[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zuchini

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 22:26

Ahww Celine, wat balen dat er zo weinig duidelijkheid is. Lieve Foto's van Famke, heel erg veel sterkte en hou ons op de hoogte.

Wat leuk voor dat meisje zeg, mooi paardje rijdt ze. Daar gaan we vast nog meer over horen!

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:53

Vraagje. Mijn fries heeft afgelopen dagen na het trainen flink staan pompen na de workout. Uiteraard kan dit aan het warmere weer liggen, maar waar ik wat bezorgd om ben is de manier van pompen. Hij knijpt namelijk ook echt zijn buikspieren aan om soort van kracht te zetten, in combinatie met wijd open neusgaten. Nu ben ik beetje gaan googlen en staat er dat het mogelijk dampigheid zou kunnen zijn. Nou is mijn vraag of 1 van jullie toevallig ervaring heeft met dampigheid en hoe jullie paardjes het afgelopen dagen uitgehouden hebben. Vandaag overigens na 20 minuten longeren niets aan de hand geweest.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:55

Sorry ik ben niet bekend met dampigheid, maar merk wel vaak dat Friezen toch iets sneller last hebben van het warme/benauwde weer.

De kwpn'ers hier zie je allemaal gewoon vrolijk rond huppelen en alleen wat zweten tijdens het werk. Alle Friezen staan daar en tegen in een hoekje een beetje voor zich uit te staren en te wachten tot ze weer naar binnen mogen.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:16

iEmmaaa schreef:
Sorry ik ben niet bekend met dampigheid, maar merk wel vaak dat Friezen toch iets sneller last hebben van het warme/benauwde weer.

De kwpn'ers hier zie je allemaal gewoon vrolijk rond huppelen en alleen wat zweten tijdens het werk. Alle Friezen staan daar en tegen in een hoekje een beetje voor zich uit te staren en te wachten tot ze weer naar binnen mogen.

Hij is nog even actief als altijd, al merk ik inderdaad wel dat hij wat minder fris is in gedrag aan de hand bijvoorbeeld. Bedankt in ieder geval voor het meedenken, het zal vast aan het weer liggen.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:36

Ik zou het inderdaad even in de gaten houden. Zelf ook geen ervaring mee Maar net zoals Emma zegt, Friezen lijken veel sneller last te hebben van de warmte. Die van mij is af en toe echt wit van het zweet, terwijl ik net warm weer het trainen aanpas..

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 13:32

Afbeelding

Vandaag lekker gereden en het pompen was echt niet abnormaal. Denk dat het toch aan de benauwdheid heeft gelegen. Heb m even mooi gevlochten, aangekleed vandaag haha, ik hou zoveel van tutten met m!

Rijden was wel weer paar stapjes terug, daar waar hij vorige keer lekker ontspannen in de aanleuning liep en mooie overgangen liet zien was het nu weer constant de concentratie verliezen en uit de aanleuning willen (Alleen de stap, wat hij sowieso al niet leuk vind om te doen). Kon in draf wel een stukje verruimen, werd hij helemaal heet van :') . Hoe gaat het hier met iedereen? Céline hoe gaat het met Famke?

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 21:35

Bij ons is de stap ook altijd het moeilijkst, de draf is duidelijk favoriet en ja de galop.. nog niet bevestigd helaas haha

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:01

Galop is bij mij ook nog niet zoals ik het wil, linksom loopt hij nog teveel uit elkaar en verlies ik de verbinding. Wat de stap betreft, het interesseert hem gewoon niet, kijkt naar alles en reageert op fictieve zaken die buiten spelen etc, het enige dat hem boeit zijn bv zij gangen en figuren. Hij wacht gewoon op het minste teken van mij om aan te draven en speelt dan een soort drama-king: hé hé, eindelijk mag ik draven :+ _O-. Hetzelfde in galop, lijkt wel alsof hij dat nog het liefste doet. Het is me er eentje.. deni hoe oud is die van jou? En wat gebeurd er dan in die stap bij jullie?

