Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Crines

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:12

Ja haha, dat ken ik Dais. Ik heb ook alle mogelijke kanalen uitgeput :D

De vader staat in België (Aalst), maar die is nu met pensioen (mag ook wel op 21 jaar :+ ).

Vandaag kwam ik toevallig nog een dochter van hem tegen die te koop staat. En in Nederland staat er ook eentje te koop.

Een volle broer van mijn ongeboren veulen zou wel in Nederland moeten zitten nu (Ga*leno XL).

Ik hoop daar iets van te vernemen, want die zou het redelijk goed doen onder zadel had ik gehoord (zwarte hengst (mss al ruin) van 4-5j oud). Van dit paard heb ik foto's gezien toen ik mijn merrie kocht en dat beviel me wel :D Dus als er straks net zo'n veulentje uitfloept ben ik heel blij.
... Al mag het ook een vosse merrie zijn hoor O:)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:36

Oh, dat is wel gaaf! Dan heb je toch al een idee van wat deze combinatie geeft! Natuurlijk kan het nog altijd iets heel anders worden :D Hoeveel procent kans is er op een vos?

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:43

Er is 75% kans op zwart en 25% kans op vos, aangezien beide ouders ook een vosgen bezitten :)
Ik zou het wel leuk vinden als er een vosje uit komt :o Zwart vind ik heel erg chic, maar ik heb nu al 2 zwartjes :o

En in vos heb je ook zoveel verschillende kleurschakeringen... vind ik ook wel heel gaaf :D

Maar ik zou al heeeeeeeeeeeel blij zijn met een gezond veulen en gezonde moeder :j Dan doet het kleur en het geslacht er niet zoveel meer toe.

Een merrie zou gewoon heel leuk zijn als opvolging van haar moeder voor de fokkerij. En een hengst wordt dan normaal mijn toekomstig dressuurpaard (samen met Kinquillero). Ik weet nog niet hoe dat praktisch dan gaat... twee hengsten naast elkaar op de trailer als we op concours gaan? :+ Maar ach zo ver zijn we nog lang niet :D

Maar als je de geboorte enzo wil volgens kan je altijd spieken in mijn topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=1870701 . Dan hoef ik dit topic niet vol te kladden met ego-posts over mijn paarden O:)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:53

Crines schreef:
Lyn_Nikita: de carta de titularidad (kaartje die normaal vooraan in de flap van je boekje zit) moet je opsturen. Pas op want dat moet ondertekend zijn door de vorige eigenaar (= de eigenaar die als eigenaar geregistreerd staat in het stamboek).

Het boekje zelf moet normaal niet opgestuurd worden.

Overschrijven kost normaal 65 EUR (http://www.pre-stamboek.nl/faq/tarieven-/ )
Meer info kan je ook hier vinden: http://www.pre-stamboek.nl/-pre-aanvrag ... de-vragen/

En ik herken het scheerpatroon van je paard. Ik denk dat ik weet waar hij vandaan komt :) Die man traint paarden voor shows is het niet?

Dan kan die van jou vast ook al wel wat trucjes?

Dat was niet de eigenaar, wel een vriend van de eigenaar die hem reed en te koop heeft gezet zijn vlammen zijn erg herkenbaar ( m. was daar ookz eer trots op, de da die hem kwam keuren lachte het arme paard al uit en vroeg wie dat arme dier had toegetakeld) Is via fb verkocht, ken je hij daarvan of ook prive?

Hij kan liggen op commando, ik heb ook contact gehad met diegene die hem dat aangeleerd zou hebben. ben via fb namelijk achter meer info gekomen, vind het altijd wel prettig te weten wat in het verleden met hem gedaan is.Oook weet ik nu dat hij gecastreerd is omdat hij als hengst te dominant zou zijn, al kan hij dat nu ook nog wel eens zijn hoor.

Er staat een naam en handtekening van de vorige eigenaar in vermeld. ik moet dus alleen dat blaadje invullen, losscheuren en opsturen? of invullen en met paspoort. Ik heb deze manier van registreren nog niet eerder gehad, is dat alleen bij dit paspoort?

