Madelief, er is in die paar jaar inderdaad aardig wat extra lengte gegroeid

Rivano, bij de paarden die manen hebben tot aan halsbreedte doe ik losse vlechten, bijna tot het eind (tot waar het dun wordt).
Sommige doe ik helemaal niet in de vlechten omdat ik gemerkt heb dat hun manen juist eerder ervan breken als ik dat laat zitten. Verschilt per paard.
En de paarden die bij elkaar continu op de wei staan laat ik ook niet in vlechten staan, anders eten ze elkaars vlechten op

Ulises laat ik helemaal niet meer zonder vlechten, die eet zijn manen en voorpluk anders zelf mee op bij het hooi, of hij gaat er per ongeluk op staan bij liggen/rollen/opstaan etc.
Bij hem doe ik ook geen losse vlechten meer, maar heb ik ze in enkele losse hengstenvlechten. En die vlecht ik dan weer samen en die uiteinden vouw ik dan in een panty

Eerder deed ik bij hem wel losse vlechten, tot ik een winter geleden een stuk lengte van de 4 eerste (vanaf het hoofd) vlechten kwijt was door de strenge vorst, doordat hij bij het drinken en eten van zijn pulp (dus vochtig vanuit een emmer), een aantal van de voorste vlechten ook in de emmer had gekregen en die zijn 's nachts bevroren en afgebroken daar waar ze in aanraking met het water/pulp waren gekomen

Sindsdien voor hem geen lang loshangende vlechten meer die ver onder zijn hals vandaan komen!

Maar dus langs zijn hals alles zoveel mogelijk bij elkaar binden, eigenlijk op de manier van de tweede foto (op vorige blz.).