Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 17:13

Audesta, dat is een heerlijke foto zo!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 20:53

@balou, verkrampte spieren, Jenara krijgt heel makkelijk verkrampte rugspieren, door stress, kou, … en met correct trainen komen ze weer losser. Maar je voelt dat in het rijden wel heel erg als ze vast zitten. Zelf zit ik makkelijk let verkrampte spieren in nek en schouders door de stress, paardrijden helpt ook om dat weer losser te maken

En oh dat van die voerbeloning herken ik ook wel heel erg! Ik heb een tijdje, onder invloed van stalgenoten toen, met voerbeloning proberen trainen, maar ik kreeg er ook echt een nerveus paard voor terug dat continu “aan” stond, ze was dan 100 dingen aan het proberen om maar de koek of de wortel te krijgen en lette idd niet meer op op wat je eigenlijk vroeg.

Ik ben daar dan terug van afgestapt met mijn vorige lesgeefster en nu beloon ik enkel na het werk en is Jenara veel aangenamer mee geworden.

@ Audesta, superfijne foto! Jullie zien er top uit!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 18:36

Wat hebben wij een FANTASTISCHE dag gehad. Ik kan niet zeggen hoe trots ik ben op Nero! Eerste keer een cross voor beide, en zulke springruiters zijn we niet. Afgelopen weken dan wel elke week privéles springen gehad ter voorbereiding op vandaag. Maar echt, dat dier sprong werkelijk waar alles! Keek niet naar alle gekke versieringen om de sprongen heen. Het deed hem helemaal niks <3
2 keer er langs, niet geweigerd maar dat kwam helemaal door mij. Ik vond die sprongen eng en stuurde hem er eigenlijk meer langs dan eroverheen.
Samen met degene die met ons mee was, waren wij elke keer degene die de andere op sleeptouw namen. Terwijl dat ervaren crossers waren. Fantastisch!
Afbeelding
Afbeelding

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 20:08

Wat een heerlijk bericht Autumn! Je trots en plezier spat er vanaf, zit hier spontaan met een smile te lezen! ❤️

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 20:34

Hallo :wave:
Ik ben via dit topic door Autumn hierheen gebracht. Ik ben namelijk op zoek naar een eigen paard, en de PRE spreekt me toch heel erg aan. Ik twijfel echter of ik het juiste beeld heb van deze paarden (even daargelaten dat het per individu natuurlijk kan verschillen!).
Ik ben heel benieuwd of jullie me kunnen/willen vertellen of ik wel een PRE moet zoeken of beter verder kan kijken.

Wat ik zoek: een nuchter, betrouwbaar paard om vooral lekker dressuurmatig mee aan de slag te gaan, met af en toe en buitenrit of sprongetje ter afwisseling. Soms een wedstrijdje, workshop of clinic. Ik kan niet elke dag naar stal (2-3x per week zal het gemiddeld zijn), dus een paard dat elke dag gereden moet worden of elke dag zijn ruiter moet zien gaat niet werken. Ik ben in het algemeen daarom ook op zoek naar een wat ouder paard.

Zelf ben ik een rustig, nuchter persoon. Ik ben niet de meeste zekere ooit, maar durf wel te rijden. Ik ben eerder te zacht dan te hard, en kan redelijk met gevoel rijden. Ik ben geen toptalent, gewoon een gemiddelde recreatieruiter, maar wel serieus. In de bak wil ik ook dan ook echt 'aan' en trainen. Ik hoef geen automaat, ik vind het veel leuker om samen aan de slag te gaan en echt samen iets te bereiken. Dat is de voornaamste reden ook dat ik een eigen paard wil. Samen iets opbouwen.
Ik kan paarden met een eigen mening en humor goed waarderen, zolang het geen onnodige drama is (ik ben meer een ruinenmens :Y) ). Een paard mag me best wijzen op iets wat ik fout doe of dat het misschien beter is om niet op te stappen omdat ik een slecht humeur heb, bijvoorbeeld.

Wat ik niet zoek: onbetrouwbare, onvoorspelbare paarden die ineens kunnen ontploffen, in elke hoek van de bak een bakkabouter zien of alleen maar spanning opbouwen en steeds harder gaan rennen. Dat soort 'heet/ril' kan ik niet goed tegen.

