Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flubberboot

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 20:09

Knappe Rambo!
Helemaal eens met het laatste! Ik vond Peet aan het begin wel leuk en hij had wel iets, maar dat heb ik wel vaker. Nu ik hem eenmaal langer heb en zelf echt mee werk (eerste 2,5 jaar is hij van ma geweest), heeft hij echt compleet mijn hart gestolen. Kan zelfs lachen om zijn modderbaden <3 Zooo heerlijk hoe hij zichzelf helemaal in kan smeren met modder en zoooo intens kan genieten tijdens het rollen in het water <3 Hij komt er ook echt smerig weer uit, maar dat blije koppie erna is gewoon zooo lief!!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 20:39

Flubberboot schreef:
Knappe Rambo!
Helemaal eens met het laatste! Ik vond Peet aan het begin wel leuk en hij had wel iets, maar dat heb ik wel vaker. Nu ik hem eenmaal langer heb en zelf echt mee werk (eerste 2,5 jaar is hij van ma geweest), heeft hij echt compleet mijn hart gestolen. Kan zelfs lachen om zijn modderbaden <3 Zooo heerlijk hoe hij zichzelf helemaal in kan smeren met modder en zoooo intens kan genieten tijdens het rollen in het water <3 Hij komt er ook echt smerig weer uit, maar dat blije koppie erna is gewoon zooo lief!!

Hahah je klinkt echt als een hele trotse mama <3 _O- maar dat herken ik helemaal. Ik moet er zo om lachen hoe smerig ze kunnen worden. Lekker genieten <3

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 11:11

@century Ik herken het ook dat je met spanjaarden eerst een klik moet opbouwen. Maar dat geld denk ik eigenlijk voor élk paard. Dus zal niet zozeer zeggen dat het een pre ding is. Persoonlijk vind ik ook dat mensen hun paarden te snel wegdoen vanwege 'geen klik' maarja.

Ik had ook niet 1,2,3 een 'klik' met mn paard en was ook niet een duidelijke leider. Maar ik geloof juist dat elk paard op je pad komt met een reden. Dus ik heb haar genomen.
Daarbij is ze een rescue, paard met getraumatiseerd verleden waar ik niet veel vanaf weet. Maar mij trekken die paarden gewoon heel erg aan.

En ze heeft mij zoveel geleerd. Ze heeft mij zelfvertouwen gegeven. Ze heeft mij geleerd een duidelijke leider te worden.

Heb je dat direct of na een half jaar? Nee. Maar het was zeker de moeite, onzekerheid, tijd en soms ook verdriet waard. Want nu heeft ze mij iets heel moois geleerd<3. En is ze een van mijn meest bijzondere leermeesters.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 12:30

@naranja1 - Dit vind ik inderdaad heel herkenbaar. Ben van mezelf vrij onzeker en daardoor ook niet altijd de beste leider. Moet met Macho ook enorm wennen want hij is wel een heel stuk sensibeler dan ik gewend ben en neemt daardoor mijn spanning over als die soms de overhand neemt.

In combinatie met grondwerklessen leer in zooo ontzettend veel van hem, heerlijk vind ik het. Daarbij is het leren kennen ook altijd wat spannend. Maar wat een heerlijk paard vind ik het nu! Ondanks dat ie me graag voorschut zet. :')
Leer nu pas écht hoe communicatie met een paard mogelijk is.
Scheelt dat het een enorme kroelkip is, wat het alleen maar leuker maakt.

@Tarzan_ - Heerlijke combinatie jullie 2! Komt helemaal goed! <3

Zinzi_jewel - Wat enorm balen van je zadel...

Heerlijk die schimmels met hun strontvlekken :')
Afbeelding

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 08:57

Jullie gaan hard! Heb 6 pagina’s bijgelezen haha. :7 Van wat ik me nog herinner: Neva is niet heel erg met eten bezig/eet niet perse heel veel, qua balancer krijgt ze de Metazoa Esparcette Fitright. Ik heb me inderdaad nog nooit onveilig op haar gevoeld, hoe bang ze ergens ook van wordt, ze blijft altijd rekening houden met mij. Wij hebben een Massimo Trail zadel. :)

Neva had anderhalve week ineens verslechtering van de astma. Medicijnen slaan wel goed aan gelukkig. Heeft een weekje stil gestaan maar sinds dit weekend weer opgepakt, gaat gelukkig heel goed.

