moe, dus ze ziet er wat mat uit. Met de vrouw van de handelaar:
Afbeelding

Met de handelaar:
Afbeelding
Op die helling moest ik dus rijden. Daar onderaan liepen ook nog opgewonden struisvogels en een koe met kalf, maar ze maakte er niks van. Ze stopte even op te kijken, en ging vervolgens weer door in de beweging die we hadden ingezet.
Vergeet ook nog te vertellen dat er dus een ponyhengstje was, die uit zijn stalletje sprong en ons achterna kwam enzo... Het was allemaal hectisch, maar ik heb vreselijk gelachen.

Toen had ze al te lange hoeven en daar is dus 4 maanden niks aan gedaan. Ze is ook magerder geworden. Ze zit nu in haar wintervacht. Ik zal binnenkort wat foto´s van haar nemen. Ze was al mager geworden omdat ze bij de vorige eigenaar in het land opgejaagd werd door een dominantere merrie. Ze is dus laag in rang, heel gedwee. Omdat die eigenaar al wat veulens van haar in de opleiding heeft, moest zij maar weg.
Ze leeft nu op hele mais (kippenvoer) en stro....
Dat gaat dus rap veranderen...

Het komt allemaal wat uitgebreider in mijn profiel binnenkort.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:37

Nickyu: Ik ga eigenlijk met Pipi mee, zo te lezen lijkt het of je al een keuze hebt gemaakt! Je bent volgens mij écht gek op Pablo en wil je hem gewoon dolgraag terug. Ik zag laatst een grapje voorbij komen ergens (of het hier was, weet ik niet meer) maar hij is goed in VD zeg je, waarom leer je hem niet liggen, zodat je kan opstappen.. Of is dat écht geen optie Bloos Ik zeg ook maar wat hoor.. Lijkt me wel heel leuk voor Pablo om bij jou terug te komen, ook voor jezelf. Voor maike kan je dan makkelijker iemand vinden of niet ?

elmiran: Wat ik nou steeds afvraag is wat miran dan précies doet? Gaat ze echt rennen, bokken, stijgeren? Of werkt ze totaal niet mee, wil ze niet trainen, of wat moet ik me er eigenlijk bij voorstellen? Bloos

Lusitana: Wat een verhaal zeg!! Ik moe tnu even weg, maar reageer er later nog op Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:56

nickyu schreef:
niet echt verkoop baar hengst 16 jr melanomen daarbij ziet die er nu niet uit
is bijna alle manen en staart kwijt ivm schuren iets wat die bij mij nooit gedaan heeft en echt paar jaa nodig heeft om weer an te groeien
dus mocht het niet gaan is verkopen eigenlijk geen optie

Binnen een jaar heeft een paard weer minstens een handbreedte manen.
Leeftijd en melanomen maken hem moeilijker verkoopbaar maar niet onverkoopbaar. Er zijn altijd mensen die niet naar dat soort dingen kijken.
En dan is hij ook wel goed terecht. Je kunt ook altijd nog denken aan "on loan" geven, dus uitlenen met contract. Dan is hij nog van jou, alleen heb je de zorg er niet voor. Het is lastig om voor een eenkenig paard een tehuis te vinden, maar niet onmogelijk. Zelf kies ik eigenlijk bijna uitsluitend voor kneusjes, oudjes, en moeilijke gevallen Knipoog Er zullen er toch wel meer zijn zoals ik?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:25

de manen zullen wel rap gaan , zijn staart niet die hield ik altijd erg goed bij ook zodat de vliegen dan niet bij de melanomen konden komen ..
had bij mij ook zelden last van smetten ed

gewoon even afwachten ..wil ze m idd zeker weg doen is de kans groter dan klein dat ik m dan toch weer neem

jouw nieuwe ziet er wel erg "cool"uit

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:38

nickyu, ik hoop dat je de juiste beslissing neemt, vind het wel heel moeilijk, maar ik geloof inderdaad dat je wel erg aan pablo gehecht bent.
Lusitana wat een verhaal leuke merrie trouwens, hoe oud is ze trouwens?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:46

Nickyu, succes met het nemen van de beslissing, het zal je wel erg zwaar vallen. Waar gaat je gevoel naar uit?

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:48

Nicky heel veel sterkte, ik weet wat hij voor je betekend... Sux6 met het nemen van je beslissing, wat er dan ook uit mag komen.

Cloris cool dat het doorgaat!

De rest: heb niet alles gelezen, zit ff snel bij mn ouders op de comp!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:41

Tjee, Nicky, ik kan me de twijfel goed voorstellen. Heb je zelf ervaring met VD? Want ik weet eerlijk gezegd niet of VD vanuit een rolstoel handig is, vooral het aanleren... Maar als hij je grote liefde is, tja, dan zou ik het wel weten!