Ik heb contact gehad met de fokke rook hij zou mij nog foto`s sturen maar vermoed dat hij het vergeten is.
Wel via fb pre groepje een veulenfoto gekregen van iemand die hem ook kende. bekend paardje blijkbaar

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:42

Crines schreef:
Hij doet het meestal als protest op mijn vraag om voorwaarts te gaan. Maar de laatste tijd ook gewoon out of the blue. Ik heb soms ook de indruk dat hij plots speciaal heel langzaam gaat lopen omdat hij weet dat ik dan zal vragen om voorwaarts te gaan. Maar waarschijnlijk lijkt dat alleen zo omdat hij op dat moment al op de één of andere manier voelt dat ik hem zal vragen om vooruit te gaan.
Ik heb er helaas geen foto's of filmpjes van. Alleen 1 filmpje van vorige zomer, waar hij het net begon te doen, maar aangezien dat op wedstrijd was en het bokken er nu al helemaal anders uit ziet, denk ik niet dat het heel representatief is.
Eenmaal hij begint is het echt minimum 10 bokken na elkaar en ondertussen draait hij rondjes om z'n as.

Overleg eens met je da om een echo te laten maken van de Proximal Suspensory v.d achterbenen.
Dit soort gedrag kan er vaak mee te maken hebben dat ze daar een overbelasting hebben.
Niet naar voren willen, explosie onder het zadel of aan de longe.
http://veterinarynews.dvm360.com/proxim ... thy-horses
Daarbij is juist het trainen belangrijk. Niet teveel voorwaarts (hoog tempo) maar juist langzaam. Paard moet gaan zakken in de achterhand (hankenbiegung) en niet stuwen achter (dat belast én de achterbenen én de voorbenen teveel)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:19

Denken jullie dat de prijzen van de Pre door al het aanbod tegenwoordig flink gedaald is?
Ik wil mijn Pre ruin (net 5) verkopen. Maar vind het moeilijk in welke prijsklasse ik hem in moet delen. Hij is bruin, 1,62m,loopt L niveau thuis. Is een paar keer gestart, super braaf op ander terrein. Makkelijk op de trailer, ook braaf op buitenrit. Als hij elke dag normaal buiten komt kan er een kind mee rijden, zoniet word hij heet. (en terecht) veel knie-actie. Maait niet. Begin 2015 rx goedgekeurd. Functioneel gebouwd. Ook makkelijk in de omgang. Het is wel een echte Spanjaard dus wel wakker en aanwezig. Maar ik ben zwanger en rij hem met vol vertrouwen. Hij ziet alles, maar laat zichzelf altijd goed overal doorheen rijden.
Op stal ook makkelijk. Alleen zijn zijn manen vorig jarig een stuk afgebeten door een weidegenoot waardoor ik heb besloten ze op 1 maat te knippen. Ze groeien wel alweer flink aan. (en mooi dik).
Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:28

Ik vind het lastig...er is wel een overschot aan PRE's/ andalusiers op internet nu, voor veel mensen zijn ze ook te hoog gegrepen qua gevoeligheid volgens mij.
Als je niet te lang wilt zitten met de verkoop, zou ik hem scherp prijzen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:04

Overschot? Ik heb toch een tijdje gezocht en merendeel wat op bv MP staat is via 1 van 2 handelstallen ( buitengewoon en Ypenburg )
Particulier heb ik er niet heel veel gevonden
Vind hem trouwens wel wat ielig voor een pre.
L nivo is al hoger dan de meeste van die handelstallen, die zijn bijna allemaal hengst of groen.
Was leuk geweest voor mij, ben inmiddels voorzien.

prijsklasse hangt ook af van welke papieren hij heeft en daar heb ik niet heel veel verstand van.
De adv die ik heb bekeken, de adv die ik heb bekeken en ben gaan bezochtigen, waren niet zo braaf en rustig en L vivo en daar werd al tegen de 4000-5000 voor gevraagd ( naar mijn idee voor die betreffende paarden te hoog, alleen de naam PRE maakte het plaatje duurder maar Nivo en lichamelijke staat was vaak niet heel goed)

