Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:36

Ah oke, jammer want die donkere andalusier van mij is echt een aparte beweger..maar ja, geen papier.

Ik vind friezen hele makkelijke paarden over het algemeen..ook lekker standvastig en goed geschikt voor oudere ruiters.
Maar inderdaad totaal niet te vergelijken met de sensibele en snelle andalusiers..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:52

Ik word nog steeds elke dag meer verliefd op allebei mijn Spaanse <3

Ik heb wel een vraagje voor de wat meer stamboek kenners hier:
Momenteel bezit ik twee merrie's waarvan er 1 APTA is gekeurd. Mocht ik de andere willen laten keuren, moet dat dan in Nederland gebeuren of mag ik ook naar België? Voor zover ik begrijp is de keuring hier in Friesland en dat vind ik echt veel te ver, dan is het bij de zuiderburen beter te doen. Zeker nu ik mogelijk naar zuid-Limburg vertrek.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:06

De APTA-keuring geldt naar mijn weten overal ter wereld.
Ze worden voor het leven gekeurd, dus ik denk niet dat het uitmaakt in welk land dat gebeurt. De enige vereiste is dat je een fokkerscode hebt en dat het paard dat je laat keuren op jouw naam staat in het stamboek. Verder is het ook altijd handig om vooraf misschien als eens te kijken of je paard aan de vereisten voldoet (bijvoorbeeld stokmaat), al is het geen automatische afkeuring meer dacht ik als ze er niet aan voldoen (bv. te groot of te klein, zolang er geen combinatie is van verschillende punten waarop ze kunnen afgekeurd worden).

In België zijn er op twee verschillende plaatsen keuringen (1 in Vlaanderen en 1 in Wallonië, het ene op zaterdag, andere op zondag). Ik veronderstel dat er in Nederland ook verschillende plaatsen zijn? Ik zou eens kijken op de website van het ANCCE-Nederland (naar hoe het vorig jaar was) en anders eens mailen naar hen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:14

Dankje voor de info Crines, stokmaat zal ze wel gaan halen maar dit jaar verwacht ik niet dat ze al uit haar "lelijk eendje" fase is.

Gaat wel wat kosten:
Fokkersnummer: €215
Overschrijven x2: €150
APTO keuring: €150
= €415

En god vergeve me als ik nog een of misschien beide merrie's gedekt zou willen hebben ook :')
Misschien toch even de loterij winnen volgende maand :Y)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:56

_R_G_ schreef:
Azmay schreef:
Ik word nog steeds elke dag meer verliefd op allebei mijn Spaanse <3

Ik heb wel een vraagje voor de wat meer stamboek kenners hier:
Momenteel bezit ik twee merrie's waarvan er 1 APTA is gekeurd. Mocht ik de andere willen laten keuren, moet dat dan in Nederland gebeuren of mag ik ook naar België? Voor zover ik begrijp is de keuring hier in Friesland en dat vind ik echt veel te ver, dan is het bij de zuiderburen beter te doen. Zeker nu ik mogelijk naar zuid-Limburg vertrek.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of het uitmaakt waar u uw paard keurt maar ik geloof dat het niet uit maakt. Kan het morgen even na vragen als u wilt?

De keuringslocatie's zijn nog niet bekent, dit hangt af van waar de paarden allemaal vandaan moeten komen. Er zijn altijd meerdere locaties waar de APTO keuring gehouden word.
Afgelopen jaar was hij ook in Berlicum, noord-brabant. mocht de locatie niet verkocht zijn en het passen bij de aanmeldingen is het dit waar waarschijnlijk weer hier. En anders misschien in Heeze.
Maar er worden altijd 3 of meer locaties gezocht :)

Zo enorm jammer dat Diva pas in juni 3 word, Heeze is nu nog aan te lopen maar als de verhuizing door gaat is het bij welke locatie van ook een/anderhalf uur trailer -O-

Maar Brabant is op zich al een grote verbetering met Friesland natuurlijk :j

Stel ik zou haar dit jaar laten dekken (wat ik niet doe maar alla) en haar pas over 2 jaar APTA laten keuren. Kan het veulen dan alsnog vol papier krijgen of blijft dat dan een Cruzado?

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:59

Haha Azmay, het kost inderdaad wel wat. Dat vond ik toen ook wel.
Maar de fokkerscode heb je wel voor het leven en de keuring geeft wel een meerwaarde aan je merrie.