Lusitana > Ik ben heeeel benieuwd naar foto's van je nieuwe paard je nu en over een paar maanden. Dat is wel altijd heel dankbaar, paardjes opknappen!

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:26

Lusitana: Ik zou me verhaal nog even afmaken, ik zat toen bij de tandarts en was aan de beurt Knipoog *Jaja, luxe tandarts, met playstation, tv, 2 pc met internet in de wachtkamer Haha! *
Vind je verhaal zeker wle indrukwekkend! Lachen Mijn vorige verzorgpaardje kwam ook ergens uit spanje. Ze zeggen dat hij ook stierenvechten heeft gedaan.. Nu begin ik daar ook aan te twijfelen.. Ook had hij een licht 'misvormd' oog..Daar hadden ze over gezegt dat zn moeder tijdens de geboorte op m was gaan staan. Rolleyes Je verhaal was zeker wel intressant, ook leuke foto's erbij. Je nieuwe paardje ziet er wel erg lief, en 'cool' uit. Ze mag idd wel wat aankomen, maar zal vast wel goed komen! Vind het leuk om te lezen dat je juist zulke dieren onder je hoeden neemt Ja

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:28

kweet niet of het vanuit een rolstel handig is maar vanaf de bank ging het aardig goed Haha!
pablo op (voet op kist ik voetje vetten) zet neeerrrr en weer op de plek Haha!

stem is 99.9 % bij m

Picassox schreef:
Nickyu, succes met het nemen van de beslissing, het zal je wel erg zwaar vallen. Waar gaat je gevoel naar uit?
tja gevoel Bloos als ik alleen op gevoel af ging ...
thanks alllen

grootste probleem met pablotje
was als hij een stuiterdag had en ik persee wilde rijden
we dan eerst 10 minuten flink voorwaarts neerwaarts moesten draven
om m lekker los en ontspannen te krijgen
en daar wringt de schoen ...ik kan geen 10 minuten (lees max 2 a 3 ) lichtrijden
dat redden mijn spieren niet meer

alle andere zaken is een oplossing voor te vinden (inclusief een persoon die mij aangeboden heeft een zadel lift systeem te maken..)

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:32

Nickyu: Wat lief dat iemand dat heeft aangeboden zeg! Maar met rijden is het wel een probleem. En die bijrijder die m nu rijd, een prof toch? Kan die m niet blijven bijrijder of..?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:36

Mijn vader maakt ook Zadel Lift Systemen! Wanneer het niet doorgaat zou ik m'n papa eens lief kunnen aankijken. Ja

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:46

Prinslover schreef:
Lusitana: Ik zou me verhaal nog even afmaken, ik zat toen bij de tandarts en was aan de beurt Knipoog *Jaja, luxe tandarts, met playstation, tv, 2 pc met internet in de wachtkamer Haha! *
Vind je verhaal zeker wle indrukwekkend! Lachen Mijn vorige verzorgpaardje kwam ook ergens uit spanje. Ze zeggen dat hij ook stierenvechten heeft gedaan.. Nu begin ik daar ook aan te twijfelen.. Ook had hij een licht 'misvormd' oog..Daar hadden ze over gezegt dat zn moeder tijdens de geboorte op m was gaan staan. Rolleyes Je verhaal was zeker wel intressant, ook leuke foto's erbij. Je nieuwe paardje ziet er wel erg lief, en 'cool' uit. Ze mag idd wel wat aankomen, maar zal vast wel goed komen! Vind het leuk om te lezen dat je juist zulke dieren onder je hoeden neemt Ja

Tja, Spanje is geen Portugal (waar ik zit). Het stierenvechten is daar heel anders. Hier is het een paardensport. De paarden worden zeer hoog opgeleid en het is echt heel mooi om te zien wat ze doen in de arena. De stier wordt niet gedood in de arena (meestal gaat hij daarna wel naar de slacht, maar goede, lees extra wilde, exemplaren gaan gewoon de fokkerij in).
Het kan best dat de moeder op dat veulen had gestaan hoor. Soms worden ze geboren op stal en dat is die zijn soms gewoon niet groot genoeg voor moeder met veulen. En ook met opstaan vlak na de geboorte zijn merries soms niet zo handig. Vooral als ze nog geen ervaring hebben.