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:43

nombrado schreef:
Crines schreef:
Hij doet het meestal als protest op mijn vraag om voorwaarts te gaan. Maar de laatste tijd ook gewoon out of the blue. Ik heb soms ook de indruk dat hij plots speciaal heel langzaam gaat lopen omdat hij weet dat ik dan zal vragen om voorwaarts te gaan. Maar waarschijnlijk lijkt dat alleen zo omdat hij op dat moment al op de één of andere manier voelt dat ik hem zal vragen om vooruit te gaan.
Ik heb er helaas geen foto's of filmpjes van. Alleen 1 filmpje van vorige zomer, waar hij het net begon te doen, maar aangezien dat op wedstrijd was en het bokken er nu al helemaal anders uit ziet, denk ik niet dat het heel representatief is.
Eenmaal hij begint is het echt minimum 10 bokken na elkaar en ondertussen draait hij rondjes om z'n as.

Overleg eens met je da om een echo te laten maken van de Proximal Suspensory v.d achterbenen.
Dit soort gedrag kan er vaak mee te maken hebben dat ze daar een overbelasting hebben.
Niet naar voren willen, explosie onder het zadel of aan de longe.
http://veterinarynews.dvm360.com/proxim ... thy-horses
Daarbij is juist het trainen belangrijk. Niet teveel voorwaarts (hoog tempo) maar juist langzaam. Paard moet gaan zakken in de achterhand (hankenbiegung) en niet stuwen achter (dat belast én de achterbenen én de voorbenen teveel)

Dankje voor de tip! Ik weet alleen echt niet meer wat ik allemaal moet laten onderzoeken. Iedereen is er wel van overtuigd dat het dit of dat is: de rug, hoefbeen, pezen, achterbenen, gek in de kop, leverbot, nog steeds de lyme, ...

Pfff. Vrijdag stapte ik vol goede moed op, hij had namelijk minder gebokt dan anders aan de longe en ondanks dat er een merrie zich had losgetrokken en in volle galop de piste was binnen komen vliegen terwijl ik aan het longeren was, kon ik hem terug redelijk kalm krijgen.
Hij bokte een paar keer toen ik hem wilde laten aandraven, maar viel ook best mee. Ik klik de longe eraf om los verder te rijden en stap terug aan en opeens is hij helemaal mank :( Ik vermoed dat hij zich pijn gedaan heeft met zijn bokkesprongen, maar ik voelde gelijk bij de eerste stap: oei, dit is echt niet goed. Linksvoor was hij heel erg mank. Op harde ondergrond ging het iets makkelijker. Been heel lang afgespoeld met koud water en terug naar huis. Zaterdag was hij nog steeds mank, maar precies al wel wat beter, zondag weer wat beter, want hij begon spontaan onnozel te doen in de weide. Alleen in draf zag ik nog wel dat hij niet helemaal regelmatig liep (stappen wilde hij niet op dat moment :+ )
Zorgenkindje :(
Ik bel binnenkort sowieso wel weer mijn veearts op (als de weide wat droger ligt, want nu kan hij hier toch niets doen, allemaal blubber, dus paard even laten lopen heeft niet veel zin, hij loopt sowieso niet echt regelmatig door de modder). Ik zal het hem zeker vragen of hij denkt dat zo'n echo nuttig kan zijn.