En dekken, tsja laat ons het erop houden dat ik blij ben dat ik mijn eigen dekhengst heb :o

Jammer dat ze pas later 3 wordt, dat is inderdaad wel een voorwaarde die ze strikt naleven.

Hier was het een dikke 2u met de trailer naar Oud-Heverlee van bij ons. Je moet er wat voor over hebben :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:08

_R_G_ schreef:
Volgens mij krijgt het veulen dan met terugwerkende kracht gewoon papier, mocht je paarf over 2 jaar atpo goedgekeurd worden. Zal het morgen nog even navragen voor de zekerheid

Dat zou wel fijn zijn :j

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:12

Even melden. Ik heb sinds kort ook een pre. 4 jarige ruin van fokker van hove uit België. Ik ga straks terug lezen. Zijn voor nu even teveel pagina's. Zal hem straks ook netjes voorstellen

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:14

Ik vind het dekgeld nog wel meevallen, maar ik heb ook nog niet veel gezien. Op marktplaats staan ze ter dekking rond de 750 tot 900 euro zag ik.

Of dat met terugwerkende kracht gaat weet ik niet, in principe zou je denken van wel toch?
Mail het stamboek eens zou ik zeggen :) en laat het hier weten :D

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:36

Ik dacht ook dat het veulen dan met terugwerkende kracht papieren krijgt, maar ik weet niet hoe dat dan in z'n werk gaat, want er is dan geen officiële dekbon van het ANCCE veronderstel ik.
Moet er dan een DNA-test gebeuren?
Want ik dacht dat een veulen enkel papieren kan krijgen als hij nog aan de voet van de moeder loopt.

Ik weet eerlijk gezegd ook maar enkele hengsten staan waar ik mee zou dekken. Als je wil, kan ik je wel enkele adresjes geven Azmay :Y) En misschien laat ik mijn hengst later dit seizoen toch ook al dekken (want hij gaat sowieso mijn merrie dekken). Maar daar ben ik echt nog niet helemaal aan uit en dan moet hij ook wel 100% gezond verklaard worden van de lyme.

Het gaat de laatste tijd trouwens weer beter en beter met hem. De laatste les bokte hij maar 3x meer *\o/* Ik hoop dat het dus echt niet meer was dan zwaar pubergedrag. Dan groeit hij er wel uit ... hoop ik :+

Lynn_Nikita: proficiat met je aankoop en welkom hier. Yeguada Vanhove is een bekende fokker hier in België idd :j Ik ken wel wat paarden van hen van op de keuringen te zien. Van wie stamt je ruin af?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:39

Ik zou denk ik willen proberen een valk kleurig veulen te krijgen, toch een beetje mijn droompaard.
Dan wel een beetje met de bouw van Kim/Imperiosa/Deseado.
Zal wel moeten kijken naar een hengst met een goede rug, hoewel ik van Diva nog niet veel kan zeggen natuurlijk.
Schimmels en zwart wil ik niet, heb ik gewoon niets mee (bij geen enkele diersoort trouwens :') )
Op de premiekeuring in Heeze maar weinig paarden gezien die ik echt gaaf vond.

Fijn dat het goed gaat met Kinquillero, hopen dat hij echt beter word.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:45

_R_G_ schreef:
Azmay, heb je een dna profiel van je paard? Dan kun je heel makkelijk zien welke kleuren je paard fokt en welke hengst je daar voor kunt gebruiken

Geen DNA profiel maar gezien de afstamming van beide is het heel aannemelijk dat ze bruin zijn met dubbel agouti zonder vos.

Het gaat om dit paard (en haar moeder)
*Afstamming*

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:57

_R_G_ schreef:
Er zit wel veel bruin in inderdaad.
Maar misschien zou het net zo goed wit kunnen worden? Geen idee wat er overheerst.