Wat denken jullie hiervan? :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 20:47

Jenara schreef:
Wat een heerlijk bericht Autumn! Je trots en plezier spat er vanaf, zit hier spontaan met een smile te lezen! ❤️

Wat lief, dank je Jenara <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 22:51

Century schreef:
Ik ben via dit topic door Autumn hierheen gebracht. Ik ben namelijk op zoek naar een eigen paard, en de PRE spreekt me toch heel erg aan. Ik twijfel echter of ik het juiste beeld heb van deze paarden (even daargelaten dat het per individu natuurlijk kan verschillen!).
Ik ben heel benieuwd of jullie me kunnen/willen vertellen of ik wel een PRE moet zoeken of beter verder kan kijken.

Wat ik zoek: een nuchter, betrouwbaar paard om vooral lekker dressuurmatig mee aan de slag te gaan, met af en toe en buitenrit of sprongetje ter afwisseling. Soms een wedstrijdje, workshop of clinic. Ik kan niet elke dag naar stal (2-3x per week zal het gemiddeld zijn), dus een paard dat elke dag gereden moet worden of elke dag zijn ruiter moet zien gaat niet werken. Ik ben in het algemeen daarom ook op zoek naar een wat ouder paard.

Zelf ben ik een rustig, nuchter persoon. Ik ben niet de meeste zekere ooit, maar durf wel te rijden. Ik ben eerder te zacht dan te hard, en kan redelijk met gevoel rijden. Ik ben geen toptalent, gewoon een gemiddelde recreatieruiter, maar wel serieus. In de bak wil ik ook dan ook echt 'aan' en trainen. Ik hoef geen automaat, ik vind het veel leuker om samen aan de slag te gaan en echt samen iets te bereiken. Dat is de voornaamste reden ook dat ik een eigen paard wil. Samen iets opbouwen.
Ik kan paarden met een eigen mening en humor goed waarderen, zolang het geen onnodige drama is (ik ben meer een ruinenmens :Y) ). Een paard mag me best wijzen op iets wat ik fout doe of dat het misschien beter is om niet op te stappen omdat ik een slecht humeur heb, bijvoorbeeld.

Wat ik niet zoek: onbetrouwbare, onvoorspelbare paarden die ineens kunnen ontploffen, in elke hoek van de bak een bakkabouter zien of alleen maar spanning opbouwen en steeds harder gaan rennen. Dat soort 'heet/ril' kan ik niet goed tegen.

Lijkt me dat je prima in een PRE kan vinden wat je zoekt. Nu zijn er ook wel PRE,s die spanning kunnen opbouwen en ontploffen. Gewoon goed kijken en selecteren op karakter van te voren.

Super trouwens Autumn dat Nero het zo goed heeft gedaan.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 12:04

@ autumn: wat superleuk! Een mooie foto ook op de sprong. Je ziet hem echt meedenken <3

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 12:40

Super gaaf Autumn!!!

@Century nu heb ik een lusitano en geen idee of het verschil mega groot is, maar ik heb nog nooit zo een fijn betrouwbaar paard gehad. Hij kan wel dingen eng vinden, maar neemt mij mee of zoekt steun. Ik kan hem 2 weken stilzetten en zo weer opstappen met lange teugel. Enige is dat hij dan iets meer voorwaarts is, maar niet schrikkerig of mega vlug. Ben zelf een bange ruiter maar op Peet totaal niet! Peet heeft zeker een eigen mening en laat die ook zeer duidelijk weten, maar vooral met zijn gezicht. Hij trekt soms echt “not amused” gezichten xD

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 13:22

Century schreef:

Grotendeels denk ik dat je met een Spanjaard echt wel goed zit! Alleen dat gedeelte dat je soms maar 2-3 keer per week langs je paard kan. Wil je dan niet liever een verzorgpaard?
Ik zou dat persoonlijk met een eigen paard wel (te) weinig vinden. Ik ben toch echt wel gauw 6 keer per week op stal, waarvan ik max. 5 keer per week wat doe.
Dat deel van bakkabouters, tja, die ziet Nero echt wel. Het is alleen niet dat hij dan gaat rennen, maar hij bouwt wel spanning op, maar vloeit het ook wel snel af (als je hem maar aan het werk houdt)
Het zijn wel temperamentvolle dieren, die Spanjaarden. Of dat past met gemiddeld 2-3 keer per week naar stal, ik vraag het me wel af. Ze werken graag voor- en met 'hun' mens. Nero geniet ook echt gewoon van samen iets doen, wandelen in het bos, hersenwerk (ik heb laatst zo'n snuffelmat gekocht, fantastisch vond hij het!). Het zijn soms echt hondjes, ik kan met hem echt zonder een halster of touw wandelen, hij blijft wel bij me. Maar ja, ik investeer daar wel in (qua tijd). Ik ga soms ook wel twee keer per dag. Gewoon ff kroelen, snoepje oid geven. Hij geniet daar wel echt van :j
Ook als ik hem meeneem op vakantie, hij groeit echt onder de extra aandacht <3

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 14:22

Dank je voor je reactie Autumn!

