Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Audesta

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:05

Hier is het koeler maar vies benauwd. Bijrijdster heeft ze vandaag gedaan dus ik ben paard vrij.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:58

Dat klopt heel vies benauwd
Beide pony,s licht werk gegeven
Maar beide in no time bezweet .

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 22:31

Ik vind het weer al een tijdje echt te klam en warm. Maar ja, je doet het er maar mee. :\
Ik heb weer een PRE proefgereden, en ben enthousiast :D

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 22:33

Vertel!

Ja, viel te verwachten na 9 maanden regen, de hitte er overheen, alleen maar klam en plakkerig.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 07:56

Oh jongens (of liever gezegd, meisjes :D wat gaat dit topic hard. Ik lees geregeld bij, maar van reageren komt het door omstandigheden maar zelden… Ik lees vooral ontzettend leuke en positieve berichten, wat is dat toch fijn *\o/* En spannende, zoals van Century, vertel!

Ik was eerder vreselijk bezitterig vwb mijn paard. Maar sinds ik met hulp van een ‘partner in crime’ Taruga aan het beleren ben, vind ik het tot mijn eigen verbazing ook superleuk om haar aan het werk te zien met een ander. Ik denk dat voor mij vooral belangrijk is wie met Taruga werkt.
Intussen heeft Taruga forse stappen gemaakt. We gaan veel sneller dan ik verwachtte. Ik ben zoooo trots op haar <3
Hier werkt ze voor het eerst met bit in:

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 10:19

Heerlijk relaxed beeld Dorien

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 10:47

Ik heb geen instagram dus kan het volgens mij niet zien, maar heel leuk zo aan het werk zijn samen!

De PRE die ik gisteren reed is nog wel jong, moet zeker nog wat spierkracht en balans leren. Dat vind ik denk ik het meest spannende aan dit paard: de leeftijd (5 jaar, bijna 6). Ik ben natuurlijk onervaren op het gebied van eigen-paard-hebben omdat dit mijn eerste is. Doe ik dan hier verstandig aan? Tegelijk is het niet alsof hij onbeleerd is, hij kan een B-proefje qua niveau ongeveer, dus basisgangen prima (galop nog wat in on balans in de bak). Hij is lief en heel voorzichtig met je op zijn rug. Hij heeft zeker wel wat spanning (houdt zijn lijf strak), maar hij is voornamelijk - naar mijn idee - afgeleid. Hij wil alles zien, kijkt veel om zich heen. Dus hem bij de les houden is belangrijk, dan komt er ook wel weer ontspanning. Ik voelde me best veilig op zijn rug; ik voelde de spanning wel in zijn spieren, maar hij geeft niet het gevoel dat ie er vandoor wil gaan ofzo.
Verder was hij iets trager in de bak dan ik verwachtte, wat mij dan wat onzeker maakt of hij dressuur wel leuk vindt. Aangezien ik dat voornamelijk wil doen, is het wel handig als hij daar ook plezier in beleeft ;). Maar de eigenaresse zegt dat hij alles leuk vindt, als je maar wat met hem doet (wat wel heel erg PRE klinkt).
Al met al zie ik geen rode vlaggen, slechts wat overwegingen waar ik over na moet denken. Ik ga in ieder geval nog een keer rijden.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 10:59

Heerlijk beeld Dorien!