Paardje waar ik nu mee bezig ben heeft een witte paps en mams, alleen bij vaders kant bruin (bij moeder pas in de laatste rij, en ook maar 1)
En ze is bruin met 4 witte voeten haha, zij kan dan weer bruin, valk en schimmel fokken.
Heel apart om te zien

Dus misschien is bruin dan sowieso wel overheersend?
Zo'n dna profiel kost dan weer 'even' 85 euro dus dat doe je ook niet voor de lol

Schimmel toont altijd dus dat hebben ze zeker niet. Maar kan je wel fokken als je er een schimmel hengst op zet.
Ik zou bijvoorbeeld geen vos kunnen fokken met ze, maar wel valk als je er een hengst met verdunning op zet.
Zeer waarschijnlijk kan ik ook geen zwart fokken trouwens.
Genetica bij PRE's is gelukkig niet zo moeilijk xD

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:07

Zoooo ik zal ook weer eens even de tijd nemen om een update te geven! Om jullie geheugen te verfrissen: sinds 26/05/2015 ben ik trotse eigenaar van Indio Jack, een 4 jarige PRE ruin (bruinschimmel)! <3 *\o/*

Helemaal in de wolken natuurlijk, maar al snel werd dat verstoord. Na vier weken bleek hij ziek, en met hem nog 6 anderen: droes. Gelukkig was het bij hem nog in een vroeg stadium en hebben ze het goed kunnen behandelen met antibiotica. Ik weet (inmiddels) dat deze behandeling normaal niet voor de hand ligt, maar omdat ik op een manege sta is hiervoor gekozen. Gelukkig knapte hij snel op, maar al met al is hij zo'n 3 weken "ziek" geweest. Daarna ging ik twee weken op vakantie, dus hij heeft toen lekker rust gehad, wat longeerwerk gedaan en op de wei gestaan.

http://myalbum.com/photo/CRnXT4bEld6F/1k0.jpg

Na de vakantie hebben we alles weer rustig aan opgepakt en hij bleef erg braaf gelukkig! Wel moest alles onder het zadel weer/nog bevestigd worden en gingen we een beetje ongecontroleerd de bak door :')

Verder veel afwisseling voor hem geprobeerd te bieden, lekkere buitenritjes, maar ook aan de hand de springwei in! Hij vond er aan de hand niet zo veel aan haha :') Enige wat hij kon denken was: "GRAS!" -O- En dat terwijl hij springen onder het zadel fantastisch vindt...

http://myalbum.com/photo/yysqHrZh602h/1k0.jpg

Verder ook vaak lekker naar buiten in de paddock, alleen of met "z'n grote broer" zoals we het paard van mijn vriendin noemen :D

http://myalbum.com/photo/JS3OLHyQy60o/1k0.jpg
http://myalbum.com/photo/L2tsemmrPiEp/1k0.jpg

Gelukkig vind hij dat ook helemaaaaal niet vervelend! :') :D
http://myalbum.com/photo/d11audMqWqP8/1k0.jpg

Is het geen knappie?? <3 Op die witte haren na... hij wordt best snel steeds witter! ;(
http://myalbum.com/photo/gLJr0npOlIWg/1k0.jpg

En een Spaans paard zonder Spaans hoofdstel kan natuurlijk niet!
http://myalbum.com/photo/tLOOcoDWe1bx/1k0.jpg

Voor kerst heb ik een barebackpad gehad dus die heb ik natuurlijk meteen uitgeprobeerd! Voor de kritische bokkers: ik rijd weinig met de barebackpad, max. 1 keer per 2 weken! En alles wat ik nieuw met hem doe overleg ik eerst met mijn instructrice die verstand heeft van jonge paarden!
http://myalbum.com/photo/ra50qC2M7gPI/1k0.jpg

Met de nieuwjaarsreceptie op de manege hebben we voor de leuk een mini springparcourtje meegesprongen, wat hij (en ik :o ) super leuk vonden! We gaan waarschijnlijk binnenkort ook starten met de springles die hier gegeven wordt! Uiteraard wordt dit ook allemaal aangepast aan wat hij kan/mag op z'n jonge leeftijd, maar we vinden het beide zo leuk dat we het gewoon gaan proberen! *\o/*

Verder doen we mee aan het clubkampioenschap hier op stal, bestaande uit: dressuur, behendigheid, springen en cross (in de springwei). De dressuurwedstrijd hebben we vorige maand gehad en hoewel het onderling was hadden we wel een officiële jury van buitenaf die gejureerd heeft alsof het een KNHS wedstrijd was. En we hadden.... 184 punten!! *\o/* Zo trots op mijn super knappe kanjer!
http://myalbum.com/photo/IAtdz9rwXyiu/720.jpg (ik zit net een beetje scheef, I'm sorry!)
http://myalbum.com/photo/MOT2bisaa3uh/1k0.jpg

