Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EsmeeSenja

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:02

Ik verzorg en rij een Fries die in de Z dressuur rijdt en rijd net zo elegant als een arabiertje := ze kan vrij wel alles en heeft nergens moeite mee ze doen wel als of af en toe maar goed :Y) de eigenaar heeft vele wedstrijden gereden en heeft er nooit last mee gehad om het feit dat ze een fries ree dus ?

EsmeeSenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:03

Nog even over het voer :
Wij voeren muesli met brok erbij ( niks )

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:01

Laura1982 schreef:
Mij is altijd geleerd dat brok geen buikvulling is. Ruw voer is voor buikvulling en brok zorgt voor de mineralen en vitamine en energie.

Ene paard heeft een hogere verbranding dan een andere. Amoor ik zou eens contact opnemen met iemand die verstand heeft van voer schema's( bv pavo die geven ook advies) en niet op eigen houtje van alles gaan geven. Manege houder is ook een optie.

Daarnaast zijn Friese koud bloeden en hebben die minder krachtvoer nodig dan kwpners ( je hebt uitzonderingen) teveel eiwitten en zetmeel kunnen voor hoevbevangenheid zorgen. Ik krijg de indruk dat je het goed wil doen maar niet weet hoe.

Friezen zijn warmbloeden en geen koudbloeden. Ze stammen van dezelfde voorvaders af als de Spaanse paarden.

EsmeeSenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:04

Esmee2003 schreef:
Nog even over het voer :
Wij voeren muesli met brok erbij ( niks )

Bedoel biks :D

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:05

Friesjewytske sorry de meerwaarde ontgaat mij even

En als ik het goed heb ook nog gekruid met meerdere andere rassen om ze te behouden. Mij is altijd geleerd dat het koudbloedige paarden zijn

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:08

Jij zegt dat Friezen koudbloeden zijn. En dat zijn ze niet. Vind jou trouwens sowieso een beetje betweterig over komen in dit topic. Net alsof wat jij zegt alleen maar de waarheid is over het voeren van een Fries paard.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:12

FriesWytske schreef:
Jij zegt dat Friezen koudbloeden zijn. En dat zijn ze niet. Vind jou trouwens sowieso een beetje betweterig over komen in dit topic. Net alsof wat jij zegt alleen maar de waarheid is over het voeren van een Fries paard.

Pardon? Als je ergens moeite mee hebt is er een pb knop hoor. Ik blijf ook netjes jou kant op zou het fijn vinden als je omgekeerd zelfde zou doen en mocht het je niet aanstaan reageer je niet op mijn post.

Gelukkig heb je zelf geen last van betweterigheid...

DaraBaritonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:15

Noord holland dichtbij Hoorn :) zal even kijken in het topic. Oeps mijn reactie staat nu wat raar maar ik wist niet dat er alweer veel reacties waren.

Iemand op facebook noemde haar paard een lauwbloed. Haha
Ivm.discussie fries

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:39

DaraBariton schreef:
Noord holland dichtbij Hoorn :) zal even kijken in het topic. Oeps mijn reactie staat nu wat raar maar ik wist niet dat er alweer veel reacties waren.

Iemand op facebook noemde haar paard een lauwbloed. Haha
Ivm.discussie fries

:D

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:45

Ik zie dat de meeste Friese (in verhouding wat ik voer) ontzettend veel krijgen. Mijne krijgt in totaal drie handjes equifirst lunamix en cubes. Ze moet afvallen en ze heeft energie te veel.
Iemand tips?:)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:46

L vie wat zijn cubes?

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:03

Laura1982 schreef:
L vie wat zijn cubes?

Energy Balancer Cube is de volledige naam, Ik heb het even van internet gekopieerd: het volgende:

Een geperste korrel bijzonder rijk aan vitamines, mineralen en sporenelementen

Deze eiwitrijke smakelijke korrel is geformuleerd om te voederen in kleine hoeveelheden.
Het hoge vezel- en vetgehalte in combinatie met een laag suikergehalte maken van deze korrel een ideale geconcentreerde aanvulling van vitamines, mineralen en sporenelementen voor robuuste paarden. De korrel is samen met een grote portie granen bijzonder geschikt voor renpaarden, dravers, polopaarden, ...
Gemengd in een verhouding van 30 % tot 50 % met granen wordt een evenwichtige calcium/fosforverhouding verkregen en een voeding rijk aan vitamines, mineralen en sporenelementen (o.a. vitamine E, koper, calcium, ...).
De toevoeging van prebiotica van het type FOS en probiotica van het type FAP helpen de natuurlijke balans van de darmflora te behouden na zeer zware inspanningen.

