Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:34

Laura1982 schreef:
Fijn lauke ga je dan tussen Door nog bij diabetes kijken?

? :')
Ik gok dat je bedoeld of ik nog bij ida ga kijken?
We zien haar sowieso op de keuring 12 september. Dan komt ze ook weer mee naar huis.
Na anderhalve week ongeveer zal ze voor het nakomelingen onderzoek gaan. Dan zien en horen we 7 weken niets van der. Ook niet als het slecht met der gaat oid. Komt omdat het voor onderzoek is en de resultaten niet eerder naar buiten mogen komen.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:35

M_arjolein schreef:
Hier gaat het rijden ook weer lekker gelukkig en mw is weer eens hengstig. Spannend lauke zondag weer wedstrijd.

Fijn dat het goed gaat, ondanks dat ze hengstig is haha.
Sommige kunnen dan zo anders worden.
Merk er tot nu toe met Verna gelukkig erg weinig van. Heb het vaak niet eens door als ze hengstig is.

Jamiejoyce

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:15

Heeft een van jullie ook wel eens gehad dat je paard iets last had van zijn knieën van achter? Ik denk zelf dat ze een groei momentje heeft want het lijkt erg op wat het andere paard had. Het is niet heel erg maar meer met weg draven de eerste keer en als ik paar passen wil versnellen komt ze meer omhoog vanachter dan naar voor ze is ook weer meer in onbalans van achter. Herkenbaar voor iemand??

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:16

zo net terug van vakantie dus hlaas niet alles mee gekregen

doutz heeft haar hengstigheid al 4 maanden overgeslagen ondanks dat er heel veel hengsten op stal staan
heel bijzonder van een totaalonbetrouwbaar paard rond die tijd naar dit

ben benieuwd of het weg blijft

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:18

Klinkt idd als spierenkwestie. Lijkt het wat op het op slot slaan van de knieën? Dan kun je het beslag er op aanpassen. Een van mijn vorige bij-rijdpaarden had dat ook..

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:39

berdien85 schreef:
Klinkt idd als spierenkwestie. Lijkt het wat op het op slot slaan van de knieën? Dan kun je het beslag er op aanpassen. Een van mijn vorige bij-rijdpaarden had dat ook..

Ja klein beetje maar dat alleen de eerste keer, als ik gegaloppeerd heb is het al veel beter.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:08

Haha jenny die van mij was ook 4 maand niet hengstig geweest. Nu dus wel weer. Lekker apart.

Ja ik merk er met rijden gelukkig niks van. Wel als ik in de buitenbak rijd dan is ze wat sneller afgeleid door de andere paarden.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:06

Gisteren samen met Berdien een heerlijke buitenrit in het drents friese wold gemaakt, beetje verdwaald geraakt waardoor we uiteindelijk een rit van 3 uur hebben gemaakt :oo

Vandaag weer les gehad en jeetje mina wat had die troela de kop weer verkeerd zeg! Eerst gewoon niet voldoende reageren op been, zweepje erbij en 2 tikjes waren voldoende om haar weer goed voorwaarts te krijgen. Toen we met wat lateraal werk begonnen was het foute boel. Ik moet, in voorbereiding op de M2, de keertwending om de achterhand gaan trainen en beginnen met een volte van 10 m en die traversachtig sluiten. Het stoom kwam nog net niet uit haar oren. Toen we daarna weer even wat draf en galopwerk gingen doen moest ik er flink aan werken om haar weer nageeflijk te krijgen want ze was zo boos dat ze zowat de hele bovenlijn vast had gezet.
Het is echte merrie, zo wisselvallig als het weer, soms gaat alles super en moeiteloos en soms hebben we knetterende ruzie met elkaar omdat ze gewoon niet mee wil werken.
Morgen maar weer verder oefenen want ze zal die keertwending toch moeten leren ;-)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 21:32

Marjolein oh dat is balen heb al snel afgeklopt want wil het niet terug

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:12

CaroMarjah, geweldig altijd om te lezen wat jou merrie uitspookt. Ik heb er net zo'n 1!

Vandaag een bosritje gemaakt, aangezien hier een grote groep met bosmaaiers bezig was in de bak. Waar ze later niet eens naar omkeek.

Bos in... ligt er een tak over het hele pad. Ik was er op bedacht of ze stapt er netjes over of ze springt. Wat doet die koe, stapt er boven op en neemt de tak mee... alle blaadjes ritselen en een kabaal waardoor ze 180 graden omdraaide en weg galoppeerde. (ik er half naast).
Ik er af stappen om die tak aan de kant te leggen... dat was natuurlijk nog enger.