ZsaZsa een paard prijzen vind ik ook lastig. Ik zie dat heel veel mensen de laatste tijd een PRE zoeken. Het lijkt een modegril te zijn. Ik begrijp niet dat iemand een paard zou kiezen op basis van een modeverschijnsel, maar het gebeurt klaarblijkelijk heel vaak.
Op verkoopssites zie je inderdaad niet heel veel verschijnen dat niet bij Stal bui*tengewoon, Ype*nburghoeve of een kleinere handelsstal zoals D*oma Hipica vandaan komt).
Ik zou er gewoon een prijs op plakken waar je zelf mee kan leven en dan zie je al snel of mensen het ervoor willen geven of niet. Prijs aanpassen is dan een kleine moeite.
Ik heb zelf nog maar 1x eerder een paard verkocht en ik merkte dat te laag prijzen vaak afschrikt of de verkeerde mensen aantrekt. Ik had toen een omgeschoolde draver te koop die echt wel de looks had (lange manen, redelijk barok, prachtig donker bruin, mooie bouw, hele goede bewegingen, ...). Ik was er een jaar intensief mee bezig geweest om hem van niets tot ongeveer M niveau op te leiden. Die had ik in de lagere prijsklasse aangeboden omdat ik een goede thuis wilde voor hem en ik mensen die een recreatiepaardje zochten niet wilde uitsluiten door de te hoge prijs. Verder knapte ik zelf altijd af als ik las 'draver' dus ik dacht dat andere mensen ook wel zo zouden reageren, dus had de prijs echt laag gehouden.
Hij heeft toen zeker 2 maand te koop gestaan vooraleer ik eindelijk iemand vond die serieus was én een beetje bij het paard paste. Was nochtans in de zomermaanden, ideale tijd om een paard te verkopen.
Het is ook maar net wat je zelf wil: snel verkopen, goede thuis, geld eraan verdienen, ... speelt allemaal mee natuurlijk. Maar ik zou me niet te veel laten leiden door het 'overaanbod' als dat er al zou mogen zijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:48

Ik vind die vleugels we schattig :')
Maar is niet bepaald zinvol, ik zou uberhaupt alleen een racestreep scheren zelf.

Wat enorm zuur dat hij nog kreupel is ook Crines..

Kim is een enorm fijn paard aan het worden, maar ze laat me nog steeds niet rijden. Zitten mag ik, maar zodra ik vraag te lopen begint ze te klooien.. Echt balen, komt denk ik wel door pijn dus kan ook niet doordrammen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:52

Azmay schreef:
Ik vind die vleugels we schattig :')
Maar is niet bepaald zinvol, ik zou uberhaupt alleen een racestreep scheren zelf.

volgend jaar scheer ik dat ook. Is nu ook puur voor decoratie gedaan. De een vind het leuk, merendeel waaronder ikzelf vind het lelijk. Maar ach ondanks de vleugels/ vlammem is hij nog steeds knap .

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:29

Lynn_Nikita schreef:
Overschot? Ik heb toch een tijdje gezocht en merendeel wat op bv MP staat is via 1 van 2 handelstallen ( buitengewoon en Ypenburg )
Particulier heb ik er niet heel veel gevonden
Vind hem trouwens wel wat ielig voor een pre.
L nivo is al hoger dan de meeste van die handelstallen, die zijn bijna allemaal hengst of groen.
Was leuk geweest voor mij, ben inmiddels voorzien.

prijsklasse hangt ook af van welke papieren hij heeft en daar heb ik niet heel veel verstand van.
De adv die ik heb bekeken, de adv die ik heb bekeken en ben gaan bezochtigen, waren niet zo braaf en rustig en L vivo en daar werd al tegen de 4000-5000 voor gevraagd ( naar mijn idee voor die betreffende paarden te hoog, alleen de naam PRE maakte het plaatje duurder maar Nivo en lichamelijke staat was vaak niet heel goed)

Die foto's vertekenen denk ik, want hij is niet iel, eerder sportief, hij heeft geen dikke spekbillen of speknek dat niet. Wellicht zwaart hij naarmate hij ouder word nog wel verder. Hij heeft volpapier met Carta. Ik heb geen haast met de verkoop dus ga hem wat dat betreft niet scherp prijzen. Het is een heel braaf eerlijk mooi dier die fijn te rijden is dus vind dat daar wel iets voor te vragen is. Ik zet hem pas vanaf april te koop denk ik, heb nog een paar concoursen staan en geniet nog van hem zolang het kan met mijn zwangerschap.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:54

Dan moet je inderdaad gewoon een prijs er op plakken die jij hem waard vind, een goed karakter is ook heel belangrijk!