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:35

Haha herkenbaar! Die van ons is net 6 en sinds een jaartje 2/3x per week onder het zadel waarnaast ze voor de kar loopt, helaas door ziekte en gebrek aan instructrices zijn we sindskort pas echt lekker bezig aangezien we een goed passende instructie gevonden hebben waar het fijn mee klikt! Dit is meer vanaf het rechtrichten en samen werken en opeens hebben we een totaal ander paard (hiervoor was het meer van vast houden tot ze los laat maar dan is ze een sterke tegenstander die graag tegen je battelt)

Bij ons word galop beloont en dat vind mvr dus erg leuk. De laatste keren dat ik reed was het alle bochten of zijdes dat ik een verruiming vroeg zo van ja "we gaan toch zeker wel galopperen "sprong >;) zodra ze er in zit zijn het max 7 passen maar dat terzijde haha, ze geeft dus wel een reactie de laatste tijd en doet graag mee _O- daarnaast is de stap snel te gedribbeld en probeert ze graag te gaan draven. Al gaat dit wel beter al vind ze alles in stap maar "saai" :=

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:49

Bij de stap word ik zelf altijd lui, dus wordt het actieve minder.

Gisteravond onverwachts op buitenrit geweest, was heerlijk! Was ook een paard van 1.83 mee en stapt en draaft natuurlijk veel harder. Dus had een lekker voorwaarts paard en met de galop bijna niet te houden haha. Maar oh zo braaf <3

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 11:24

gett schreef:
Bij de stap word ik zelf altijd lui, dus wordt het actieve minder.

Gisteravond onverwachts op buitenrit geweest, was heerlijk! Was ook een paard van 1.83 mee en stapt en draaft natuurlijk veel harder. Dus had een lekker voorwaarts paard en met de galop bijna niet te houden haha. Maar oh zo braaf <3

Oh wát fijn!! Hier op stal zijn er niet zoveel liefhebbers van buitenritten en maar 2 ervaren paarden. Ik ben dus nog maar 1 keer buiten geweest met mijn jonkie, zou dat écht graag elke week doen.

Deni11 schreef:
Haha herkenbaar! Die van ons is net 6 en sinds een jaartje 2/3x per week onder het zadel waarnaast ze voor de kar loopt, helaas door ziekte en gebrek aan instructrices zijn we sindskort pas echt lekker bezig aangezien we een goed passende instructie gevonden hebben waar het fijn mee klikt! Dit is meer vanaf het rechtrichten en samen werken en opeens hebben we een totaal ander paard (hiervoor was het meer van vast houden tot ze los laat maar dan is ze een sterke tegenstander die graag tegen je battelt)

Bij ons word galop beloont en dat vind mvr dus erg leuk. De laatste keren dat ik reed was het alle bochten of zijdes dat ik een verruiming vroeg zo van ja "we gaan toch zeker wel galopperen "sprong >;) zodra ze er in zit zijn het max 7 passen maar dat terzijde haha, ze geeft dus wel een reactie de laatste tijd en doet graag mee _O- daarnaast is de stap snel te gedribbeld en probeert ze graag te gaan draven. Al gaat dit wel beter al vind ze alles in stap maar "saai" :=

Ja dat begin huppeltje van galop haha, met hoofd naar beneden duiken, staart zwiepen, geluidjes maken :+ het zijn soms nog echt puppy's... en dan in elke hoek opgewonden gaan lopen doen /3 . Gaat het goed voor de kar? Ik wil de mijne ook graag inspannen zodra de aanleuning stabiel is.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 13:28

Leuk dat buitenrijden! Die van ons is ozo verkeersmak voor moters, vrachtauto's enz. Maar een vreemd bord nou jongens dat kán toch niet :+
Wij hebben helaas ook maar 1 buitenrijd maatje die ook nog eens een dorp verderop staat, maar de keren dat we gaan is het erg leuk (duin, bos en strand vlakbij, al ben ik nog nooit met haar op het strand geweest)

Die galop dingen zijn ook zo herkenbaar ik moet er altijd maar om lachen zon jonkie die het probeert _O-

@zuchini wij rijden haar bij en de eigenaar ment recreatief sinds haar 3.5 volgensmij, hij heeft menles en gaat zelf 1/2x per week de straat op net hoeveel tijd hij heeft. Ik moet wel zeggen dat toen ze erg groen was onder het zadel ze veel moeite had met het verschil van onder het zadel en voor de kar (sterk in de mond maken en beenhulp was opeens ver te zoeken bv). Dit is door veel te doen over gegaan en het is nu zelfs een hele fijn aanvulling op elkaar!