Een PRE als eerste paard zou ik niet afraden hoor. Alle paarden hebben hun dingetjes waar je mee 'moet' leren omgaan.
Als je genoeg begeleiding hebt en ervaren mensen om je heen, mbt lessen oa, zou ik het wel aandurven. Ik weet natuurlijk niet hoe kundig je bent maar dat zou voor mij wel de doorslag geven. Persoonlijk denk ik dat ik Nero uiteindelijk wel weg had gedaan als ik niet zoveel les had genomen. Dat heeft ons wel 'gered' :j

Maar het is wel, als hij traag is in de bak. Daar zou ik mij eerder 'zorgen' om maken. Een vriendin had een Fries, had inderdaad, die was ook zo. Buiten heerlijk dier, maar in de bak niet vooruit te branden. Uiteindelijk hierdoor ook verkocht omdat zij wel wedstrijden wilden rijden en dat paard had er echt geen plezier van :n had je wel het idee dat hij het uiteindelijk leuker vond?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 11:07

Hij was buiten ook wel traag (we zijn een stukje het bos in gereden), pas toen we echt wat weg waren begon hij wat enthousiaster te stappen. En toen we weer terug gingen :+

Hij komt wat lui over. Ik weet niet of ik dat handig vind. Een beetje pit vind ik wel fijn, wat meer voorwaarts mag wel.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 11:10

Century schreef:
Hij was buiten ook wel traag (we zijn een stukje het bos in gereden), pas toen we echt wat weg waren begon hij wat enthousiaster te stappen. En toen we weer terug gingen :+

Hij komt wat lui over. Ik weet niet of ik dat handig vind. Een beetje pit vind ik wel fijn, wat meer voorwaarts mag wel.

Dat is wat je zelf wilt.. Als je er eentje wilt met meer pit weet ik niet of dit dan de juiste match is. Nero die stapt net zo hard op de heenweg als op de terugweg :Y) Die wilt altijd wat doen, die staat altijd aan. Die heeft zoveel energie. Ik hou er van. Daarom heb ik juist een PRE gekozen, voor dat werkwillige.
En heel eerlijk, ze zeggen altijd. Bij twijfel...........

Je bent ook altijd welkom om een keer op Nero te rijden hoor zodat je het verschil kan voelen?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 11:29

Er is wel twijfel, maar tegelijk heb ik erg sterk het idee "dit is hem". Dus dat is lastig.
Wat een lief aanbod! Welke regio woon je?
En ja dat karakter van "we gaan samen iets doen, wat leuk!" is ook wat me aantrekt in PRE's. Dus dan valt dit wel wat tegen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 12:13

Het was ook warm hè? Die van mij is ook wat aan de luie kant maar hoe frisser weer, hoe frisser het paard. Als ze maar wel 'aan' te zetten zijn.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 13:22

Het was zeker warm en klam.
We gaan nu ook eerder op de dag, op een compleet andere dag, eens kijken wat dat doet. Vriendin gaat mee die ook goede ideeen heeft om te kijken hoe hij reageert op uitdaging. Hem wat meer aan het werk zetten. Misschien wordt hij dan wel heel enthousiast.
Ik heb er zin in :D word toch wel erg blij van dit paard.

Ben wel benieuwd wat voor prijs jullie aan dit paard zouden hangen? Ik vind het lastig inschatten wat een beetje correcte prijs is. Snap ook dat ik weinig info nog gegeven heb, kan ik pb wel meer geven. Wil niet alles op internet zetten.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 13:35

Mijn ervaring is dat je de meeste paarden wel scherper kunt maken door enorm consequent aktie-reactie vol te houden. Dus bij luiheid of traagheid, been = reactie, het dondert niet wat voor reactie, áls er maar reactie komt. In het begin kan dat heel lomp gaan, maar op termijn wordt het echt wel beter.
De Friese merrie die ik bijrijd was ook erg traag aan het been, dat is nu nog maar zelden. Maar goed, ik heb er wel wat voor moeten doen (lees: hard moeten werken :+
Taruga is met de huidige temperaturen wat traag, zie je ook op het filmpje. Maar einde sessie staat ze absoluut aan.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 13:45

Century schreef:
Ben wel benieuwd wat voor prijs jullie aan dit paard zouden hangen? Ik vind het lastig inschatten wat een beetje correcte prijs is. Snap ook dat ik weinig info nog gegeven heb, kan ik pb wel meer geven. Wil niet alles op internet zetten.