Later, lopen we onder een tak langs, een heeeeeeel klein blaadje raakt haar oor. Vol in de ankers en zakte door haar benen heen. Daarna ook gewoon weer vrolijk doorlopen.

Een echte aansteller! Maar wel een leuke en lieve!

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 06:16

Geweldig toch die dappere dodo's van ons!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:18

Gm succes voor degene die starten dit weekend!

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:29

Vandaag voor het eerst M1 gestart. Gewoon 2x 2e met 189 en 180 punten :). Super trots! Keek er best wel tegen op, want ik vind die oefeningen echt wel moeilijk. Ik heb vooral moeite met de lengtebuiging en die komt nu toch wel echt een beetje bij alles kijken. Maar gewoon 6 en 7 gekregen voor de Schouderbinnenwaarts!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:43

Goed gedaan gefeliciteerd!

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:02

Super DewiRox! Gefeliciteerd :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:43

Netjes zeg!!! Top!!!

Na veel na denken, wikken en wegen, heb ik besloten om mijn wedstrijd ambitie knop op slot te zetten.

waarom?
De komende 4 jaren moet ik nog studeren, en daar kan ik mijn geld goed voor gebruiken.
Daarnaast heb ik er nu al moeite mee met school: Toetsen.
Niet dat de toetsen zo moeilijk zijn, maar juist het woordje... Of het woordje Examen.

En dan gaat het mis... brok in mijn strot en bang om te falen.

Omdat ik die druk nu al voel op school, en al blij ben, dat de examens in praktijk zijn, heb ik besloten om geen extra druk te leggen.

Voor mij is een wedstrijd als een toets. Je toets je zelf hoe ver jij en je paard zijn.
Puur bang om iets "verkeerd" te doen, waardoor ik dus of compleet afsluit voor de wereld, of doorsla door middel van huilen (Laatste gebeurd na het zakken voor mijn praktijk auto).

Ik ga wel gewoon lekker trainen, en dan vooral genieten.
nu ik dat besluit heb genomen, voelt alles met rijden veel lichter.
"Gaat ze een keer niet de hoek in, so what"
"Wil ze een keer niet 4 kant halthouden, boeien"

en met die instelling wil ik rijden.
Zodra het woordje "Startkaart" of "wedstrijd" om de hoek komt, ga ik krampachtig rijden.
Dit wil ik mijn friesche tikkende tijdbom, die 10 x erger is als ik zo denk, aan doen.

Ik hoop, dat mensen hier wat in kunnen vinden.

Over 4 jaar kijken we wel verder.
Ben nog maar begin 20, dus ik heb tijd zát.
mijn merrie is overigens nog maar 7....

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 19:08

Vervelend Maralyn, maar als ik het zo hoor wel een goed besluit denk ik! Wel erg zonde, want eigenlijk hoeft het helemaal niet.

Ik vind wedstrijden rijden altijd best leuk en rij thuis ook niet anders als ik weet dat ik op wedstrijd moet. Ja, ik pak die oefeningen mee, maar met de instelling 'als het vandaag niet komt, dan maar morgen'. Maar ik ben dan ook wel erg makkelijk. Ook ga ik met zo'n instelling op wedstrijd en bij mij heeft die instelling alleen nog maar positief uitgepakt.

Maar ik snap je heel goed en waar het vandaan komt, erg vervelend als dat zo de bovenhand neemt. Maar dan moet je inderdaad jezelf in bescherming nemen denk ik, want anders is er ook niks aan.. En nu kan je tenminste genieten van het rijden.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 19:17

Maralyn: klinkt als een verstandige keuze, want het gaat vooral ook om plezier hebben.
misschien kan je nog volgens jaar kiezen voor een halve starkaart en start je een keer in maart en september zodat je voelt dat je nog op de goede weg bent.

ik heb sowieso gewacht met eigen paard nemen na school, werk en kidz zodat ik zeker wist hoe ik in mijn tijd zat en dan staat er niks meer in de weg *klopt even af*

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 19:23

Jenny_S schreef:
Maralyn: klinkt als een verstandige keuze, want het gaat vooral ook om plezier hebben.
misschien kan je nog volgens jaar kiezen voor een halve starkaart en start je een keer in maart en september zodat je voelt dat je nog op de goede weg bent.

ik heb sowieso gewacht met eigen paard nemen na school, werk en kidz zodat ik zeker wist hoe ik in mijn tijd zat en dan staat er niks meer in de weg *klopt even af*

Wij hebben "Samen" een paard, mijn vriend en ik.
Zodat onze merrie wel genoeg beweging krijgt, ook als ik niet kan.

