Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:58

Gefeliciflapstaart Crines! Kan je wat meer over je nieuwste aanwinst vertellen? Hoe oud is ze? Welke bloedlijn? Dat is al heel snel er een klein propje bij zeg!

Edit: woeps, compleet over gelezen dat ze elf jaar is. Dat weten we dus al! :)

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:52

Dankjewel! *D :D

Ik ben super blij met haar. Ze is echt een schatje. <3
Gisteren kwam ze heel nerveus aan, maar toen ik eenmaal bij haar in de trailer kwam staan ontspande ze zich onmiddellijk.
Eenmaal op stal liep ze recht naar Imperiosa, zuchte ze eens diep en alles was ok :+

Ze is nooit beleerd geworden. Heeft een hele tijd bij haar fokker in Spanje gestaan.
In 2009 heeft ze een veulen gekregen (staat ook nog bij de fokker) en toen is ze ergens naar Nederland gegaan, nog eens verkocht geworden 1,5j terug en nu dus bij mij :D

Dit is haar afstamming:
Afbeelding

En van deze hengst is ze drachtig *\o/*
Afbeelding

Azmay

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:53

Heerlijk dat je veulentjes nu elkaar gaan hebben Crines, ik vind dat altijd echt een verrijking voor die jonkies <3

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:02

_Zsazsa_ schreef:
Wat leuk een merrie kopen en dan al zo snel een veulen er van! Snel meer foto's!

Ik zou ook graag een fokmerrie willen hebben ipv een rijpaard. Helaas heb ik van fokken met Pre's weinig kaas gegeten. Het rijden hoeft van mij niet meer zo. Fandango loopt zo graag en nu loopt hij soms een week niet. Vind dat zo zonde.

Waar moet een goede fokmerrie allemaal aan voldoen?

Persoonlijk zoek ik in een merrie vooral een correcte bouw, voldoende rassigheid, een goed karakter! en liefst van al ook een goede moeder.

Maar aangezien ik Imperiosa kocht met als doel om ook een veulen met mijn eigen hengst te fokken, heb ik ook gekeken dat ze hem aanvulde. Zo is Imperiosa bijvoorbeeld enorm barok, terwijl mijn hengst eerder modern is. Hij heeft een mooi lang voorbeen en zeer ruime gangen. Zij is wat geblokter dus iets korter voorbeen ook wel en heel expressieve gangen.

Aangezien de nieuwe merrie zo ver zit in haar dracht heb ik haar gisteren niet een laten lopen. Ze heeft wel een heel correcte stap!! Daar was ik echt van onder de indruk. Haar draf had ik al op foto gezien: mooi gebogen voorbeen en actief ondertredend achterbeen. Galop heb ik het raden naar :o :+ Zij is minder barok dan Imperiosa, maar wel nog echt volgens de rasstandaarden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:03

Gaaf hoor je nieuwe merrie!! Ik wil ook ooit een veulentje fokken maar dan word er een (zelf gekozen) merrie ter beschikking gesteld, dat is ook een fijne oplossing hoewel een eigen merrie ook heel leuk is.

@Elisa: Nee niet dat ik weet maar ik weet hoe ze werken en ze hebben er hier thuis al opgezeten, dus dat komt helemaal goed.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:52

Kimmie mocht niet mee eten met Diva -O-
Afbeelding

Als ik niet wist dat ze leeg is zou ik overtuigd zijn dat ze een veulen moet krijgen, hopen dat ze snel weer aan het werk kan :o
http://oi63.tinypic.com/jjtd2r.jpg

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:04

Pfoe, die buik op de foto in je link is echt reusachtig inderdaad Azmay. :wow: Misschien is ze schijnzwanger ofzo? Ik heb daar nog nooit van gehoord bij paarden, maar misschien kan het wel. Is haar buik nu al wat minder hard ook?

En dat is toch niet erg netjes hoor, moeder en dochter en toch geen eten willen delen :+

Mijn merries zijn vandaag voor het eerst samen de wei op gegaan en daar zijn foto's van die ik jullie niet wilde onthouden :o O:)

Dikke buik nr. 1
Afbeelding

Dikke buik nr. 2
Afbeelding

Dikke buik nr. 1 en 2 samen in de weide modder
Afbeelding
Laat je niet misleiden door het vredige uitzicht: Imperiosa is een heks tegenover Sierra (want zo werd Z*arcillera blijkbaar genoemd door haar vorige baasje). Ik hoop dat ze snel gewoon vriendjes zijn :)

En nog een foto van knappe Sierra <3
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:05

De baarmoeder zag er gewoon normaal uit, buik is juist weer hard geworden vorige week helaas..

Ik ben echt fan van jouw merrie's Crines, je hebt er oog voor imo :Y)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:03

Echt mooie merries Crines! ik ben ook fan..van beide! wel spannend twee van die hoogdrachtige dames.