Afbeelding

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:55

Fijn dat ze ook weer snel opknapt.

Ik heb gisteren een rit van 20 km gemaakt met 2 van mijn paarden en 2 vriendinnen. Erg lekker gereden.

Vanavond mijn springzadel wat ik op proef heb uitproberen bij de clubles, duimen dat ie bevalt.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 15:16

Wat goed om te zien _Tarzan. Het heeft gewoon even wat tijd nodig ook om je verdriet een plekje te geven. Dat voelen ze hé ;-)

naranja1: Ik heb het idee dat achter "geen klik" veel meer verscholen zit. Bijvoorbeeld angst of het niet weten hoe om te gaan met het type paard. Door de jaren heen heb ik bijvoorbeeld geleerd dat ik het lastig vind om met bange paarden om te gaan. Onzekere types is dan weer geen probleem.

Mooi om te lezen hoe dat bij jullie gegroeid is. En dat heeft inderdaad tijd nodig. Ik zeg altijd minimaal 1,5 jaar.

Snoral; Wacht maar tot hij straks wat witter is }:0

Audesta: Succes, wat voor iets is het?

Jorinda: Fijn dat de medicatie aanslaat. Heeft het ook nog te maken met het weer?

Vanavond gaan we lekker zwemmen met de paarden in het ven <3
Hugo krijgt even wat meer rust en ik ga weer terug sojaschroot voeren. Ondanks het gras valt hij toch wat in qua bespiering. Zijn buikje is mooi rond maar zijn hals en billen duidelijk wat minder. Er is niets veranderd behalve dat ik ben gestopt met extra eiwitten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 15:43

Gister ochtend was het spannend , m’n lieve merrie wat niet fit
Had al n week mest water bij de mest .
Gister ochtend zag ik dat ze haar hooi heel slecht gegeten had en een enorme zooi gemaakt van haar stal .
Ik ging voeren want doe dat op zondag op stal en ze ging liggen terwijl ik met de voerkar rond ging , ze stond op toen zij aan de beurt was .
Maar at amper
Heb ze buiten gedaan in de round pen en ze maakte zich druk omdat ze alleen buiten was . Flink rennen en bokken en daarna zowat hele dag diarree gehad .
Gister avond was ze weer oké

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 17:07

"keeyzie@ daar zal je best eens meer dan gelijk in kunnen hebben!

Alhoewel. Ik heb wel eens een frieze ruin gereden. Ook heel kort trouwens. Was een súper braaf paard, méga lief, braaf rustig. Iedereen kon dr zo op weg rijden denk ik. Maar op een of andere manier niks voor mij.

Maarja zoals ik al zei. Ik val op 'rescues' of 'projecten'

Nu wel een méga lief paard maar zal haar niet als rustig omschrijven. Dus dat is dan wel weer grappig

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 17:36

Hier eet het allemaal veel minder met de warmte.

Het is een simpele thorowgood, ik verwacht niet hoger te gaan springen dan een cm of 70 en zeker ook niet wekelijks dus gewoon voor de leuk als ik eens een crosslesje heb ofzo. Ben niet zo'n spring held :=

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 18:04

Leuk om van jullie alles zo te lezen :). Ik ga woensdag weer een PRE proefrijden, en ik heb er een erg goed gevoel over. Een andere dan vorige week, waar ik nog wel echt twijfels bij had.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 20:29

Deze moest ik even kwijt, Macho met zijn roze vliegengordijn.
Afbeelding

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 21:06

Oh nou ben ik benieuwd century. Ik zie veel leuke advertenties voorbij komen. Maar ik heb er al teveel :')

Mooi roze is niet lelijk!

Ik heb echt een fijne springles gehad zeg. Had de bruine mee, dat is geen natuurtalent en ook niet razend enthousiast maar we hebben zelfs een parcoursje gesprongen van een cm of 50 :+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 21:28

Dat is toch heel netjes! Men zegt altijd dat Spanjaarden zo slecht zijn in springen.

