Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 09:57

Ik voerde eerst ook alleen maar basisbrok, maar toen ik meer ging vragen van haar ben ik overgestapt op sportbrok. Inmiddels voer ik prestatiebrok en een granenmix erbij voor wat extra energie (lees: heetheid).
Ze krijgt nooit meer als 1 kilo brok per dag anders groeit ze binnen no time dicht.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:53

Maaaikea schreef:
AmoorM schreef:
Voeren jullie naast basisbrok nog andere brok?

Mijn paard krijgt 2 kilo basis brok en sportfit muesli (zoals bericht eerder gezegd)
Maar 2 kilo is best veel en dan is het alleen nog maar basis. Dus niet echt gevarieerd.. Wat zouden jullie doen? Ik wil wat meer rijden, dressuurmatig. Dus ze gaat ook wat meer bewegen.

Ik zou overwegen om af te stappen van de basisbrok en een condition/sportbrok te proberen. Daar zit meestal wat meer in dan de basisbrok en meestal hoef je dan ook minder te voeren. Ik weet niet of jouw fries wat schraal is of niet, maar twee kilo brok vind ik aardig wat voor een Fries. Het is bekend dat zij wat soberder eten kunnen hebben dan bijv een KWPN-er. Maar enkel paard reageert anders op voer dus je zou het echt moeten zoeken wat bij je paard past.

Ik voer zelf enkel een granenmix plus muesli en ben er tot nu toe wel tevreden over. Toen ik begon met hem te rijden stond hij op 1/2 kilo basisbrok en muesli, dat is verhoogd naar 1 kilo basisbrok en ben langzamerhand overgestapt op conditionbrok waar hij het beter op ging doen. Hij stond toen op 1 kilo brok plus muesli (en na het werk kreeg hij nog een kwartje). Nu sinds 6 weken helemaal over op granen (ongeveer 3/4 tot 1 kilo per dag). Hij moest even wennen met eten, dus daarom heb ik er nog muesli bij gedaan. Ben er erg tevreden over!

Heb hier de verschillen van welke hoeveelheid ze nodig hebben op stal staan. Ligt echt aan het paard wat hij of zij nodig heeft. Of dit nu een fries is of bv een haflinger. Ik weet dat die van mij echt wel 2 kilo nodig heeft. En mijn eigen merrie kon het werk daarentegen doen met een handje vol brok. Dus gewoon naar je paard kijken wat hij of zij nodig heeft.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:00

Maaaikea schreef:
Ik voer zelf enkel een granenmix plus muesli en ben er tot nu toe wel tevreden over. Toen ik begon met hem te rijden stond hij op 1/2 kilo basisbrok en muesli, dat is verhoogd naar 1 kilo basisbrok en ben langzamerhand overgestapt op conditionbrok waar hij het beter op ging doen. Hij stond toen op 1 kilo brok plus muesli (en na het werk kreeg hij nog een kwartje). Nu sinds 6 weken helemaal over op granen (ongeveer 3/4 tot 1 kilo per dag). Hij moest even wennen met eten, dus daarom heb ik er nog muesli bij gedaan. Ben er erg tevreden over!

Voer je dan alleen granenmix of een andere soort granen. Misschien is dat voor die van mij ook nog wel een optie en de brok achterwege laten en alleen nog granen voeren. Ik voer nu de 6granenmix van Subli en die kan prima zonder brok gevoerd worden. Ik heb alleen wel nog de nodige zakken prestatiebrok liggen die ik dan kwijt moet.........
Iemand belangstelling?

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:05

Ik heb de brok ook helemaal achterwege gelaten. Hij werd er snel dik van en het juiste energielevel kon ik met brok (draversbrok van Havens) niet bereiken. Nu op 2 kg muesli en 2 kg haver en hij zit beter in zijn vel en heeft meer energie :) .
Hij eet nu wel wat trager.. de brokken verslikte hij zich bijna in zo lekker vond hij die :Y) ..

Lau

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:21

Die van mij krijgt
1,5 kilo havens dravers brok 0,5 thimothee muesli en een handje gebroken mais

(Die van mij wordt echt niet snel dik, hij wordt keurig ontwormt maar dik is hij niet te krijgen....)