Op equifirst punt eu staat nog meer uitleg;-)

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:23

Super spannend! Ik heb volgend weekend mijn debuut in het M1, ben erg benieuwd en hoop dat het goed gaat. De L2 werd me eindelijk lekker vertrouwd, maar de eigenaresse vond dat ik maar eens over moest gaan.

Ik heb mijn merrie wel naar het L2 gereden en de pony ook, maar M1 heb ik nog nooit gestart.

De merrie die ik nu rij heeft bij de eigenaresse wel M2 gelopen, dus die kan het wel. Samen kunnen we het ook, maar nu alleen ik nog! Haha

Maar ik ben vooral benieuwd naar hoe ik beoordeeld zal worden in het M.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 23:57

Komt goed DewiRox!

Ben met mijn Friesje goed op weg, al heeft ze zo dr merrie momenten :=
Ben echt blij dat het zo goed gaat, na een lange dip te hebben gehad..

Ook bezig met het zadelmak maken van een andere Fries, die pakt het superbraaf aan en zal ook geen gekke sprongen maken (althans, niet expres). Vandaag voor de 4e keer op gezeten en geoefend met op en af stijgen. 2x iets nieuws doen en ze blijft er al veel relaxter onder :)

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 09:28

Pronk krijgt 1,5 kg sportbrok per dag. Moet wel haar gewicht goed in de gaten houden want ze wordt snel mager. Dus wanneer ze een week extra hard moet werken pas ik de hoeveelheden ook wat aan omdat ze het anders simpelweg niet trekt.

Mevrouw is op en top hengstig. Ik had gisteren prive les en ze plakte echt enorm aan mn been. 6 september weer een wedstrijd staan.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:23

berdien85 schreef:
@ Fredt: Bedankt voor de motivatie! Ik heb mijn eerste rondje hardlopen er weer op zitten! Zaterdagochtend ga ik weer :D

Wat goed +:)+ !!
Keep up the good work!

Ik heb net de voorlopige startlijst binnen gekregen van de CK in Drachten.
Iemand van hier die daar aanwezig is?
Wij moeten 12 september (voorlopig) om 11.30 uur.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 12:02

Fredt schreef:
berdien85 schreef:
@ Fredt: Bedankt voor de motivatie! Ik heb mijn eerste rondje hardlopen er weer op zitten! Zaterdagochtend ga ik weer :D

Wat goed +:)+ !!
Keep up the good work!

Ik heb net de voorlopige startlijst binnen gekregen van de CK in Drachten.
Iemand van hier die daar aanwezig is?
Wij moeten 12 september (voorlopig) om 11.30 uur.

Wij zijn ook aanwezig op de centrale keuring met ida. Waar heb je de startlijst gevonden? Staat deze online?

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 12:07

Nee deze heb ik via de mail ontvangen. Is voor de Pavo Phryso Bokaal, nog niet voor de gehele CK.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 12:36

Tnx!

Nee ik moet werken helaas.. Anders had ik wel even gegaan!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 16:39

L vie bedankt voor de info ik ga even googlen voor de website klinkt erg interessant

dewirox succes met je debuut

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:45

Mona had vandaag opeens iets raars.. (ze is hengstig) en opeens voordat ze naar buiten gaat, begint ze heel hoog te gillen, netzoals ze doet als ze met een ander paard staat te neuzen. Alleen kan ze bij geen paard komen.
Er was iemand die helemaal gek van Mona werd :') Want ze blijft maar hinniken omdat ze naar buiten wil. Je een merrie... laat goed weten wat ze wil!

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:48

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:56

Dit topic is nieuw voor mij, al ben ik de laatste tijd niet zo heel erg actief meer op Bokt.
Toch, ik ga mijn best doen eind dit jaar te starten met mijn Fries en vind het leuk om jullie verhalen te lezen :D

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 23:01

Goed bezig Poess :D

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 06:56

Welkom poes! Leuk dat je mee komt kletsen Hoe is het met je knappe merrie?