Wat raar Azmay, ze lijkt inderdaad wel drachtig..ik heb trouwens een merrie gehad die schijndrachtig was..het kan dus wel.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:20

Schijndracht schijnt tot 90 dagen te duren, maar het begon bij Kim allemaal zo'n 5 maanden geleden.
Uier is overigens wel groter dan "normaal" maar na 3 veulens wil ik daar niet te veel aan toewijzen.

Ze is trouwens opgevoeld, gescand en leeg bevonden een maand geleden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:07

Ja dat had ik toen ook bij mijn merrie, die wel megadik was/werd er van trouwens. Geloof dat wij uiteindelijk met kruiden de hormonen weer normaal gekregen hebben. Merrie had zelfs een schijnbevalling..was echt heel raar.
Maar zij was dus geinsemineerd en had na 3 maanden oid het vruchtje verloren en daarna dus schijndrachtig.
Kim is misschien niet eens drachtig geweest? kunnen het trouwens niet haar darmen zijn die opspelen? daar kunnen ze ook een hele dikke buik van krijgen.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:48

Het is echt vreemd dat het blijft aanhouden Azmay. Zeker die harde buik zit me niet lekker :n
Maar ik zou ook niet onmiddellijk weten wat er dan aan de hand kan zijn :(
Hopelijk verdwijnen de klachten met de komst van de lente automatisch :) Lekker vers gras kan wonderen doen :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:50

Crines schreef:
Het is echt vreemd dat het blijft aanhouden Azmay. Zeker die harde buik zit me niet lekker :n
Maar ik zou ook niet onmiddellijk weten wat er dan aan de hand kan zijn :(
Hopelijk verdwijnen de klachten met de komst van de lente automatisch :) Lekker vers gras kan wonderen doen :D

Daar hoop ik echt op, het begon met het hooiseizoen natuurlijk.
Detail is dan weer dat ze aan huis juist weer hooi zal moeten krijgen, maar dan kan ik het wel beter controleren en in de gaten houden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:35

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 09:52

Leuke foto's! Ik vind Kim toch wel een erg mooi dier..is ze eigenlijk beleerd?

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:53

Wauw knappe merries Crines! <3 hou je het hier een beetje up to date? :D

Knappe Kim en Diva!!

Ik heb vanmiddag voor het eerst écht les met Duque, best wel spannend :o

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 11:20

Elisa2 schreef:
Leuke foto's! Ik vind Kim toch wel een erg mooi dier..is ze eigenlijk beleerd?

Dat is een hele goede vraag :+
Toen ik haar kreeg kende ze niets en ik heb erop gezeten en braaf kunnen stappen maar door haar buikpijn wil ze op het moment niet meer lopen met mij erop.
In mijn OS staat het hele verhaal, heb in dit topic ook al wat uitgelegd me en ik ;)

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 11:47

Mooie standfoto inderdaad Azmay. Knappe merrie :j Ik help duimen dat die buik wegtrekt met het goede weer en vers gras :Y)

Dankjewel EdKingEnzo! *D Ik zal het laten weten als er schot in de zaak komt. Vers geboren PRE'tjes zullen uiteraard hier ook aangemeld worden :D ;) Maar je kan misschien ook ons volgtopic bekijken voor meer updates: [KS-MK] Lief klein spanjaardje in de maak! (PRE) :+

Hoe is je les geweest met Ducque?

Ik wil deze zomer ook graag eens les nemen bij iemand uit de buurt die met haar lusitano's goede resultaten haalt. Haar aanpak lijkt me wel wat. Maar eerst even verder aan de basis sleutelen. Nu rij ik in de les tussen allemaal springpaarden en soms voelen we ons daar niet zo thuis :o

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 11:54

Ik volg jullie al! :D leuk!

Ik heb vanmiddag pas les, haha :)

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:30

Ah oeps, niet goed opgelet wanneer je post was :o Veel succes en plezier!

En wat fijn dat je volgt *\o/*

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:00

Voladora en ik hebben afgelopen weekend een fijn lesweekend gehad bij Ecole de Legerete Nederland (philippe Karl), de eerste dag was drama, ze was chaotisch en druk, wilde alleen maar rennen en liep voortdurend te gillen omdat ze alleen in de onbekende rijbak was. Gelukkig de tweede dag meteen fijn kunnen rijden dus we hebben toch een hoop geleerd. Wat is mijn spaanse dame dan toch een ongelooflijk fijn en meewerkend paard! Nu nog werken aan dat hysterische :P .

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:02

Ik ben gisteren na een lange tijd weer gestart met mn spanjaard. 2e met 187pnt en 3e met 183pnt in de L2. We zijn weer op de goedde weg. Hopelijk na de zomer M1...

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:35

Goed bezig Alenthe!

Schopje, vanmiddag wat foto's gemaakt van mijn bijna 2 jarige hengst :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:43

Wat een leuk dier EdkingEnzo!

Deze week ook enkele mooie kunnen maken van mijn jaarling
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

EdkingEnzo