Ik merk wel met de verkoop dat veel mensen die een anda zoeken ook snel naar Buitengewoon en de andere PRE handelstallen gaan, ook omdat daar om de zoveel tijd een nieuwe lading binnen komt.
Mooie verkoop foto's maken is ook erg belangrijk! {eerste indruk}

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:34

Ja, volgende week op concours komt een fotograaf dus dan ziet ie er weer top uit. Heb ook goede filmpjes van een clinic laatst.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:45

Idd goede foto's en Duidelijke tekst erbij zijn al hele werk. Pas verpotten als je er aan toe bent. Succes met de verkoop

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 14:24

[/quote]

Caranto*nas Rio*ja vind ik een prachtig paard: goed barok maar toch heel sportief en hele mooie bewegingen. Ik zag dat hij te koop staat, maar misschien dekt hij ook nog wel tot hij verkocht is.

[/quote]

Ik zag je reactie toevallig, Rioja is idd heel sport gericht gefokt zonder dat hij type verliest. Ik ben nu bezig foto's te uploaden zoals hij nu er bij staat en heb zojuist rijfilmpjes gemaakt want daar is natuurlijk ook vraag naar. Hij staat niet ter dekking mocht je dat willen weten maar wie weet in de toekomst?

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:18

Een schopje voor dit topic, maar even mijn knappe Spaanse man showen :D

Afbeelding
Afbeelding

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:24

Hij is echt mooi! Lieve trouwe ogen ook :j Zijn dat recente foto's? Want anders staat hij wel al heel mooi in vacht.

Die van mij zijn nog teddybeertjes :+

Oohja, ik ga binnenkort een nieuwe merrie kijken... Super spannend. We zijn over de letters en cijfers wel bijna uit, dus nu enkel nog gaan kijken en indien goed, verhuist ze direct... En als ik ga kijken, wil dat echt al zeggen dat de koop rond is, of het zou moeten zijn dat het paard echt een gebrek heeft :o Al bij mn laatste 3 paarden zo geweest: kijken ==> opladen en mee naar huis :D
Hopelijk straks vier op een rij.

Spannend :#

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:48

Prachtig paard EdkingEnzo, lieflijk snebje heeft ie <3

Spannend Crines! Ik ben enorm benieuwd!

Mijn paardjes komen volgende maand aan huis, heb geen nagels meer over :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:37

Wat een lieve blik heeft die hierboven, mooi hoor
Azmay spannend hoor

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:50

Ik kom weer even meelezen :o
Ondanks dat ik geen PRE meer heb (gestopt met het verzorgen van Spetter) vind ik het erg leuk om mee te lezen. Ook hebben/hadden wij op de manege een hoop mooie PRE's, welke verkocht zijn. Dus ben benieuwd of ik ze hier tegen kom!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:59

Jij komt gewoon potentieel portfolio materiaal spotten zeker <<)

Spannend Azmay!! Echt enorm jaloers dat ze aan huis komen! *wil ik oook*. Ooit, later als ik groot ben.... *droomt verder*

Spannend Crines! Ter uitbreiding van je fokkerij? Ik ben heel benieuwd naar wat voor dier het is :D

Floor, mooie foto's hoor! Recent of al ouder? Je hebt sowieso al hele mooie foto's van je knapperd :j

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:03

Nou, dan wordt het een heel groot portfolio, want ze zijn allemaal prachtig <3

Maar het kwam meer omdat dit topic nog tussen 'Eigen berichten' stond, en ik dacht, laat ik daar maar weer eens kijken. Even zin om naar spanjaarden te kijken haha

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:14

Spannend Crines! ik ben benieuwd!

Wat een prachtig dier Edkingenzo! ben eigenlijk wel benieuwd naar meer foto's..

Hier gaan de spaanse mannen ook goed, de kleine word erg hoog..en de andere {degene die te koop staat} doet het super onder het zadel. Wijken snapt ie nu ook..en we gaan hem even wat meer mee nemen naar ander terrein en misschien nog wel even in het L1 starten als hij nog niet verkocht word.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:52

Foto's zijn van vorige week! Hij heeft eigenlijk bijna geen wintervacht gehad. Zal wel even een foto opzoeken van de koude periode haha.

Thanks allemaal! <3

Elisa, wat wil je zien? :D ik heb van alles!

Dit was in januari :)
Afbeelding

Wow wat spannend Crines! Ik ben heel benieuwd!