Ik wil echt een eigen paard. Ik heb bijrijdpaarden gehad, maar ik ben echt toe aan mijn eigen paard. :j
Ik ben me ook bewust van dat 2-3x per week als (te) weinig word ervaren bij veel paardenmensen. Ik kies hier bewust voor en heb hier mijn redenen voor. Het is dus ook belangrijk dat het paard dat ik koop dit prima vindt en zich goed kan vermaken met z'n vriendjes op de wei. Als blijkt dat het niet werkt met een PRE om de redenen die je noemt, dan moet ik verder kijken.
Ik weet natuurlijk niet hoe het gaat lopen, dus misschien wordt die 2-3x wel anders. Dat moet de tijd uitwijzen.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 16:07

Century schreef:
Dank je voor je reactie Autumn!

Ik wil echt een eigen paard. Ik heb bijrijdpaarden gehad, maar ik ben echt toe aan mijn eigen paard. :j
Ik ben me ook bewust van dat 2-3x per week als (te) weinig word ervaren bij veel paardenmensen. Ik kies hier bewust voor en heb hier mijn redenen voor. Het is dus ook belangrijk dat het paard dat ik koop dit prima vindt en zich goed kan vermaken met z'n vriendjes op de wei. Als blijkt dat het niet werkt met een PRE om de redenen die je noemt, dan moet ik verder kijken.
Ik weet natuurlijk niet hoe het gaat lopen, dus misschien wordt die 2-3x wel anders. Dat moet de tijd uitwijzen.

Ik heb lang ook maar 2-3x per week kunnen gaan en mijn PRE merrie deed dat prima! Zij is wel 24/7 buiten in kudde gehuisvest, maar nooit problemen gehad met minder te kunnen gaan!
Juist bouw je iets minder snel spieren enz. op.
Ik heb dan op een gegeven moment zelf een bijrijder gezocht voor 1-2x per week en zo kwam ze uiteindelijk op 4-5x per week werken,
Net om iets meer die conditie en spierkracht te kunnen opbouwen.

Voor mij was het door werk en soms een onregelmatig leven niet haalbaar om vaker te gaan, maar ik wou ook echt mijn eigen paard. Met Jenara heb ik net de indruk dat dit prima gaat!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 16:29

Autumnn: Wat onwijs gaaf, en die foto is al een beste hindernis joh! Voor herhaling vatbaar dus?
Hugo vind het crossen ook helemaal geweldig, ik wat minder :-p...

Century: Welkom! Ik denk dat je dan met een PRE wel goed zit. Al kan het karakter enorm verschillen. Hugo is braaf en betrouwbaar maar kan wel echt "aan" staan. Zowel in de bak als in het bos. 80% van de tijd is er niets aan de hand maar soms wordt hij iets te enthousiast. Het is dan heel lastig hem weer rustig te krijgen. Dat kan soms heel irritant zijn. Hem geregeld laten lopen en in zijn hoofd bezig houden helpt het beste. Maar ken ook genoeg Spanjaarden die sloom zijn dus het is echt per paard verschillend.

Hiervoor een Fjord gehad die echt ontplofte uit het niets. En ik zeg niet voor niets: voor mij niets anders meer dan een PRE ;-) misschien ooit nog een Lusitano maar ik blijf voor altijd in deze hoek haha

Dit weekend weer een Working Equitation wedstrijd gehad. We hebben weer genoten. Een prachtige locatie en een 2e plaats in de dressuur en stijltrail. Uiteindelijk een mooie 3e plaats en een heel tevreden gevoel.

Afbeelding
Op onze Instagram staan nog wat leuke hoogtepunten: https://www.instagram.com/pre_hungaro/

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 17:00

@keeyzie: dit smaakt zeker wel naar meer! Echt genoten.

