Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maaaikea schreef:AmoorM schreef:Voeren jullie naast basisbrok nog andere brok?
Mijn paard krijgt 2 kilo basis brok en sportfit muesli (zoals bericht eerder gezegd)
Maar 2 kilo is best veel en dan is het alleen nog maar basis. Dus niet echt gevarieerd.. Wat zouden jullie doen? Ik wil wat meer rijden, dressuurmatig. Dus ze gaat ook wat meer bewegen.
Ik zou overwegen om af te stappen van de basisbrok en een condition/sportbrok te proberen. Daar zit meestal wat meer in dan de basisbrok en meestal hoef je dan ook minder te voeren. Ik weet niet of jouw fries wat schraal is of niet, maar twee kilo brok vind ik aardig wat voor een Fries. Het is bekend dat zij wat soberder eten kunnen hebben dan bijv een KWPN-er. Maar enkel paard reageert anders op voer dus je zou het echt moeten zoeken wat bij je paard past.
Ik voer zelf enkel een granenmix plus muesli en ben er tot nu toe wel tevreden over. Toen ik begon met hem te rijden stond hij op 1/2 kilo basisbrok en muesli, dat is verhoogd naar 1 kilo basisbrok en ben langzamerhand overgestapt op conditionbrok waar hij het beter op ging doen. Hij stond toen op 1 kilo brok plus muesli (en na het werk kreeg hij nog een kwartje). Nu sinds 6 weken helemaal over op granen (ongeveer 3/4 tot 1 kilo per dag). Hij moest even wennen met eten, dus daarom heb ik er nog muesli bij gedaan. Ben er erg tevreden over!
Maaaikea schreef:Ik voer zelf enkel een granenmix plus muesli en ben er tot nu toe wel tevreden over. Toen ik begon met hem te rijden stond hij op 1/2 kilo basisbrok en muesli, dat is verhoogd naar 1 kilo basisbrok en ben langzamerhand overgestapt op conditionbrok waar hij het beter op ging doen. Hij stond toen op 1 kilo brok plus muesli (en na het werk kreeg hij nog een kwartje). Nu sinds 6 weken helemaal over op granen (ongeveer 3/4 tot 1 kilo per dag). Hij moest even wennen met eten, dus daarom heb ik er nog muesli bij gedaan. Ben er erg tevreden over!
Caro_MarjaH schreef:Voer je dan alleen granenmix of een andere soort granen. Misschien is dat voor die van mij ook nog wel een optie en de brok achterwege laten en alleen nog granen voeren. Ik voer nu de 6granenmix van Subli en die kan prima zonder brok gevoerd worden. Ik heb alleen wel nog de nodige zakken prestatiebrok liggen die ik dan kwijt moet.........
Iemand belangstelling?
Fredt schreef:Ik heb de brok ook helemaal achterwege gelaten. Hij werd er snel dik van en het juiste energielevel kon ik met brok (draversbrok van Havens) niet bereiken. Nu op 2 kg muesli en 2 kg haver en hij zit beter in zijn vel en heeft meer energie.
Hij eet nu wel wat trager.. de brokken verslikte hij zich bijna in zo lekker vond hij die..
L_Vie schreef:iemand bekend met pavo, nature's best? Zo ja, hoe reageerde jou fries hierop? Had je ook nog aanvullend voer?
FriesWytske schreef:L_Vie schreef:iemand bekend met pavo, nature's best? Zo ja, hoe reageerde jou fries hierop? Had je ook nog aanvullend voer?
Ik heb het vorig jaar naast de brok gevoerd, omdat ze plots een veulen aan de voet had lopen. En ik niet nog meer brok wilde gaan voeren. Eerst merriebrok geprobeerd, maar daar reageerde ze niet goed op. Kreeg allemaal bultjes op de hals. Toen dit gaan bijvoeren. En zo kon ik haar mooi op gewicht houden, ondanks haar veulen.