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:30

Is de SpeediBeet van Pavo geen optie voor hem? Zijn bietenpulp vlokken met weinig suikers. Ideaal voor de wat sobere rassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:36

Mijn paard krijgt van de manege brok, dus ik kan alleen de hoeveelheid veranderen.
Nu zat ik te denken om iets minder basis brok te doen en dan 1/3 sportbrok en dan met die muesli.
Maar dan krijgt ze wel weer verschillende.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:43

Fredt schreef:
Is de SpeediBeet van Pavo geen optie voor hem? Zijn bietenpulp vlokken met weinig suikers. Ideaal voor de wat sobere rassen.

Bietenpulp eet hij niet -O- SpeediBeet kan ik wel eens proberen.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:43

Het is zeer zeker interessant om te lezen hoe jullie allemaal je Fries voeren!! Ik ga denk ik over op iets van muesli achtigs alleen even kijken hoe en wat. En magnesium sprak mij ook wel erg aan. Ik ga op internet nog even wat info zoeken daarover :)
Ik heb de Friese dvd van lammert haanstra die gaf ook aan dat friesen snel verzuren en dus minder conditie hebben. Mijne is zo pittig ze blijft maar lopen en laat nooit haar spierpijn zien. Tel dat ze die af en toe toch echt wel moet hebben. En misschien wel vaker zonder dat ik het weet.

Net voor het rijden kwam ik er achter dat ze hengstig was. Ze was in het begin lekker te rijden maar halverwege had ze toch andere plannen.. Uiteindelijk goed opgelost :-)

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:49

Een kennis van mij gaat binnenkort bij H.P. S.phan een onderzoek doen naar het (sneller) verzuren van de spieren bij Friezen vanuit de kliniek in Utrecht. Interessant om te volgen!
Ik geloof dat hij ook wel eens heeft gezegd dat de Friezen op hoger niveau vaker per dag kort gereden worden in plaats van 1 zware training. Juist om deze verzuring te voorkomen.

SpeediBeet moeten paarden ook echt aan wennen hoor. Pavo heeft de commercial hier op genomen en wij moesten de paarden 2 weken van te voren al daarvan voeren zodat ze het tijdens het filmen gewoon zouden eten :') ..

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:52

Haha oh god dat wordt wat :')
Ooh interessant!

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:56

Caro_MarjaH schreef:
Voer je dan alleen granenmix of een andere soort granen. Misschien is dat voor die van mij ook nog wel een optie en de brok achterwege laten en alleen nog granen voeren. Ik voer nu de 6granenmix van Subli en die kan prima zonder brok gevoerd worden. Ik heb alleen wel nog de nodige zakken prestatiebrok liggen die ik dan kwijt moet.........
Iemand belangstelling?

Ik voer om precies te zijn de KENTUCKY LITE E. van Havens.
http://www.paardenvoeders.nl/files/31_catalogus/Kentucky%20Lite%20E%20NL.pdf

Ik kwam hier eigenlijk ook op omdat hij de LiquiHorse Relax (zit magnesium in) krijgt en ze daar aanraden om geen brok oid bij de voeren. Dmv van Liqui schijnen ze in staat te zijn meer uit hun ruwvoer te halen. Omdat ik toch wel veel train raden zij een granenmix aan. Havens verkoopt geen standaard granenmix meer (tenminste hier in de buurt), maar wel deze. Hier zit nog een klein vitaminenbrokje in. Er staat 'zware training', maar hij krijgt maar 3/4 tot een kilo en dat gaat prima. Merk ik dat het te veel is dan breng ik het gewoon terug naar een kilo.
Tevens wordt hij er ook wat strakker van in zijn lijf en dat staat hem ook niet verkeerd.

Voor mijn eigen paard voerde ik vroeger altijd brokken en muesli van Horsefood. Daar deed ie het echt super op! Voor elk paard is het dus echt verschillend :j

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:46

Dat is wel interessant dat volg ik wel even mee!