Je mag me pb-en, wil wel even meedenken.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:02

Century schreef:
Het was zeker warm en klam.
We gaan nu ook eerder op de dag, op een compleet andere dag, eens kijken wat dat doet. Vriendin gaat mee die ook goede ideeen heeft om te kijken hoe hij reageert op uitdaging. Hem wat meer aan het werk zetten. Misschien wordt hij dan wel heel enthousiast.
Ik heb er zin in :D word toch wel erg blij van dit paard.

Ik wil wel meedenken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:57

PB's gestuurd!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:29

Mijn merrie die we aan t beleren zijn is ook traag onder zadel tot heden !
In grondwerk gewoon rustig .

Ze zal wel wat scherper worden nog naarmate de balans beter wordt
PRE s hebben gewoon tijd nodig om volwassen te worden .

Vroeger kocht ik een Gelderse merrie van toen amper 1,5 jaar oud .
Met ruim 3,5 onder zadel beleerd en zij is nooit een hele snelle geworden .
Maar wat heb ik veel met haar kunnen leren . En heeft ze me doen zoeken naar andere instructie omdat de standaard instructies telkens wilde dat ik haar maar enorm voorwaarts bleef drukken . Tot ze niet meer wilde .
Toen zocht ik het meer klassiek
En hebben we enorme sprongen gemaakt samen .
Als het voorkomen van het paard je aanstaat zou ik hem omdat ie wat traag reageert zeker niet laten staan .
Je moet naar elkaar toegroeien elkaar leren begrijpen .
En dressuur kun je gewoon heel leuk maken door veel afwisseling tussendoor .
En de dressuur is er nog altijd voor het paard en niet voor de ruiter . Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:48

Als iemand nog op zoek is in de regio Noord Brabant / Limburg, rond de 1.60 en poepiebraaf, fijn gereden, dan mag je me pb-en.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:51

Dat is wel de regio waar ik zoek ;) Maar volgens mij zit jij net buiten mijn budget als ik je goed begrijp.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:11

Ik weet niet wat net boven is.

Ik ben zelf nog in de oriënterende fase (sinds vanochtend :') ) dus niks staat vast.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 18:18

Relaxed in de omgang en vol power met het werk is zoals mijn ene merrie is en dat is heel fijn. Ik ben er nu aan gewend, maar ik was eerder nog wat angstig en ik verwarde het snelle/heftige met aanzetten tot vervelend gedrag, maar het is gewoon peper in d'r reet en willen gaan :evaw: maar niks naars. Gewoon gaan met die banaan en niet treuzelen.

Van de week wilde ik op buitenrit gaan en mijn man wilde een klein stukje mee lopen. Hij vergat zijn zonnebril dus we moesten even wachten bij de poort tot hij terug was. Stilstaan lukt dan niet meer, ze stond al aan :):) en wilde gáán.

Zelf heb ik heel weinig/geen geduld dus ik herken dat wel en moet er stiekem ook wel om lachen :o

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 18:20

Zo heb ik ze ook het liefste <3

Nu zijn mijn zwarte en schimmel wel iets gecompliceerder dus ik hoop dat dat niet altijd perse samen gaat maar de bruine is voor mij dus net wat aan de brave kant. Precies wat ik destijds nodig had en nu een klein beetje saai vind :o

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 22:40

Je mag me al tijd wat info sturen :)

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 23:09

Sorry, ik heb af en toe wel bijgelezen maar ik moest even op vakantie. :D

Ik heb mooie foto’s gezien en blije paarden. Ik vond het fijn om te zien en lezen dat je plezier hebt met Rambo, Tarzan!

Even een vraagje van mij. Ik heb mijn Spaanse schone verhuisd en wil haar laten wennen aan het gras. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Ze staat er nu elke dag eventjes op maar ik durf niet op te bouwen in uren omdat ik bang ben dat het mis gaat…