Jouw foto is ook echt prachtig zeg, wauw! Jouw gezicht spreekt boekdelen <3

Het ligt er ook zeker aan wat voor type PRE je hebt hoor! Mijne staat ook 24/7 buiten maar ik merk dat hij ondanks dat wel graag aan het werk wil, maar we hebben ook op stal een PRE staan die heeft die drang minder om te willen werken, die is wat minder fanatiek dan Nero.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 17:02

Ja hier verschillen ze ook alle3.

2 werken liefst zoveel mogelijk maar kan ik prima 1 a 2 dagen laten staan. nr 3 zou ik prima 3 maanden met vakantie kunnen doen en daarna vrolijk opstappen en wegrijden haha. Die knuffelt vooral graag :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 14:43

Super leuk Keeyzie, het plezier straalt er vanaf!

Volgens mij willen die Iberische paarden vooral ook graag aandacht en wat doen. Maar paarden leven in het hier en nu, 3x p/w een beetje verdeeld om de dag dan kom je al een heel eind.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 16:10

Ja als ik Peet nog maar 3 keer per week wat aandacht geef, gaat meneer echt flink beledigd zijn en moet ik niet denken wat met hem te mogen (!!) doen. Meneer is al beledigd als ik ziek ben geweest en een dagje niet naar stal ben gekomen…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 16:14

Hahaha, hier vind mevrouw dat zij perse altijd als eerste moet anders is ze beledigd. Biedt zich ook altijd aan al kom je vijf keer op een dag. :D

Maar als ik nog maar 3x zou komen dan went ze er wel aan denk ik.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:32

Het verschilt heel erg per persoon en per paard hoe vaak 'voldoende' is.
Ik heb stalgenoten gehad die maar 1x per week of nog minder kwamen. Waarom heb je dan een paard lijkt mij? Het kost toch minimaal een euro of 500 euro per maand en dan doe je nog niks geks. Maar dat is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken.

Ik heb Indy op 30km enkele reis van huis gehad en toen ging ik maar 4x per week, maar daar werd ik zelf chagrijnig van want ik wilde wel vaker maar dat ging gewoon niet.

Nu staan ze aan huis en knuffel ik ze minimaal 3x per dag plat :')

Keeyzie, wat goed!! Het plezier straalt er vanaf! <3

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:46

Het zal sowieso goed verdeeld zijn door de week.
Maar ik snap de gedachte, waarom dan een eigen paard? Toch zal iedereen daar zo z'n redenen voor hebben. Ik zal vooral het paard moeten vinden dat dit ook met mij prima vindt. Of dat nu een PRE is of niet.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:01

Mijn senior is een jaar vrij geweest wegens de diagnose ppid en echt hoge waardes maar die hebben we recent weer opgepakt en loopt 2 a 3 keer in de week in matige intensiteit. Had nooit verwacht dat dat met haar zou kunnen maar het was opstappen en wegrijden.

Voor de gemiddelde ruiter misschien wat heet maar dat is ze altijd al geweest en i love it hahahaha.

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:01

Zou ik mogen inbreken met de vraag welk zadel jullie op je Spanjaard hebben liggen?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 17:42

Macrider, kent & masters en wintec Isabell werth.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 01:05

@Annika - heel toevallig kwam ik jou en je knappe Guapo daarnet tegen op TikTok :')

@Autumn - Ahhh wat gaaf dat crossen!

@Keeyzie - Ik blijf het zo gaaf vinden die foto's van je, helaas kon ik afgelopen zondag niet komen kijken in BoZ maar gok dat er nog genoeg kansen komen in de buurt.

Wat betreft langsgaan bij de paarden, ik ga rond de 4/5 keer per week naar mijn verzorgpaard toe. Rijden doe ik voorlopig sowieso niet en de eigenaresse neemt hem sporadisch mee op buitenrit, het is in principe opstappen en wegwezen. Moet ook wel zeggen dat ik nu wat meer tijd heb, merk dat hij enorm geniet van de aandacht (het is dan ook een echte kriebelkont).
Hij is ook enorm enthousiast om aan de slag te gaan. Hij kan wat heet zijn maar vloeit zijn spanning heel goed af, qua karakter echt een spiegel en goudeerlijk.

@Lomax123 - Wij hebben er als het goed is een KN zadel op liggen.

Nog iets minder dan een maandje en dan verhuizen we van stal! Ben zo benieuwd.
Afbeelding

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 19:53

Ohh ben benieuwd hoe de nieuwe stal gaat bevallen. Hier twee keer per dag naar de paarden. Voor het werk en in de avond.