Hij longeert en ment. Ook is hij aan het leren rijden. (niet op haar, is ze nog niet geschikt voor, te vluchtig)
En zou hij haar eventueel ook op kunnen pakken.

Ook een halve startkaart ga ik niet doen.
Eerst maar even niet.
Puur omdat het woordje "Proef. en Wedstrijd" me zo naar mijn keel grijpt.

Ga ik starten, dan eerst maar lekker onderling.
En daar hecht ik me weer aan het "onderling" het klinkt veel gemoedelijker.
En ja, zelfs daar ga ik enorm wat spanning voor op bouwen.
Maar daar krijg ik wel ervaring van.

En dan maar een keer voor t eggie.

En het voor voelen voor op de goede weg.
Daar heb ik mijn instructeur ook voor. Die is kritisch genoeg.

Liever lekker lessen, trainen en genieten. :D

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 19:32

fijn dat hij gewoon nog alle aandacht krijgt en inderdaad je moet naar je gevoel luisteren.
school verkloten is geen optie want is je toekomst.

en inderdaad vooral genieten en je rust pakken, studie vreet veel energie

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 19:39

Jenny_S schreef:
fijn dat hij gewoon nog alle aandacht krijgt en inderdaad je moet naar je gevoel luisteren.
school verkloten is geen optie want is je toekomst.

en inderdaad vooral genieten en je rust pakken, studie vreet veel energie

Hihi, sorry... miss offtopic

Toen je schreef hij... moest ik eerst denken aan mn vriend.
Ja... ook hij krijgt wel aandacht hihi.

Jaa, onze merrie is ons kindje. (Zelfde als met onze hond)

En inderdaad, ik wil graag een goede toekomst, dan gaat studie voor.
Mocht er tijd te kort komen, zoeken we een ambitieuze ruiter, amazone, die ook wil lessen bij mijn instructeur... Genoeg mauwen aan te pas!

Ik vind het al heerlijk, om op de wagen te zitten, vriendlief met leidsels in de hand, en ik genieten van de natuur, en tegelijkertijd op het verkeer letten als groom.

Vriendlief heeft ook laten vallen, om graag wedstrijden te gaan rijden voor de wagen.
Wie weet....??

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 19:41

je klinkt als een wijze meid :D
_/-\o_

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 19:43

Jenny_S schreef:
je klinkt als een wijze meid :D
_/-\o_

Dankjewel...

Is ook niet gekomen zonder slag of stoot.
En op andere vlakken, zal ik nog wel genoeg wijsheid te kort komen...
Maar goed, we zijn in het leven gekomen om te groeien...te vallen en op te staan.

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 19:57

@maralyn verstandige keuze! Iedereen heeft zijn eigen focus en ik snap best dat je dan bewust een stapje terug doet :)

@DewiRox: Wauw! Dat is een goed begin! Lekker! *\o/*

Ik moest vandaag ook weer starten. Helaas door de vele regenbuien was de wedstrijdbaan behoorlijk mul geworden. Omdat het losrijden altijd op een grasbaan (ingezaaid op zand is) mochten we 10 minuten losrijden in de wedstrijdbaan en de rest op gras. Helaas zijn we in de galop alleen in het zand beland... %) hij struikelde en kukelde zo met zijn neus het zand in. Ik had nog een fractie van een seconde bedacht om er op te blijven zitten. Maar omdat we aan het galopperen waren en de grond heel snel dichterbij kwam (en ik bang was dat ik er anders onder kwam) toch eraf gerold.. Gelukkig viel ik redelijk zacht en kon ik nog doorrollen. Paard stond ook weer snel op zijn benen en bleef beduusd staan :(:) Beiden onwijs geschrokken en na na goed checken bleek paard gelukkig niks te hebben. Liep ook niet kreupel. Rustig opgestapt en gekeken of het ging. Eigenlijk bijna niet verder losgereden en hij had duidelijk ook de schrik erin en was heel voorzichtig (en ik ook). Toch gewoon gestart (we waren er toch) want als het niet ging groette ik gewoon af :j Ik was ook duidelijk er niet bij en heb als een natte krant gereden (elke proef wel een keer verkeerd gereden omdat ik totaal niet hoorde wat er kwam, niks voor mij :o )

Maar... gewoon 2x 2e met 196 en 195 punten! (en beide proeven -2 door een 'programmafout' :D )*\%/*
Totaal niet verwacht en vond het ietswat aan de hoge kant (als was ik één van de weinige die dat vond :o )

Ik denk dat we beiden morgen wel flink spierpijn hebben.. :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 19:58

Zo.... Na zo'n smakkerd toch gewoon rijden!
Mijn respect heb je hoor!!

Nette punten trouwens!