Ik heb vanmidag stal geregeld. Daarbij moet je je zo´n kerststal voorstellen Haha! Dicht aan de achterkant, half dicht aan de zijkanten, open aan de voorkant en een ruif aan de achterwand. Alleen de kerstfiguren ontbreken Clown Cementen vloer. Het dak is slecht en moet vervangen. Ik probeer dat natuurlijk te regelen voordat ze komt. ik mag ook een nieuwe stal aan laten bouwen. Tja, dat moet even wachten tot het paard afbetaald is...
Ik trof het, er was ook net een mannetje dat haverstro, met de aren eraan (dus met haver) verkoopt. Dat is erg zoet en smakelijk, maar werkt enigszins laxerend. Maar goed in combinatie met hooi en gewoon stro voor op de vloer is het wel wat als overgang. Ik zag trouwens dat zij zaagsel in de stallen hadden, dus misschien kunnen ze dat ook voor mij regelen (gratis bij de zagerij)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:50

Prinslover jeetje zo'n tandarts wil ik ook Haha!

Picassox
kijkt alvast heeeele lief Haha! (op den duur zou dat ok met maike een probleem kunnen gaan worden , voor nu nog niet gelukkig...)

Prinslover schreef:
Nickyu: Wat lief dat iemand dat heeft aangeboden zeg! Maar met rijden is het wel een probleem. En die bijrijder die m nu rijd, een prof toch? Kan die m niet blijven bijrijder of..?

die persoon heeft niet erg veel tijd maar af en toe zou geen probleem zijn
de prof die m nu rijd woont in de buurt waar die nu staat , 2 uur bij mij vandaan
dus dat gaat t m niet worden ..

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:58

Nick,kan je dan niet als hij zo fris is even de "gekkigheid" eruit longeren voor je gaat rijden?
Lijkt mij dat hij dan z'n ei kwijt is en jij lekker kan hobbelen.
Maar misschien zeg ik nu wel iets heel raars hoor Clown
Ik zou het alleen supergaaf voor jou en hem vinden als jullie weer samen konden zijn.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:05

"vroeguh"longeerde ik m juist om wakker te maken Haha!
hij is ook mak in de winter en leip einde zomer als de zomer op zijn heetst is
(dek seizoen.. Bloos )

maar ff vingertjes werk zou wel slim zijn
maar ja gaan we weer ..daar is de paddock eigenlijk net ff te klein voor

maar ja eerst maar even afwachten wat mevroi nu wil ....

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:06

Lusitana: Dat van dat oog, met de geboorte, daarvan dacht ik echt; hoe hebben ze het verzonnen! haha, maar goed, het kan dus wel degelijk! Dat stierenvechten wat ik wel eens op de tv heb gezien vind ik echt vreselijk, maar misschien zitten er ook bij die wel leuk/mooi zijn om te zien.. Zou er best een keer vakantie willen vieren *LOL* Kijken naar al die leuke paarden enzo! Fijn dat je al bezig bent met een stalletje! Je paardje heeft geluk met jou Knipoog

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 23:58

Gelukkig maar Lusitana dat dat paardje weg moest bij de vorige eigenaar. Krijgt nu tenminste een goed tehuis.

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:31

Lusitana ik weet zeker dat het paardje het bij jou prima naar de zin krijgt. Haha!

nickyu hou ons op de hoogte van wat de andere eigenaresse uit eindelijk nou wil met pablo.

Prinslover wat een tandarts, hoe kom je daar nou aan nog nooit gehoord van een tandarts die dat had, en ik ben er bij heel wat geweest, ben gezegent met een waardeloos gebit, dus altijd wat bij de tandarts te doen, en daarbij een panische angst voor tandartsen, ideale combinatie. Ziek

Ik heb een vraag ik heb Rod nu vanaf juli hij is voor mij echt ongelooflijk lief en aanhankelijk, naar andere toe is hij minder aardig, heeft al een keer iemand van stal gebeten, in haar nek, dit gebeurd echter altijd als ik er niet ben, daarbij komt dat hij echt totaal in paniek raakt, ook als ik erbij ben als er mannen zijn, bij mannen verstopt hij zich achter in de stal of probeerd weg te rennen, of in mij te kruipen, en als een man zijn stal binnen komt dan probeerd hij hem eruit te meppen, dit is 1 keer gebeurd, ik was toen ook niet aanwezig, maar hoorde het verhaal.
Wat kan ik daar aan doen, en hoe corrigeer ik dat, ik vind zeker zijn gedrag naar mannen heel vreemd. Blond
Dat andere in de buurt van zijn stal komen heb ik voorkomen door op de stal te schrijven kijk uit kan bijten, zijn mensen in ieder geval gewaarschuwd. Cool

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:49

Vervelend Cojolly dat Rod zo op mannen reageert, zal toch iets met het verleden te maken hebben. In elk geval goed van je dat je mensen waarschuwt. Het is jammer dat het gebeurt als je er niet bij bent, omdat je dan niet weet wat er vooraf is gebeurd.

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:51

Inderdaad en het is voor mij dan ook moeilijk te corrigeren