Voor nu was dit de update! Voor de liefhebbers volgt hier nog een linkje naar foto van z'n knappe papa (Exceso JB) <3 http://www.yeguadajimenezburgos.com/ejemplares/sementales/item/12-exceso-jb

Doelen voor dit jaar:
- Buitenrijden buiten onze eigen omgeving. Buitenrijden en crossen vindt hij fantastisch, dus ik zou graag een keer naar het strand of bos willen! *\o/*
- Impulsrubriek dressuur starten in April bij ons op stal. Ik heb niet perse wedstrijd ambities, maar we gaan zo goed de laatste tijd dat ik het wel leuk zou vinden om commentaar te krijgen van mensen die daar voor zijn.
- Lekker genieten van mijn knappe pony! <3 (Of paard, want hij groeit volgens mij best wel de laatste tijd en ik heb hem met 1.54m gekocht!)

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:24

_R_G_ schreef:
Crines, ben eigenlijk ook wel heel nieuwsgierig naar een foto van de hengst, in je profiel kan ik de foto's helaas niet zien hihi

Oh, dat is raar RG. Misschien heb ik daar iets mis gedaan met de linken ofzo, alhoewel ik ze zelf wel kan zien.

Heb je misschien facebook? Anders kan je altijd kijken op mijn pagina Yeguada Crines Danzantes.

Mijn beide paarden hebben hun eigen album:
Kinquillero AG is mijn hengst.
Imperiosa is mijn (fok)merrie. :)

Azmay: Deseado vind ik mooi van kleur en hij is inderdaad mooi barok, maar toch heb ik er geen waw bij. Ik vind hem niet geweldig genoeg bewegen en ook zijn bouw vind ik niet wauw.

Caranto*nas Rio*ja vind ik een prachtig paard: goed barok maar toch heel sportief en hele mooie bewegingen. Ik zag dat hij te koop staat, maar misschien dekt hij ook nog wel tot hij verkocht is.

Maarja, ligt er ook maar net aan wat je wil fokken hé.

Imperiosa is echt heel barok, daar wil ik dan liever geen heel barokke hengst op omdat ik zelf graag een meer sportiever type rij voor de dressuur.

mijn hengst is dan weer heel modern met een hoog voorbeen en ruime bewegingen. Barok kun je hem niet echt noemen, al zal hij wel nog uitzwaren. Met zijn 1m70 moet hij toch ook wel wat meer maat geven denk ik zo. Ik ben dus echt overtuigd van de combi Imperiosa - Kinquillero :D Ik kan niet wachten tot veulenseizoen 2017 :o Maar uum eerst nog wachten op het veulen van dit jaar: nog 66 daagjes *\o/* De vader van dit veulen (Deseo V) is trouwens ook modern gebouwd :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:26

Ik kan Deseado ook niet op Kim zetten denk ik, dan krijg je echt zo'n propje.
De vader van Diva is veel sportiever dus met haar heb ik meer kans dat dat een match word.

Ik houd wel van dat enorme barokke, maar het moet wel functioneel blijven natuurlijk :P

Oja de foto's in de profiel doen het inderdaad niet meer, eerst wel geloof ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:47

Leuk om jullie te volgen qua fokkerij..ik leer graag over de PRE fokkerij.
Ik hou zelf echt enorm van heel barok, maar het moet inderdaad wel functioneel blijven.

Jo: wat een leukerd, denk dat ie nog wel een stukje gaat groeien/ uitzwaren ja..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:34

_R_G_ schreef:
Even snel antwoord op de vraag of papier kan met terugwerkende kracht.
Dat kan door de nieuwe regels niet meer vanaf januari dit jaar.
Althans niet zonder een boete van minimaal 300 euro.

Dus al met al is apto laten keuren gewoon makkelijker en goedkoper :)
Uitgebreide uitleg kan nog via pb zal niet het hele topic vol spammen.

Heel erg bedankt voor het navragen.
Dan is het inderdaad handiger om eerst te laten keuren, ach, komt allemaal ooit wel :+

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:32

Spam gerust het hele topic vol RG, ik vind het wel interessant! :j

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 21:11

Ik zou nog reageren over afstamming van mijn paardje. Vader is gavilan XXIV vader moeder aliado IV. Mijn laptop is stuk dus even zorgen dat bv morgen via de pc een foto van zijn volledige afstamming kan plaatsen.
Ik ben verder geen verstand van Spaanse afstamming.

Editie. Gelukt! !