Die van vorige week is nog niet perse 'off the table' hoor, maar vergelijken is heel erg fijn denk ik. Dat ik iets beter kan vergelijken wat het beste past bij mij (en vv).

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 21:30

Oh mijn andere 2 kunnen wel echt goed springen, veel inzicht en techniek. En vinden het super leuk. maar die zijn sowieso wat uitgesprokener qua karakter. Deze gaat er liever langs dan over als je haar de kans geeft zeg maar :')

Vergelijken is altijd fijn. Zover kom ik alleen nooit :+

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 05:33

Ja met het benauwde/vochtige warme weer heeft ze wel echt meer last inderdaad keeyzie.

Wat schrikken Zinzi, gelukkig knapte ze uit zichzelf weer op!

Goed dat je zo’n weloverwogen keuze maakt Century. :) Heb ik bij de zoektocht naar Neva ook gedaan. Bij mijn vorige paard niet. Heeft toch dit keer meer zijn vruchten afgeworpen haha.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:27

Century schreef:
Dat is toch heel netjes! Men zegt altijd dat Spanjaarden zo slecht zijn in springen.

Spanjaarden kunnen alles hahaha

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:33

Ik denk dat je er geen 1.45 mee moet willen springen op een enkele uitzondering na, maar basis moet gewoon kunnen.

Verstandig dat je gaat vergelijken Century.

Haha Naranja dat heb ik ook, of groen dat ik zelf kan opleiden..vind het altijd fijn om een doel te hebben. Wat fijn dat je nu zo'n band met jouw paard hebt.

Vervelend Zinzi, misschien even iets verkeerds gegeten? Mestwater is al een teken vaak.

Leuke foto's komen er voorbij, jullie gaan wel weer hard!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 16:54

We hadden ander hooi van stal uit !
Leek wel Italiaans raai . Ze aten het graag . Te graag .
Nu weer normaal hooi
Mest wordt ook beter
Maar ben ook kuur darm balans aan het geven .

Tevens 2 niet passende zadels in verkoop
Stubben Genesis z.g.a.n.
en passier corona ook keurig netjes .

Heb via ruiterzaak nu een zadel in de test wat daar gebracht is voor commissie verkoop !
Dat lijkt er keurig op te liggen , zonder extra onderleggen e.d.
Bliss of Loxely mono blad dressuur

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:07

Jullie gaan snel!

Ik ging vandaag Rambo rijden. Meisje wat hem wel eens rijd had vandaag ponykamp en ze zouden gaan voetballen met de paarden. Ik haar voorgesteld dat ze Rambo wel over kon nemen nadat ik gereden had zodat zij met Rambo mee kon doen. Zo gezegd zo gedaan, hij was heel lief, ze is er 1 keer vanaf gevallen omdat de een dacht links te gaan en de ander rechts en op het laatst schrok hij van een paard die tegem het schot aan kwam en ging hij er vandoor :') Maar al met al ging het zo enorm goed. Doet mij ook weer goed om te zien hoe braaf hij is :D

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:13

Leuk is dat he.
Ik vind het ook zo leuk als mensen plezier hebben met mijn paarden. Geeft mij ook altijd weer inspiratie.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:14

Heb dat dus nooit gehad maar nu met Rambo vind ik het goed en ook leuk, zo leert Rambo er ook nog wat van en die meid heeft er plezier in, ze is echt gek op hem :D

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:15

Hahaha ja vroeger was ik vrij uh bezitterig over mijn paarden :')

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:22

Ik wordt jaloers als ik anderen met Peet zie :')

Meneer heeft weer wat meer vrij deze week dan gepland, maar warm weer en chaos op werk. Is wat het is

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:25

Audesta schreef:
Hahaha ja vroeger was ik vrij uh bezitterig over mijn paarden :')

Ik ook :') Bij Rambo heb ik dat niet zo, ik denk dan alleen, die knappe pony is van mij <3

FB haha :') Achja weekje vrij moet kunnen toch, hier regende het de hele dag dus geen last van de warmte