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:25

iemand bekend met pavo, nature's best? Zo ja, hoe reageerde jou fries hierop? Had je ook nog aanvullend voer?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:32

Als iemand nog goede dikmakers weet mag je mij altijd een pb sturen.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 16:14

Waar is graan goed voor? Geven jullie dat weer naast het brok/muesli?
En ik las iets over magnezieum? Wat is dat precies? Of is dat hier al beschreven dan zal ik het even terug lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 16:18

Fredt schreef:
Ik heb de brok ook helemaal achterwege gelaten. Hij werd er snel dik van en het juiste energielevel kon ik met brok (draversbrok van Havens) niet bereiken. Nu op 2 kg muesli en 2 kg haver en hij zit beter in zijn vel en heeft meer energie :) .
Hij eet nu wel wat trager.. de brokken verslikte hij zich bijna in zo lekker vond hij die :Y) ..

Maar hoe geef je haver dan? Ik ben laatst bij de welkoop geweest en zag alleen zwarte haver staan? Doe je dat ergens door heen?

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 17:32

Je hebt gewoon de standaard haver(soorten), en een granenmix waar oa haver in verwerkt zit. Ik zou gewoon een granenmix (zit meestal haver, maïs, gerst, tarwe etc in) Elke paardenvoermerk heeft meestal wel een granenmix te koop waar veel in verwerkt zit. Laat je gewoon informeren bij een fouragehandelaar of mail een merk :-)

Bouw het wel rustig op! (dus eerst mengen met je standaardbrok en bouw dat langzaam af en meer granen erbij) Ze moeten echt even wennen om het te eten (smaakt anders en moeten meer kauwen dan met brokken. Dus het kan even duren voordat ze het waarderen :D ) en dan kan het lichaam er ook aan wennen. Ze kunnen er frisser van worden en in verhouding zou je in totaal minder granen kunnen voeren dan wat je met brok deed

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 18:52

L_Vie schreef:
iemand bekend met pavo, nature's best? Zo ja, hoe reageerde jou fries hierop? Had je ook nog aanvullend voer?

Ik heb het vorig jaar naast de brok gevoerd, omdat ze plots een veulen aan de voet had lopen. En ik niet nog meer brok wilde gaan voeren. Eerst merriebrok geprobeerd, maar daar reageerde ze niet goed op. Kreeg allemaal bultjes op de hals. Toen dit gaan bijvoeren. En zo kon ik haar mooi op gewicht houden, ondanks haar veulen.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 19:18

@ Fredt: Bedankt voor de motivatie! Ik heb mijn eerste rondje hardlopen er weer op zitten! Zaterdagochtend ga ik weer :D

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 19:29

FriesWytske schreef:
L_Vie schreef:

Ik heb het vorig jaar naast de brok gevoerd, omdat ze plots een veulen aan de voet had lopen. En ik niet nog meer brok wilde gaan voeren. Eerst merriebrok geprobeerd, maar daar reageerde ze niet goed op. Kreeg allemaal bultjes op de hals. Toen dit gaan bijvoeren. En zo kon ik haar mooi op gewicht houden, ondanks haar veulen.

De mijne moet juist afvallen :p

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 19:56

Mij is altijd geleerd dat brok geen buikvulling is. Ruw voer is voor buikvulling en brok zorgt voor de mineralen en vitamine en energie.

Ene paard heeft een hogere verbranding dan een andere. Amoor ik zou eens contact opnemen met iemand die verstand heeft van voer schema's( bv pavo die geven ook advies) en niet op eigen houtje van alles gaan geven. Manege houder is ook een optie.

Daarnaast zijn Friese koud bloeden en hebben die minder krachtvoer nodig dan kwpners ( je hebt uitzonderingen) teveel eiwitten en zetmeel kunnen voor hoevbevangenheid zorgen. Ik krijg de indruk dat je het goed wil doen maar niet weet hoe.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 19:57

Leuk een meeting!! Alleen woon ik een beetje uit de richting denk ik.

Mijn fries krijgt conceptbrok en muesli van Hartog. Ook grasmix en luzerne daarvan.

Savonds 2 muesli en 1 brok
En na het trainen 1,5 kg brokken extra

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 19:58

Waar kom je vandaan? Meld je anders even in het topic.