Waar ik wel benieuwd naar ben: wat is jullie "doel" met jullie fries?(algemene vraag voor mensen hier)
Mijn doel persoonlijk is een fijn Allround paardje te krijgen die een leuk L/M proefje neer kan zetten waarnaast we lekker naar buiten kunnen/longeren/grondwerken en de eigenaar ment.

Voor ons zit er nog veel werk in maar alles op zn tijd, doelen zetten is nooit verkeerd :D

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 15:34

Leuke vraag! Ik heb ambities om het Z te behalen. Maar ik heb de tijd en ik wil er vooral veel plezier in hebben, en hij ook. Ik heb nog geen officiële wedstrijd ervaring (wel veel onderlinge wedstrijden en jarenlange rij ervaring) en mijn paardje is pas net 4, dus voor hem is het ook allemaal nieuw. Ik ben bezig met mijn BE rijbewijs en daarna sparen voor een trailer.

Daarnaast sta ik op een stal waar ze internationaal niveau mennen en waar dus ook alle voorzieningen voor aanwezig zijn. Wil hem ook graag inspannen, maar wel pas zodra hij onder het zadel helemaal bevestigd is en wat meer conditie en spieren heeft opgebouwd.

Verder gewoon lekker recreatief, mooie buitenritten maken, strand ritjes etc, wil ook graag eens een paar dagen weg met hem.

Btw ik heb hem lekker in de stapmolen gezet vandaag na het longeren, dan maar op deze manier :=

XxKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:57

Deni11 schreef:
Waar ik wel benieuwd naar ben: wat is jullie "doel" met jullie fries?(algemene vraag voor mensen hier)
Mijn doel persoonlijk is een fijn Allround paardje te krijgen die een leuk L/M proefje neer kan zetten waarnaast we lekker naar buiten kunnen/longeren/grondwerken en de eigenaar ment.

Ons doel was om het Sportpredicaat te behalen. Begin dit jaar hebben we ons 5e winstpunt behaald in het Z1. Dus dat doel hebben we bereikt.

We zijn nu Z1 + 8. We gaan langzaamaan beginnen met de wissels. Wat ik best spannend vindt aangezien ik nooit hoger heb gereden dan Z1 :P Dus dit is helemaal nieuw voor ons beide, maar met goede begeleiding van onze instructrice moet dat helemaal goed komen. Ons nieuwe doel is dus "De Wissels" en daarna Z2.

Naast het trainen rijden we regelmatig lekker buiten en af en toe rijdt mijn vriend op haar.

Het allerbelangrijkste vindt ik Lol met je knol!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door XxKayleigh op 23-05-17 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Kim1987kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:59

Wat leuk, ik ben nooit actief op bokt, maar ga het eens proberen te volgen!

Hier mijn lieve wiebelkontje, mijn 10 jarige hengst wiebe, helemaal zelf gefokt en beleerd. Nu L2 startgerechtigd Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:00

Wow wat een knapperd hierboven! <3

Kim1987kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:03

Mijn ambities... Veel plezier hebben met m'n paard, ik zou heel graag nog een meer daagse trec wedstrijd met hem willen doen, een M proef in de dressuur willen bereiken ( dat gaat ons lukken!) en dan heel stiekem dromen van het sportpredikaat..
Verder vind ik het fijn een All round paard te hebben, ik kan met m op vakantie, bruiloften rijden, fanatiek in een carrouselgroep rijden en shows geven, beetje vrijheidsdressuur enz enz

Ohja, ik zou heeeeeeel graag t liefste van al deze doelen, een mooie show kür op muziek willen rijden!

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:46

Oooh wow wat een knapperd hierboven!! Geweldig om te lezen wat sommigen al bereikt hebben.

Kim een kuhr op muziek lijkt mij ook zo leuk!! Maar bestek je dan ook echt op wedstrijdniveau of voor de show oid?

Kim1987kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 22:42

Eigenlijk het liefste voor een show, maar ook op wedstrijd lijkt het me super vet, jammer alleen dat dit vaak pas de hogere klasses zijn, en ik ben nou eenmaal niet echt een dressuur talent...