Afbeelding

Ook is mij onduidelijk wat ik met het paspoort moet doen. Omdat hij belgische papieren had kreeg ik een mutatie formulier erbij. Daar is hij al op export gezet
Op de eerste pagina staat de naam van oud eigenaar en eronder ruimte die de nieuwe eigenaar in moet vullen. Moet ik die pagina losscheuren of complete paspoort opsturen? Wat zijn dat de kosten van. Organisatie van mutatieformulier kon mij niet verder helpen
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 18-02-16 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 21:49

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is hij. Helaas apart geschoren maar dat groeit wel weer bij

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 15:27

Lyn_Nikita: de carta de titularidad (kaartje die normaal vooraan in de flap van je boekje zit) moet je opsturen. Pas op want dat moet ondertekend zijn door de vorige eigenaar (= de eigenaar die als eigenaar geregistreerd staat in het stamboek).

Het boekje zelf moet normaal niet opgestuurd worden.

Overschrijven kost normaal 65 EUR (http://www.pre-stamboek.nl/faq/tarieven-/ )
Meer info kan je ook hier vinden: http://www.pre-stamboek.nl/-pre-aanvrag ... de-vragen/

En ik herken het scheerpatroon van je paard. Ik denk dat ik weet waar hij vandaan komt :) Die man traint paarden voor shows is het niet?

Dan kan die van jou vast ook al wel wat trucjes?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 15:37

Agh wat zonde dat scheerpatroon. Zo zinloos... Gelukkig groeit het weer aan ;)
Wel een leuk paardje zo vanaf de foto's te zien :j
Als je meer wilt weten over de afstamming kun je eens zoeken op de site van het stamboek in spanje.
http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... olPRE.aspx

Crines, het paspoort moet ook meegestuurd worden. Het staat ook op de pagina van de link die je in je post vermeld :)

Ik heb zojuist ook weer wat zitten zoeken in de afstamming. Helaas kan ik echt niks vinden van de vader of moeder, maar ik heb wel foto's gevonden van een volle zus. Ik heb zojuist de eigenaar een email gestuurd en gevraagd of hij wellicht foto's heeft van de vader of moeder. Niet geschoten is altijd mis ;)

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:10

Oeps sorry, ik heb mijn eigen link niet meer gelezen :o En ik ben het blijkbaar alweer vergeten hoe het net zat met mijn paarden :)

Het valt soms tegen om de fokkers in Spanje te proberen bereiken. Van mijn hengst zijn fokker (Alfonso Gu*zman Garcia) kan ik geen contactgegevens vinden, ook op facebook is er geen spoor te bekennen.
Jammer, want hij zou nog een volle broer van mijn hengst hebben staan.

En mijn merrie komt bij Yeguada de Ymas vandaan. Hele grote stoeterij met enorm veel paarden op hoog niveau in de dressuursport. Maar die antwoorden niet op m'n mails :o

Gelukkig heb ik wel contact kunnen leggen met de eigenaar die haar van haar 3 tot haar 15 jaar heeft gehad en waar ze ook 8 veulens heeft gekregen.

En ik ben ook in contact kunnen komen met de ruiter (en nu ook eigenaar dacht ik) van de papa van het veulen in haar buik :D Zo weet ik nu dat hij enkele maanden terug, met zijn 21 jaar nog 5 de is geworden op het Europees Kampioenschap voor barokke paarden :D

Ik vind het altijd heel fijn om iets van het verleden van mijn paarden te kennen. Dus inderdaad je kan maar proberen en met google translate kom je ook al een heel eind als het echt een spaanse fokker is :Y)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:34

Ik kan dus ook geen contactgegevens vinden van de fokker en eigenaar van zowel de moeder als een andere volle zus.

Leuk dat jij wel de vorige eigenaar hebt kunnen vinden van je merrie! Staat de vader van het veulen (in wording) in Nederland?

Ik heb niet alleen gegoogled, maar ook op twitter en youtube termen ingevoerd. Zo kwam ik toch weer wat filmpjes en foto's tegen. Ik weet nu dus wel waar ze (vermoedelijk) geboren is, maar ik heb geen idee wie dan haar mama en papa zijn en hoe ze er uit zien.
Ze heeft sowieso nog 162 halfbroers en zusjes en ik dacht 8 volle broers en zussen. Je zou er toch wel iets van moeten kunnen vinden zou je denken!
Ik google nog even verder :P