Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:05

Mijn Cam was gisteren ook beledigd nadat ik 3 dagen op mini vakantie ben geweest ! Haar 3 dagen niet bezoeken dat kan echt niet vindt ze .
Nu heb ik haar ook nog maar 3 maand en heeft ze heel veel moeten leren en ook geleerd .

De zadel passer was er ook gisteren en helaas is mijn zadel al niet passend meer . Dus te koop een heel jonge nagenoeg nieuwe Stubben maestoso .
Baal als een stekker .
Misschien was ik ook wel dom om een zadel te kopen op een paard wat zeker 100 kg mocht aankomen op dat moment .
Nu via stal genootje haar passier zadel erop . Aangepast qua vulling op Cam dus we kunnen even verder met doorrijden

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 09:16

Oh hou op met zadels. Ik voel je zo Zinzi-jewel..!! Wat een drama is dat altijd met jonge paarden. Idse had er 3 versleten in een half jaar tijd, en Cortes heeft er momenteel ook geen een meer die past en de zadelmaker kan pas 28 augustus (en ik wacht al een maand)
Ik ben aan het denken om zelf iets van MP te halen maar ik heb geen idee wat zou passen en of ik het daarna weer kwijt raak. Heb er nu ook 3 liggen die ik niet verkocht krijg.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:17

Wat heb je liggen ?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 09:20

Zinzi_jewel schreef:
Wat heb je liggen ?

KN Allegro met lange zweetbladen (voor langere benen) (M/W 18")
Daaleman (M/W maar verende boom 18")
Zaldi San George Plana bruin (W 18")

Dus niet de meest gezochte merken, ik hou er niet van om heel vast gezet te worden dus ze hebben allemaal niet van die extreme wrongen of zit. En dat wil gewoon niemand meer. Hoe goed ze ook eruit zien en onderhouden zijn.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:24

Ja dat is zo
Mensen willen een diepe zit met enorme wrongen .
Vreselijk vindt ik dat .
M’n zadel passer noemde ook albion slk wat op onze types paarden zou passen .
Ik wil ook perse een open zit met weinig wrong .
Daarom ook de Stubben gekocht
Hoopte er 1 jaar mee vooruit te kunnen met tussen door aanpassen .
Nu dan voor leuk geld passier kunnen overnemen van stal genoot .
Maar baal van de Stubben hoor , vindt dat een prachtig zadel namelijk .
Het is trouwens type Genisis

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:58

Ik ben bij al mijn jonge paarden begonnen met zadels met verwisselbare kopijzers om bovenstaande reden :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:08

Ja dat had ik een ! Een prachtige Bates maar die wat aan alle kanten te wijd toen . Daarom die weggedaan en de Stubben gekocht . Maar misschien had ik de Bates even moeten laten liggen nog toen , maar gedane zaken nemen geen keer .

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:29

Ik heb een Amerigo erop! Wordt ongeveer elke 4 maand aangepast omdat meneertje enorm gevoelig is als het net niet ligt…

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 17:58

Ik heb vandaag een PRE proef gereden. Een lief paard, wat - zoals jullie zeiden - enorm spiegelt. Bij mij was hij best ontspannen. Bij het rijden was er wel veel spanning, dat werd na een tijdje wel beter. Hij was wel heel licht aan de hulpen, kon er nauwelijks aanzitten met mijn been. Ik neem aan dat dat wel beter wordt als hij je wat beter leert kennen.
Is dit vrij normaal voor een PRE? Ik heb een beetje het idee dat als we elkaar goed leren kennen, die spanning ook wel weg gaat (of veel verminderd) en je dan wel een heel licht, voorwaarts paard hebt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:08

Ja zeker, het zijn licht te rijden paarden.

Die spanning is wel een dingetje, ga je hem nog een keer rijden? Want dat kan ook komen omdat hij onzeker van je wordt en dan is het geen goede match.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:13

Als ik inderdaad verder met 'm wil ga ik zeker vaker rijden.

De spanning is een beetje z'n hele punt, zeg maar. De eigenaresse kan er niet meer op rijden omdat ze zelf teveel spanning opbouwt (wat hij dan spiegelt). Ze waren ook super voorzichtig met dat ik er op wilde, aan de longeerlijn etc. Het lijkt echt een paard dat je eerst wat beter moet kennen voor ie los komt. Ik ben ook altijd wel voorzichtig met de eerste keer op een paard, maar bleef bewust heel ontspannen. Ik kreeg er na een tijdje ook echt wel meer ontspanning in. Bij het uitstappen aan de hand zocht ie me ook wel wat op. Had het idee dat ie mij wel mocht :)
Ik had niet het idee dat het door mij kwam dus, maar dat hij eigenlijk iemand eerst moet leren kennen en dan vanzelf leert dat het allemaal okee is. Geen allemansvriend in die zin.
Als het wel aan mij ligt is het inderdaad geen goede match. Maar dat zal wel blijken uit vaker gaan rijden :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:15

Oh dat zou goed kunnen hoor! Dat ie eigenlijk een beetje onzeker is geworden door de eigenaar. Ik ben benieuwd wat er gebeurd als je nog een keer gaat.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:18