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 00:04

Geweldig hoe ver sommige mensen hier komen met hun Friesjes, ik kan altijd zo genieten van dit topic, al die knappe paarden <3

Kim1987kim: Welkom hier! En wat een ontzettend mooi paard heb je! Wát een knapperd!

Hier gaat alles naar omstandigheden redelijk goed. Famke is vorige week weer op de kliniek geweest en ze liep een stuk beter dan eerst. De veearts was blij verrast! Maar we zijn er helaas nog niet. Ze is ingespoten en moest na ons kliniekbezoek nog 10 dagen totale rust. Ze mocht wel weer lekker op een klein weitje staan met een maatje, dus dat is wel echt super fijn voor haar! Eerst was ze wat druk en schrikkerig (niet zo gek na al die weken 24/7 op stal!). Maar nu staat ze er lekker relaxt :D
Volgende week mogen we gaan stappen met haar aan de hand. 10 minuutjes per dag. En dat voor 3 weken. Na die 3 weken moet ik een filmpje maken van hoe ze loopt (stap en draf). En die opsturen naar de kliniek. Vanaf daar kijken we weer verder of er nog opties zijn en welke. Dus het blijft ontzettend spannend.... Het kan zo zijn dat we over een paar maandjes weer gewoon kunnen rijden (in het beste geval!), maar het kan ook zo zijn dat ze over een paar weken ingeslapen moet worden omdat de opties op zijn... Dus maar hopen op het beste! Of ieder geval een pijnvrij leven. Zonder te rijden.

Op dit moment ben ik het paardje van een vriendin/stalgenootje aan het bijrijden/trainen. Die is hier geloof ik ook al eens voorbij gekomen toen hij nog van zijn vorige eigenaar was: Pablo!
Het is een boefje, maar met een hart van goud!
Het doet mij goed om lekker bezig te kunnen zijn met een ander paard en toch soms nog even mijn hoofd leeg te kunnen maken, in plaats mij alleen maar druk te maken. :D

Dit is knappe Pablo! Famke is ook echt helemaal verliefd op hem haha.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:23

Fijn dat het iets beter gaat en dat ze met dit weer wel lekker op de wei kan :D
Knappe Pablo! Is hij niet meer van Eva?

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:56

@Celine: Knappe pablo, wat een behang!! En fijn dat ze nu rustig staat, logisch dat ze inderdaad even wat frisser was. Dan hou je je hart vast. En straks lekker wat stappen aan de hand, ik hoop echt dat het allemaal gaat werken voor jullie!

Vandaag even gelongeerd in de buitenbak met touwtjes, ging weer lekker. De overgangen gingen best netjes, hij reageert heel alert maar valt dan nog even uit elkaar. dat heeft zijn tijd nodig denk ik. Ik oefen veel korte stukjes galop om hem daarin sterker en stabieler te krijgen. Merk nog steeds zwaar ademen na training. Lichtelijk bezorgd... als t maar geen dampigheid is

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 17:10

droversrun schreef:
Fijn dat het iets beter gaat en dat ze met dit weer wel lekker op de wei kan :D
Knappe Pablo! Is hij niet meer van Eva?

Nee, hij is nu van een ander stalgenootje van mij. Door omstandigheden.

Zuchini: Is het echt heel zwaar ademen? Famke heeft het weleens na een rit flink warm gehad en stond ze te hijgen, maar echt zwaar pompen en 'hijgen' is natuurlijk niet goed. Nu zijn Friezen wel iets sneller benauwd/ buiten adem. Ik hoop voor je dat het geen dampigheid is inderdaad!

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 20:00

Celine heb jij het wel eens gezien? Ik ga volgende keer een filmpje maken na de workout. Hij knijpt echt met zijn buik

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 22:32

Ik weet niet hoe ik hier video's kan plaatsen, maar ik vertrouw het niet. De dierenarts komt maandag, en zal zowel voor als na inspanning naar zijn longen luisteren. Vandaag ff zijn borst en hals geschoren, en verder alleen ff lekker gaan wassen en op tijd weer op stal gezet. Bij ons op de weide is er nergens schaduw te vinden, met dit soort weer... erg balen.