Dat gevoel had ik heel sterk ja, dat ie echt een duidelijk persoon nodig heeft, en de eigenaresse kan het nu niet zijn. Hij wordt wel bijgereden nu door een ander en dat gaat prima.
De vraag is dan, kan ik die duidelijke leider zijn die hij zo nodig heeft, en gaat het dan ook beter worden, gaat ie dan het fijne paard worden wat ie volgens mij best kan zijn? En wil ik dat zelf ook? Ik was niet perse op zoek daarnaar.
Aan de andere kant kan het ook heel goed en leerzaam voor me zijn.
Laatst bijgewerkt door Century op 26-07-24 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:19

Dat licht te rijden herken ik heel erg. Het zijn paarden die heel erg meedenken met je en geen grote hulpen accepteren. Aan een licht duwtje met je been hebben zij al genoeg. Dat is juist wat ik mega fijn vind <3

Wel mooi dat je je zo inleest over het ras Century!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:38

Hate to burst your bubble maar ik heb er 1 die altijd zo gebleven is.
Dus houd er rekening mee dat dat zo kan zijn.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:45

Hoe is jouw paard, Audesta?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:00

Gatver
Gister zadel laten aanpassen
Dat van stalgenoot zou beter passen als mijn Stubben !
Vandaag ermee aan t longeren gegaan . En zadel schuift meteen naar voren .
Pffff
Zie mezelf weer in dezelfde ellende als jaren terug met mijn Gelderse
Zowat failliet gelopen op alle zadels die ik gehad heb

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 21:01

Mijn merrie kan heel slecht dealen met alle vormen van druk. Dus contact teugel, been aanleggen, vaststaan etc is allemaal op hele lichte korte hulpen. Dat moet je echt liggen. Mij ligt het en zelfs dan is het ooit moeilijk. Dit is het moeilijkste dier wat ik ooit gereden heb wat dat betreft :+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 22:16

Ah okee, dank je voor de uitleg. Ik denk dat het bij dit paard mee valt. Teugeldruk was in ieder geval geen issue.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:31

Gewoon nog een keer gaan rijden, als hij je verder aanspreekt natuurlijk en dan merk je het wel of het al beter is of nog steeds zoals de eerste keer.

Oh wat balen Zinzi, ligt het aan de pasvorm of te wijd? Zaldi is volgens mij speciaal voor de Iberische paarden. Maar geen idee of die een diepe zit hebben of niet.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 10:40

Century schreef:

De spanning is een beetje z'n hele punt, zeg maar. De eigenaresse kan er niet meer op rijden omdat ze zelf teveel spanning opbouwt (wat hij dan spiegelt). Ze waren ook super voorzichtig met dat ik er op wilde, aan de longeerlijn etc. Het lijkt echt een paard dat je eerst wat beter moet kennen voor ie los komt. Ik ben ook altijd wel voorzichtig met de eerste keer op een paard, maar bleef bewust heel ontspannen. Ik kreeg er na een tijdje ook echt wel meer ontspanning in. Bij het uitstappen aan de hand zocht ie me ook wel wat op. Had het idee dat ie mij wel mocht :)
Ik had niet het idee dat het door mij kwam dus, maar dat hij eigenlijk iemand eerst moet leren kennen en dan vanzelf leert dat het allemaal okee is. Geen allemansvriend in die zin.
Als het wel aan mij ligt is het inderdaad geen goede match. Maar dat zal wel blijken uit vaker gaan rijden :j

Ik zou zeker nog een keer gaan rijden en proberen!
Het dikgedrukte zegt mij dat het wel eens een hele goede match kan zijn/worden, ze kiezen vaak zelf wel uit of ze je mogen of niet :D

Toen ik Fuego ging proefrijden lag ik er bijna naast door de spanning en zijn hevigheid, toch gekocht en thuis hield hij die spanning tot hij mij leerde hoe ik van die spannning af kwam en vanaf toen reden we als samen één. Fuego was ook heel licht op de hulpen, ik vond het superfijn toen ik dat door had!

Dus ik zou het zeker nog een kans geven :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 11:14

Ik heb de rijfoto's binnen van Rambo [HAW] Rambo at work
Ik hoop dat iedereen lief voor ons blijft := :+

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 11:51

_Tarzan schreef:
Century schreef:

Ik zou zeker nog een keer gaan rijden en proberen!
Het dikgedrukte zegt mij dat het wel eens een hele goede match kan zijn/worden, ze kiezen vaak zelf wel uit of ze je mogen of niet :D

Toen ik Fuego ging proefrijden lag ik er bijna naast door de spanning en zijn hevigheid, toch gekocht en thuis hield hij die spanning tot hij mij leerde hoe ik van die spannning af kwam en vanaf toen reden we als samen één. Fuego was ook heel licht op de hulpen, ik vond het superfijn toen ik dat door had!

Dus ik zou het zeker nog een kans geven :D

Eens hoor! Bij mij deed Nero dat ook op een gegeven moment en dat was echt hét moment dat ik dacht, jij gaat met mij mee <3

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 15:19

Dat moment had ik nog niet, het was ook niet dat hij in mijn broekzak kroop, maar gewoon een beetje toenadering. :)
Ik denk dat iig nog een keer rijden en vandaar verder beslissen een goed idee is.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:38

Oke, ik begin toch steeds meer gehecht te raken aan Rambo, de lieverd gaat echt goed ook nu onder het zadel. M'n wannabe-andalusier :D <3

Afbeelding

Ik ben benieuwd Century, de echte klik, wauw gevoel en band komt bij de Spanjaarden sowieso altijd pas als je ze eenmaal écht kent :D